MiniLi
Trådstartare
Sv: Ännu en stallplats-tråd
Han är till 75% fullblod.
Jag känner igen det där med stress, dåligt hull.
Det stallet jag stod i från början med denna häst har sina hästar ute länge, det funkade bara inte för Maximus. Han såg ut som ett benrangel tillslut
Sen flyttade vi till ett stall med andra hagrutiner och vips! så började han lägga på sig.
Han har inte gått i hage alls innan jag köpte honom, kanske inte så konstigt att han har svårt att koppla av i hagen?
Nej men min häst blir stressad och mager om han går ute för mycket. Därför ser jag det som ett bevis på att han mår bra när han är lugn och rund
Sen står han inte konstant i boxen under resten av dygnet. Han rids och tas om hand några timmar varje kväll.
Du får tycka vad du vill - fine.
Men acceptera gärna att jag tycker annorlunda.
Vill bara hoppa in,
du har ett fullblod va?
Samma sak med mitt fullblod, hon går ute 5-7 timmar per dag, och hon mår superbra!
Innan vi flyttade till nuvarande stall gick hon ute 11 timmar om dagen och var superstressad. Hon åt jättedåligt (mkt dåligt hull), vandrade längs staketet hela tiden och var allmänt "borta".
Nu mår hon bättre än någonsin!
Har aldrig någonsin sett henne såhär fin i hullet, och hon är riktigt harmonisk och äter t.o.m. i hagen! Har försökt ha henne ute om nätterna men det funkar helt enkelt inte, hon blir för stressad.
Märks direkt på hull (trots samma foderstat) och hur hon är i ridningen.
Tycker man ska anpassa allt efter just sin egen häst.
Vissa hästar är uppfödda och invanda vid ett sätt och trivs bäst så.
Skulle valt stall två!
Han är till 75% fullblod.
Jag känner igen det där med stress, dåligt hull.
Det stallet jag stod i från början med denna häst har sina hästar ute länge, det funkade bara inte för Maximus. Han såg ut som ett benrangel tillslut
Sen flyttade vi till ett stall med andra hagrutiner och vips! så började han lägga på sig.
Han har inte gått i hage alls innan jag köpte honom, kanske inte så konstigt att han har svårt att koppla av i hagen?
Det är ingen som säger att du medvetet plågar ditt djur, men faktum kvarstår - hästen blir sällan stressad eller mager för att den står inne mycket, den är fortfarande blank och har bra hull, men det är inte hälsosamt att stå i bur 19 timmar om dagen. Jag tycker ofta folk gör det misstaget du gör, att de resonerar som så att hästen ser glad ut och är blank och rund, därför är det rätt. Ingen häst är gjord för att stå i bur större delen av dagen, det säger sig väl självt?
jag är ingen grönavågare, men 5 timmar eller mindre tycker jag är ohälsosam hästhållning och det står jag för.
Nej men min häst blir stressad och mager om han går ute för mycket. Därför ser jag det som ett bevis på att han mår bra när han är lugn och rund
Sen står han inte konstant i boxen under resten av dygnet. Han rids och tas om hand några timmar varje kväll.
Du får tycka vad du vill - fine.
Men acceptera gärna att jag tycker annorlunda.