Ännu en rastråd!

Sv: Ännu en rastråd!

Tack för alla tips! Jag har väl i princip bestämt mig nu för att det blir en labbe eller en flatte, det får bli slumpen som avgör när det väl är dags. :D

Tack för alla tips! Jag har väl i princip bestämt mig nu för att det blir en labbe eller en flatte, det får bli slumpen som avgör när det väl är dags. :D

Inte sugen på en modell mindre ?
Lancashire heeler är en mycket lättlärd och förig liten vallhund som börjar nästla sig in mer och mer hos hästfolk;) Passar till agility (riktiga fartdårar) och sköna soffhängare inomhus:laugh:

Åh, jag har träffat en helt underbar lancashire heeler och hade de varit lite större hade det varit mitt första val. :love:

Väcker liv i den här tråden igen då sambon gjort en usväng och helt plötsligt vill skaffa hund. :eek:

Men, han vill ha en mindre hund än en labbe, och även jag har börjat insett hur opraktiskt det verkar vara med hund modell stor. Sen ska den inte håra ner så vansinnigt.

Är himla sugen på Lancashire Heeler, har bara träffat en, men så underbar :love: men dom är ju så små.. Sen har jag fått delade meningar ang. förigheten? Hur mycket will to please?

Tittade även på pinscher, men vad jag läste så verkar dom vara lite.. Egensinniga? Jag kommer säkert göra min del av nybörjarmisstag och frågan är om jag kommer få det jobbigt att träna ex. lydnad och agility? Är rasen så pass förlåtande och även arbetsvillig?

Och, en ras som jag kommit tillbaka till flera gånger under åren är Finsk Lapphund.. Men även där läser jag blandade åsikter, enligt vissa är de lättjobbade och snabblärda, enligt andra envisa och kräver sin förare..
I övrigt känns den rasen ganska rätt.

Tittade även på pinscher, men vad jag läste så verkar dom vara lite.. Egensinniga? Jag kommer säkert göra min del av nybörjarmisstag och frågan är om jag kommer få det jobbigt att träna ex. lydnad och agility? Är rasen så pass förlåtande och även arbetsvillig?

De är egensinniga, men inte på ett dåligt sätt.

Jag kan ju egentligen bara tala för dvärgpinschern, och med vår första (som är 2 år nu) har vi nog gått igenom hela registret beträffande nybörjarmisstag - och han fantastisk att jobba med ändå. ;) De är oerhört lättlärda, på både gott och ont. Vi tränar agility (tävlar inte... än) och han är helt jäkla amazing :love:
Ivan (1 år) är en helt annan individ, men även han uppskattar att jobba (lagom, inte maniskt ;) ). Jag har inte haft problem med att lära dem någonting, och de har förståelse för att man inte är perfekt. Det viktigaste är att man inte tappar humöret och blir för hård, de är väldigt signalkänsliga och är inte särskilt förlåtande om de tycker att man har behandlat dem orättvist.

Är himla sugen på Lancashire Heeler, har bara träffat en, men så underbar :love: men dom är ju så små.. Sen har jag fått delade meningar ang. förigheten? Hur mycket will to please?

Jag tycker dom har mycket will to please och otroligt arbetsvilliga - vill så fort du vill och tröttnar aldrig. Fast jag mest erfarenhet av hundar från en kennel, men dom hundarna därifrån är i alla fall mycket villiga till det mesta:)

Jag har också läst att rasen skulle vara uppdelad i arbetande och utställning, stämmer det? :)

Senast ändrad:

Ahh, så du skulle beskriva egensinniga som ja.. Stor integritet?
Det verkar finnas så många definitioner av egensinnig, så det blir
svårt att veta hur de är egensinniga när man läser rasbeskrivningar och så. :)

Efter att ha fått beskrivet för mig hur DPs var på första prov BPHt som anordnades skulle jag aldrig skaffa en sån om inte hela kocka släkten genomgått MH alt BPH med hyffsat resultat.

Okej! Det gör saken lite lättare också.

Har du några bra uppfödare att rekommendera, så pma mig gärna! Gärna runt västmanlands län också. :)

Ungefär hur mycket aktivering ger du din LH?

Har även kollat lite på Corgi, men där känner jag att jag måste träffa rasen irl innan jag kan bestämma om det är något för mig. Men på pappret känns det rätt :love:

Har även kollat lite på Corgi, men där känner jag att jag måste träffa rasen irl innan jag kan bestämma om det är något för mig. Men på pappret känns det rätt :love:

:love: Är inne på min första welsh corgi cardigan men det blir absolut inte den sista! Hon är en sjukt rolig hund att både träna och leva med, hon har humor och tar gärna egna intiativ för att nå sina mål. Ett tag knuffade hon runt på stolar för att kunna ta sig upp på bänkar och bord, har man korta ben och inte når får man finna andra lösningar! Väldigt praktisk storlek på dem, uppfattas som små hundar och är lätta att ta med överallt men inte ömtåliga på nåt vis. Någon pälsvård har jag just inte heller behövt ägna mig åt förutom ett par svängar in i duschen efter att ha rullat sig i nåt nommigt :angel:

Vi tränar något för det mesta varje dag, lite godisspår och upplet brukar det bli några gånger i veckan också men om det blir en eller två dagar när det inte händer något så surar hon inte ihop för det... eller jo, kanske ett par minuter, men sen nöjer hon sig med något tuggben och att ligga och snarka under skrivbordet (eller på...)

Jag kikade också på lancashire heeler, västgötaspets och pembroke corgi men det föll på storlek och temperament. Fråga på om du undrar något så svarar jag efter förmåga! Som sagt är jag bara inne på min första men känner mig ganska insatt ändå ;) Väldigt nöjd med den hunden!

*Det gör inget om det är en 'enmanshund' som inte älskar allt och alla, så länge den älskar mig

Tänk på just den där biten. Det kanske är lätt att skriva såhär i en text, men det är inte så enkelt att leva med.

Dessutom vill du ha med dig hunden bland vänner och på andra jippon. Då är det en fördel med en hund som faktiskt tycker om alla. Bara en tanke ;)

Jag har också läst att rasen skulle vara uppdelad i arbetande och utställning, stämmer det? :)

Den uppfattningen har inte jag om rasen. Av det lilla jag sett av rasen så är det jäkligt häftig hund. Alert, energisk och arbetsvillig skulle jag beskriva den av den lilla erfarenhet jag har.

Min hyresvärd har en tikvalp hemma nu som nog kommer vara en "handful" som vuxen, det är fullt ös medvetslös som gäller, men med en härlig attityd!

Skulle jag skaffa en liten ras i framtiden så skulle det nog bli en heeler (men säg inget till min hyresvärd, då kastar hon en efter mig omgående;))

Ih :love: Ja en corgi känns så rätt för min del. Sambon tycker dom är ganska fula men jag blir helt varm när jag ser öronen och deras uttryck!
cute-puppy-pictures-corgagram.jpg

Du har helt klart rätt. Jag vill inte ha en hund som blir jobbig att ta med till vänner eller folksamlingar.

Däremot behöver den inte vara hysteriskt glad i allt och alla, det blir också jobbigt på sitt vis. :)

Haha, ja det är verkligen jämnt just nu mellan corgi och heeler.:love:
Båda är underbara och ganska lika varandra, mer ös i en heeler bara.

Det jag är lite orolig för är om heelern kommer kunna ta det lugnt inomhus, ibland läser jag om heelers som lever rövare inomhus också, trots ordentlig aktivering. Jag vill och kan ge mycket och varierande träning, men samtidigt får hunden inte bli sjövild om det blir några lugna dagar.

Samtidigt vill jag inte ha en mjäkig hund.
En sån som bara är. En robot typ. Nej den måste ha stor personlighet och vara påhittig och busig. Där är jag rädd att en corgi kanske blir föör mild?

Tänk vad fort man kan ändra sig, för någon månad sen var jag inne på labbe och skulle absolut inte ha någon liten hund. :o

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 930
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V