Ännu en fråga om avmaskning.

B

**BORTTAGEN**

Jag vet att det finns ett par trådar om detta redan men jag har inte fått nått riktigt svar på min fråga (eller också har jag bara läst slarvigt ;))

Iallafall, hur många gånger per år bör/ska man avmaska egentligen? :confused:

Du måste ha läst slarvigt...

Om du inte gör träckprov följer du medlens intervaller.

Första avmaskningen 3 dar innan bete. Sen under hela betessäsongen med det intervall medlet har (4v Pyrantelpreparat, 8v Ivecterminpreparat, 12v Cydectin). Håll dig till samma medel hela säsongen.

De år du har Pyrantelår kan man ta dubbel dos första avmaskningen så man kommer åt bandmasken. Har man styngfluga där man bor använder man ett Ivecterminpreparat på hösten (sept-okt) för att komma åt styngflugans larver.

Har man föl och unghästar avmaskar man även i februari mot spolmask.

tack! :) vet du hur mycket ett träckprov kostar? vad får jag reda på om jag gör ett sånt?

Har man styngfluga där man bor använder man ett Ivecterminpreparat på hösten (sept-okt) för att komma åt styngflugans larver.

Hur vet man om man har styngfluga där man bor då? Genom träckprov? :confused: Vore snällt om jag kan få ett namn på ett Ivecterminpreparat också?

Träckprov ligger på ca 300 kr och du får reda på hur mycket mask hästen har och vilken sort. OBS! Väljer du SVA som labb måste du beställa till att de räknar hur mycket ägg det är, det har de inte som standard. Jag använder VidiLab och är jättenöjd, man får svar snabbt och de är billigare än SVA (som vi använde förrut i vårt stall). Går du in på sidan hittar du exakta priser. Man kan göra på enskilda hästar eller göra samlingsprov på hästar som gått ihop och avmaskats lika sommaren innan.

Magdalena, du verkar ju som värsta
experten på det här med maskar :D
om man avmaskar med banmith
(vet inte hur det stavas..)
vilka maskar är det då emot?
ska vi fortsätta med banmith hela betespeioden
och sen ivomec efter betet?
TACK :bow:

banminth verkar mot stora och små blodmaskar, spolmask, springmask och bandmask. Om du avmaskar med banminth nu innan betet så ska du göra så som Magdalena säger, använda det hela säsongen med medlets intervaller (i detta fallet 4 veckors mellanrum). Sista avmaskningen för säsongen brukar vara runt sept/okt (med banminth om du valt att använda det detta året).

Du behöver bara använda ivomec om du VET att det funnits mycket styngfluga (eller om ev. träckprov visar på styngfluga). I sådana fall gör du det i november men har du inte haft styngflugor behöver du inte göra denna avmaskningen.

Du läste nog galet. Spolmasken finns bara i en storlek, det är blodmasken som finns både som liten och stor. Det är också blodmasken man i första hand bekämpar för att hålla betena rena = minska smittan.

Banminth var 4e vecka hela betessäsongen. Du behöver bara ta Ivomec om du sett styngflugeägg på hästarna.

Magdalena har gett utmärkta svar men jag förtydligar:
Blodmasken är hästens vanligaste parasit.
Det finns bara ett maskmedel som tar alla olika stadier av blodmask och det är Cydectin.

Observera att det kan finnas kvar inhibiterade larver av blodmask även efter avmaskning med Cydectin...

Japp men Cydectin är väldigt effektivt, dock, vill man kalla sig noggrann så skall man alltid ta träckprov efter avmaskning till man känner sina hästar och beten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
245
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V