Annorlunda westernhästar

Sv: Annorlunda westernhästar

Nu har jag studerat bilden. Det som ser ut som att bettet åkt ut genom munnen är faktiskt tygeln på andra sidan. Följ sidostycket så ser du att det är ett D-bett av nåt slag och det är inte genom munnen alls...hästen verkar klart taggad!

Får väl svara till er alla eftersom att diskussionen fortsätter... :grin:

Bettet har som Piraja skriver inte åkt igenom munnen. Det är ett vanligt tränsbett med curbstrap (och kan således inte åka ut...), så det kan ni ju släppa..
Och JA, hon är SUPERtaggad! Det ni verkar missa är att hon accelerar och jag har HELA hästen framför mig, hon skjuter ifrån med röven från tårna! Så mja, jag hann liksom inte grabba hornet, så tyglarna var ända chansen för mig att sitta kvar.. :grin:

Vart skrev jag att jag var perfekt?
Däremot tycker jag inte man ska rida med tvåhandsfattning i barrelrace om man inte kan hålla händerna i styr. Min häst är ofta väldigt het, men välriden, så vi rider på långa tyglar, gärna med enhandsfattning, i såna moment. Dessutom använder inte jag bett, istället halsring, grimma osv.

Du får gärna lägga upp en film där du rider barrel i halsring.. Och ja, är man inte perfekt om man säger att man kan rida barrel i halsring..? Som jag sagt, jag behöver stötta henne även i bettet på utsidan, för att samla henne - som Piraja skrev, så är hon väldigt taggad när det kommer till barrel race, och jag vill knappast ha en häst som hänger på innerbogen med lång hals runt tunnan - för det är vad jag får om jag rider på enhandsfattning - i dagsläget!

Förlåt men vad menar du med vrider på kotorna??:crazy:

Ja hur går en häst..? Det är ett under att hon inte fått kotledsinflammation! Hur ska hon kunna svänga snävt om hon inte skulle vrida på kotorna?

Hoppas det gett lite svar på era frågor, och att ni inte längre tror att jag sitter och rådrar min häst i munnen hela dagarna... :mad:

kl

Jag provade precis att googla "barrel race" och sedan ta på bilder... Well, är det NÅN som kan hitta en snygg Barrelrace-bild där eller??

Tycker de flesta hästarna ser mer eller mindre lidande ut men säkerligen är dom inte det, utan bara lika taggade som sina djurplågare till ryttare. Jag hoppas ni anar min ironi :grin: ;)

Det är svårt att ta sådana bilder som är bra. Jag minns en diskussion för några år sedan som handlade om frihetsdressyr där 1-2 st la upp bilder på sina hästar när dom lärt dom stegra.
Diskussionen gick igång på att hästarna hade öronen bakåt i stegringen och därför var dom alltså plågade till detta.....

Det är bukefalos i ett nötskal :)

Det är jättefina bilder på dig och din häst, härligt att se. Att ni är taggade på en av bilderna syns tydligt, men vadå, en ögonblicksbild! Tvåhandsfattning på tränsbett står det i "vissa" regler på tävling som jag uppfattat det, och det är vad man börjar med när hästen är under utbildning.

Bilden där du rider i klänning säger allt, go girl! Låt dig inte nedslås av elaka kommentarer.

Konstigt att inte alla kunniga kan se att bettet sitter där det ska ;). Och att det kan bli en rivstart så man inte lyckas hänga på det kan väl inte va hela världen. Men så kan det bli om man gillar fart o fläkt och inte drar benen efter sig runt ridbanan . Vet själv när gumman min o jag drar järnet uppför en backe o då ger jag klartecken o borde va beredd.. många gånger har jag vart på väg bakom sadeln men tur lyckats grabba tag i hornet. Snacka om gkraft (quarter asses):D.

Det är jättefina bilder på dig och din häst, härligt att se. Att ni är taggade på en av bilderna syns tydligt, men vadå, en ögonblicksbild! Tvåhandsfattning på tränsbett står det i "vissa" regler på tävling som jag uppfattat det, och det är vad man börjar med när hästen är under utbildning.

Bilden där du rider i klänning säger allt, go girl! Låt dig inte nedslås av elaka kommentarer.

Tack snälla! (Och även ni andra såklart!) :bow:
Vi gjorde årets sista tävling i lördags! Har hur många hundra kort som helst från "varje" pass och tävling när jag rider (en kompis tillika tränare är fotograf) och studerat varenda bild.. I fredags slog det mig - tänk om Neha är redo att öka, men inte jag? Så i lördags gav vi järnet - jag red ut med glädjetårar efter första heatet och vi slutade på en andraplats! :love:
(Bilder därifrån kommer förhoppningsvis - om jag hittar en där jag inte drar sönder munnen och igenom bettet på henne såklart... :grin:;):angel:)

I fredags slog det mig - tänk om Neha är redo att öka, men inte jag? Så i lördags gav vi järnet - jag red ut med glädjetårar efter första heatet och vi slutade på en andraplats! :love:
(Bilder därifrån kommer förhoppningsvis - om jag hittar en där jag inte drar sönder munnen och igenom bettet på henne såklart... :grin:;):angel:)

Men de där är ju kanon! Ögonblickbilder är inte alltid så fina, men om man tittar på dem och frågar sig varför de blev så och sen kan göra en förbättring är de ju jätte bra!! Har nån filmat är de ju alltid lättare, men ibland kan man ju även på kort se vad man behöver förbättra. Och jag har sett att de fanns en hel del fina kort på dig från i helgen. :)

Men de där är ju kanon! Ögonblickbilder är inte alltid så fina, men om man tittar på dem och frågar sig varför de blev så och sen kan göra en förbättring är de ju jätte bra!! Har nån filmat är de ju alltid lättare, men ibland kan man ju även på kort se vad man behöver förbättra. Och jag har sett att de fanns en hel del fina kort på dig från i helgen. :)

Faktum är att bilder är bättre än film - film går för fort för att man ska hinna analysera.. Mis kamera tar 9 bilder i sekunden, och då får man ett riktigt bra teorimaterial! :)

Tack snälla! (Och även ni andra såklart!) :bow:
Vi gjorde årets sista tävling i lördags! Har hur många hundra kort som helst från "varje" pass och tävling när jag rider (en kompis tillika tränare är fotograf) och studerat varenda bild.. I fredags slog det mig - tänk om Neha är redo att öka, men inte jag? Så i lördags gav vi järnet - jag red ut med glädjetårar efter första heatet och vi slutade på en andraplats! :love:

Jag var och tittade på den tävlingen och jag kan lova att Segelflygarinnan har en hel del häst att styra runt, taggad som attan. Men enligt mej en av de trevligaste ritterna, jag såg då ingen plågad häst, bara en som tyckte livet va stenkul och gav allt för sin ryttare... :laugh:

Mvh Domino_s

Nu menar jag inte att det var så just då, men är det okej att hänga i munnen på hästen bara för att den är taggad? :crazy:

Äh, lägg ner nu! Ta den diskussionen någon annanstans någon annan gång. Snälla?
Vi som sett ekipaget live vet att det är inget slitande och dragande, bara en häst som väldigt lägg taggar upp.
Nu släpper vi det och koncentrerar oss på de annorlunda hästarna!

Jag vet inte om hon klassas som annorlunda, men jag har en new forest som ska bli westernhäst. Hon är gammal hopponny, som kutar på som en sådan utan fungerande broms och styrning (japp här haglar fördomarna! ;)). Vi har precis börjat hitta varandra, fått massor med hjälp av vår duktiga tränare!
Nu är jag orolig att hon fått tillbaka kotledsinflammation, hon hade mycket problem med det hos förra ägarna. Jag kan vara bara nojig, men jaja. En kiropraktor ska titta på henne om ca två veckor, jag tror att problemet sitter längre bak i kroppen. Så nu tar vi det lugnt ett tag, i hopp om att jag bara är nojig och hästen fräsch.

IMAG0332.jpg

Nu menar jag inte att det var så just då, men är det okej att hänga i munnen på hästen bara för att den är taggad? :crazy:

Naturligtvis inte, jag ville bara gå in med ett litet inlägg som bevisar att det är en ögonblicksbild och inget som försegår jämt...:laugh:

Mvh Domino_s

Jag var och tittade på den tävlingen och jag kan lova att Segelflygarinnan har en hel del häst att styra runt, taggad som attan. Men enligt mej en av de trevligaste ritterna, jag såg då ingen plågad häst, bara en som tyckte livet va stenkul och gav allt för sin ryttare... :laugh:

Mvh Domino_s

Åh tack, vad glad jag blir! Förmodar att du syftar på Bondens Dag? :) Som jag skrev tidigare har hon haft ont då hon inte vridit på kotorna.

Lycanthrope; Det kvittar vad jag och andra skriver som dessutom sett oss live så har du bestämt dig för att jag är en djurplågare och att Neha plågas när jag rider henne... Det är din åsikt och jag ämnar inte att lägga mer tid på att försöka förklara bilden - det har jag gjort tillräckligt.

Vad löjlig du är, jag har inte sagt att du är en djurplågeri. Jag tycker bara inte man ska försvara dragande i munnen med att hästen är het. :grin:

Men om det nu bara är en ögonblicksbild så är det väl det!

Däremot finner jag det märkligt att man väljer att visa en sådan bild när man ska visa upp sig och sin häst.

Jag kan säga att alla som såg mig stirra med öppen mun kan nog vara en hel del. Blev tvungen att störa Segelflygarinnan i hennes framridning i lördags för vilken känsla,vilken avslappnad häst och vilket ekipage de var tillsammans. Till och med min man såg vilket jobb och utveckling har skett. Sedan när det vankas tävlingsbana så taggar hästen till tusan men gud framridningen. Love it!!!:love:

*lånar*

Ögonblicksbilder är just ögonblicksbilder... Så om man rider på ett sätt som man inte skäms för... vilket jag har fullt förtroende för att Segelflygarinnan inte gör så funderar man kanske inte så mycket över hur just den ögonblicksbilden kan uppfattas av eventuella kritiker.... Så jag är inte speciellt orolig över att Segelflygarinnans häst skulle fara illa på något sätt.....

För att sen återknyta till trådens ursprung...

Jag rider western på min unga kallblodstravare.. En het ung dam som är i början av sin utbildning. Jag har inga tävlingsambitioner. Kanske det blir någon liten klubbtävling i framtiden.. men målet med henne är att få en bra trailhäst... Alltså inte tävlingsformen trail utan livsstilen.... Dvs jag vill kunna ge mig i väg och rida olika typer av långritter och hon skall kunna ta sig över de flesta svårigheter som naturen har att erbjuda.

När får vi se bilder på dig i barrelrace med bara en halsring? Lätt att klaga på andra när man själv inte kan visa bilder på hur fantastiskt bra man själv rider!!

Jag skrev väl inte att jag rider barrelrace i halsring? Jag tävlar inte barrelrace, tävlar inte alls för tillfället.

Och man måste inte rida fantastiskt bra för att få ge andra kritik. :grin:
Isåfall skulle ju bara elitstjärnor få skriva på det här forumet.

"Däremot tycker jag inte man ska rida med tvåhandsfattning i barrelrace om man inte kan hålla händerna i styr. Min häst är ofta väldigt het, men välriden, så vi rider på långa tyglar, gärna med enhandsfattning, i såna moment. Dessutom använder inte jag bett, istället halsring, grimma osv."

När vi nu ridit i grenar där det är mycket tempo osv, även i träning, så har vi relativt långa tyglar. Och hon går bra att rida i halsring, och med träning skulle vi nog kunna göra det i vilken gren som helst. Men eftersom hon är en bruksnordsvensk, har hon inte så mycket att komma med i en sådan gren, även om hon är snabb för sin typ.

:bow: och tack ShootingStar för alla fina ord!

Lycanthrope: min häst är också väldigt välriden, som de som sett oss live skrivit... Och jag kan också rida henne i halsring... Men INTE i barrel race - eller jo, det kan jag nog, MEN det jag skulle få är en häst som hänger på innerbogen och sen inte skulle håll så många år.. :grin:
Just nu är du bara skrattretande...

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: MJLee
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama