Ännu en tråd om amningsproblem...

Mammas

Trådstartare
...men denna är av lite annan karaktär. Min son är nu nästan fem månader, och amningen har funkat super. För ett par dagar sedan började han vilja ha mat oftare (vilket inte gör något, han får mat oftare och produktionen ökar på sikt). Och lite senare började han bitas. Han biter tag och drar huvudet bakåt, under mina skrik. Till detta har jag fått rådet att hålla lillfingret nära munnen så jag kan sticka in det när han biter.

Och det hade ju inte varit några problem, om det inte varit för att han vid amningen sträcker upp armarna (när vi sitter och ammar) och nyper mig skithårt i överarmen. Därför håller jag redan min lediga hand i hans hand för att hindra honom från att nypa mig. Han slumrar till och nyper i sömnen. Igår bet han inte och drog, utan lyfte ut huvudet så han bara hade tag om den yttersta "tippen på bröstet, och bet hårdare än han gjort tidigare. Blir inte rädd man jag skriker till, men sover han vaknar han ju såklart.

Vad ska jag göra? Kan det bero på att han är för hungrig för vad som produceras? Men när han håller på kommer det mjölk när jag klämmer lite på bröstet (för att se om det är slut och därför han gör så). Han är heller inte helt mätt, för han gapar åt bröstet när han precis dragit huvudet från det (med käkarna ihop såklart). Kan det vara för att han tycker att det flödar för långsamt?

Är det någon som haft samma problem, som kan hjälpa mig med några lösningar?

Sv: Ännu en tråd om amningsproblem...

Kan väl inte säga att jag har samma problem men Rasmus har bitit tag 2 ggr under amning. Första gången blev jag helt chockad och skrek till men fortsatte amma. Några dagar senare bet han tag ännu hårdare så jag skrek högt rakt ut så han blev rädd men då tog jag även bort tutten så då fick han inget mer trots att han inte va mätt.. (läste nånstanns om någon som tipsade om att ta bort bröstet som "straff" för bitandet) Och det funkade super. Han har inte ens försökt bitas mer..

Sen så tror jag han är i en ålder där har har börjat upptäcka världen mer. Att det finns saker som stör så han inte riktigt kommer till ro. Så va Rasmus för nån månad sen så åldersmässigt verkar det ju stämma.. Och det har gått över.. :D

Lycka till..

Så där gör Sebastian oxå, kastar tillbaka huvudet så man tror att bröstet ska lossna... fast han är fem veckor...
Av den anledningen tänker jag nog sluta amma direkt det börjar komma antydan till tänder!!

Inga råd att ge tyvärr men tänker ta åt mig av de du får. ;)

de gånger mina barn har bitit vid amning så har jag snabbt, fast men inte hårt eller "elakt" tryckt in huvudet mot bröstet lite. Eller så har jag sagt "aj" för att det gjort ont..
Mina har slutat bita fort. Ammade äldsta tills hon var 1 år och yngsta tills hon var typ 19 månader

Första gången Sam bet sa jag AJ lite halvhögt, jag blev så förvånad. Han blev DÖledsen och helt otröstlig och ville inte ta bröstet på flera minuter haha. Stackarn. Sen efter det har han bara gjort det hårt ett par gånger. Nu kan han ibland bita liiiiiite och titta på mej och då säger jag a-a och så släpper han.

Hoppas din lille slutar snart, man får bli arg!

Min systerson bet syrran när han hade börjat få tänder, och hon gjorde så att hon helt lugnt bara tog bort honom från bröstet en liten stund (någon minut eller så). Han slutade efter bara ett par gånger. Hon fick rådet att inte skrika till (om man kan låta bli...) eftersom barnet antingen kan bli skrämt eller tro att det har kommit på en skojig lek som man besvarar när man skriker ;).

Lycka till med den lille pirajan :)!

Testade det häromdagen, och sedan dess har han inte försökt. Ännu iaf. ;) Jag får hoppas att det går över, men jag har svårt för att ta bort bröstet. Fast iof gör det ju bara så han blir hungrigare snabbare till nästa gång, så egentligen gör det ju ingenting. :)

kl

Lydia: hmm, fast jag blir så förvånad varje gång att jag inte kommer mig för att göra något. Men ska försöka ha det i bakhuvudet så kanske jag gör det snabbt nog. :)

vindvissla: Ja, min grabb blir inte rädd iaf, han är väldigt cool på så sätt. Men nu har han iaf slutat för tillfället, men iof kan det lika gärna komma tillbaka till nästa gång jag ammar. :p Tar inte ut något i förskott.

ako: Det ska jag försöka tänka på. Det värsta är att han oftast biter så jävla hårt, att det inte går att hålla igen. Ska göra mitt bästa såklart (inte fan ska han få LEKA bita på mammas tuttar ;)), så får vi hoppas det ger sig. Men för tillfället hoppas jag på att han ska sluta helt, men vi får väl se om jag har sådan tur.

Tack så väldigt mycket för alla svar! :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 010
Senast: Liran
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V