Ansiktsvård för fattiga

Vad ska man använda för ansiktsrengöring tycker ni? Av allt jag testat hittills funkar vanligt vatten under en längre dusch bäst, finns det någon poäng i att kombinera detta med någon typ av rengörande medel och i så fall vad? Hittills har alla ansiktsrengöringar jag provat gett antingen snustorr eller oljig hy.

Jag är en bit ifrån det där med att ha mer än en sorts kräm ;). Men borde kanske tänka om? Behöver man t ex rengöra mellan krämerna om man inte använt smink?
Jag använder alltid en dag- och en nattkräm. De har olika funktion. Min dagkräm är lite tunnare och ska mer skydda huden. Det finns även dagkrämer med spf. Nattkrämen är fetare och går mer ned på djupet.

Vad ska man använda för ansiktsrengöring tycker ni? Av allt jag testat hittills funkar vanligt vatten under en längre dusch bäst, finns det någon poäng i att kombinera detta med någon typ av rengörande medel och i så fall vad? Hittills har alla ansiktsrengöringar jag provat gett antingen snustorr eller oljig hy.

Det finns två sorters cleansers (som skall användas utöver din make-up borttagning), en som är oljebaserad och en som är vattenbaserad (och skall skumma). Många tror att oljecleanser gör en oljig, och det kan den göra om du väljer fel sort eller inte emulsifierar den ordentligt med varmt vatten efter att du masserat in den i huden.
Vattenbaserade cleansers kan vara uttorkande, speciellt om du väljer en sort som inte passar din hud.

Jag har en av varje, men använder den vattenbaserade mest om jag inte haft makeup på mig. Ett tips är att se till att dina cleansers har lågt pH-värde då många får irriterad hud om pH-värdet är för högt.

Jag är lite av en fanatiker så jag skall inte gå in på märken, men en låg pH-cleanser, en kemisk peeler, en toner med bra pH (alkoholfri om man har torr/känslig hy) och sedan är det lite valfritt vad man vill ha som är fuktgivande. Jag har essence (som bara är lite tjockare än en toner) med Niacinamid som gjort under för min hy. Sedan kör jag med ett Vitamin-C serum och har diverse cremer. Nattkräm kan vara kanon, men man får inte slarva med att tvätta av dem på morgonen då de formar barriärer som kan stänga inne bakterier och smuts, och stänga ute återfuktande ingredienser. Hyaluron är kanon i en nattcreme tycker jag.

Jag har supertorr hy som stramar om jag använder vanlig rengöringslotion etc. Har provat det mesta men blir samma resultat och då spelar det ingen roll vad jag smörjer med då det känns som att det inte går in i huden utan bara lägger sig som em hinna utanpå. Det som fungerar bäst för mig är dessutom jätte billigt.. Vaskar ansiktet med varmt vatten och smörjer sedan på rikligt med vanlig mandelolja som får sitta under tiden jag borstar tänderna. Torkar sedan bort överskotte med toapapper och avslutar med ett ansiktsvatten på bomullstuss som tar bort det sista. Smörjer sedan med ett tunt lager rent sheasmör och lämplig ögonkräm. Detta är det som fungerat absolut bäst för mig! Fått mycket lugnare hy utan klåda och den hemska stramande känslan. Dessutom så slipper jag lägga en mindre förmögenhet på diverse dyra krämer..

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 445
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17