Ännu 1 avmaskningsfråga

S

saris

Mitt sto väntar föl om en vecka. Ska jag maska av henne före eler efter fölning? Kan det vara bra att göra ett träckprov. Man märker när man läser alla trådar att man bara har gjort allt som man alltid har gjort. Skönt att man får upp ögonen för alllt det här
 
Sv: Ännu 1 avmaskningsfråga

Jag skulle avmaska med ett ivermectinmedel direkt efter fölning, och sen fortsätta var 8e vecka (även fölet vid 8 veckor mot spolmask, t.ex. Axilur eller Rintal funkar bra).
 
Sv: Ännu 1 avmaskningsfråga

Håller med till 100%!! Men kom ihåg att Axilur och Rintal skall användas bara mot spolmask - blodmask har viss resistens mot Axilur och Rintal.

Madick skrev:
Jag skulle avmaska med ett ivermectinmedel direkt efter fölning, och sen fortsätta var 8e vecka (även fölet vid 8 veckor mot spolmask, t.ex. Axilur eller Rintal funkar bra).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 818
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 681
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp