Ännu en stallplats-tråd

Sv: Ännu en stallplats-tråd

Vill bara hoppa in,
du har ett fullblod va?

Samma sak med mitt fullblod, hon går ute 5-7 timmar per dag, och hon mår superbra!

Innan vi flyttade till nuvarande stall gick hon ute 11 timmar om dagen och var superstressad. Hon åt jättedåligt (mkt dåligt hull), vandrade längs staketet hela tiden och var allmänt "borta".

Nu mår hon bättre än någonsin!
Har aldrig någonsin sett henne såhär fin i hullet, och hon är riktigt harmonisk och äter t.o.m. i hagen! Har försökt ha henne ute om nätterna men det funkar helt enkelt inte, hon blir för stressad.
Märks direkt på hull (trots samma foderstat) och hur hon är i ridningen.

Tycker man ska anpassa allt efter just sin egen häst.
Vissa hästar är uppfödda och invanda vid ett sätt och trivs bäst så.

:bow: Skulle valt stall två!

Han är till 75% fullblod.
Jag känner igen det där med stress, dåligt hull.
Det stallet jag stod i från början med denna häst har sina hästar ute länge, det funkade bara inte för Maximus. Han såg ut som ett benrangel tillslut :crazy:
Sen flyttade vi till ett stall med andra hagrutiner och vips! så började han lägga på sig.

Han har inte gått i hage alls innan jag köpte honom, kanske inte så konstigt att han har svårt att koppla av i hagen?

:)

Det är ingen som säger att du medvetet plågar ditt djur, men faktum kvarstår - hästen blir sällan stressad eller mager för att den står inne mycket, den är fortfarande blank och har bra hull, men det är inte hälsosamt att stå i bur 19 timmar om dagen. Jag tycker ofta folk gör det misstaget du gör, att de resonerar som så att hästen ser glad ut och är blank och rund, därför är det rätt. Ingen häst är gjord för att stå i bur större delen av dagen, det säger sig väl självt?

jag är ingen grönavågare, men 5 timmar eller mindre tycker jag är ohälsosam hästhållning och det står jag för.

Nej men min häst blir stressad och mager om han går ute för mycket. Därför ser jag det som ett bevis på att han mår bra när han är lugn och rund :idea:

Sen står han inte konstant i boxen under resten av dygnet. Han rids och tas om hand några timmar varje kväll.

Du får tycka vad du vill - fine.
Men acceptera gärna att jag tycker annorlunda.

Jag inser fullt ut att du har din egen åsikt, jag har min och den har jag full rätt att uttrycka.

Jag har också fullblod, så gör det inte till en fullblodsgrej för allt i värden.

kan inte stressen i hagen ha att göra med era foder rutiner? alla hästar blir stressade om de inte har tillgång till foder eller åtminstånde lunchfodras om de går ute länge. Har han kompisar i hagen? vart är hagen placerad? sånt spelar jättestor roll. Jag tycker det är jättemärkligt att man drar slutsatsen att "min häst är en innehäst". Inga hästar är innehästar - de reagerar på de omständigheter de har runtikring sig, och förhållandena vi väljer att stalla upp dem på. Många parametrar spelar in, men att bara dra bort utevistelsen utan att titta på omständigheterna blir väldigt absurt för mig.

Senast ändrad:

Jag inser fullt ut att du har din egen åsikt, jag har min och den har jag full rätt att uttrycka.

Jag har också fullblod, så gör det inte till en fullblodsgrej för allt i värden.

kan inte stressen i hagen ha att göra med era foder rutiner? alla hästar blir stressade om de inte har tillgång till foder eller åtminstånde lunchfodras om de går ute länge. Har han kompisar i hagen? vart är hagen placerad? sånt spelar jättestor roll. Jag tycker det är jättemärkligt att man drar slutsatsen att "min häst är en innehäst". Inga hästar är innehästar - de reagerar på de omständigheter de har runtikring sig, och förhållandena vi väljer att stalla upp dem på. Många parametrar spelar in, men att bara dra bort utevistelsen utan att titta på omständigheterna blir väldigt absurt för mig.

Det var inte jag som sa att det var en fullblodsgrej. Jag svarade bara ja på frågan om han var fullblod.

Nu får de inget foder i hagen, de kommer ändå in till lunch. Men i andra stallet jag nämnde hade de hösilagebal i hagen - han åt inget.
Hagen var jättestor med många kompisar, omgiven av åkrar och skog.

Jag har aldrig sagt att han är en inne häst. Jag har bara sagt att han mår bättre nu än när han gick ute betydligt mer.
Några timmar extra i hagen skulle heller inte vara ett problem - men jag tror inte att det spelar så stor roll (för min häst) om han går ute 5 eller 7 timmar. Allt handlar om vad de är vana vid.

Och jag har faktiskt inte dragit bort någon utevistelse. Han går i hagen varje dag. Bara kanske inte så länge som din häst gör?

Det var inte jag som sa att det var en fullblodsgrej. Jag svarade bara ja på frågan om han var fullblod.

Nu får de inget foder i hagen, de kommer ändå in till lunch. Men i andra stallet jag nämnde hade de hösilagebal i hagen - han åt inget.
Hagen var jättestor med många kompisar, omgiven av åkrar och skog.

Jag har aldrig sagt att han är en inne häst. Jag har bara sagt att han mår bättre nu än när han gick ute betydligt mer.
Några timmar extra i hagen skulle heller inte vara ett problem - men jag tror inte att det spelar så stor roll (för min häst) om han går ute 5 eller 7 timmar. Allt handlar om vad de är vana vid.

Och jag har faktiskt inte dragit bort någon utevistelse. Han går i hagen varje dag. Bara kanske inte så länge som din häst gör?

det jag menar är att det är lättvindigt att dra slutsatsen att hästen funkar inte ute, och sen anta det. de är gjorda för att vara ute, och de flesta anpassar sig under rätt förhållanden och mår bättre i längden med mycket utevistelse.
kompisen hämtade hem sitt fulllbod från banan i april för ett och ett halvt år sen. den har aldrig gått i hage på sina 6 år, förstod inte vitsen. kunde gå på en klövervall med otroligt fint bete och ändå vilja in helst hela dagen. då är det lätt att dra slutsatsen att "den trivs bättre inne" - det gör den - just då, - för den vet inte bättre. Hästar vet INTE sitt eget bästa, det är vedertaget : ). med ett och ett halvt år på nacken går han nu ute långa dagar - .07.00 på morgonen till 19-20. 00 sommartid. vintertid går de ute mindre - 8 timmar om dagen. Han älskar att vara ute. dock fungerar han otroligt bra inne också, det är det han är van vid. betyder inte att det är det bästa för honom.

det jag vill säga är att tidsaspekten vad hästen varit van vid spelar jättestor roll. att din som inte gått ute tidigare, blev mager och stressad i början av att vara ute mycket trots mat i hagen, säger inget om att den permanent är så och därmed permanent mår bäst av att vara inne. bara för att den ser glad ut och har öronen framåt. de är snälla djur som anpassar sig till det mesta som sagt.

mitt fullblod går ute precis som kompisens häst per ovanstående beskrivning. med andra ord inga extrema 24/7 förhållanden, om nu någon trodde det :)
men 5 timmar är sjukt lite. Kan därför inte se att man ö.h.t skulle välja att överväga att flytta till ännu ett ställe med såna förhållanden.

Ridhus, utebana. Ridhuset är ledigt typ jämt. Dressyrtränare på plats. (jag tränar mest dressyr, åker annars hit varannan vecka.)
Halm, hö/hösilage, korn, havre. Service som ingår: fodring morgon samt utsläpp vardagar. Har inte riktigt koll på hur de organiserar insläpp samt övriga fodringar men det blir alltså mer jour än stall 1. Bra hagar. Inte stenkoll på utetider men går nog ute lite längre, till 16 kanske?

Alltså, jag skulle sätta mig på kölistan på en gång till stall 2 eftersom
- jag föredrar att ha hästen ståendes på halm före spån
- fler möjligheter med ridhuset
- eget kraftfoder är inte så traggligt att köpa eller förvara eller hålla koll på och det går att göra i ordning för några dagar åt gången om det bara handlar om torra pellets och då blir det inga problem om nån annan ska mocka åt en
- den tid och de pengar som nu går åt att åka till träningarna varannan vecka kan istället ägnas åt hästen, träningen och att köpa in kraftfodret
- den lägre stallhyran betalar kraftfodret, så det går jämt ut (eftersom jag antar att hästen inte äter några enorma mängder)
- eftersom jag ändå ska ut till min häst så kan jag lika gärna ta in lite hästar eller ge dem hö eller så (och det står ju dessutom än så länge oklart hur många pass det är per vecka)

Sen har du inte skrivit nåt om hur boxarna ser ut och då antar jag att de är bra.

Kortfattat; den tiden du idag lägger på att åka till träningen kan du istället lägga på att ta in lite hästar och ge lite hö. Det blir billigare så (lugnare, mindre kostnader, mindre jobb), i a f i mina ögon.

Ang hovslagaren så fråga honom. Han kanske kan komma ut en gång var 6-8:e vecka till ett stall 2 km bort...

Ingen har sagt det rätt ut nej. Men att skriva att det är dålig hästhållning, dålig livssituation för hästen osv betyder väl i princip samma sak?

Som sagt, alla hästar är olika.
Min häst har tydligt visat att han blir stressad/äter dåligt/tappar hull osv om han går ute väldigt mycket. En sak på sommaren när det är varmt och finns gott om gräs i hagen, då vill jag ha honom ute längre. Men övriga året passar det här bra.

Mycket möjligt. Du känner såklart din häst bäst, jag kan inte säga något om hur just din häst funkar. Men kan ändå inte tycka det är hälsosamt för en häst att stå inne så pass lång tid, hur väl den än trivs inne.

Men jag tror att du har övertolkat mig lite.
Jag menar bara att det stall där vi står nu funkar bra. Jag ser ingen anledning till att byta stall bara på grund av utevistelsen eftersom att han visar tecken på att må bra nu. Sen OM vi byter stall och det råkar vara mer utevistelse så - fine. Men jag ser det varken som fördel eller nackdel. 5 eller 7 timmar är sak samma för mig om allt annat är bra.
Sen är jag övertygad om att han skulle visa tecken på ohälsa om han inte gillade läget - olater i boxen osv.

Jag är en sådan självisk person som tycker att det är lika viktigt att JAG trivs. Hästen ska självklart trivas men jag skulle aldrig stå i ett stall där jag inte kan ha häst på villkor som passar mig.
Det är trots allt jag som ska ta hand om hästen och rida den varje dag. Jag har häst för min skull.

Kort sagt: Jag är övertygad om att jag skulle märka om hästen inte gillade stallet. Så uppmärksam är jag faktiskt :cool:
Och sålänge jag inte ser tecken på ohälsa, utan tvärt om. När hästen verkar må bättre än någonsin - då ser jag ingen anledning till att vidta åtgärder.

Tack för svar!
Det var bra synpunkter :)

Det verkar bli mellan 2-6 jourer/vecka. Beroende på vilken stalldel man hamnar i.

Jag har satt upp mig på listan men ska kolla upp några saker först, hovslagare tex. När det blir aktuellt.

Hur kan det vara ohälsosamt om hästen mår bra?

Ohälsa = sjuk/dålig häst.

Jag hade valt stall två.

Motivering: Tillgången till tränare & ridhus. Dessutom, även om det inte är för MIN skull, den ökade utevistelsen hade jag också sett som ett plus.

Hur kan det vara ohälsosamt om hästen mår bra?

Ohälsa = sjuk/dålig häst.

som redan diskuterats stämmer inte detta.

Jag har mkt väl förstått att du har häst för DIN skull osv. det har jag och de flesta för att inte säga alla andra också. Betyder inte att inte djurets behov är viktiga.

Anledningen till att folk blir upprörda är antagligen att hästar är ett ute djur och flockdjur. Stora delar av dess liv består till att vandra i en flock. Inte stå inne 19 timmar per dygn själv i en box. Det tror jag är anledningen.

Djur ska ha möjlighet att agera naturligt. Och dessutom är det även så att hästar rent fysiskt far illa av att stå. Detta är ingen nyhet och ffa ingen hemlighet. Hästens inre organ, leder och muskler tar stryk och hur man kan påstå att detta inte är djurplågeri av hög klass är för mig totalt oförståerligt.

För att inte tala om hur felaktigt dteta är rent mentalt för hästen.

Det är synd och skam att det är så fina, vänliga djur. Det gör det så otroligt lätt för människor att blunda för dem. Allt för sig egen bekvämlighets skull. Är man ingen djurmänniska kan man skaffa en gunghäst.

Håller med dig fullt ut att inga hästar är inne hästar. Individen ja visst men det är ju inte samma som innehästar.

Djur ska ha möjlighet att agera naturligt. Och dessutom är det även så att hästar rent fysiskt far illa av att stå. Detta är ingen nyhet och ffa ingen hemlighet. Hästens inre organ, leder och muskler tar stryk och hur man kan påstå att detta inte är djurplågeri av hög klass är för mig totalt oförståerligt.

För att inte tala om hur felaktigt dteta är rent mentalt för hästen.

Det är synd och skam att det är så fina, vänliga djur. Det gör det så otroligt lätt för människor att blunda för dem. Allt för sig egen bekvämlighets skull. Är man ingen djurmänniska kan man skaffa en gunghäst.

Du skriver som om min häst står inne i sin box dygnet runt.
Han går i hage varje dag, året om. På sommaren går han på bete dygnet runt så länge gräset håller tillräckligt hög kvalitet för att hålla honom i hull tillsammans med stödfoder. Övriga året går han i hage minst 5 timmar/dag. Ibland mer om han går ut en stund även på em/kvällen.

Jag tycker INTE om att bli kallad djurplågare. Tar tar mycket väl hand om min häst. Den som säger något annat kan först komma och besöka stall och häst innan h*n uttalar sådana påhopp.

Anledningen till att folk blir upprörda är antagligen att hästar är ett ute djur och flockdjur. Stora delar av dess liv består till att vandra i en flock. Inte stå inne 19 timmar per dygn själv i en box. Det tror jag är anledningen.

Antar att det var menat till mig?

Ska man bli upprörd passar det sig nog bättre att gå på de som håller hästar helt själva utan sällskap, min häst går i en lagom stor flock när han är ute. Han har dessutom boxgrannar som han trivs mycket bra med.

Och återigen. Han rids + sköts om ca 3 timmar varje dag. Ska du prata om timmar i boxen kan du åtminstone räkna rätt.

Men jag har aldrig sagt att djurets behov inte spelar roll.
Hästen mår bra. punkt slut.

Nu lämnar jag denna tråd för jag är inte det minsta förtjust i påhoppen som kommer från vissa håll.

Hade du 2km mellan stallen?
Finns det inte ridmöjlighet där emellan? Jag menar måste du köra hästen i transport 2km för att dressyrträna? Går det inte att ta den biten som framskrittning?

Jag hade inte kunnat ha häst på ett ställe med för mycket pass. Jag hade inte hunnit med allt då.
Förut stod min häst i ett stall där vi delade upp alla pass. Vi hade dock turen att ha en tjej som tog ALLA vardagsmornar då hon endå körde förbi när hon skulle till jobbet. Vi delade upp passen som skulle vara på antal hästar. (Morgon, lunch, middag, kväll) Vi hade dock mycket bråk om hur länge hästarna skulle vara ute då jag ville att min häst skulle vara ute så länge som möjligt för att han mår bäst av det. Medan "tävlingsryttarna" (spec. en ponny ryttare) som promt skulel ha in si häst klockan 14. Jag vägrade dock och valde därför att plocka in min häst själv när jag kom hem från skolan (vilket var 6-7 på kvällen). Dom fick slänga till honom lite hö när de tog in de andra så han kunde vara ute :)

Nej som det är nu går det inte att rida till/från träningen. Jag rider kl 21 på kvällen och det är för mörkt för att rida. Dessutom kommer jag hem sent, det tar typ 30 minuter att skritta emellan..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 686
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 916
Senast: DeDen
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 902
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar