Ännu ett frustrerat bajsproblem...

nangiialaa

Trådstartare
Nu börjar jag tröttna på en av (har två kastrerade hanar på 2 år) mina katters bajsproblem. Han är en mycket kräsen katt med sanden i lådan, han accepterar INGET annat än EverClean annars bajsar han på golvet utanför lådan och kissar i min tvättkorg.O_o:meh:
Nu har han dock börjat bajsa utanför lådan ändå (han kissar tack och lov i den fortfarande). Jag flyttade i mitten av Maj annars har jag inte gjort någon förändring i deras liv.
Jag har testat en del olika sand nu på sistone och se om han har bytt "sandsmak" eller vad problemet är. Jag har även satt upp en feliway i uttaget vid lådorna och det enda jag fått ut av det är iaf att mina små lejon har minskat ner på allt bråk, vilket iofs är bra.

Meeeen varför gör han såhär? :cautious:
Vad kan jag göra för att han ska sluta?
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Hur många lådor har du?
Vilken typ av lådor har du? (små, stora, med huv, med lucka?)
Var är lådorna placerade och var bajsar han?
Hur ofta rensar du lådorna från avföring och kissklumpar?
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Jag har två lådor.
Dem är rätt stora med huv utan lucka.
Lådorna står bredvid varandra i en hörna där dem får vara lite ifred och han bajsar kanske 30 - 50 cm från lådan.
Rensar lådorna MINST varannan dag.

Såhär har jag alltid haft det, även innan jag flyttade O_o
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Jag rekommenderar att du placerar ut lådorna mer i hemmet samt skaffar en låda till. Du borde oxå rensa lådorna två gånger om dan.
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Saken är dem att jag kan knappt ställa dem på fler ställen utan att dem står i soffan ungefär, knepigt.
Rensa två gånger om dagen blir med svårt då jag pendlar till jobbet och går hemifrån vid sex och kommer hem sex. Jag brukar städa en gång om dagen men ibland är minnet lite dåligt.
En låda till, ja varför inte :)
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Att problemet börjat nu har antagligen med katternas ålder att göra. Vid ca 2-4 års ålder uppnår katter något som kan kallas social monad, vilket innebär att de blir vuxna på riktigt. En vuxen katt behöver mer "egen space" i reviret, och då kan det bli svårare för den att använda en låda där en annan katt redan markerat genom att kissa eller bajsa.

Börja med att börja rensa lådorna MINST varje morgon och kväll istället för varannan dag (vilket är på tok för sällan).

Om det inte hjälper, skaffa ytterligare en låda (men fortsätt att rensa minst 2ggr per dag).

Om det inte hjälper, ta bort huvarna på lådorna.

Om det inte hjälper, be om fler råd.
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Missförstår jag nu men är du borta 24 timmar?

En del katter vill inte göra sina behov i en låda där en annan katt redan varit och en del katter vill ha en låda för kissning och en annan för bajsning.

Finns en regel som säger att man ska ha en låda per katt + 1. Speciellt om det är problem med lådgåendet.
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Missförstår jag nu men är du borta 24 timmar?

Haha, 12 timmar. Åker sex på morgonen och kmr hem sex på kvällen :)

Börja med att börja rensa lådorna MINST varje morgon och kväll istället för varannan dag (vilket är på tok för sällan).

Det är mkt sällan jag rensar varannan dag, brukar göra det när jag kmr hem från jobbet men ibland sviker minnet, men börjar rensa även morgon nu framöver.

Hur "lär" jag mina katter att inte gå på "varandras" låda? Den andra katten ger blanka fan i vad det är för sand eller om denna katten har varit i den.

Varför skulle han ha problem med huven nu när det inte varit några problem innan? :)
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Hur "lär" jag mina katter att inte gå på "varandras" låda? Den andra katten ger blanka fan i vad det är för sand eller om denna katten har varit i den.

Varför skulle han ha problem med huven nu när det inte varit några problem innan? :)

Det går inte att hindra en katt att använda alla tillgängliga lådor (om han själv vill göra det). Det enda man kan göra är att se till att den känsliga katten alltid har tillgång till minst en låda som han vill gå på. Det gör man enom att erbjuda katterna många lådor och (framförallt!) rensa dem ofta.

En huv på lådan är ofta en påfrestning för katten eftersom den gör lådan instängd och trång, skymmer sikten och endast har en utgång, vilket gör att lådan kan kännas otrygg och osäker att använda (p.g.a. risken att bli överraskad eller trängd av den andra katten).

Att det visar sig först nu kan som sagt bero på att katterna har blivit vuxna och därmed känsligare för spänningar och psykologiska maktspel dem emellan.
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Okey, då får jag flytta på den ena lådan helt enkelt :)

Joo, det låter rimligt med att de kan känna sig trängda....
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

alltså du MÅSTE städa lådan ALLTID, oftare än varannan dag :o
Sjukt ofräsht med så sällan, det FÅR bara inte hända.....
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

alltså du MÅSTE städa lådan ALLTID, oftare än varannan dag :o
Sjukt ofräsht med så sällan, det FÅR bara inte hända.....

Som jag har skrivit ett par gånger redan så 9 av 10 gånger städar jag den VARJE dag. Ibland sviker minnet och jag gör det på morgonen "dagen efter". Så istället för vid sex - sju tiden på kvällen blir det gjort kl. fem på morgonen när jag går upp! Allstå, det handlar om ett spann på 36 timmar ungefär. Ser inte detta som en katastrof om jag skulle glömma det en kväll någon ytterst enstaka gång.
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Fast det jag försöker säga är att jo - det kan mycket väl vara precis den katastrof som är del av problemet att han vill bajsa brevid lådan . att han inte gjorde det i förra lägenheten betyder inte att det inte kan spela in nu, när situationen är annorlunda, oavsett vilken variabel som triggat beteendet. Förstår du?
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Har du visat honom att du inte gillar det? Såfin har testat skita på vardagsrumsgolvet men då tog jag henne med mig och hæmtade bajset och klagade lite dovt på henne och bar ivæg med henne och bajs till lådan. Efter några gånger gav hon upp. Vet inte varfør hon testade det dær , arton år gammal då...
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Har du visat honom att du inte gillar det? Såfin har testat skita på vardagsrumsgolvet men då tog jag henne med mig och hæmtade bajset och klagade lite dovt på henne och bar ivæg med henne och bajs till lådan. Efter några gånger gav hon upp. Vet inte varfør hon testade det dær , arton år gammal då...

Katter bajsar inte fel utan orsak eller bara för att jäklas. Felbajsningar beror på t.ex. smärta, stress, obehag, otrygghet eller oro. Att visa sitt missnöje och försöka tillrättavisa katten är det sämsta man kan göra om man vill hjälpa katten och få bort beteendet.
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Katten har ingen aning om varfør den ska gøra det på lådan och inte på golvet, den gør det på lådan før att instinkten sæger att den ska krafsa... Visst kan det bero på sjukdom, oro eller så att den væljer golvet, inte fel att fundera på det, men det kanske bara råkade vara lite smutsigt i lådorna en dag och så blev det golvet... och så gick det ju bra det med tyckte katten. Så inte blir den knæckt bara før att man visar vad man vill att den ska gøra! Inte om man, som jag beskrev, ær lugn och tydlig.
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Om vi hade dröjt 36 timmar med att plocka ur lådorna så hade vi haft bajs på golvet jämt här hemma och då har våra katter ändå fri tillgång till att gå ut om de vill det. Samma sak om vi hade haft huv. Vi hade alltid haft huv på lådorna här men en dag så ville inte den katten som är lägst i rang bajsa på lådan längre utan hon satte sig precis utanför lådan istället. Jag tog bort huvarna och problemet har tack och lov inte återkommit om det inte har varit så att det av någon anledning inte har plockats ur tillräckligt ofta för då sätter hon sig strax utanför lådan igen.
Om du börjar med att plocka ur lådorna varje morgon och varje kväll (och helst en gång till innan du lägger dig om det är något i lådorna då) så försvinner säkert problemet. Ingen katt ska behöva gå på en låda där någon annan redan har varit.
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Att "klaga lite dovt" på katten hjälper knappast oavsett hur lugn och tydlig man är. En katt sätter sig inte där det är smutsigt och då är det sig själv man ska klaga på och inte katten.
Katten väljer inte ett kalt golv om det finns någonstans att gräva. Det är helt fel för dem. Det vore som att vi skulle välja att sova på ett kallt hårt golv hellre än en mjuk varm säng. Vi vill ha det mjukt när vi sover och katten vill ha något att gräva i när den ska göra sina behov. Det är ju därför det vanligtvis är så enkelt att få en katt rumsren för det räcker med att visa katten var den kan gräva så väljer den att göra sina behov där sedan om det i kattens värld är möjligt. Är det däremot redan revirmärkt där av en annan katt eller om katten är sjuk eller det är smutsigt där så tar den ju första platsen den kan hitta för sina behov måste den ju göra oavsett.
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Katten har ingen aning om varfør den ska gøra det på lådan och inte på golvet, den gør det på lådan før att instinkten sæger att den ska krafsa... Visst kan det bero på sjukdom, oro eller så att den væljer golvet, inte fel att fundera på det, men det kanske bara råkade vara lite smutsigt i lådorna en dag och så blev det golvet... och så gick det ju bra det med tyckte katten. Så inte blir den knæckt bara før att man visar vad man vill att den ska gøra! Inte om man, som jag beskrev, ær lugn och tydlig.

Varför måste du klaga dovt på katten? Du kan lika gärna lyfta iväg katten till lådan utan ett ljud. Katten uppfattar naturligt lågfrekventa, dova ljud som hotfulla och varför ska katten "hotas" när det är du som har gjort fel? Det är ju inte kattens fel att lådorna är för lortiga. Om man inte håller efter lådorna får man liksom räkna med att katten tids nog (toleransnivån varierar enormt) kommer göra ifrån sig någon annanstans. Då är det inte katten som ska straffas, man får slå sig själv på fingrarna.
 
Sv: Ännu ett frustrerat bajsproblem...

Steg ett ær att bara visa katten bajset och bæra ivæg katt + bajs till lådan, som då sjælvklart ær ren och fin. Steg två att morrra lite - hota lite, så att den fattar att man menar allvar. Førsta gången den skiter på fel stælle så var det kanske skitigt i lådan, men sedan kan det bli en vana... Såfin har två stora dasslådor som stædas minst en ggr om dagen. Hon ær ensamkatt. Hon har alltid kissat i lådorna, vet ej varfør hon fick en nyck och gjorde det vid vardagsrumsvæggen. Protest mot att jag ær bortrest ofta? Hon får besøk av granntanten två ggr om dagen men hon saknar sækert mig ændå. Hur som helst, hon la av med fel-skitandet och hon ær livsglad men lite trøtt. Nitton år, gammelgumman.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
2 232
Senast: annie_cool
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad honkatt som blir 14 år i sommar. Ialla år har hon gått på lådan och har aldrig kissat eller bajsat utanför. Hon har...
Svar
3
· Visningar
1 832
Senast: Fideli
·
Katthälsa Hej, tänkte höra om nån har nåt bra tips eller hjälp till mitt problem som jag inte tänkt på. För 3 månader sedan tog jag hand om en...
Svar
6
· Visningar
1 380
Senast: Annostar
·
Katthälsa Behöver lite kloka råd! Vi har en katthona, kastrerad, på 8 månader som går utanför lådan (oftast bajsar hon utanför, men ibland kissar...
Svar
14
· Visningar
1 487
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp