Ännu en rastråd!

Sv: Ännu en rastråd!

Jaa jag får väl nästan göra så! :p

Jag har faktiskt aldrig träffat en pinscher förut, och när jag läser om dom så känner jag spontant att dom verkar svåra, vilket oroar mig eftersom det är
min första hund men mest för sambon, när han säger åt på skarpen låter det ungefär så här 'men snälla söta Maja, komsi komsi, kom här, nej inte bitas, komsi komsi så får du en köttbulle'. Heeelt menlös. :D

Sen en sak som jag läst angående både pinschrar och corgisar är att om man gör fel i deras ögon eller är orättvisa så tar dom åt sig och är lite.. Långsinta?

Alltså, hur funkar det egentligen? Jag försöker tänka ihop någon situation men nja, hah.

Hihi - du skulle träffa min lille heelertös. Där snackar vi personlighet:D

Hon tar det lugnt inne. Vill gärna leka lite efter maten, men är en soffpotatis annars och älskar "vila middag" med mig i soffan:)
Ute är det däremot verkligen fullt ös och aldrig medvetslös. Men vi gör inte allt jämt. Nu t ex har jag haft en kompis gamla collie hemma i två veckor och då han har åldersartros så har det blivit väldigt långsamma koppelpromenader. Visserligen har Mini fått springa lös en del, men inte varje promenad vid tagit och det har varit lika lugnt inne ändå (ja, men efter-maten-buset är viktigt:p)

Nu har hans familj dock kommit hem, så imorgon blir det några timmar race i skogen så hon får sträcka ut ordentligt:)

Det enda som får min att varva upp är folk/besök. Jag bor själv och Mini är så otroligt folkkär att hon inte vet till sig när min dotter och mina barnbarn kommer på besök (hon älskar verkligen barnen) - men hon lugnar ner sig efter en stund. Hon är ändå bara 1 år, så mycket energi finns det fortfarande:grin:

Åh, ju mer jag läser desto svårare blir det..
Just pincher tilltalar mig när jag läser på ex. pinschersektionen. Men sen kan jag läsa någon forumpost här och där att dom är svårmotiverade och inte så föriga, så lydnadsträning kan bli en utmaning.

Om jag säger så här. Jag vill ha en riktigt bra grundlydnad på hunden.
Jag vill veta var jag har den och veta att ropar jag så kommer hunden.
Det är inget man får gratis, men jag vill inte heller slita ihjäl mig för att hunden
ska vara normalt uppfostrad.

Ta mina katter, dom är riktiga träskallar. Inget bekommer dom, om jag så ryter eller viskar. Korrigerar fysiskt eller verbalt. Dom gör som dom vill och det är ganska tydligt att dom skiter i vad jag vill, haha. Jag älskar mina katter till döds men jag skulle inte vilja ha en hund som var så. Det är väl det jag är 'rädd' att få i en hund. En odräglig, omöjlig att fostra träskalle.

Annars känns pinscher väldigt, rätt, och sambon tyckte även om dom.

Just nu är det dött lopp som sagt. Verkligen, det spelar mig ingen roll om det blir heeler, corgi eller pinscher. Det är synd att jag inte kommer iväg till sthlmsmässan så jag kan träffa raserna, men det finns uppfödare här i närheten som jag ska ta kontakt med så jag och sambon får träffa raserna och se vilka vi klaffar bäst med.

Utslagsfråga, hur fäller era hundar? Tussar, hår överallt, konstant eller vår och höst? Även det är väl en sak att ta med i beräkningen då jag avskyyyyr att dammsuga. Men det är väl mest 'bra att veta grej'. :p

Pinschrar har inte så mycket päls.
Mina släpper lite på våren, utöver "vardagssläppet", vilket inte alls är mycket. En labbe eller schäfer släpper galet mycket päls, i jämförelse. Och så har de ingen underull + att de har ganska korta hårstrån. (Vi dammsuger sällan ;) ) När mina har börjat släppa päls tar jag bara ett varv med gummikardan någon gång i veckan. Deras pälsvård kräver typ... 4-5 timmar om året (inklusive bad :D )
Däremot vill de ha täcke eller tröja på sig när det är blött och kallt, just eftersom de inte har särskilt mycket päls.

Och jag tycker verkligen att du ska åka på studiebesök och kolla upp de raser (och uppfödare!) som är intressanta, bekanta dig med avelsdjuren och kolla läget och känna hur det känns. Man märker ganska fort när det känns rätt :)

Utslagsfråga, hur fäller era hundar? Tussar, hår överallt, konstant eller vår och höst? Även det är väl en sak att ta med i beräkningen då jag avskyyyyr att dammsuga. Men det är väl mest 'bra att veta grej'. :p

Jag märker inte så mycket av fällandet på heelern. Självklart fäller även den, men enda stället jag märker av det är i sängen....finns lite päls på lakanen;)
Det har ju varit en extremhöst, vilket gör att många raser fäller mer än vanligt - men jag kan inte säga att jag behöver dammsuga ofta. Den pälsen syns liksom inte på golvet, för det är alldeles för lite:)

Däremot ska man vara noga med att välja föräldrar med bra päls. heelern är en arbetande ras och ska ha en bra päls som klarar väder och vind. Har stött på enstaka exemplar med superkort päls utan underull och dom är fryslortar. Jag vill ha en hund som klarar följa med ut året om:)

Min var långhårig o lurvig, sen han flyttade till särbo i Dalarna o var med ute i skogen timtals varje dag så utvecklade han en väldigt tålig o värmande päls.

Corgin har väl mest päls av de tre, min dam har både byxor, fanor, krage och lite polisonger :angel: Sen så händer det att det föds corgivalpar med lång päls, såkallade "fluff", dem ser ut som shelties med korta ben ;) Finns hos heelern också tror jag?
Min har inte börjat fälla än men det finns rejält med underull så när det väl händer så blir det väl ordentligt, men jag räknar kallt med att ett par omgångar med kardan och ett bad ska få ett slut på det snabbt. Annars har hon inte släppt så mycket, min tanthund är värre och jag dammsuger ungefär 1 gång i veckan.

Vilken variant av corgi är du intresserad av? Jag upplever cardiganen som mer samarbetsvillig och pembroken som lite mer "om jag känner för det" i träning. Men precis som blåbäret säger tycker jag att du ska försöka träffa raserna irl, prata med uppfödare och se vad magkänslan säger dig

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 930
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V