Ännu ett problem, KLOKLIPPNING!

Sv: Ännu ett problem, KLOKLIPPNING!

*kl* tack för alla tips, dom är guld värda för kloklippning är ju verkligen ett måste. Hon har inga problem med att jag håller i tassarna eller så det är när hon ser tången hon börjar härja. Hon blev klippt hos veterinären i måndags så nu har vi lite tid på oss med "terapi" innan det är ett måste att fila eller klippa.... ska köpa lite mer roligt hundgodis idag, har bara levergodisar, foder och sånt... och köttbullar vill jag nog inte ge, hon är så satans glupsk iofs kan det ju motivera men det lär gå en mängd köttbullar = dålig mage :rofl: kanske funkar det med andra vovvens goda dietburkmat? Ska köra ett terapipass nu, numotionerad och "trött" (trött är hon aldrig men men ;) )

Dela köttbullen i massor småbitar, är smaken dom är ute efter inte hur stor bit dom får :D

Håller med alla andra att det är terapi som gäller, om hon är lätt att hålla i tassarna på så får du låtsas klippa, ta bara en klo och godis (tex, köttbulle)osv.

kl

Är lite nyfiken på detta med slipmaskinen.
Ni som använder en sådan. Fick ni träna mycket innan hunden vande sej vid ljudet?
Blir det inte "otympligt" med mskinen? eller är den inte så stor kanske? Fått för mej att den ser ut på ett visst sätt och om det är rätt manik jag tänker på så är den ju nästan lika stor som min minsta hund :laugh:

Har ni tips på hur man kan träna så at tdet funkar?

Hunden ska vara nyrastad och gärna lite småtrött.
Som ägare ska man vara nykissad och nyäten.
Sätta sig ner i en bekväm position ha hunden kopplad och sen tar man tass för tass och klipper klo för klo. Punkt.

Spela roll hur lång tid det tar, hunden kan inte vara i panik tillstånd längre än några minuter åt gången.
Och är matte/husse cool lugnt hela tiden, inte stressar upp sig trots att hunden grejjar fram o tillbaka, så fattar hunden förr eller senare att det är inte lönt innan det är klart.
jag har haft dp som bitit mig helt hysteriskt när jag lyft upp henne i knät för att klippa. Jag bara ignorerade trots att det rann blod över händerna...
Sist jag klippte hennes klor, låg hon hyffsat avslappnad i knät, såg allmänt "tyck syn dom mig jag dör" ut, men inte mer.

Vår PB fick två personer sitta på med munkorg när hon fick för sig att hon minsann inte skulle ha klorna klippta som unghund...
Fortfarande i samma situation som jag beskrev innan, bara två lugna personer till och att hon fick spelet och släpade omkring mig i huset :rofl: Hon är stark och kopplet var knutet runt handleden och jag tänkte inte släppa...
tjurigast vinner hehehe (träsklar i huset gör ont att släpas över... )
(efter detr bad jag om lite håll hjälp, hon skulle tamejfasiken ligga kvar på filten som jag bestämt hihi)
Idag, så står hon fint, man lyfter tass för tass, hon vevar lite granna men går inte iväg någon längre sträcka och klorna är klippta på någon minut.
När jag sedan säger, klart-hopp och lek får hon tokspelet och avreagerar sina äckelpäckle känslor som hon byggt upp inombords av kloklippningen genom att rusa runt runt runt och beter sig som en riktig tokfia.. *tss
Så visst fasiken GÅR det, men det tar TID, ta en Em, och stressa INTE.
Sen samma sak nästa gång de ska klippas, men inte med för långt mellanrum så de hinner glömma emellan.
Jag ska själv börja om med en ny hund här hemma, två år och knappt hanterad... :D Där får man öva på tålamod! Har aldrig gått i koppel så bara från bilen till trädgården som är inhängnad tog tid pyssel och en massa berömm och fjanteri från min sida, men va fasiken, hunden klarade det ju!
Skitsamma att det tog säkert tio minuter, det är en struntsak, men hunden lyckades och nästa gång kommer det förhoppningsvis gå så mycket bättre!
Övning ger färdighet, du får inte en lydnadschampion efter en dag!

Att han biter och har sej, skadar inte mej på det sättet. Sist när han var som värst fick han hugga bäst han ville. Men det är givetvis inget som jag vill att han ska göra.

Det som för mej är svårast är detta med att vara lugn :o
Har ju på papper att jag är en stressboll, och även om jag försöker vara lugn så känner givetvis han av min stress. Detta visar sej även i andra situationer fast med den andra hunden.

Är det då jag som ska ut och springa flera mil så jag är trött innan klippningen? Eller ska jag försöka lämna bort det till någon annan? Men vem vill ta emot en hund som biter? :crazy:

gosa ner dig på golvet framför tvn. ha lite tuggbart till dig själv inom räckhåll, snacka i mobilen vad som helst. Är inte DU lugn, kan hunden inte heller vara det. Låt det ta den tid det tar, det är övning för er båda.
lämnar du bort hunden löser du ju inte era problem.. ;)

De är ju helt klart jag som är problemet i alla mina hundproblem. Det inser jag ju nu :cry:

spela roll, det är ju bara du som kan ändra på situationen. ;)
Och börja redan idag.:bump:
små små steg, som sagt en hund blir inte en lydnads champion på en dag!
Jag gör också fel och har om annat gjort mååånga fel, men det är ju enda sättet att lära sig och man har ju valet att göra annorlunda till nästa gång!
Och det gäller ju allt här i livet...
Sen att man inte lyssnar på sig själv och aldrig lär sig är en annan femma haha
som på söndags morgonen, "jag ska aaaaldrig mer dricka igen" för att man är olidligt bakis hehe
och vad gör man igen:angel:

Min slipmaskin är ganska stor, men sen har jag iof ganska små hundar med;)

Ljudet har ingen av mina reagerat på alls, däremot får man tänka på att man får slipa lite i taget för det blir lite varmt om man slipar mkt på samma gång. Min phaléne är en riktigt mespropp som är skraj för allt nytt men hon tycker inte slipmaskinen är hemsk alls!

Men den känns lite bökig i början innan man har fått in snitsen, vilket blir lättare sen när hunden faktiskt sitter still.

Sambon har en vanlig liten dremel som han använde till sin gamla boxer. Har använt den på andra hundar med. Man får ta lägre hastighet och liten trumma (?) så går det finfint. Nuförtiden saluförs det liknande maskiner just för hundar och då kostar de helt plötsligt betydligt mer, bl.a. Häromi säljer en.

Sen vi gick över till dremel som vi köpte på Biltema så bråkar inte hundarna när det är dax. Och hunden som ylade och skrek innan rycker bara lite med tassran nu och det blir bättre och bättre. Plus att jag tycker att man kan forma klorna bättre och de rivs inte lika mycket :D

Usch, du har mina djupaste sympatier!
Har själv en pinne som kom som 11-månaders, mitt i värsta trotsen, hade bara blivit kloklippt av veterinär.

Min hunds största problem är/ var att man inte får pilla med några "grejer" på honom. Jag är den enda som får ta fästingar med fästingplockare, den enda som får tvätta ev. sår, pilla navelludd osv. Tandborstning finns inte på kartan.
Att använda fotfil på klorna är bara att glömma. Jag har hållt på i 5(!) år att försöka avdramatisera kloklippningen, vi klipper 1 ggr per vecka. Som läget är nu gäller:

-Jag klipper, själv. Ingen annan får vara hemma, inte ens katterna. Då sitter vi i soffan, jag placerar mig sittandes framför. Sen får jag ta det allra yttersta med bara lite ålande, gnäll och gnagningar.

- När det måste klippas lite rejälare (klorna växer snabbare när han är på landet, ingen asfalt som sliter) så är det judogrepp av sambon, samt en köttbulle efter varje klo. Ändå skriker han som om man höll på att döda honom.

Nu har vi dock önskat oss en elektrisk klotång som har tre dioder, en röd, en gul, en grön. Sen ska tydligen denna mackapär känna av när det är säkert att klippa utan att ta i pulpan och lyser olika färg beroende på hur säkert det är att trycka till.
Funkar det så kommer jag jubla av glädje eftersom vovve har svarta klor!

Jag har en hund som förvisso är lätt att klippa klorna på, jag har gjort det några gånger.Inte mer än varannan vart tredje vecka, sen har vi mycket grusvägar som slipar ner klorna...
Ovan hundmänniska som jag är så undrar jag hur ofta det behövs och hur mycket man skall ta ?
Jag tycker att det är ursvårt att se när det är dags.

Det slits och växer jätte olika på olika hundar.
En fralla jag hade, räckte det med att jag tog lite på sporrarna då och då.
En annan fick jag klippa gärna två gånger i veckan... :crazy:
Du klipper när du själv tror och tycker de verkar lite långa.
Lyft upp tassen, är det som en droppe under klon framtill, då är det jätte dax. :D
Men motionerar du vovven på grusvägar tror jag du bara behöver hålla lite koll på sporrarna.
Och man klipper tills innan det börjar blöda. :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar... 2
Svar
21
· Visningar
4 084
Senast: snorp
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har två stycken hundgårdar idag, varav den ena är 28kvm och den andra är 46kvm. Det är plattor längs med kanterna, och så är...
Svar
1
· Visningar
1 282
Senast: Gnist
·
Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord... 2
Svar
39
· Visningar
2 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka