Ännu en stallplats-tråd

MiniLi

Trådstartare
Vilket stall skulle ni föredra av följande:

1. Ridhus, utebanor, hopptränare på plats (tränar inte så mycket hoppning men ibland). Dock mycket träningar så begränsad åtkomst till ridhuset på kvällstid och även delar av helgen.
Spån, hösilage, krafft grund. Service som ingår: Fodring morgon, middag, em vardagar. Insläpp och utsläpp vardagar. Jag har kvällsjour 1kväll varannan vecka + hel helg ca 4-5 ggr/år. Bra hagar. Hästarna ute 8-13.

2. Ridhus, utebana. Ridhuset är ledigt typ jämt. Dressyrtränare på plats. (jag tränar mest dressyr, åker annars hit varannan vecka.)
Halm, hö/hösilage, korn, havre. Service som ingår: fodring morgon samt utsläpp vardagar. Har inte riktigt koll på hur de organiserar insläpp samt övriga fodringar men det blir alltså mer jour än stall 1. Bra hagar. Inte stenkoll på utetider men går nog ute lite längre, till 16 kanske?

Stall 2 är lite (200kr) billigare än stall 1.

Foderstaten jag har idag på stall 1 funkar bra, han får hösilage, grund + lusern. Byter jag till stall 2 måste jag byta ut grund mot havre/korn eller köpa eget kraftfoder.

Jag har ont om pengar därför är billigare stallhyra tacksamt men jag värdesätter ändå att ha så mycket service som möjligt.
Det som lockar med stall 2 är att ridhuset är tillgängligt mycket mer samt att jag slipper åka transport till dressyrträningarna. (är ett visst krångel med att låna bil + transport).
Hästen trivs bra i nuvarande stall så det vore mer för min skull om jag flyttar.

Så vad tycker ni? Hur skulle ni gjort?
Kan tillägga att stall 2 inte har lediga platser just nu men kan sätta upp mig på kölista..

Sv: Ännu en stallplats-tråd

Jag hade valt stall två, skönt att ha dressyrtränaren på plats :bump:
Flyttade själv efter dressyrtränaren nu, och det är superskönt att slippa fara och flaxa hela tiden.

Jag skulle nog välja stall 2. Bra tillgänglighet på ridhus i vinter är viktigt annars blir det knappt någon vardagsträning.

Litet trådkap:
Jag vill också byta stall, hästen har det jättebra men jag är ensamen, litet och privat. Är det bara jag som har jätteångest över att säga upp mig från det stall jag står i?

Stall 2 verkar ha det bästa utbudet för det du vill göra med din häst. Det var ju även billigare och om du slipper fixa bil och släp till träningar blir det ju även lite billigare där..

Plus att du kan vara i ridhuset mycket oftare :)

Jag hade lätt valt stall nr 2, tycker det är alldeles för tidigt att ta in hästarna kl 13.

Jag hade valt stall 2 eftersom där är hästarna ute lite längre. Jag (personligen) hade aldrig ställt min häst någonstans där de bara får vara ute 5 timmar per dygn.

Jag hade valt stall två, skönt att ha dressyrtränaren på plats :bump:
Flyttade själv efter dressyrtränaren nu, och det är superskönt att slippa fara och flaxa hela tiden.

Ja det är ju en stor fördel! Speciellt eftersom att jag måste låna både bil och släp för att åka iväg och träna.. Det är ju en extra utgift dessutom - inte bara tid som går åt!

Jag skulle välja stall 2 :laugh:

Någon speciell anledning? :laugh:

Jag skulle nog välja stall 2. Bra tillgänglighet på ridhus i vinter är viktigt annars blir det knappt någon vardagsträning.

Litet trådkap:
Jag vill också byta stall, hästen har det jättebra men jag är ensamen, litet och privat. Är det bara jag som har jätteångest över att säga upp mig från det stall jag står i?

Ja det är så jag känner, nuvarande stall har varit jättebra men förut hade jag möjlighet att vara i stallet dagtid många dar. Nu när det blir mer kvällar på man välja på att vara ute eller att rida sent efter lektionerna :crazy:

Nej, ha ingen ångest! Du ska stå i det stall där du trivs och det som passar bra för dig och hästen just nu! Förklarar du för stallägaren förstår dom säkert - oroa dig inte :)

Stall 2 verkar ha det bästa utbudet för det du vill göra med din häst. Det var ju även billigare och om du slipper fixa bil och släp till träningar blir det ju även lite billigare där..

Plus att du kan vara i ridhuset mycket oftare :)

Ja ridhuset är det stora plusset. Tränaren likaså.

Till alla: Det här med att man får ha mer stalltjänst samt ev byta foder - är det inget som någon ser som ett problem?

Jag hade valt stall 2 eftersom där är hästarna ute lite längre. Jag (personligen) hade aldrig ställt min häst någonstans där de bara får vara ute 5 timmar per dygn.

Jag hade lätt valt stall nr 2, tycker det är alldeles för tidigt att ta in hästarna kl 13.

Okej. Själva hagvistelsen är inget jag stör mig på i nuvarande stall. Det funkar bra så den faktorn gör varken till eller från för min del..

Tillägg:
Det är ingen större skillnad på hur man tar sig till stallen, stall 2 ligger bara 2 km bort från stall 1.

negativt: om jag byter till stall 2 kanske jag måste byta hovslagare:crazy:

om du orkar med och hinner med passen känns stall 2 vettigare eftersom du ändå hade åkt dit och tränat = sparar en hel del både tid och pengar för din del. Mycket skönare att ha det "hemma". Men däremot tycker jag väl att det var ganska mycket jobb, så av den anledningen känns det inte billigare än stall 1, men beror ju på om det anses "jobbigt" för dig eller om du inte har något emot det.

Stall två. Att hästägarna blir engagerade genom delvis kollektiv ger både prov på folket och gör också att man får en bättre kontakt sinsimellan och dessutom brukar det innebära att hästägarna blir mer medvetna och engagerade i saker och ting som händer, folket som är där och hästarna i hagarna.

Och det lät ju även som att det var bäst på alla andra plan också. Jag värdesätter mkt utevistelse och kvaliten på hagarna absolut mest. Så fundera på vilket stall som passar bäst för din häst först av allt.

om du orkar med och hinner med passen känns stall 2 vettigare eftersom du ändå hade åkt dit och tränat = sparar en hel del både tid och pengar för din del. Mycket skönare att ha det "hemma". Men däremot tycker jag väl att det var ganska mycket jobb, så av den anledningen känns det inte billigare än stall 1, men beror ju på om det anses "jobbigt" för dig eller om du inte har något emot det.

Jag har ännu inte riktigt tagit reda på hur de delar på passen.. Tror att man får 1-2 pass/vecka men är inte säker..
Det skulle kunna bli jobbigt om man måste ta pass på jobbiga tider osv men om det är flexibelt så att man kan ta pass när det passar en bäst kan det funka bra.. Jag måste ta reda på mer om det där..
Men jag känner också att de 200 kr jag sparar in i stallhyra "försvinner" i och med det extra jobbet som stalltjänsterna innebär..
Men sen är det att jag slipper krångla vid träning - sparar tid och pengar.

Jag har försökt göra en fördel-nackdel lista men blir inte så mycket hjälpt..

Stall två. Att hästägarna blir engagerade genom delvis kollektiv ger både prov på folket och gör också att man får en bättre kontakt sinsimellan och dessutom brukar det innebära att hästägarna blir mer medvetna och engagerade i saker och ting som händer, folket som är där och hästarna i hagarna.

Och det lät ju även som att det var bäst på alla andra plan också. Jag värdesätter mkt utevistelse och kvaliten på hagarna absolut mest. Så fundera på vilket stall som passar bäst för din häst först av allt.

Hästen skulle nog trivas i båda stallen. Han har stått i olika stall med olika tider i hagen och brukar må lika bra vilket som..

Vilka stall är det du funderar på?

Ha en bra dag!

// Liselotte

Baserat på hur mkt hästarna är ute hade jag tagit stall 2. Att ridhuset är ledigt oftare är bara + i kanten tycker jag, likaså med tränaren... Hästens väl kommer före min bekvämlighet.

Jag har själv stått i ett stall med 5-6 pass per vecka, och dit räknades ALLA pass. Det var alltså ingen stallägare som t.ex. tog alla vardagsmornar.
Så passen var morgonfodring, utsläpp, lunch, insläpp (inkl fodring), kvällsfodring. Så det gällde att vara snabb på söndagen och skriva upp sig på pass som passade...

Om det handlar om t.ex. 2-3 pass per vecka kan det nog vara värt det, mer än så blir bara jobbigt (enligt mig, som testat det).

jag hade valt stall 2, det lät mycket bättre på alla sätt!

Baserat på hur mkt hästarna är ute hade jag tagit stall 2. Att ridhuset är ledigt oftare är bara + i kanten tycker jag, likaså med tränaren... Hästens väl kommer före min bekvämlighet.

Jag har själv stått i ett stall med 5-6 pass per vecka, och dit räknades ALLA pass. Det var alltså ingen stallägare som t.ex. tog alla vardagsmornar.
Så passen var morgonfodring, utsläpp, lunch, insläpp (inkl fodring), kvällsfodring. Så det gällde att vara snabb på söndagen och skriva upp sig på pass som passade...

Om det handlar om t.ex. 2-3 pass per vecka kan det nog vara värt det, mer än så blir bara jobbigt (enligt mig, som testat det).

Okej.
Jag vill bara påpeka att min häst trivs väldigt bra som det är nu. Det låter på en del som om han skulle fara illa i det stallet vi är nu pga kortare utevistelse?
OM jag byter stall är det för MIN skull. Inte för att hästen ska få gå längre i hagen.

Jag ser det som en stor nackdel att behöva ha mer jour än vad jag har idag. Men det är en lika stor fördel att ha tillgång till ridhuset alla tider.
Om jag ställer upp det finns det ungefär lika många fördelar som nackdelar med att flytta/stå kvar.. Det gäller bara att överväga vad som är mest värt..:confused:

jag hade valt stall 2, det lät mycket bättre på alla sätt!

Specificera gärna! Vad var det som var bättre?

Även jag skulle ha valt stall 2 pga av tillgängligheten på tränare och ridhus. Jag vill inte behöva vara beroende av att låna bil och transport för att kunna träna.

Jag står nu med ungefär samma upplägg som i stall två och tycker att det fungerar jättebra. Det beror ju lite på hur många hästar det är i stallet och om det är lättskött med väluppfostrade hästar. Jag kan allt som oftast kombinera mina stallpass med ridning och skötsel av min och själva passet tar oftast inte mer än 15-20 minuter beroende på vilket pass det är.

jag skulle stå kvar. Jag skulle aldrig orka med så mkt arbetspass och om hästen ändå trivs så!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 686
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 916
Senast: DeDen
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 902
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar