Ännu en "hitta hundras-tråd"

Det fins jaktlabradorer också, de är lite mindre och smidigare. Förvisso var du inte ute efter jakthundar, men jag vet en som har en jaktlabrador som vanlig sällskapshund, funkar fin fint, men det är väl det med att hitta rätt kennel. :up:

Nej. Man köper inte en jakthund med målet att ha den som sällskapshund eller träning på låg nivå. Man köper en jakthund för att man behöver den. Jaktlabradoren är en mångsidig hund och passar den som lägger ner mycket tid på jakt- och/eller bruksträning.

Och hittar man en hund som saluförs som jaktlabrador och ändå säljs till en vanlig Svensson som vill ha en snäll hund att kasta boll till på helgerna kan jag garantera att den uppfödaren är absolut inget att hänga i granen.

Vill man ha en snäll hund att kasta boll till och gå runt kvarteret med finns det gott om uppfödare av fetlabbar som redan jobbat hårt med att sabba (Den delen av) rasen man kan köpa av.

Jag funderar på Tollare - skulle det kunna vara ett alternativ?

Jag känner alldeles för få egentligen för att ha en vettig uppfattning om dem, de jag har träffat har liksom varit glada med fart och mycket huvud, men trevliga. De tränar en del apportering, men jagar inte praktiskt med dem, så ja - kanske?

Är det @HeddaVovven som haft Tollare? Och visst känner väl du några @squarepants ?

Schapendoes, bearded collie, staffe, amstaff, portis.. Jag spånar lite. Minns knappt kriterierna :grin:

Pudel tycker jag verkar vara svårt att få en bra. De tollare jag har träffat har varit ganska lömska, men vet att det finns många bra också. Spaniel i de flesta former verkar väl passa tycker jag.. Och dom "enklaste" vallhundarna. Grupp 8 skulle nog passa också. Och de hundar med mest will-to-please i grupp 3.

@isafore Staffarna har jag funderat på, men har träffat för få. Men dom jag träffat har varit underbara :love: Dock när man läser om staffarna skriver folk ofta att man bör ha erfarenhet av "såna" raser. Ligger det något i det?

@Killaloe tollare tycker jag verkar fantastiska! Men har hört mycket olika bud om dom. Vissa är supersociala och trevligare (typ piggare golden) och vissa är osäkra och reserverade..

Förutom schapendoes (som jag tycker är stabilare mentalt än bearded collie) som @isafore tipsade om så en PON??
Har bara träffat ett par och ingen längre stund men det låter som en väldigt trevlig lagom-ras.
PON kan väl sägas vara Polens motsvarighet till schapendoes ungefär.

Jag håller definitivt med @squarepants jaktlabben, det är en ren arbetshund i klass med bc och de mer utpräglade bruksraserna.
Skillnaden är väl att en jaktlabbe inte protesterar så mycket om den inte får utlopp för sitt aktiveringsbehov - men en rastypisk jaktlabbe mår definitivt bättre när den får jobba ordentligt, helst med näsan och någon form av apportering och ALLRA helst givetvis som "riktig" jakthund.

Vad gäller golden är de väl, med undantag för ett fåtal kennlar, ofta mer allroundavlade än hårdavlade på jakt som labbarna - men även de är arbetshundar.
Dock finns det ju goldens som inte är av jakttyp men ändå inte är stora isbjörnar som bäst passar mer eller mindre som soffpotatisar utan mer alerta.

Angående tollare så finns det trevliga sådana - men de är ganska sällsynta, även bland de arbetsavlade.
Många faller för deras yttre och tror att det är en mindre, nättare och rödare typ av golden vilket blir totalfel.
Tollare har en helt annan skärpa och är mycket mer egensinniga och självständiga gentemot golden/labbe/flat.
Dessutom är många stressade och/eller dras med rädslor.
Skall man hitta en BRA tollare så går man läsa på riktigt, riktigt noga och dessutom ha en viss tur.
Då hamnar man dessutom på de arbetsavlade - som kräver en hel del aktivering.

@isafore Staffarna har jag funderat på, men har träffat för få. Men dom jag träffat har varit underbara :love: Dock när man läser om staffarna skriver folk ofta att man bör ha erfarenhet av "såna" raser. Ligger det något i det?

Jag har ingen direkt input, men kan svara på det här åtminstone :D
Jag har en staffe och det är min första hund. Jag tycker definitivt inte att man behöver ha erfarenhet av "såna" raser för att skaffa en staffe, det är i min mening inga svåra hundar. Det finns problem med könsbunden aggressivitet i rasen och det bör man vara medveten om, men det är mjuka och föriga hundar, inte tuffa eller skarpa på något sätt. Det är glada små skitar helt enkelt som gärna vill göra rätt och älskar människor! Det enda jag tänker på i ditt fall är att du nämnde att du tycker att labbar kan vara lite för buffliga (eller liknande, jag minns inte exakt) och jämfört med staffarna ligger labbarna i lä där ;)

I övrigt tycker jag det låter som att rasen skulle passa dig finfint! Så jag hade rekommenderat dig att försöka träffa några olika individer ur rasen och se hur du upplever just buffligheten, för den är väldigt typisk och svår att komma ifrån.

Angående tollare så finns det trevliga sådana - men de är ganska sällsynta, även bland de arbetsavlade.
Många faller för deras yttre och tror att det är en mindre, nättare och rödare typ av golden vilket blir totalfel.
Tollare har en helt annan skärpa och är mycket mer egensinniga och självständiga gentemot golden/labbe/flat.
Dessutom är många stressade och/eller dras med rädslor.
Skall man hitta en BRA tollare så går man läsa på riktigt, riktigt noga och dessutom ha en viss tur.
Då hamnar man dessutom på de arbetsavlade - som kräver en hel del aktivering.

Tack! Då är tollare a no go. För mig är det absolut viktigaste att det är en trygg och stabil ras då Alice definitivt inte är det. Vill inte riskera att hon överför rädslor på valpen eller att dom genrellt gör varandra otrygga. Tror iofs inte att Alice skulle påverka en annan hund på det viset om den är "normalstabil" men vågar inte riskera något.

Jag har en staffe och det är min första hund. Jag tycker definitivt inte att man behöver ha erfarenhet av "såna" raser för att skaffa en staffe, det är i min mening inga svåra hundar. Det finns problem med könsbunden aggressivitet i rasen och det bör man vara medveten om, men det är mjuka och föriga hundar, inte tuffa eller skarpa på något sätt. Det är glada små skitar helt enkelt som gärna vill göra rätt och älskar människor! Det enda jag tänker på i ditt fall är att du nämnde att du tycker att labbar kan vara lite för buffliga (eller liknande, jag minns inte exakt) och jämfört med staffarna ligger labbarna i lä där ;)

I övrigt tycker jag det låter som att rasen skulle passa dig finfint! Så jag hade rekommenderat dig att försöka träffa några olika individer ur rasen och se hur du upplever just buffligheten, för den är väldigt typisk och svår att komma ifrån.

Kul att höra! Dom staffarna jag har träffat har varit mer "björnkramiga" och klämmer ner sig där det egentligen inte finns plats, men dom har varit smidigare än labbarna i kroppen. Men jag kanske har träffat smidiga staffar och osmidiga labbar :D

Vad innebär könsbunden agressivitet? Tikar som är agressiva mot tikar, eller? Kan man undvika detta med en bra uppfödare, tro, eller är det ett lotteri?

Staffar är ju så himla coola :love: !
Minns en valpkurs jag hade för ett antal år sedan, det kom en snaggad kille i 20-årsåldern med en staffe i kopplet och jag hade onekligen vissa fördomar :angel: men det var nog det gulligaste hundekipage jag sett.
De var så otroligt sammansvetsade och hade en fantastisk kontakt.

Men - ska man köpa staffe så skall man vara noga med val av uppfödare vilket väl i och för sig gäller de flesta raser. Det kryllar av oseriösa uppfödare, dessvärre finns de även inom SKK-leden.
Rasen har väl inte den allra bästa hälsan, framför allt problem med hud och allergier, och som alltid när en ras blir väldigt poppis så finns det de som är mindre noggranna med mentaliteten.
Men jag tror absolut att en bra staffe kan vara något :) !

@Lona Jag kommer vara extremt kräsen vad gäller uppfödare. Beroende på ras så ska alla tester vara gjorda + MH på båda föräldarna, mor-/farföräldrar och (merparten av) föräldrarnas kullsyskon. :D Så lite som möjligt ska lämnas åt slumpen när det gäller kommande valp! Sen om jag får vänta för att hitta en sån uppfödare och en sån valp så får det vara så :P

Kul att höra! Dom staffarna jag har träffat har varit mer "björnkramiga" och klämmer ner sig där det egentligen inte finns plats, men dom har varit smidigare än labbarna i kroppen. Men jag kanske har träffat smidiga staffar och osmidiga labbar :D

Vad innebär könsbunden agressivitet? Tikar som är agressiva mot tikar, eller? Kan man undvika detta med en bra uppfödare, tro, eller är det ett lotteri?

Jaha, det där är nog olika :) Just mitt exemplar är definitivt inte den smidiga varianten, men det finns båda. En rastypisk staffe är dock ingen försiktig hund utan de är som små pansarvagnar. Men som sagt - försök träffa fler hundar av rasen, besök lite olika uppfödare, och skapa dig en uppfattning. De är ju inte buffliga på precis samma sätt som labbarna, det skulle jag säga att du har helt rätt i.

Ja precis! Den könsbundna aggressiviteten är något som jag diskuterade med flera uppfödare när jag var i valpköpartagen och jag förstod det som att det är mer av ett lotteri, men jag kan inte ge dig något säkert svar där. Min tik är väldigt undergiven, hennes mamma likaså. Hennes mamma skulle nog bara bli paff och inte ens försvara sig om en annan hund flög på henne, min tik har dessvärre fått erfara den upplevelsen och hon blev rädd och försökte fly, när det inte gick försvarade hon sig (som tur är hann matte snabbt fram för att avvärja situationen så det blev inte en skråma på någon av hundarna mer än att min tik tyvärr blivit osäker på andra hundar efter den upplevelsen). Vad jag förstod från uppfödarna generellt så är det sällan en staffe går runt och kaxar sig mot andra hundar (min tik har dock börjat visa sådana tendenser efter ovanstående händelse, tyvärr, men hon är också väldigt osäker i grunden och hade definitivt mått bra av lite mer självförtroende), snarare handlar det om att de sällan backar om någon annan bjuder in till fight.

Men - ska man köpa staffe så skall man vara noga med val av uppfödare vilket väl i och för sig gäller de flesta raser. Det kryllar av oseriösa uppfödare, dessvärre finns de även inom SKK-leden.
Rasen har väl inte den allra bästa hälsan, framför allt problem med hud och allergier, och som alltid när en ras blir väldigt poppis så finns det de som är mindre noggranna med mentaliteten.
Men jag tror absolut att en bra staffe kan vara något :) !

Detta är en viktig aspekt och helt sant! HD, ED, Demodex och allergier är det man framförallt skall se upp med. Jag resonerade precis som GardenAngel när jag köpte valp och var otroligt noga med min efterforskning, och mycket riktigt var det många kommande kullar som gav mig ont i magen. Det avlas friskt på C-höfter även hos "toppuppfödarna" vilket jag bara inte kan ställa mig bakom, övriga problem upplever jag tas mer på allvar av uppfödarna men är ändå något man definitivt behöver ha i åtanke! Om TS är intresserad får h*n gärna pm:a mig så kan jag tipsa om en eller två vettiga uppfödare :)

@Lona Jag kommer vara extremt kräsen vad gäller uppfödare. Beroende på ras så ska alla tester vara gjorda + MH på båda föräldarna, mor-/farföräldrar och (merparten av) föräldrarnas kullsyskon. :D Så lite som möjligt ska lämnas åt slumpen när det gäller kommande valp! Sen om jag får vänta för att hitta en sån uppfödare och en sån valp så får det vara så :P
Det finns bra uppfödare av staffe som är noga med både hälsa och egenskaper.

jag tänker spontant på pumi. verkar vara häftiga hundar med mycket fart som hänger med på det mesta. har endast träffat ett fåtal så kanske är helt ute och cyklar men min uppfattning av rasen är att den nog skulle passa bra in på dina kriterier.

Jag funderar på Tollare - skulle det kunna vara ett alternativ?

Jag känner alldeles för få egentligen för att ha en vettig uppfattning om dem, de jag har träffat har liksom varit glada med fart och mycket huvud, men trevliga. De tränar en del apportering, men jagar inte praktiskt med dem, så ja - kanske?

Är det @HeddaVovven som haft Tollare? Och visst känner väl du några @squarepants ?

Absolut, det finns riktigt bra tollare. Flera som tävlat SM i diverse grenar, ganska många jaktchampions och lydnadschampions. Problemet är att rasen är väldigt ojämn, och tyvärr är gränsen ganska fin mellan "bra tollare med goda arbetsegenskaper" och "odräglig tollare man kan jobba med". Dom är inte sällan ganska skarpa och har tyvärr en hel del osäkerhet i rasen, jag har träffat flera som har underlagsrädslor och är allmänt miljöpåverkade.
Dom "vanliga" tollarna, dvs sällskapshundar som är avlade på utseende fungerar säkert bra till hobbyträning men det är oftast där det bruset mentalt. Ska man ha en riktigt bra tollare får man köpa från en uppfödare som avlar på jakt- och brukshundar.

Vad roligt det är att så många har skrivit! Just nu lutar det åt antingen en staffe eller jaktgolden. Har hittat en goldenuppfödare (dual purpose) som jag tror jag ska kontakta och ev hälsa på om det går vägen :o:D:nailbiting:

Vad roligt det är att så många har skrivit! Just nu lutar det åt antingen en staffe eller jaktgolden. Har hittat en goldenuppfödare (dual purpose) som jag tror jag ska kontakta och ev hälsa på om det går vägen :o:D:nailbiting:
Vad roligt! Du får gärna hinta om vilken goldenkennel det gäller, jag är inte jätteinsatt men lite koll har jag ju :).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 482
Senast: Krumben
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 595
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 386
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka