Ännu lydigare häst!!!

I

isabelle_regina

Vill bara säga att jag ÄLSKAR min lilla pålla!!!! :love:
Igår var jag ute och ledde henne i grimman, och hon är värkligen superlydig när jag går med henne.
När jag stannar så stannar hon,
Om jag går ett steg framåt så gör hon oxå det,
När jag vänder eller går åt ett annat håll så följer hon mig lydigt.
När jag backar så backar hon.
Om jag stannar så stannar hon och om jag då säger stilla och höjer armen lite och går framåt en bit så står hon lydigt kvar på samma plats och rör sig inte ur fläcken tills jag ber henne komma.
Springer jag så springer hon brevid i MITT tempo.
Vet inte, dom flesta hästar kanske är så men det är iallafall en superhärlig känsla..... :)
Brukar vara ute å gå med henne ibland, och igår var jag som sagt det å man blir ju bara så glad när hästen lyssnar så bra på en.
Hon har dessutom inte varit igång då hon har vilat i en månad och då hon inte rids blir hon ganska "stirrig" av sig, men hon gick hela tiden lydigt vid mig med sänkt huvud. (hon är lydigare än hundarna) :D
Brukar ibland släppa henne lös i en hage och träna så som jag beskrev, utan grimskaft och ibland även utan grimman.
Det känns verkligen som att hon tycker om mig när hon hellre följer mig än att äta gräs eller något liknande.
Hon brukar även gnägga när hon ser mig, när jag kommer till hagen eller stallet.
Och i sommarhagen som vi har en bit från stallet brukar hon komma springandes och gnägga när jag kommer.

Nu till min fråga:
Är det någon som har bra tips på andra liknande lydighetsövningar??
Har inte så bra fantasi :D

Sv: Ännu lydigare häst!!!

Vad härligt det låter att du fått din häst så lydig, låter verkligen som om hon tycker om dig och har ett stort förtroende för dig!
Jag har inte ngt bra tips på fler ledarskapsövningar, däremot undrar jag hur du gjort för att få din så lydig!
Min häst funkar jättebra att leda, stannar när jag säger stanna, men tycker däremot det är svårt när det är andra hästar i närheten då glömmer hon liksom bort mig... Det är också svårt att få igång henne i trav när jag springer bredvid!? :o

Sv: Ännu lydigare häst!!!

Jag har tränat mkt med att vara ute och leda henne.
Sommarhagarna ligger en bit från stallet och då blir det att jag leder henne fram och tillbaka ca 1gg/dag.
Och då har jag passat på att göra det hela lite roligare och träna lydigheten.
Och det har gett resultat :)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 826
Senast: JohannaB
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar