Sv: Ansvar

Alltså...Inte för att jag vill vara elak på något vis, men som 10-åring har man sällan det ansvar eller för den delen kunskapen som krävs för att vara en bra hundägare...

Om du är seriöst intresserad av hund, så läs på mycket i olika faktaböcker, prata med vuxna i din omgivning, som har hund om hur det är, vad som krävs för just deras ras i fråga om träning, foder, uppfostran, sjukdomar etc. etc.

När du blivit ett antal år äldre, så har du då en rätt bra kunskap om vad som krävs för att vara hundägare, samt att du själv blivit mer mogen och ansvarsfull. Det tjänar både du och eventuell hund på i längden.

Sedan är det nästan ett måste att du har skapligt hundkunniga föräldrar som är helt införstådda med dina hundtankar ;)

Om det är dina föräldrar som säger att de vill att du ska visa att du kan ta ansvar för en hund, innan du (ni) får en, så skulle jag testa att ta något annat slags ansvar kontinuerligt för att visa att du kan och inte tröttnar. Många föräldrar oroar sig säkert för att barnen bara ska tycka det är roligt i början, och sedan får föräldrarna jobb. Om du tex dukar av middagsbordet varje dag i ett halvår, eller något liknande, så visar du på ett sätt att du kan ta ett långsiktigt ansvar, även om det bitvis kan vara lite tråkigt.

Tack för tipsen! Jag har läst mkt om rasen jag vill ha och den ska vara en nybörjarhund. Hur visste du (Gnist) att jag var 10 år? min mamma säger att hon också vill ha en hund men att problemet är (bland annat) att vi inte har nåt ställe där hunden kan vara på dagarna... jag går i skola 6-8 timmar om dagarna och det gör min bror med, vad kan man göra med hunden då (säg Inte hunddagis)?

jag ska fråga en tant på gården om jag får gå ut med hennes Jack Russel (stavning:confused:?) men jag är ganska rädd att bli överfallen av en kamphund!

Jag fick min första hund när jag var tio år gammal. Men då var min syster redan 19 år fyllda och hade lite mer hundvana än mig och hunden (en west highland white terrier) togs mest hand om henne medan jag kanske gick alla promenaderna varje dag , borstade hunden osv. Nu är jag 21 och hunden elva och han bor med mig i min lägenhet. Jag tycker mycket väl att du kan ha en hund, men intresset ska vara störst hos dina föräldrar som dessutom måste ta ansvaret för hunden. Som alla andra sagt så tycker jag att du ska "öva" på andras hundar först. Jag har en granntjej som är 10 år som är ute med grannens pudel dagligen och om jag är o hälsar på mina föräldrar får hon gå ut och gå med min, hon fick även gå ut med två hundar 8den vita o vår tidigare tax) men då var jag alltid med och gav råd osv...vilket jag iof fortfarande gör.
Man behöver en "mentor" i hundvärlden så gott som alltid som man kan vända sig till när man har problem. Har du någon som kan ta ansvar o ställ aupp för dig kan du säkert ha en hund.!

Kan även tillägga att hon varit ute med grannens Labradorhane (inte själv). Så engagemanget finns!

Senast ändrad:

Okej! men jag vet inte om jag vågar fråga "hej, får jag gå ut med Sharkie?" (grannens hund) det känns licksom, jaa, lite pinsamt...

Du kan ju sätta upp en lapp på affärn? att du vill hjälpa till att gå ut och gå med en hund i passande storlek. Så ringer folk till dej istället, då blir det ju inte pinsamt :idea:
prata med dina föräldrar först bara, så dom vet att du har satt upp lappen.

Tack för tipsen! Jag har läst mkt om rasen jag vill ha och den ska vara en nybörjarhund. Hur visste du (Gnist) att jag var 10 år? min mamma säger att hon också vill ha en hund men att problemet är (bland annat) att vi inte har nåt ställe där hunden kan vara på dagarna... jag går i skola 6-8 timmar om dagarna och det gör min bror med, vad kan man göra med hunden då (säg Inte hunddagis)?

Om det blir aktuellt med en hund och ni inte vill ha den på ett hunddagis så kan man alltid annonsera efter en dagmatte/daghusse som kommer hem till er och går ut med den några gånger alt. att den personen har den hemma hos sig. Om det är en mindre ras så kan säkert en äldre person passa den, det finns många som älskar hundar men ändå inte kan ha en egen som gärna ställer upp och passar den några timmar.

blir du ofta överfallen av kamphundar när du är ute och går med grannens jack russel?

nej men man blir rädd när det står så mkt i tidningar osv. "hund och matte överfallna av kamphund, förs svårt skadade till sjukhuset" eller vad det nu står...

nej men man blir rädd när det står så mkt i tidningar osv. "hund och matte överfallna av kamphund, förs svårt skadade till sjukhuset" eller vad det nu står...

Det är det minsta du behöver oroa dig för. Jag har träffat på flera "kamphundsraser" och de har varit hur gulliga som helst. Man kan inte döma hunden efter håren så att säga.
Hur hunden präglas under sin uppväxt har stor betydelse för hur den handlar som vuxen. Sedan är det skit samma om det är en chihuahua eller en pitbull vi pratar om.

Jag håller med de andra om att du kan sätta upp lappar i den lokala matbutiken. Det finns säkert någon i närheten som behöver hjälp eller som kan tänka sig låta dig gå ut på promenader med deras jycke.
Jag fick min första hund när jag var tretton och jag har aldrig tröttnat. Men så har jag ett stort djurintresse som växt med åren. Nu går jag på hundgymnasie och är alltid tillsammans med mina jyckar. Jag har gått och blivit insnöad på hund...

Får man fråga vad det är för ras du är intresserad av?

De gånger min hund har fått pisk - med undantag av ett tillfälle - har det varit av hundar som absolut inte ses som traditionella kamphundsraser.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 057
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar