Ännu en stallplats-tråd

Sv: Ännu en stallplats-tråd

Jag har gjort en liten lista på för och nackdelar ;)

Fördelar med att flytta:
-Mer tillgång till ridhus
-Tränaren kommer till anläggningen
-200 kr billigare stallhyra

Nackdelar med att flytta:
-Behöver ev byta hovslagare
-Måste byta från krafft grund till havre eller köpa eget (blir dyrt).
-Mer stalltjänst

Fördelar med att stå kvar:
-Mycket service ingår
-Hoppträning på plats
-Passande foder, funkar bra
-Jättebra hovslagare

Nackdel med att stå kvar:
-Betalar dubbel anläggningshyra
-Dåligt med tider i ridhus
-Måste åka transport till träningen
-Nyss flyttat in ny familj, risk för dålig stämning i stallet

Varför skulle du behöva byta hovis? Det var väl bara 2km mellan stallen, eller fattade jag fel?

För övrigt så håller jag med de flesta andra om att stall 2 skulle vara att föredra. Även om det är mer pass som man måste ta så känner iaf jag att fördelarna överväger nackdelarna.

Varför skulle du behöva byta hovis? Det var väl bara 2km mellan stallen, eller fattade jag fel?

För övrigt så håller jag med de flesta andra om att stall 2 skulle vara att föredra. Även om det är mer pass som man måste ta så känner iaf jag att fördelarna överväger nackdelarna.

Min hovslagare skor typ alla hästarna i nuvarande stall, han är där flera dagar i veckan.. Jag vet att han har väldigt mycket att göra och att han inte vill ta sig an några nya stall.

Även jag skulle ha valt stall 2 pga av tillgängligheten på tränare och ridhus. Jag vill inte behöva vara beroende av att låna bil och transport för att kunna träna.

Jag står nu med ungefär samma upplägg som i stall två och tycker att det fungerar jättebra. Det beror ju lite på hur många hästar det är i stallet och om det är lättskött med väluppfostrade hästar. Jag kan allt som oftast kombinera mina stallpass med ridning och skötsel av min och själva passet tar oftast inte mer än 15-20 minuter beroende på vilket pass det är.

Okej. :)
Jag ska ringa stallägaren idag och fråga mer om tex dessa jourer, hur ofta och mycket..

jag skulle stå kvar. Jag skulle aldrig orka med så mkt arbetspass och om hästen ändå trivs så!

Ja hästen trivs..
Jag ska kolla upp hur många pass/vecka det rör sig om.. :idea:

stall 2 eller stå kvar.

5 timmars utevistelse är uteslutet för mig. att ha hästen på box 19 timmar om dygnet känns inte som god hästhållning nej.

stall 2 eller stå kvar.

5 timmars utevistelse är uteslutet för mig. att ha hästen på box 19 timmar om dygnet känns inte som god hästhållning nej.

Jag står redan i stall 1 så hästen går ute 5 timmar/dag idag :)
Han lever och mår bra ;)

Håller med mackan och flera andra som anser att 5 timmars utevistelse är för lite för hästen. Skulle aldrig stalla in min häst i ett stall som har mindre än 8 timmars utevistelse, helst vill jag att han ska gå ute ännu mer. 5 timmar per dag hade inte under några omständigheter varit ett alternativ. Inte kul för hästen att stå inne resterande tid.

Instämmer med mackan.

Hur kan man som hästmänniska ens överväga att försätta sitt djur i en så dålig livssituation. Usch! :mad:

Instämmer med mackan.

Hur kan man som hästmänniska ens överväga att försätta sitt djur i en så dålig livssituation. Usch! :mad:

Håller med mackan och flera andra som anser att 5 timmars utevistelse är för lite för hästen. Skulle aldrig stalla in min häst i ett stall som har mindre än 8 timmars utevistelse, helst vill jag att han ska gå ute ännu mer. 5 timmar per dag hade inte under några omständigheter varit ett alternativ. Inte kul för hästen att stå inne resterande tid.

men varför var ute så lite det är ju ingenting ju?...:eek: då skulle jag bytt stall:)

ja de är snälla djur som anpassar sig till det mesta.

Men snälla ni. Menar ni på allvar att jag är någon form av djurplågare för att min häst bara går ute 5 timmar/dag?
Skulle det vara vanvård?

Min häst mår BRA. Den som inte tror mig är välkommen att komma och hälsa på. :grin:
Jämfört med när vi har stått i andra stall med mer utevistelse så har han aldrig varit så fin i hull. Hullet är fint, han är lugn och harmonisk, pälsen glänser, han arbetar bra i ridningen..
Vad får er att tro att han skulle lida?

Jag blir bara så trött på påhopp från folk som inte ens har sett eller träffat hästen.

Jag hade nog valt att flytta till stall nr 2.
Jag tycker att det verkar väldigt krångligt att måsta låna bil och transport för att åka och träna, så jag hade hellre stått i ett stall där tränaren finns. Dessutom verkar det ju inget vidare att stå i ett stall som har ridhus men väldigt få tider att rida där, så därför tycker jag också att stall nr 2 verkar bättre på den delen.
Tror du inte att du får billigare hyra om du väljer att köpa eget foder? På många ställen brukar det ju vara så att om man väljer bort något så kan kostnaden för det dras bort?
ang. stallpassen så beror det ju helt på hur många pass det är, jag stod tidigare kollektivt med 1pass/dag och då var det lite jobbigt iom att jag aldrig kunde ta morgon/lunch under veckorna så jag fick alltid ta det på helgerna. men är det bara något pass/vecka så borde det ju gå att få det att fungera, beroende på hur du jobbar såklart!

Så länge hästen mår bra så är det ju okej tycker jag. Förstår inte varför folk måste bli så upprörda. Nog för att jag gärna vill ha mkt utevistelse, men så har jag en häst som mår bäst av det. Man måste ju anpassa sig efter hästen och mår din häst bra av 5timmar ute/dag så är det ju upp till dig och din häst tycker jag!!

Jag hade nog valt att flytta till stall nr 2.
Jag tycker att det verkar väldigt krångligt att måsta låna bil och transport för att åka och träna, så jag hade hellre stått i ett stall där tränaren finns. Dessutom verkar det ju inget vidare att stå i ett stall som har ridhus men väldigt få tider att rida där, så därför tycker jag också att stall nr 2 verkar bättre på den delen.
Tror du inte att du får billigare hyra om du väljer att köpa eget foder? På många ställen brukar det ju vara så att om man väljer bort något så kan kostnaden för det dras bort?
ang. stallpassen så beror det ju helt på hur många pass det är, jag stod tidigare kollektivt med 1pass/dag och då var det lite jobbigt iom att jag aldrig kunde ta morgon/lunch under veckorna så jag fick alltid ta det på helgerna. men är det bara något pass/vecka så borde det ju gå att få det att fungera, beroende på hur du jobbar såklart!

Ja du ser samma fördelar som jag :)
Kanske att man får billigare, kan ju alltid fråga! :idea:

Jag pratade med stallägaren idag och fick reda på hur mycket pass det rör sig om.. Det är totalt 25 hästar på gården, uppdelat på 3 stallar. Hur ofta man har jour beror på vilket stall man hamnar i. Står man i det största tror jag det blir 2-3 pass/vecka och i de två mindre 5-6 pass/vecka. Men det är inte så ansträngande pass och borde inte ta så lång tid..

Jag har iallafall satt upp mig på deras kölista. Får se när/om det blir något ledigt :)

Så länge hästen mår bra så är det ju okej tycker jag. Förstår inte varför folk måste bli så upprörda. Nog för att jag gärna vill ha mkt utevistelse, men så har jag en häst som mår bäst av det. Man måste ju anpassa sig efter hästen och mår din häst bra av 5timmar ute/dag så är det ju upp till dig och din häst tycker jag!!

Tack!
Jag förstår inte heller behovet av att bli upprörd.
Hade jag haft en häst som mått dåligt, blivit orolig osv av lite utevistelse hade jag självklart stått någon annan stans. Nu fungerar det bra och därför ser jag det inte som en nackdel.

Hästar mår inte alltid sämre av att vara ute kortare. Flertalet hästar mår bra och en del mår till och med bättre, andra behöver mer utevistelse. Jag förstår inte heller hysterin med utevistelsen. På flertalet ställen är hästarna ute någon-ett par timmar om dagen och de mår inte sämre för det.

Ingen har väl sagt att du är en djurplågare? Dock anser jag att en häst är ett djur som behöver gå ute och röra på sig. Eftersom hästar i snitt bara sover ca 4 timmar varje dygn anser jag det ostimulerande för hästen, både psykiskt och fysiskt, att stå inne en så pass lång tid. Men självklart, hästar är individer, vet ingenting om hur din häst är så man måste generalisera men hade själv aldrig tänkt tanken att stalla upp mitt häst på ett ställe med så pass begränsad utevistelse.

Vill bara hoppa in,
du har ett fullblod va?

Samma sak med mitt fullblod, hon går ute 5-7 timmar per dag, och hon mår superbra!

Innan vi flyttade till nuvarande stall gick hon ute 11 timmar om dagen och var superstressad. Hon åt jättedåligt (mkt dåligt hull), vandrade längs staketet hela tiden och var allmänt "borta".

Nu mår hon bättre än någonsin!
Har aldrig någonsin sett henne såhär fin i hullet, och hon är riktigt harmonisk och äter t.o.m. i hagen! Har försökt ha henne ute om nätterna men det funkar helt enkelt inte, hon blir för stressad.
Märks direkt på hull (trots samma foderstat) och hur hon är i ridningen.

Tycker man ska anpassa allt efter just sin egen häst.
Vissa hästar är uppfödda och invanda vid ett sätt och trivs bäst så.

:bow: Skulle valt stall två!

Det är ingen som säger att du medvetet plågar ditt djur, men faktum kvarstår - hästen blir sällan stressad eller mager för att den står inne mycket, den är fortfarande blank och har bra hull, men det är inte hälsosamt att stå i bur 19 timmar om dagen. Jag tycker ofta folk gör det misstaget du gör, att de resonerar som så att hästen ser glad ut och är blank och rund, därför är det rätt. Ingen häst är gjord för att stå i bur större delen av dagen, det säger sig väl självt?

jag är ingen grönavågare, men 5 timmar eller mindre tycker jag är ohälsosam hästhållning och det står jag för.

Hästar mår inte alltid sämre av att vara ute kortare. Flertalet hästar mår bra och en del mår till och med bättre, andra behöver mer utevistelse. Jag förstår inte heller hysterin med utevistelsen. På flertalet ställen är hästarna ute någon-ett par timmar om dagen och de mår inte sämre för det.

Du har så rätt :)
Alla hästar är dessutom olika, man ska inte generalisera som vissa gör.
Tack för medhåll :laugh:

stall två. fodret brukar lösa sig ändå om du inte vill byta foder.

Okej, tack för svar!:)

Ingen har väl sagt att du är en djurplågare? Dock anser jag att en häst är ett djur som behöver gå ute och röra på sig. Eftersom hästar i snitt bara sover ca 4 timmar varje dygn anser jag det ostimulerande för hästen, både psykiskt och fysiskt, att stå inne en så pass lång tid. Men självklart, hästar är individer, vet ingenting om hur din häst är så man måste generalisera men hade själv aldrig tänkt tanken att stalla upp mitt häst på ett ställe med så pass begränsad utevistelse.

Ingen har sagt det rätt ut nej. Men att skriva att det är dålig hästhållning, dålig livssituation för hästen osv betyder väl i princip samma sak?

Som sagt, alla hästar är olika.
Min häst har tydligt visat att han blir stressad/äter dåligt/tappar hull osv om han går ute väldigt mycket. En sak på sommaren när det är varmt och finns gott om gräs i hagen, då vill jag ha honom ute längre. Men övriga året passar det här bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 686
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 916
Senast: DeDen
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 902
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar