Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Tackar! Jag är inte långsint, vi missuppfattade kanske varandra mest! Cockern låter ju också som ett bra alt...

Tror du t o m att den skulle passa oss (eller att vi skulle passa den) bättre än springern?
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Svårt att säga, men med tanke på att ni kanske inte håller på överdrivet med jakt så passar ev Cockern bättre in.

Men detta är bara en uppskattnign av mig och vad jag fått för mig av att läsa lite om avlen: att Cockern inte avlas lika hårt på jakt längre.

Druvan ( ? ) kan Cocker innan och utan och hon är nog bättre på att ge svar än vad jag är i denna fråga.
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

min pappa hade en cocker när han var liten. det var visst en väldigt skarp hund som aldrig backade. ingen lady från lady & lufsen precis.
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Jag skulle vilja slå ett slag för Finsk Lapphund :love: , som jag själv har sedan snart 9 år. De är väldigt mångsidiga, och trivs med att få göra lite "allt möjligt". De verkar passa bra till det ni söker (lite beroende på vad din sambo vill jaga för något). Jag uppfattar dem som mer "självständiga" än cockerspaniel, som jag också har en hel del erfarenhet av - en del tycker att cockern är "närjobbad", jag tycker dock den är lite fööör närgången ibland.
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Tack ALLIHOP för era svar :)!

Jo, jag har också fått intrycket att cockern överlag är något skarpare än springern, tussegullutseendet till trots ;)

Ska gå in o kika på Lapphunden. Vet faktiskt inte riktigt hur den ser ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Titta på du! Men låt dig inte avskräckas av pälsen, den är lättskött ;) och min hund fungerar utmärkt med sin päls i stallet.
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

Kanske för att det här med att de bara kräver lite innomhusaktivering och en timmas promenad ofta uppkommer i samband med Labrador, Springer osv... Raser som inte alls är lämpade som sällskaps/barn-hundar.

Visst är de goa och trevliga. Men senaste i lördags så träffade jag en en till Labradorhane på 15 månader som nu var omplacerad. Förra ägaren hade haft han i bur för att han var så vild och nuvarande ägare hade allt händerna fulla. Det stämmer liksom inte övernas med den bild av Labrador som alla målar upp. Hundar som vill sova och bara viftar på svansen. Själv skulle jag (inte) vilja se en 11 åring rasta en glad hane på en si så där 38 kg...

Jag har aldrig gett utlopp för mina ramaskrin när folk har pratat Leonberger eller Mops...

Visst kan mina hundar skrota runt en hel del. Men de blir helt klart mycket mer "besvärliga" när de är understimulerade. De ska fram till mer folk och blir överdrivet glada när de ser andra hundar. Har de fått vara ute och tränat regelbundet så blir de mycket mer neutrala till allting och mer harmoniska på alla sätt.

Visst finns det de hundar som inte behöver så mycket aktivering. Men ska man köpa hund efter det att man hoppas att den blir lugn, istället för att skaffa sig en ras som har mycket större förutsättningar för det? Jag har träffar springer som inte vill göra nått alls, men jag har träffat bra många fler som ägarna får slita arselt av sig med.

Jag brukar säga att de ska komma till "sportiga" familjer och inte till en familj som bara vill ha en sällskapshund. En rätt aktiverad spaniel/retriever är ju bland det bästa som finns!!!

Sen vad som är "rätt" skiljer ju från hund till hund. En del behöver mer och en del mindre. Men utgår från att de två första åren kräver sitt lilla engagemang :)
 
Sv: Ännu en "vilken ras-tråd". Snälla, läs ändå..

knapplån: jag fick plötsligt en liten tanke... vad är det egentligen för skillnad på "vanlig" springer spaniel och welsh-? förutom utseendet då. vi har två welshar i vår träningsgrupp och de är såååå vansinnigt charmiga! men de verkar inte helt lättränade. ägaren sliter som ett djur med träningen, men kan ändå råka ut för riktiga bottennapp på tävlingar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 046
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 874
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 941
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 384
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa råttgiftet?
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp