Ansvars känsla hos medryttaren!

M

moonlightgarden

Chek lista vad min medryttare har hunnit gjort min älskling.
1. Man fick lära henne hur man knäpper stalltäcket, eftersom att nästan allting satt fel, vilket kan leda till skav, varför inte bara kolla hur det sitter när man tar av det om man inte vet hur det ska sitta.
2. Gick åt för mycket foder när vi hade krafftfoder uppvägning med mått, det gick upp dubbelt så fort.
3. Skaffade en våg, å skriver 300 gram havre i varje burk (finns annat foder oxå, som jag inte har kunnat kontrolväga eftersom att det ligger i kvällen å man kan bara kontrolera det som är uppvägt till eftermiddagen dagen efter när man kommer då). Då ligger det 600 gram i eftermiddagsburken, stort frågetecken liksom, ska det va svårt med vågar, lägg på burken å så nollar man, do...
4. Hade hängt upp skyddena på tork + reflexerna, då använde hon dom inte, hallåååååå, ska alltid användas.
5. Det försvan mycket torv (juförsig bara kostnad) har bedd, å hon skiter i ett hörn så det bör ju inte gå åt särskilt mycket men det bara fölrsvinner på något sätt, konstigt liksom, det säger bara poff, så tycker man det är för lite när hon haft hästen ett par dagar i rad.
6. Glömde bort sin fasta dag som hon har eftersom att jag rider ridlektion då, så det är avtalat att hon ska ha den dagen, kunnde ju ha ringt å dubelkollat iaf.
7. Sa upp sig nu på söndagen, skrev det i dagboken, d.v.s ringde inte å sa någonting å slutade på stört så jag fick reda på det idag.
8. Kontrolvägde havren idag, 100 gram istället för 300 gram som det ska vara, hallå, kan ni något överhuvud taget om hästar eller vaddå?
9. Anser att dom har betalat för mycket, dom har betalat 50% utav stallhyra, foder, strö å skoning å dom rider 50% alltså inget utav veterinärskostanden för vacinationen.

Men det varkar ju inte som något utav mina saker saknas, men man meddelar iaf om uppsägning lite tidigare så.

Sv: Ansvars känsla hos medryttaren!

Hade dem inte sagt upp sig hade jag gett dig rådet att sparka dem!

Stackars dig som haft en sådan otur!!! Tur att inget hände hästen!! (Utom att hon glömde sin dag då...)

Hoppas bara du inte blivit totalt avskräckt när det gäller medryttare bara. Det finns många bra också! Du kanske får lägga upp inskolningstiden för nästa på ett annorlunda sätt och se så att det verkligen fungerar bra innan du släpper personen dit ensam. Om inte, så vet du att det är att se dig om efter ännu en annan.

BÄttre lycka nästa gång!

Jo det skulle jag göra oxå, men man måste ju ändå ge det någon vecka, inte bara pang tjong så som dom gjorde, men dom verkar ju inte förstå att dom faktiskt inte vet någonting om hästar

Jo får göra det, beroende på, jag kanske har en fodervärd på henne, å dom tar hand om henne, köper saker som hon behöver, å kommer på det själv, ridningen är juförsig något sämre män dom ska byta ridklubb isåfall å ställa upp henne där så då kommer ju det upp på en gång, men blir det onte så så ska jag ansöka om ny medryttare + att då har jag fått hem henne så då finns det stoor fiiin stallgång, med ansvarsfulla människor å upplyst ridbana 100 meter därifrån =), det lockart ju folk =) + att ponnyn är så snäll så oxå...

men usch vad dålig stil. Kunde iof väldigt lite när jag började så ägaren fick visa men jag gjorde alltid mitt bästa och var noggran.
Självklart är man rädd om utrustningen och tvättar/hänger upp benskydden efter ridning om ägaren vill det.
Såklart kan alla göra misstag, händer ju ibland att man glömmer lägga undan något, kanske glömmer tränset i på fel plats någon enstaka gång men har man en medryttare som inte anstränger sig det minsta för att göra rätt kan man ju ifrågasätta hur rädd h*n är om hästen. Så, du hade ju tur som slapp henne utan att behöva säga upp henne ;).

Hade ni inget skrivet kontrakt med någon uppsägningstid så har hon rätt att säga upp sig på stört.

Nupp, hade ju bara henne på prov än så länge, men ville ju ändå inte ha henne kvar, pågrund av en del utav det som står i det första inlägget. Fodret är det ju väldigt viktigt att man är nogran med å inte slänger på hur som helst, ena gången fick hon ju en ökning på 900 gram när man kan öka upp 140 gram per dag, det hade ju kunnat förorsaka min häst en ganska fin foderkolik som hon nog inte hade överlevt, men som tur är så har hon en stålmage å det ända som märktes utav felhanteringen på fodret var ju att hon var väldigt väldigt pigg.
Det har ju liksom sina fördelar oxå, kan man flytta hem henne idag, å vi har upplyst ridbana 100 meter i från oss å en ordentlig stallgång m.m.

Jo, det är ju svårt att vara nybörjare, men när man har sagt att skydden ska på så låter man ju inte bli dom bara för att dom hängde på tork seddan dagen innan, vilket jag vet att hon lät bli eftersom att jag hängde upp två benreflexer där, för att vara på säkra sidan trots att jag visste att jag skulle komma hem i god tid före skymning så sakerna blev ju blöta, (har 4 benreflexer) så då sket hon i å sätta på dom grejerna, *morr*
Hon var ju nogran i övrigt med att torka av utrustning å så, det var ju fodret hon inte var nogran med å det e ju utav katastrofalhet för hästens välmående man skiter i det, hon fick ju en samanlagt ökning på 900 gram när hon klarar av en ökning på 140 gram per dag, det är ju riktigt groovt, å min ponny kunde ha dött utav det *sur* min ögonsten ju...

Jag förstår inte vitsen med ursprungsinlägget riktigt, om någon missköter mina hästar så ringer jag upp personen ifråga med en gång och säger vad jag tycker. Då har ju medryttaren en chans att ändra sig. Sedan så kanske du får fundera över hur du själv introducerade medryttaren, hon kanske behövde en längre inköringstid än den hon fick?

Jag har pratat med henne å det var därför on sa upp sig.
Jag har haft en ordentlig introduktion, tillexempel förklarat nogrant hur vågen funkar att man lägger på bunken å sedan så nollställer man den, med hjälp av den svarta spaken, å det finns alternativ till å väga, då tar man å använder sig av det lilla måttet å häller i en sådan i varje burk.
Jag har haft henne hela november ut å första veckan nu i december å då ville hon inte fortsätta längre, eftersom att jag var sur på henne för att hon glömde en dag. som jag sagt att hon skulle ha, elelr rättare sagt avslutade meningen med å så har du torsdagen som vanligt. å hennes mamma undrade varför hon inte skulle ha torsdagen å tyckte det var kostigt, å då anser jag att då borde man ha ringt å dubbelkollat reddan då.

Senast ändrad av en moderator:

Lite får du nog skylla dig själv. Självklart gör man upp ett kontrakt även under provtiden men oavsett om det finns kontrakt eller ej så har ägaren det fulla ansvaret i hästens skötsel. Din medryttare fixade inte de förhållningsregler du önskade ha så då ska du omedelbart se till att denne inte har med din häst att göra längre. Det verkade som om medryttaren själv insåg det eftersom denne försvann hastigt. Varför då hänga ut vederbörande på detta sätt?

Fortfarande är ju ansvaret ditt, som äger hästen.

Vill du inte ha det ansvaret ska du sälja hästen. Det räcker inte med att lämna ut den på foder.

Med tanke på hur du hänger ut henne här på Buke (hon kanske tom sitter och läser om sig själv...) så kanske du uttryckte dig på fel sätt när du "sade till henne". På inläggen ovan verkar du ju inte så engagerad i hästen eftersom du ev tänker skaffa fodervärd åt hästen.

Det finns ingen som vet vem det är.
Jag hade faktiskt förklarat hur man skulle använda vågen tillexempel.
Så jag ska alltså åka ut å göra foder till hästen när medryttaren ska ut å rida elelr vaddå?

Vaddå vill du inte ha ansvar för hästen, förklara dig själv, jag tar ansvar för hästen fullt ut hela tiden, men anser att jag inte ska behöva åka ut å göra foder till hästen om medryttaren ska rida, å anser att om man tycker att det är kostngt att man inte har en dag som man alltid ska ha så ringer man å kollar upp det, istället för att inte ringa alls.
Har alltid ansvar för min dam, å tappar inte det för att man lämnar ut den på foder, kanske finns en anledning isåfall, som att man har hittat några trevliga som man vet fixar allting som kan tävla henne vilket jag inte kan eftersom att jag är för gammal för det.

moonlightgarden skrev:
Vaddå vill du inte ha ansvar för hästen, förklara dig själv, jag tar ansvar för hästen fullt ut hela tiden, men anser att jag inte ska behöva åka ut å göra foder till hästen om medryttaren ska rida, å anser att om man tycker att det är kostngt att man inte har en dag som man alltid ska ha så ringer man å kollar upp det, istället för att inte ringa alls.

Du har ansvaret att se till att hästen får den omvårdnad och motion den behöver. Om någon utan ägarskap missköter den delen är ansvaret fortfarande ditt. Du ska ha övergripande kontroll kring din häst. Om ev.medryttare inte fixar att ställa i ordning den fodergiva som du önskar ha åt hästen får du åka ut och fixa det, ja. Det är också upp till dig att kontrollera att hästen blivit riden enligt överenskommelse. Om medryttare el.fodervärd inte sköter hästen på det sätt du önskar har du fortfarande ansvaret att göra något åt det. Inte gnälla över det i något forum. Det är bara rena fakta och inget som jag plötsligt hittat på.

Jo, och jag försökte få henne att lära sig vågen, annars så kunnde hon använda sig av måttet för då blir det som det ska utöver några gram för mycket, men det var så lite å det gjorde hon ju inte, det är ju inte precis brist på försök som fodret inte stämde, gick igenom vågen två gånger.
Å om jag har sagt att hon har en viss dag så ska ju hon komma ihåg det annars så måste hon ringa å fråga om hon har glömt bort om hon skulle ha denna dag som vanligt. jag kan inte göra mer än att säga å så har du denna dag som vanligt. å¨om hon misförstår det utan att kontrollera det så tror ju jag att hon åker ut till hästen på den dagen. Jag har pratat med henne å hennes mamma om detta å dom vet om det hela båda två.

Jag erbjöd även att ta henne till ett annat bättre stall där jag kunde göra iordning fodret varje dag, men det ville dom inte gå med på.

Ja svårt att säga vems fel det är. Hon kanske inte var mogen nog att ta ansvaret det är att vara medryttare. Jag vet själv av egen erfarenhet att det är jätte jobbigt i början man är rädd för att göra fel osv, men man måste kämpa på alla är vi nybörjare någon gång.

-Superbiddi-

Jo alla är ju det, att lära någon hur man sätter på täcke är ju lungt, men när man har diskuterat hur vågen fungerar två gånger så känns det lite jobbigt att det fortfarande inte funkar å att hon inte använder sig av måttet istället.

Det minsta man kan kräva av en medryttare är väl ändå att kunna sätta täcken rätt å ge rätt mängd foder :crazy:

Om människan inte kan göra ngt rätt å du erbjuder att byta till stall med mer service men denna vägrar så har inte h*n inte ansträngt sig tillräcklingt mkt för att hästen ska må bra.

Hoppas din medryttare inte skaffar en egen häst :eek:
Jag skulle inte känna att jag kunde ha kvar denna som medryttare faktiskt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: TBT
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan detta har jag tänkt på, hur vanligt är den egentligen? jag själv har blivit bestulen på hästfoder, å även många andra i det stallet...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 521
Senast: Långnos
·
Foder & Strö jag har precis köpt ett sto, halvblod av den grövre typen på 3 år. hon är inte inriden men vi ska börja lite smått nu när hon fått känna...
Svar
3
· Visningar
1 380
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama