Ännu en rasvalstråd

H

heylan

Har så smått börjat fundera på att skaffa ytterligare en hund. Har nu en treårig blandrastik med mycket vall i (+ halvdåliga nerver kombinerat med en hel del skärpa:crazy:) som mest fungerar som "aktivt sällskap". (Tränar lite lydnad och agility på hobbynivå.)

Har en hel del tankar om kommande ras, men skulle vara tacksam för åsikter utifrån!

Kriterier:

*Vill kunna träna lite agility och kanske lite spår. Lydnad kanske främst på "vardagslydnadsnivå", men jag vill ändå inte ha en allt för svårmotiverad hund.

* Inte för mkt päls.

* Så lite jakt som möjligt.

Har medvetet inte skrivit något om storlek. Rent spontant vill jag ha en stor hund, men då jag inte har bestämt mig helt lämnar jag denna punkt öppen.

Kommer säkert att komma på mer grejer, men är tacksam för förslag utifrån denna knappa information!

Sv: Ännu en rasvalstråd

Någon slags vallhund kanske skulle passa dig? Inte bc, men något lite "mjukare" mot sällskapshålet? En sheltie? Jag kommer nog aldrig skaffa mig någonting annat än en vallhund, jag tycker de (de som jag haft hittills) är enkla att ha att göra med och väldigt lättlärda. Vill alltid hålla koll på sin "flock" och springer därför ingen längre bit när de är lösa och hänger med på ALLT.

Själv är jag inne på min andra beardis. Som för övrigt är klippt så jag lpper mycket av pälsvården. Jag anser att detta är den ultimata hunden:D

Sheltie passar nog in på min beskrivning, men det känns som att jag vill ha "mera hund" på något vis..! De sheltis som jag har träffat har visserligen varit mkt trevliga hundar, men har inte tilltalat mig riktigt ändå.

Har sett bilder på din o tycker att han ser jättehäftig ut klippt..! :)

Skaffa en beardis och klipp den :D Fast det är typ dödsstraff på det så man ska väl egentligen inte skaffa en om man bestämmer sig redan innan för att klippa den. Även om jag tycker att själva innehållet i hunden är det viktigaste :) Bestämde mig för att klippa min när jag hade en kris i livet som gjorde att jag knappt kunde ta hand om mig själv och sedan har jag fortsatt att klippa ner honom två gånger om året, men pälsvård kan vara jättemysigt också :)

hur som helst att du ska kolla på något vallhundsaktigt, för jag tror det är det du söker faktiskt :)

P.s. Här har du min klippta beardis http://i182.photobucket.com/albums/x214/Nikon_Gondolin/23Juni2007135.jpg (den som flyger)d.s.

Senast ändrad:

Det är jättefina och trevliga hundar - känner ett par stycken! ...men...päls...skägg...runt munnen...blött... Eller?

Funderar vidare. Trots att de egentligen inte tilltalar mig utseendemässigt (är mer för staff-, dogo-, rottis-, (ev. dobbis) -looken rent utseendemässigt) så landar mina funderingar hela tiden på pudel, vilken verkar vara det närmsta jag kan komma mina önskemål om det mentala i en hund. I sådana fall är det helt klart storpudel som är det mest intressanta. Det enda är att jag kanske känner att jag vill ha något mer "stabilt", delvis pga av min nuvarande hund. Synpunkter?

Visst kan det bli lite blött när han de precis har druckit. Men det torkar fort, och sen är de torra och fina runt munnen!

Om du nu är inne på Beardis så ta dig en funderare över Schapendoes istället. Jag har haft Beardis, har nu Schappis istället. Lagom storlek, för det mesta lite mindre päls än Beardis. Gillar helt klart Schappen mycket bättre!

Bara av ren nyfikenhet: Är de som beardisar i sättet? Fäller de? Funderar över nästa hund nämligen ;)

Korthårig collie?

Rover2mod.jpg

De fäller som en Beardis ungefär, har inte riktigt lika mycket päls även om det finns vissa pälsmonster inom Schappe också!:smirk: Det är för det mest ganska mjuka hundar, min tik är lite mesig. De påminner om varandra i sättet. Min Beardis var dock skum eller hur jag ska säga, rädd för "konstiga" saker + för skott, åska och smällare. Tyvärr väldigt vanligt på rasen. Tycker det finns mer problem med Beardis med sakerna jag skrev, därför kommer jag aldrig skaffa en igen. OBS! Jag menar inte att alla Beardisar är dåliga eller att alla Schappar är bra! Det finns alltid bra och dåliga exemplar oavsett ras. Jag håller mig till Schappe så länge inte de blir "skumma"!;)

Kan du tänka dig en DSG ?? Dom kan man ha till ALLT nästan, lyhörda, kvicktänkta, will to please..visserligen är dom modell mindre men i psyket känns dom inte så och dom är absolut inte ömtåliga..

kort på min taget igår ( nu var inte hunden motivet men han hamnade där ändå )

JNIRDOONLRJMN8.jpg

Tack för infon! Det är absolut hundar jag ska ta reda på mer om inför nästa valpköp!

Båda mina beardisar har varit mesiga och rädda för allt möjligt. Den förre vägrade gå utanför tomten i veckor efter att det hade åskat. Den jag har nu är rädd för allt möjligt, men glömmer det fortare. Just den fegheten tycker jag är jobbig hos rasen.

Senast ändrad:

Tack för infon! Det är absolut hundar jag ska ta reda på mer om inför nästa valpköp!

Båda mina beardisar har varit mesiga och rädda för allt möjligt. Den förre vägrade gå utanför tomten i veckor efter att det hade åskat. Den jag har nu är rädd för allt möjligt, men glömmer det fortare. Just den fegheten tycker jag är jobbig hos rasen.

Ja, det du skriver är tyvärr "typiskt" Beardisar, fast det egentligen inte ska vara det... Om du förstår...:smirk: Hur kul är det att ha en hund som flyr i panik när man drar igång gräsklipparen etc?! När vardagen inte funkar med hunden, ja då är nåt galet. Tycker det är så trist att många Beardisar är såna, det är ju uppfödarna som får skärpa sig. I grunden är det en jättetrevlig ras, och hade det inte vart för deras kassa mentalitet så hade jag skaffat igen. Men som det är nu, aldrig...:eek:

Jo, jag fattar. Många uppfödare bedyrar att rasen inte alls är så vek som man VET att den är. Så extrem att han flyr för gräsklippare och hårfönar är inte den jag har nu, men smällare och pipleksaker är det bäst att gömma sig för. Men jag tror att han är modig för att vara beardis ;) Det är ju inte så att det blir jobbigt, han går alltid att övertala. Den förre däremot :crazy: Man fick nästan gå på tå när man hade honom. rädd för bildörrar som slog igen, visslde man på ett speciellt sätt så vände han hemåt (när en 30-kilos envis beardis SKA hem har man inte mycket att sätta emot ) etc. Annars är rasen helt perfekt för mig tror jag :) Den jag har nu är väldigt trevlig, bortsett från att han är skotträdd, men frågan är om man skulle ha en sådan tur igen.

Men nu ska vi nog sluta förstöra tråden :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Övr. Hund Vi kanske börjat fundera på målsättningar för 2023 lite smått? Nike, fyller åtta år men håller sig förhoppningsvis fräsch och kan kvala...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 896
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare