Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, alla raser har olika anlag, men fullt ska dom uppfostras och formas till det vi vill ha dom. Utan uppfostran på en tex jakthund kan man ha en hund som kan hoppa ut genom köksfönstret för att jaga rådjur.
En setter ska inte springa efter rådjur. Däremot vet jag att schäfern är en vallhund från början och då kommer vallningsinstinkten in med bland annat lite turer i skogen med hund som inte lyssnar.
Ja. man får den hund man förtjänar. Lägger man inte ner tid på sin hund så kan inte den hunden bli bra heller.
Ja. man får den hund man förtjänar. Lägger man inte ner tid på sin hund så kan inte den hunden bli bra heller.
Att arbeta med hunden är en förutsättning för att den ska fungera som jag vill i vardagen. Man får inget gratis.. speciellt inte med hundar. Så mina hundar får problem att lösa, och de får träna på sånt jag vill att de ska kunna, vilket inte alltid är samma saker som ingår i de olika tävlingsklasserna. För hunden är det ju sak samma vilka uppgifter de får, så länge träningen är rolig och omväxlande och leder till belöning.
Jag vill däremot inte lägga ned ett helt hundliv på att arbeta bort sånt som är rasens naturliga sätt att fungera. Jag är nämligen en lat hundägare som inte vill ha problemDärför försöker jag hitta den ras som ligger så nära mina önskemål som möjligt, då får jag nämligen draghjälp av avelsarbetet som en massa duktiga människor bedrivit i generationer och behöver inte göra allt jobbet själv med just min individ.
Amen på det.