Ännu en "hitta hundras-tråd"

Welsh, Springer, pudel, lapsk vallhund, kooiker, pumi, mudi, lagotto, staffe. Finns massa fantastiska raser som passar bra som aktiva sällskapshundar.

- Inte jakthund.

Jag vill inte vara negativ så, men om du kollar på en Golden (det finns dessutom inte någon typ som heter DP bland Golden, bara mer eller mindre jakt/utställningsavlade så om någon marknadsför sig som DP-uppfödare så hade jag varit rätt skeptisk...), så är det ändå en jakthund du får.

Inte så att alla golden är lämpliga för att jaga (min är det sannerligen inte men det finns inget han tycker bättre om än att apportera på skoj, förutom möjligen mat :D) och även om de passar till mycket så tycker jag att som äger är en "skyldig" till att förvalta apporteringslusten. Det är apporterande hundar och även om en inte jagar aktivt så är apportering en aktivitet som bör finnas i typ alla retrievrars liv. Med det sagt så vill jag inte avråda från en Golden men tycker ändå att det är värt att ha med i beaktande.

Jag vill inte vara negativ så, men om du kollar på en Golden (det finns dessutom inte någon typ som heter DP bland Golden, bara mer eller mindre jakt/utställningsavlade så om någon marknadsför sig som DP-uppfödare så hade jag varit rätt skeptisk...), så är det ändå en jakthund du får.

Inte så att alla golden är lämpliga för att jaga (min är det sannerligen inte men det finns inget han tycker bättre om än att apportera på skoj, förutom möjligen mat :D) och även om de passar till mycket så tycker jag att som äger är en "skyldig" till att förvalta apporteringslusten. Det är apporterande hundar och även om en inte jagar aktivt så är apportering en aktivitet som bör finnas i typ alla retrievrars liv. Med det sagt så vill jag inte avråda från en Golden men tycker ändå att det är värt att ha med i beaktande.

Uppfödaren marknadsförde sig inte som DP-uppfödare, utan mer att kombon eventuellt kommer kunna ge DP-valpar.

Absolut kommer jag apportera med hunden! :) Det kommer jag göra även om det inte är en golden jag köper, för att jag tycker det är himla roligt (har försökt apportera med Alice men hon är inte så pepp..). Dock kommer jag inte apportera fågel..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 482
Senast: Krumben
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 595
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 386
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka