Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Steg ett ær att bara visa katten bajset och bæra ivæg katt + bajs till lådan, som då sjælvklart ær ren och fin. Steg två att morrra lite - hota lite, så att den fattar att man menar allvar. Førsta gången den skiter på fel stælle så var det kanske skitigt i lådan, men sedan kan det bli en vana... Såfin har två stora dasslådor som stædas minst en ggr om dagen. Hon ær ensamkatt. Hon har alltid kissat i lådorna, vet ej varfør hon fick en nyck och gjorde det vid vardagsrumsvæggen. Protest mot att jag ær bortrest ofta? Hon får besøk av granntanten två ggr om dagen men hon saknar sækert mig ændå. Hur som helst, hon la av med fel-skitandet och hon ær livsglad men lite trøtt. Nitton år, gammelgumman.

När katten blir gammal känner den sig sårbar och blir lätt förvirrad och orolig och känner sig övergiven när tryggheten i tillvaron (dvs du) inte är hemma på natten. Att sprida ut sitt eget bajs (doft) i reviret är då ett lite desperat sätt att försöka skapa en känsla av trygghet.

Det är alltså inte en protest i betydelsen att hon hämnas genom att göra något som du inte gillar. Det är snarare ett symtom på att hon i ännu större utsträckning än tidigare är beroende av att du är så trygg och tillförlitlig som du bara kan. Att du (som ska stå för trygghet) visar missnöje genom att hota din otrygga katt för att hon känner sig otrygg är så fel det kan bli.
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Steg ett ær att bara visa katten bajset och bæra ivæg katt + bajs till lådan, som då sjælvklart ær ren och fin. Steg två att morrra lite - hota lite, så att den fattar att man menar allvar. Førsta gången den skiter på fel stælle så var det kanske skitigt i lådan, men sedan kan det bli en vana... Såfin har två stora dasslådor som stædas minst en ggr om dagen. Hon ær ensamkatt. Hon har alltid kissat i lådorna, vet ej varfør hon fick en nyck och gjorde det vid vardagsrumsvæggen. Protest mot att jag ær bortrest ofta? Hon får besøk av granntanten två ggr om dagen men hon saknar sækert mig ændå. Hur som helst, hon la av med fel-skitandet och hon ær livsglad men lite trøtt. Nitton år, gammelgumman.

Det är just det, du gör inte en ordentlig analys av hennes beteende. När en katt bajsar utanför lådan kan det i princip bero på tre saker:

- Aversion mot lådan (ohygienisk, gillar inte ströet osv.)
- Revirmarkering
- Sjukdom (katten kan inte hålla sig)

Oavsett orsak så gör inte bannor någonting bättre. Sjukdom botar man självklart inte med bannor. Lådan blir inte mer hygienisk av bannor. Handlar det om revirmarkering så orsakas ju det i sig av ett behov av att sprida sin doft vilket bottnar i otrygghet och bannor botar absolut inte otrygghet.

Bannor behöver inte knäcka katten, men de gör absolut ingen som helst nytta i ett sådant här fall och med tanke på att det finns en risk för att bannor förvärrar läget så är de absolut aldrig att rekommendera när man har "lådproblem" med katten.
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Kanske borde vara *kl* här

Håller med föregående talare.

Det är aldrig någonsin katten som gör fel.

Händer det något som ägaren misstycker till så får ägaren rannsaka sig och försöka lista ut vad den kan göra bättre.
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Kan säga att jag aldrig skulle "trycka ner" min katt i sin egen avföring för att jag är missnöjd med den.

Jag har delat på lådorna och det hjälper inte, städar även varje morgon och kväll. Ska testa ikväll att ta av huven på dem båda och se om det gör någon skillnad :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
2 232
Senast: annie_cool
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad honkatt som blir 14 år i sommar. Ialla år har hon gått på lådan och har aldrig kissat eller bajsat utanför. Hon har...
Svar
3
· Visningar
1 832
Senast: Fideli
·
Katthälsa Hej, tänkte höra om nån har nåt bra tips eller hjälp till mitt problem som jag inte tänkt på. För 3 månader sedan tog jag hand om en...
Svar
6
· Visningar
1 380
Senast: Annostar
·
Katthälsa Behöver lite kloka råd! Vi har en katthona, kastrerad, på 8 månader som går utanför lådan (oftast bajsar hon utanför, men ibland kissar...
Svar
14
· Visningar
1 487
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp