Anordna clinic

MsSleepalot

Trådstartare
Ni som anordnat clinics, berätta hur ni gjorde!
Ringde ni tränaren och bokade datum först och sen fick folk anmäla sig? Berätta :)

Sv: Anordna clinic

Vår klubb brukar först checka av med aktuell tränare när de har möjlighet. Därefter checkar vi av intresset med intresseanmälan. Är intresset tillräckligt stort bokas tränaren och anläggning. Priset brukar då bli anläggningsavgift + tränarens kostnad splittat på de som rider.

Inte förän clinicen är betald betraktas man som anmäld och ska man sedan dra tillbaka sin anmälan så ska det vara i yttersta nödfall. Vi har den regeln att man alltid ska försöka hitta någon annan som vill ta ens plats först. De andra ska inte behöva betala för att någon ångrar sig!

Om jag håller clinic ger jag ett pris för helgen och sen är det upp till den som annordnar om dom vill boka elever först eller inte. för mig spelar ju det ingen roll.. jag har satt ett pris, bokat och angivit max antal elever per timme och max antal lektioner per dag osv.
det är ju alltid lättare att boka elever om det finns ett färdigt datum med tid och plats.
därimot kan man ju höra sig för lite innan för att se om intresset finns osv.

OK, en riktig "dum" fråga!!!
Vad ÄR en clinic??
Jag anser själv att det är en träningsdag/helg, men har hört om en träningshelg som avslutas med en clinic, vad menas då?????:confused: Så vad är då en clinic, hela helgen eller ett enstaka träningspass????

Lånar tråden igen!!!!
Alla ni som har erfarenhet av clinics, hur är bästa upplägget???
Rider man sitt pass och sen inget mer eller brukar ni ha/vilja ha mer t ex teoripass?
Har man gemensam samling vid kursstart, gemensamt avslut, demonstration för andra?
Brukar det var entreavgift för de som tittar på???
Har själv ingen som helst erfarenhet av westernclinics och hur upplägget är där så jag vore tacksam för tips då vi ska köra en clinic i april...
Brukar det förresten vara efterfrågan på fika/mat? Gemensam samling på kvällen??
Många frågor, nu hoppas jag på svar från er som vet hur ni skulle vilja ha det...:D

När vi här nere på lilla ön håller clinics så brukar det se ut så här;

Tids schemat...
Dag 1.

10.00 - 11.30 Björn & Lina
11.30 - 13.00 Kalle & Anna
13.00 - 13.30 Lunch inkl tidsbuffert
13.30 - 15.00 Frida & Nils
15.00 - 16.30 Agnes & Pia
16.30 - 18.00 Marie & Thomas
18.00 - 18.30 Paus inkl tidsbuffert
18.30 - 20.00 Mattis & Maria

Dag 2.

08.30 - 09.45 Björn & Lina
09.45 - 11.00 Kalle & Anna
11.00 - 12.15 Frida & Thomas
12.15 - 12.45 Lunch inkl tidsbuffert
12.45 - 14.55 Agnes & Pia & Maria
14.45 - 16.45 Mattis & Marie

Det här är ju själv träningen, men det som gör det till en clinic är ju att tränaren "föreläser" hela tiden skulle man kunna säga. Han berättar för oss som tittar på, när dem andra rider sina "lektioner", tex. hur just det här ekipaget bör göra i vissa situationer för att lösa vissa saker, hur dem skall värma upp på bästa sätt.. ja allt..
Och ofta sitter han själv upp och rider och klämmer en hel del på hästarna.

Där vi håller till finns det möjlighet att stalla sina hästar så det är sällan någon åker hem direkt efter sitt pass, utan man bara ställer av hästen och sätter sig tillrätta för att se på dem andra och suuuuga i sig mera kunskap. Kunna fika lite, stoppa i sig en varm korv om sådant kanske serveras, vilket det brukar göra beroende på vart vill håller till.

Hos oss är det alltid gratis att komma och titta! Ja så går det till hos oss iaf. :D

Det här med gemensam träff på kvällen, ja visst kan det vara trevligt med en gemensam feedback om man inte är för trött och frusen. Det är ju alltid roligt att tillsammans kunna sitta och prata och dela med sig, kanske kolla på div. filmer som sambos eller bekanta har filmat under dagen.
Det blir vad man gör det till...

Senast ändrad av en moderator:

Jag rekomenderar väl inte en gemensam samling i början eller slutet av en clinic, då man kanske ska rida först flera timmar senare. De är inte alltid man känner för att sitta och titta på massa andras lektioner innan sin egen. Eller behöva vänta efteråt heller för den delen. Fika möjligheter är ju alltid trevligt och vintertid att de finns nånstanns att värma sig på. Publik tycker jag ska vara gratis, om de inte är nån väldigt bra tränare vill säga.

Och vad räknas som bra tränare???
Vi har anlitat en mkt duktig kille som både tävlat och tränat massor inom och utom landet...
Jag tycker själv att det ska vara gratis, men alla är inte av samma mening...

Jag tycker absolut att det ska vara gratis att vara publik! Då kanske det kommer såna som är intresserade, men vill veta mer innan de själva är med o rider. Man värvar ju folk om man bjuder in dom gratis!:)

När jag satt i vår förenings styrelse, och bokade tränare för en helg så utgick jag alltid med en utgångs tid på 2-3 månader, alltså måste man ge eleverna en ärlig chans att fundera över om man ville vara med eller inte.
Anmälan var bindande, och de som betalade först fick välja tid själv.
Men hellre betala mer och rida ensam för sin tränare.
Lotta:banana:

jag tycker att det fungerar bäst om eleverna rider två pass om dagen. man kan göra ett mycket bättre jobb med ekipaget då, än om det bara är ett pass och sen inget mer. så helst då även två dagar.
bäst är enskilda lite kortare pass, eller max tre, hellre två per lektion. när eleverna åker hem från en clinic ska de verkligen känna att de fått något med sig, både lärdomar och saker att jobba vidare på. det är ingen idé att kosta på att annordna en clinic som blir för fattig.

ang. teori: iofs så brukar de som ska vara med på clinicen vara där hela dagen, för att kolla på de andra ekipagen. men vill man inte ha gemensam genomgång på morgonen så brukar det funka bra att ta det kvällen innan. Det är inte ett måste att ha gemensam teori, men det brukar vara mycket grundläggande saker som ändå måste sägas till var och en. har man haft en teori så kan man oftast köra igång lite snabbare på lektionerna.

angående publikpris: de flesta arrangörer har inte tillgång till mic och högtalaranläggning, så oftast är det väldigt svårt att få publiken helt delaktig i träningen utan att skrika halsen ur led. Beror helt på hur ridhuset är byggt, både när det gäller det akustiska och hur läktaren är byggd i förhållande till manegen. En del ridhus hörs det jättebra utan att man behöver skrika, en del inte ens när man skriker för full hals.

Vi har satt grupper om fyra och en och en halvtimmespass, är det för stora grupper, eller???
Kan tilläggas att de flesta är relativt gröna...
Träningen är inbokad till april så det är ju ett tag kvar att fundera!!!
Är jätteglad över alla tips som kommer in, vill ju att träningen ska ge så mycket som möjligt.
Har själv funderat på att ha med bägge hästarna, en 3-åring och en 17-åring, men tror ni att det blir för jobbigt att rida tre timmar om dan??? Jag har väl inte direkt någon superkondis..
Tänker om man blir för trött så att utbytet blir mindre.

För mig är en känd tränare helst nån från USA eller likande. Själv vill jag helst kolla på nån lektion av tränaren innan jag börjar träna för den, hur duktig svensk tränare det än är, för att se om de är nått att ha eller inte. Så jag är för gratis publik - de lockar mer ryttare till nästa clinic!

OK, då kanske det är bättre med två kortare pass per dag!
Vad är lagom längd på ett pass?? 30-45 minuter? Funkar det att rida 4 ryttare per grupp eller är det bättre att ha fler mindre grupper?
Är det bra om man får välja storlek på grupperna eller längd på lektion, eller blir det rörigt att ordna då?
Milde tid vad jag känner mig tjatig, men jag vill ju att vi ska få ut mesta möjliga nu när vi äntligen är på G...:o

Om det är en tränare man rider ofta för kan jag tycka att 40 min räcker, förutsatt att man är en, MAX 2 ryttare per grupp. På de clinics jag varit på har vi varit mellan 2 och 4 ryttare och då ridit 1,5 timme. Det är ju bra att vila mellan övningarna o då titta lite på de andra ryttarna.

Jag skulle ha tre ryttare i varje grupp, absolut max 4 annars blir det lätt rörigt och svårt att få ut något bra av lektionen. Om man är tre så tycker jag att 1,5 timme blir bra, men är man 4 så är det bra om det är lite längre. Det är ju inte så att man rider konstant under den tiden heller - man har ju alltid en chans att stå och titta på när de andra gör övningar eller så. :)

Sen tycker jag att det är ganska viktigt att grupperna delas upp efter kunskapsnivå också, så att man inte blandar nybörjare med mer erfarna. Det blir lättare att få struktur på lektionerna då, och då kan man arbeta på olika nivåer med grupperna så att alla får ut något av det hela! :)

en och en halv timme är enligt mig för långt om det är hästen som ska lära sig något nytt. Om det är utbildade hästar och gröna ryttare så går det bra, men det är ju inte så ofta det inträffar på en clinic. Sen beror det ju på hur man lägger upp passen också. Om man t.ex. inte har teori innan, så blir det ofta en hel del "stå still och prata", plus att ryttare i allmänhet även har mycket frågor (positivt!). Då är längre pass en fördel. Du jobbar aldrig intensivt en och en halv timme, utan det blir då att man jobbar en stund med varje ryttare.

Jag föredrar ändå t.ex. 45 min pass, då det på clinics ofta kommer ryttare med unghästar som vill ha tips för fortsatt utbildning. Då har man lite prat-tid, men kan annars jobba intensivt. En unghäst sitter du inte på i en och en halv timme, även om ni står still.

Däremot är jag inte avig till att olika ryttare har olika långa pass på en clinic, eller att man är olika många per lektion.

45 min till en timme och MAX 2 personer per grupp. Är de över en timme långt kan de vara svårt att orka med.

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 826
Samhälle Behövde mitt pass idag, ska inte resa men ska förnya bank-id och där godkänns inte körkort som id. Döm till min förvåning när mitt pass...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: MiaMia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka