Ännu en gnälltråd.........

Sv: Ännu en gnälltråd.........

Undra när vi människor ska komma på varför våra hästar alltid är halta!?

* Kan det vara så att hästar inte är gjorda för oss människor att rida på?

* Hanterar vi dom på ett sätt som dom inte klarar av? - Träningsmässigt, foder, skor och små hagar?

* Är aveln helt galen, så vi får snygga men ohållbara hästar?

Frågorna är många och säkert svaren oxå.

Jag själv har en häst som är utdömd för strålbenshälta men när jag lät henne var häst och efterlikna hennes natur så gott det bara gick så blev hon bra. Detta är en solskenshistoria som kunde och som ofta slutar på ett helt annat vis. Men det hela innebar även att jag fick ge upp tävling och annat som sk. traditionella ryttare och hästmänniskor tar för givet. Är vi villiga att göra det?
Eller hade jag bara en j-vla flax?

Lycka till med din häst
.mirjabengtsson.

Hej!

Om alla andra gnäller vill jag också vara med. Jag tar den korta versionen, eftersom många redan hört delar/allt min pålla gjort.

Köpte henne som 4-åring, som allroundhäst, till tävling och träning. Hon blev sjuk efter 2 månader och sedan dess har hon inte varit hel ett helt år i sträck. Jag brukar hinna sätta igång henne lagom tills hon hittar en ny skoj skada.. Nu har jag haft henne i 6,5 år och har max kunnat rida henne hälften av den tiden.. Om hon åtminstone haft vett att ha samma skada så man kunde döma ut henne, men nej det går ju inte... Så jag är fast meden häst som envisas med nya skojiga skador.. Antar att "någon"tycker jag behöver lära mej allt detta.

/ Lavinia, som precis börjat sätta igång pållan efter 2 månaders vila pga djup hudinfektion som påverkat hela hästen..

Måste få gnälla av mej lite o kanske få lite "gnäll" från er oxå... :smirk:
Är så himla trött på alla hältor och elände! Min 4-åring blev halt i maj, o sen dess har det varit vila, sjukhage, korta promenader,oro,veterinärbesök, operation, o bara jävelskap helt enkelt.
Är så TRÖTT på det nu!
Finns det ingen som kan säja några värmande ord, eller kanske komma med nån liten solskenshistoria eller så?....

Jag -------) :cool:

Ojojojoj, låter som att det kunde vara jag som skrivit det, förutom att min häst är 10 år och varit skadad sen april.

Opererades i juni för lös benbit i v.f och custor i bägge bakknäna. Folk här inne har säkert redan hört min historia, så drar den bar kort, med risk för en del upprepningar :angel:.

Men det är väl bara att hoppas på att allt löser sig och att min fina Armani blir bra, det är det enda man kan göra, tyvärr.

Lycka till alla andra, låter som -07 varit ett rent skit-år i hästväg :cool:

Vill också klaga lite. Min häst har också haft det ena efter det andra under hela sitt liv. Nu har man hittat förändringar på strålbenen och vet. säger att jag skall rida som vanligt för han skall fungera för det han är tänkt att fungera för -allså hoppning.
Men det känns SKIT att rida honom, känner ju att han inte vill -så jag har slutat rida. Brukar gråta en skvätt då o då i bilen till stallet.
Pysslar med honom varje dag istället,vilket han älskar. Men det är så JOBBIGT!! Att ha häst är en bergodalbana!

* Hanterar vi dom på ett sätt som dom inte klarar av? - Träningsmässigt, foder, skor och små hagar?

Jag själv har en häst som är utdömd för strålbenshälta men när jag lät henne var häst och efterlikna hennes natur så gott det bara gick så blev hon bra. Detta är en solskenshistoria som kunde och som ofta slutar på ett helt annat vis. Men det hela innebar även att jag fick ge upp tävling och annat som sk. traditionella ryttare och hästmänniskor tar för givet. Är vi villiga att göra det?

Lycka till med din häst
.mirjabengtsson.

Nja, då är min häst undantaget... Hon är helt sund, leder ect hon är inte trasig pga dålig ridning däremot kan hon inte hålla sina hovar ur trubbel! Hästen har en staketfetischism trots 21ha hage så går hon igenom :confused: Ska jag ta bort stängslet eller? (funderar dock på att aldrig släppa ut henne ur boxen igen :P)

Hon vrickade sig illa under en sedering den 5/10 (borttagning av vargtänder), var blockhalt 12/10 då vi skulle jobba första gången efter det. Vet.besök 16/10 med röntgen där man hittade små förändringar på strålbenen och även en cysta i kotbenet (som troligen funnits där mycket längre och som vet.inte trodde hade med denna hälta att göra). 10 dagar med butta och sjukhage. Hon är nu till synes ren trots galna upptåg i hagen:mad:. Lindas nattetid med BoT och går fortfarande i mindre hage. Ska börja tömköra henne efter helgen.

Ursäkta, det är defintivt inte meningen att jag ska bagatellisera men bara 1 månad =D *vågen* Igår lät det på veterinären som om hästen skulle stå i minst ½år men nu låter 4 veckor som värsta semestern :o

Min veterinär har kommit på hur man får mig att bli glad och betala... Man börjar höööööögt och slutar lågt ;)

Tack för att du svarade och hoppas att tömkörningen går vägen :banana:

Men det hela innebar även att jag fick ge upp tävling och annat som sk. traditionella ryttare och hästmänniskor tar för givet.
.mirjabengtsson.

Du ser inget samband i varför hältan avtog sedan du slutade rida den???

Varför gnäller du???? Är du avundsjuk på dom som kan rida och har en god hästvård???

Ursäkta, det är defintivt inte meningen att jag ska bagatellisera men bara 1 månad =D *vågen* Igår lät det på veterinären som om hästen skulle stå i minst ½år men nu låter 4 veckor som värsta semestern :o

Min veterinär har kommit på hur man får mig att bli glad och betala... Man börjar höööööögt och slutar lågt ;)

Tack för att du svarade och hoppas att tömkörningen går vägen :banana:
Be inte om ursäkt...vi kommer att ge henne ett halvår med arbete från marken. till våren kommer jag att börja rida henne igen. Hon är bara 3,5 år och både vet och jag gjorde den bedömningen att hon kan belastas utan vikt under den här tiden...Jag är rätt förvånad själv över att hon inte är halt efter de rejs hon donat med i sin minihage och det var även veterinären. "Vågen" är på sin plats här och tummar behövs för att hon ska hålla hela vägen:bow:

Lycka till med din häst
.mirjabengtsson.
Jag vet ju inte vad du har för "vana" men jag har inte drabbats av halta hästar normalt sätt. Min häst blev utsatt för ett rejält yttre trauma. I övrigt har hon varit klockren:cool:

Oops... Här sitter jag och har börjat bli sugen på att skaffa häst igen, men den här tråden fick mig att nog vänta ett tag till :eek:

Stackars er alla, hoppas era hästar blir friska och starka och glada igen!

Oops... Här sitter jag och har börjat bli sugen på att skaffa häst igen, men den här tråden fick mig att nog vänta ett tag till :eek:

Stackars er alla, hoppas era hästar blir friska och starka och glada igen!

Ja fast när de mår bra får man ofta den där "sväva på moln" känslan och den är inte så lätt att få utanför hästvärlden!! :)

Ja fast när de mår bra får man ofta den där "sväva på moln" känslan och den är inte så lätt att få utanför hästvärlden!! :)
Ja, eller hur! Nästan som när man är kär :D
Det enda man kan tänka på är hästen o vad man ska träna nästa gång osv...haha...knäpp man är... :o

bli halvfodervärd eller något så du iaf har någon att dela eländet ( eller glädjen!) med!

Du ser inget samband i varför hältan avtog sedan du slutade rida den???

Varför gnäller du???? Är du avundsjuk på dom som kan rida och har en god hästvård???

:bow:

Och till mirjab:

Hästar gör sig illa i hagen också:angel:

Ni köpte skimmeln från samma ställe som oss va? våran 3 åring därifrån hade även han förändringar i ryggen och pålagringar.
´
fattar inte att den person som sålde dessa hästar hade mage till detta

Åhh vad skönt att höra att man inte är ensam i träsket. Jag har en lipizzaner och dom skall ju vara så friska, hmmm. Köpte honom i juli och han har hunnit med 3 feberomgångar, konstiga utslag, hornhinneskada med blödningar, inflammationer i bakknä, båda framknäna och kotorna. Skurit upp sig i svansen och på diverse ställen. Pust pust, man vet nästan att det är ngt nytt varje gång. Jag hoppas att det bara är miljöombyte....

Efter att ha haft tjugo år med friska hästar har jag en både sorgsen samt lite solskenshistoria att berätta.

Häst 1 vrickar sig i hagen och blir till följd kraftigt halt. Efter otaliga klinikbesök och behandlingar, döms hästen ut. I slutet så drabbades hon av flera koliker som också krävde vet. vård. Det sura i det hela var att hon på röntgen var riktigt fin i benen. Inga pålagringar eller annat. Inte ont övrigt i kroppen. Jag hade också planerat att ta ett föl efter henne i år.

Mitt i allt detta blir ponnyn halt. Ingen reaktion på böjprov så vet. tror sträckning. Lagom till han ska sättas igång så spräcker dottern benet och får gå på kryckor i sex veckor. Mer vila för ponnyn.

Nya hästen anländer varav han v. två får en hovböld. Asch, hovböld säger ni, det är väl inget. Nej, i vanliga fall är det inget, men min fick naturligtvis en supermegaallan hovböld som krävde fem vet. besök, varav tre på klinik.

Nu är dock unghästen igång, pigg glad och gosig som tycker allt jag gör med honom är JÄTTEKUL. Har aldrig träffat på en så glad prick förut. Dottern är av med kryckorna samt så har vi börjat sätta igång ponnyn, som peppar, peppar inte visar någon hälta än.

Just nu känns faktiskt allt roligt och glatt.....

Va idag på återbesök o kollade bakkotan som vi behandlade för typ 9 månader sen. Den va ok,:banana: MEN nu visade han lite BÅDA fram istället. What the f**k lixom...ska det aldrig ta slut...
Behandlade båda fram o ska iaf tillbaka o kolla om det är bra om 2 veckor.
Det är så svååårt med hältor!! Kan ju va typ vad som helst ju! ...suck...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 885
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 484
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka