Annorlunda rysk sele

Sv: Annorlunda rysk sele

rat_and_cat skrev:
Men det är väl själva f-n att det alltid ska finnas någon som ska klaga på någonting då det gäller utrustning!

:cool:

Det var bara en sak jag reagerade på. Jag har lärt mig att ifrågasätta saker och ting, inte bara svälja allt med hull och hår.

Och om jag inte minns fel är detta ett diskussionsforum där man får lov att lufta sina åsikter...

;)

fragansia skrev:
Har hör för länge sedan att det var en säkerhetsåtgärd, om ekipaget blev jagat av vargar när de var ute och körde skulle de två yttersta hästarna enkelt kunna skäras loss för att distrahera vargarna medans kusken kunde fortsätta med den kvarvarande mittersta hästen.

Om det stämmer eller inte har jag ingen aning om...

Ja det stämer att man skar av ytter hästarna när vargar, och det är oxå därför som ytter hästarna är utåt stälda då dom innte skall springa efter vangnen när man skurit låss dom utan springa ut på en stor volt.

Kram

låter långsökt, springa ut på en stor volt..?? Jag tror hästar kan vända, min kan vända på en femöring trots utåtställdhet :) Och flockdjur är de, så nog attan springer de efter vagnen, eller hem till stallet, så kan vargarna springa dit och äta upp drängen :)

Det är lättare att jaga ekipaket med alla tre hästarna, om man släpper två springer dom iaf på varsin sida och det kan då bli svårare för vargarna att välja mål, o förhoppningsvis väljer dom en utav de lösa hästarna? :eek:

Intressant att dikskutera men uak så hemskt eg! :(

/L

Men om du tittar på äldre tavlor så ser du att dom var mycket mer utåt stälda/spända för en vad dom är på dessa bilder så skulle dom få för sig att spinga efter så hade dom fått gå i som en krabba, och efter som dom "ofrade" båda hästarna så blev ju inte instikten att springa efter den ensama hästen som drog vangnen utan dom hade ju varandra.

Kram

Aha, fast hästarna släpptes loss från ekipaget satt inspänningen kvar?
Då fick dom lite svårare att komma undan vargarna?

/L

Ja inspäningen var kvar när dom skar loss hästarna då inspäningen sitter/satt i selen.

Kram

"lånar knapp"

Antar/hoppas att det var många år sedan detta användes i praktiken men jag kan som inte få bort tankarna på dom stackars losskurna försvarslösa hästarna när vargarna kommer..

// blödig kattis

Jag har hört att anledningen till tre hästar och att de yttre inte "drar vagnen" är att de fungerar som kulfång i krigstider. Man skyddar alltså draghästen med de yttre hästarna. Låter logiskt i alla fall...

Snokade runt på nätet o fick se denna!
Länk
Hästen är ju så fin men selen :eek:
Fast dom är väl fattiga :(
Lite annolunda selning bara :D
Snacka om skygglapp :D fast det kanske är flugskydd :idea:

Denna då! :D
Länk
och
Länk:D
Här en hemmagjord loksele :eek:
Länk :(

Får fram många annolunda bilder bara genom att söka på horse cart :crazy:

/L

Senast ändrad:

Usch, blir lite ledsen av att se sånt. De flesta u-utländska ekipage verkar tro att hästen ska dra med remmen som går under magen..Eller så lastar de konstant bakvikt och då blir det så och mer bryr dem sig inte.

Tänk så många hästar som sliter o lider dagligen, och så klagar vi över att folk använder skitselar här 1 gång i veckan.

:D ja skitsele är lyx o komplett bröstsele rent överflöd
Iaf om man bor i fattigt u-land :(

/L

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
622
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
330
Senast: CaisaCax
·
Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Efwa
·
Mat Vill höra om bukefalistenas julbord ! Extra kul om det varit med någon tvist eller något annorlunda tema. Eller om det bara varit ett...
2
Svar
35
· Visningar
1 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka