Ännu ett problem, KLOKLIPPNING!

Mammadutt

Trådstartare
Suck. Ja denna hund är ju som hon är, pinscher. Det går inte klippa klorna på något av sätten jag tidigare klippt på hund. Jag har haft hundar som avskytt det tidigare men denna går det ta en tass om man är två personer varav den ena är min 95 kilos sambo som håller fast.... hon har alltså fått kloklippningen till en paniksituation och agerar ut helt sjögalet. Hon rivs, bits, kastar sig.

Så vad göra? Hur rehabilitera bort det? Måste ju gå att klippa klorna. Har hört att en del filar klorna? Hur gör ni med hundar som inte klarar kloklippning utan typ sitta på hunden? Hur gör man för att få bort detta?

Imorn ska hon dra två tänder, ska be dom klippa klorna då, men sen då om 1-2 veckor då det är dags igen?

Jag är lagomt less motgång efter motgång med denna dam. Idag är hon billig, ja gratis. :devil:

Sv: Ännu ett problem, KLOKLIPPNING!

Har en kompis som hade samma problem... Vet inte riktigt hur hon gjorde, men jag har för mig att hon började att lägga klotången på manken framför hunden, och sen klippa framför hundens tassar eller ngt. sry om du inte förstår, men jag är jättetröttt:D

haha.... jag förstod, jag får nog testa allt för det blir bara värre och värre. Rasen är känd... ökänd för att fjanta vid kloklippning, men hon är omöjlig.... om man inte skulle använda otillåtet mkt våld dvs.... typ och det vill jag ju inte. Jag ska öva varje dag från och med nu.... pust... monstervalp!

Du måste se till att göra kloklippningen till något positivt isf något jättefarligt. Istället för att hålla i och kampa om rätten att klippa så måste ni övertyga henne att klippa klorna ska man göra och när man har gjort det får man JÄTTEMYCKET belöning.

Börja med att träna varje dag. Ta fram älsklingsgodiset. Var gärna två. Men det får inte bli en kamp. Om det går är det ofta bra att ha hunden på rygg. För då är det lättare att klippa (tycker iaf jag!). En stor hund på rygg på golvet - en liten hund i knät eller på ett bord. En pincher hade nog jag tränat att ha på ett bord.

Se för det första till att hunden är rastad och gärna lite trött...

Börja träna att hunden ska ligga på rygg (eller hur du nu vill ha den) på bordet eller på golvet. Ligger den still tills du ger kommando att den får resa sig får den en godis och massor av beröm. Medhjälparen kan ju vara med och mata och ev ha en hand på hundens bröstkorg... Nästa steg blir att hunden ska ligga på rygg och du ska kunna ta fram tången utan att den börjar splattra... nästa steg att du kan hålla i tassen och tången... nästa steg hålla i tassen och låtsasklippa... nästa steg klippa en klo... nästa en tass osv. Massor med beröm och glatt humör - inget argt och läskigt och absolut inget gulligull! Det är inte farligt, det är inte synd om hunden utan bara en lugn stund där du bestämmer vad som gäller!

Jag tränade från början Wilton att ligga på rygg i husses knä... köttbullar och en klo i taget... sen utökade vi det. Idag ligger han helt still på rygg på trimbordet medan jag klipper mellan tassarna, klipper klor och filar bort det vassa på alla fyra tassar - sen får han ställa sig och får då belöning. Ibland knorvar han lite men då bara lägger jag en hand på bröstet och gosar lite och sen kan vi köra vidare. det är en lugn och mysig stund, men han vet vilka regler som gäller och har accepterat det!

Lycka till!

Tusen tack för tipsen och skönt att man inte är (har varit) ensam..... dags ladda upp med köttbullar med andra ord :P ska genast börja terapeuta henne... :bow:

Vi hade en norfolk som var sån med, hon får fullständig panik när man klipper. Henne hjälpte det med att vi filade ett par veckor och sen "klappade" man på tassen med klotången under tiden man gav godis.

Efter det filade vi alla utom en klo som vi klippte och sen massor av belöning och godis.. Höll på så flera månader men nu går det att klippa klorna utan kamp även om ohn inte gillar det. Fortfarande med mycket godis och beröm!

Men hennes matte har nästan gett upp klippningen och köpte sig en liten slipmaskin med rulle på som hon filar ner klorna med. Det går faktiskt mkt snabbare än att klippa och hunden gillar att få klorna fixade!

Jag slipar klorna med en maskin istället, min hund gillar inte när tången trycker ihop klon precis innan den klipper. Men med maskinen har det gått mycket bra hittills, jag köpte den för ett par veckor sedan så vi håller på att vänja henne vid den och idag har jag slipat alla framklorna utan problem.

Om klon kläms ihop eller ej beror på precision o skärpa inte på giljotin eller tång.
Kan mycket väl tänka mig att betala en tusenlapp för riktigt bra kvalite men det verkar inte finnas.
PL

Sambon har en vanlig liten dremel som han använde till sin gamla boxer. Har använt den på andra hundar med. Man får ta lägre hastighet och liten trumma (?) så går det finfint. Nuförtiden saluförs det liknande maskiner just för hundar och då kostar de helt plötsligt betydligt mer, bl.a. Häromi säljer en.

Tusen tack för tipsen och skönt att man inte är (har varit) ensam..... dags ladda upp med köttbullar med andra ord :P ska genast börja terapeuta henne... :bow:

Jag har en dvärpudel som jag köpte för drygt ett halvår sedan. Hon är lite drygt tre år gammal nu och hade typ de längsta klor jag nästan sett och speciellt framtassarna fjantar hon med. Sitter och rycker åt sig tassarna och ogillar att man pelar med frambenen. I början markerade hon ganska rejält med morrningar och markeringsbett, men det struntade jag i. Det som funkat på henne är dels hundchoklad :d och dels att jag håller på mycket med framför allt framben och framtassar. Tex att jag helt enkelt tar tag i dem när jag känner för det och håller kvar tills hon slutar dra åt sig benet och slappnar av. Helt utan att säga något, varken kräva något eller berömma. Bara hålla kvar och kanske ibland dela på tårna eller något annat peligt, som om det var det mest naturliga i hela världen. När hon slappnar av (vilket hon gör ganska snabbt nuförtiden) håller jag kvar en sekund innan jag släpper, utan att säga något. Jag tittar inte ens på henne.

Det går hur lätt som helst nuförtiden att klippa klorna, även om jag tar lite tid på mig. Likaså rakning av tassarna. Inga morr, inga markeringar, hon är lugn tills jag är färdig. :)

Till att börja med fick hon mer än en hundchokladpralin för varje klo, ibland både före och efter. Nu får hon någon enstaka som uppmuntran och beröm, men jag säger fortfarande inget när jag håller på.

Det tror jag säker. Men glad och osäker amatör som jag är (var för ca 1,5 år sen eftersom jag aldrig klippt klor innan), med sprattlig valp var det skönt att ha ett "lättare" redskap. Men som sagt... det går säkert jättebra att klippa lite utan att klämma med tång också! Tur att det finns olika alternativ!
:angel:

Eller använd en sån här... Jättebra och klämmer ej klon! Fungerar mer som en hyvel än en tång. Kan ta bort jättetunna skivor av klon vilket gör att man kommer nära pulpan utan att oroa sig för blodspill!

https://www.zoosajten.se/ProductPopup.aspx?filename=508561_2970.jpg

(Kallas Giljotin)

Det är blir samma skjuvning i klon som gör att den trycks ihop innan den klipps av och som peter skriver beror det på hur vasst verktyget är, jag personligen är mycket nöjd med slipmaskinen hittills och kommer inte gå tillbaka till tång så länge som slipmaskinen fungerar bra.

Suck. Ja denna hund är ju som hon är, pinscher. Det går inte klippa klorna på något av sätten jag tidigare klippt på hund. Jag har haft hundar som avskytt det tidigare men denna går det ta en tass om man är två personer varav den ena är min 95 kilos sambo som håller fast.... hon har alltså fått kloklippningen till en paniksituation och agerar ut helt sjögalet. Hon rivs, bits, kastar sig.

Så vad göra? Hur rehabilitera bort det? Måste ju gå att klippa klorna. Har hört att en del filar klorna? Hur gör ni med hundar som inte klarar kloklippning utan typ sitta på hunden? Hur gör man för att få bort detta?

Imorn ska hon dra två tänder, ska be dom klippa klorna då, men sen då om 1-2 veckor då det är dags igen?

Jag är lagomt less motgång efter motgång med denna dam. Idag är hon billig, ja gratis. :devil:

Min hund var likadan när jag fick den. Så här gjorde jag: Se till att hunden är ordentligt rastad och trött. Var gärna ensam med hunden. Sätt den ner och ha den på din sida lr låt den stå men fortfarande vid din sida. (Det är lätt att man hamnar över en liten hund och det upplevs som väldigt "tvingande" och dominant.) Prata inte med hunden, ta tag i tassen och klipp. Trasslar den lr morrar lr får panik, rätta den så att den kommer vid din sida igen och börja om. I början kan du bara låta kloklipparen vidröra klon och "låtsasklipp", så fort du klippt säger du duktig och ger en godis. Klipp nästa, beröm, godis. Min hund började till slut fokusera på att nu kommer godiset och "byteshandel" funkade på honom. Försök och "känn" när hunden blir spänd och bryt det innan det blir kaos genom att t ex flytta hunden lite lr knuffa till den. Min funkade det bäst på att vara helt tyst och inte prata alls. Eftersom du "förväntar" dig slagsmål varje gång känner hunden det och blir spänd. Glöm vad som har varit och låtsas att du ska klippa för första gången.
Detta funkade på min terrier som var helt "sönderklippt" när han kom från sin första ägare där de använt munkorg och två personer som höll fast honom. Det tog mig en vecka med gträning att få bort beteendet. Han kommer nog aldrig att gilla att klippa klorna men han uthärdar det numera:laugh:
Hoppas att det fungerar för dej och din hund..

Sån här använder jag till klorna,funkar kanon!
19420438.jpg

Jag har en nästan likadan fast med en lite rulle som slipar istället!

Min är en dremel, inte så fasligt dyr!

Min 10 månaders dobermanntik har också problem med kloklippning. Det har gått bra ända tills nu, helt plötsligt kan hon verkligen inte tänka sig att klippa några jämrans klor! :devil: Jag kämpar på och hoppas på att det är en fas som går över. Hon har aldrig krånglat förut, men hux flux en dag var det emot aaaaalla principer i hela världen att klippa klor.
Ibland är det så vansinnigt kul med djur.

Liknande trådar

Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar... 2
Svar
21
· Visningar
4 084
Senast: snorp
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har två stycken hundgårdar idag, varav den ena är 28kvm och den andra är 46kvm. Det är plattor längs med kanterna, och så är...
Svar
1
· Visningar
1 282
Senast: Gnist
·
Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord... 2
Svar
39
· Visningar
2 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka