Annorlunda problem...

Sv: Annorlunda problem...

Om man nu har en häst som går i form så förstår jag inte varför man ska försöka ta bort det.. Särskilt om hästen ska utföra något ansträngande.
Man rider hästen i form för att det ska vara mindre ansträngande för hästen att arbeta.

Det är skillnad att rida ett dressyrpass (eller hoppning eller vad det nu är)på 1 timme och jobba hästen i form, och att rida en häst 7-8 timmar och låta den gå i form. Det skulle jag nästan tycka var på gränsen till djurplågeri. Jag har en annan häst som jag tävlar distans med och han skulle aldrig klara att gå en sån sträcka och arbeta i form. Jag låter han gå i en lite ledig och halvlång form och ändå bära upp sig själv. Och den hästen har då aldrig haft några skador som tyder på att det skulle vara skadligt för honom. Och han är inne på sin 5:e säsong inom Distans nu. Då jag distantränar den andra hästen så märker jag att det är jobbigt för honom att gå i form redan efter ett par timmar. Så därför vill jag att han också ska kunna hitta den lite lediga och avslappande formen.

Sen har jag inte skrivit att jag vill ta bort det att han kan jobba i form. Utan snarare få honom att jobba på andra sätt med, att variera sätt för att undvika skador.
Men annars så håller jag med dig att det är bra för hästen att kunna gå i korrekt form, och många skador skulle säkert kunna undvikas om många kunde lära sig att rida sina hästar i korrekt form.

Senast ändrad av en moderator:

Nu läste jag att hästen inte är van att gå ihopdragen. Det var bara en gissning. Jag tror annars du tänker helt rätt. Om hästen går i en ändamålsenlig form är det bra, men din häst går i en form som inte är bra varken om du rider hoppning, dressyr eller distans. Han har säkert hittat ett sätt att röra sig som känns bekvämt och där han sparar kroppen, men hästen måste länga sin överlinje och bära upp ryttaren. Remontform, lång och låg där överlinjen aktiveras. Har du ingen tränare i närheten som kan hjälpa dig? Det är alltid lättare att hjälpa på plats.

Senast ändrad:

Jag tillhör en av dom som tyvärr så gott som aldrig rider för tränare, fast jag vet att jag säkert borde och att det är nyttigt, och jag har planerat flera gånger att ta ut en tränare, men jag får sällan tiden att räcka till. Hinner sällan planera min ridning, då jag rider när jag är klar med allt det där andra som måste fixas. Oftast så brukar jag på ett eller annat sätt kunna komma tillrätta med det mesta ändå. Jag håller själv lektioner för några av mina medryttare två dagar i veckan så hästarna får ändå jobbas ordentligt, medans jag själv mest rider ut i skogen :angel: Är nog en inbiten distansare :D

Jag har en tjej som brukar komma ut och massera och rätta till stel och sneheter som kan behövas ibland. Hon har inte kollat igenom den här hästen ännu, men ska nog be henne göra det nästa gång hon kommer för att se om hon kan hitta nån spänning som kanske orsakar det att han inte vill länga på sig ordentligt. Och hjälper inte det så får jag försöka hinna med att ta ut en bra tränare, fast det gäller också då att hitta nån som inte tycker att man ska dra ihop hästarna så mycket. Jag har hört så många som säger att dom tycker min häst går så himla fint :angel:
Tackar för tipsen ändå

Om du inte kan ändra formen på din häst är den inte ärligt på tygeln. Fixa grunden, dvs få en ärlig eftergift där DU bestämmer var hästen har nosen.

Och en distanshäst ska också gå i ändamålsenlig form, det är dock ingen samling, men den ska fortfarande gå i balans.

Gå tillbaka till grunderna och se var du har missat ett steg nånstans. En tränare kan säkert hjälpa dig.

Om man nu har en häst som går i form så förstår jag inte varför man ska försöka ta bort det.. Särskilt om hästen ska utföra något ansträngande.
Man rider hästen i form för att det ska vara mindre ansträngande för hästen att arbeta.

Nja, titta lite på hur distanshästar går, så ser du. Man rider inte distans med eftergift, och man vill inte ha luft och rumslighet i steget (som i dressyr), utan flacka, energibesparande gångarter. Titta på hur en arab rör sig!

Din häst kanske inte är en distanshäst helt enkelt? Den kanske trivs bäst att gå som den gör nu, vad vet jag? :)
Kanske du i stället ska skaffa dig en häst som har tagit på sig distanshatten redan och är mer anpassad för det?

Varför inte lägga ut en videofilm på hästen när du rider måste vara bästa sättet att få hjälp ?

Mvh Mia

Ett uppresande tygeltag är inte elakt. Det har bara effekten att hästen höjer sitt huvud. Har du kanske missuppfattat ett uppresande tygeltag? De används då hästen är för låg framtill.
I det här fallet är ett uppresande tygeltag det sista hästen behöver. Den här hästen behöver ridas i en öppnare form och hitta sökningen framåt/nedåt.

Jag tycker uppresande tygeltag är en dålig metod (för mig) eftersom det blir en positionering. Det är en sak att be hästen följa med handen framåt/nedåt eller att korta tyglarna och därmed be den komma tillbaka med huvudet igen utan att dra, och det är en annan sak att positionera hästens huvud UPPÅT. Kan personligen inte se något positivt med det eftersom man lättast får en ärlig form genom att jobba upp den, inte mekaniskt "dra" (lite hårt ord kanske) upp den, då tigger man om spänningar eller för hög huvudposition mot vad samlingen egentligen kräver eller att hästen hellre går med sänkt rygg.
Visst kan det finnas syften där det är användbart eller ryttare som gör det bättre än andra, men som sagt är det överlag hyfsat dumt i mina ögon om man inte känner att hästen är på väg att bocka t ex.

Om du tar ett uppresande tygeltag så ska inte handen stanna kvar däruppe. Tygeltaget ska gå uppåt för att visa vägen uppåt. Man ska inte hålla kvar hästens huvud där, det ska hästen göra själv. På hästar som blir för låga i formen emellanåt är det ett sätt att hjälpa dem höja sin nacke. Att hålla upp hästens huvud håller jag med dig om att det inte ger någonting positivt, men det är inte ett uppresande tygeltag.

Kanske kan du testa det här?

Galoppera lite snabbare än normalt ute på en fin väg eller fält med bra underlag. Släpp ut tyglarna och håll UPP händerna rejält, typ i höjd med bröstvårtorna så att huvudet kommer upp! Känns kanske knasigt eftersom man tvingar hästen att INTE gå i form och den INTE blir lång och låg men KAN hjälpa mot att det "krullar ihop sig".

När du känner att den kommit upp och fram med huvudet så prova att sänka händerna lite utan att den krullar sig utan mjukt bara tar ner huvudet lite men fortfarande är framme på bettet.

Står beskrivet mer på "Daddes" hemsida...

Okej, alla här har nog inte riktigt samma uppfattning om vad det innebär att gå i form, så alla kanske kan ha rätt på sitt sätt.

Jag noterade att kopplingen dressyr-form dök upp. På ett sätt är den självklar, eftersom man ofta rider mycket dressyr för att lära hästen att gå i form. men ur en annan synvinkel borde kopplingen tex hoppning-form mm vara lika självklar. Det handlar ju om att hästen ska bära sig själv och sin ryttare i balans, inte att man rider piruetter, ökningar och skänkelvikning under distansritten. (Nu var det säkert inte riktigt så någon menade, men jag fick bara upp en rolig bild i huvudet. :D )

Jag har en liknande ponny :)
Jag skulle råda dej att ta kontakt med en western tränare .
dom jobbar med låg form.

Om du tar ett uppresande tygeltag så ska inte handen stanna kvar däruppe. Tygeltaget ska gå uppåt för att visa vägen uppåt. Man ska inte hålla kvar hästens huvud där, det ska hästen göra själv. På hästar som blir för låga i formen emellanåt är det ett sätt att hjälpa dem höja sin nacke. Att hålla upp hästens huvud håller jag med dig om att det inte ger någonting positivt, men det är inte ett uppresande tygeltag.

Hästen blir låg i formen av en anledning. Om man försöker höja den framifrån anser jag att man gör sig en björntjänst. Det kan säkert finnas undantag, jag själv kan t ex höja innerhanden och lirka om jag vill komma åt hästens nacke bättre, men "drar" aldrig upp hästen mer än om den är på väg att bocka. Och av det jag fått lära mig bör man aldrig försöka höja hästens huvud framifrån eftersom de då nästan uteslutande höjer sig för mycket i förhållande till vad de orkar och då tappar ryggen och/eller blir bogtung.
Vid hoppning kan jag förstå om man använder det även om jag själv inte skulle göra det eftersom den "ärliga formen" inte är lika viktigt på en hopptävling där man vill ha en kvick och uppmärksam häst snarare än en häst i en hälsosam form.

inte läst allt men...om man rider längre sträckor..hittar inte hästarna den formen som är lättast för dom då tillslut?
att man helt enkelt låter hästen avgöra...ja kan ju inget om distans o så men endå.

Nej jag drar heller inte upp hästens huvud. Vi pratar om 2 olika saker här märker jag.
En häst som konstant går i en låg form måste tränas/stärkas så att den orkar gå i en högre form. Det är ett långsiktigt arbete. Ett uppresande tygeltag tas när hästen tillfälligt är för låg i formen. Det finns många orsaker till att de väljer en lägre form vid vissa tillfällen. Det vanligast är väl att det är enklare för dem. Hästarna är ju byggda olika och alla har inte optimala förutsättningar för att bära upp oss ryttare. Då är det vårt arbete att lära hästen använda sin kropp så bra som möjligt. Det är ju jobbigt i början och de försöker ta den enklaste vägen. Det är inte alltid lätt att känna när hästen fuskar, men när vi känner det ska vi hjälpa den till bättre arbete. Då kan ibland ett uppresande tygeltag vara bra.

Senast ändrad:

jag har haft denna ponny sen han var 7 månader och har ridit in honom själv och han har aldrig blivit ihopdragen i ridningen. Han har alltid haft lätt för att söka sig nedåt. Även vid longering och löslongering så går han i samma form, använder aldrig hjälptyglar på honom. Även många gånger i hagen när han springer (inte alltid) så springer han i denna form. Han är förmodligen en naturlig dressyrtalang:D , men den formen är ju inte så bra för att ridas när jag gärna vill ha honom till Distans.

om det är en dressyrtalang och går i en korrekt ärlig form så kanske du ska sälja honom som dressyrhäst istället? Även om de känns tungt.
Talang ska man ta till vara på :angel:

Nej jag drar heller inte upp hästens huvud. Vi pratar om 2 olika saker här märker jag.
En häst som konstant går i en låg form måste tränas/stärkas så att den orkar gå i en högre form. Det är ett långsiktigt arbete. Ett uppresande tygeltag tas när hästen tillfälligt är för låg i formen. Det finns många orsaker till att de väljer en lägre form vid vissa tillfällen. Det vanligast är väl att det är enklare för dem. Hästarna är ju byggda olika och alla har inte optimala förutsättningar för att bära upp oss ryttare. Då är det vårt arbete att lära hästen använda sin kropp så bra som möjligt. Det är ju jobbigt i början och de försöker ta den enklaste vägen. Det är inte alltid lätt att känna när hästen fuskar, men när vi känner det ska vi hjälpa den till bättre arbete. Då kan ibland ett uppresande tygeltag vara bra.

Som sagt, det kan säkert finnas undantag eller vissa ryttare som använder det bättre än andra. Men det går emot min egen filosofi för mycket; att hästen höjer sin form själv när man givit den rätt förutsättningar för det och den är stark nog. Från början blir det oftast bara något steg, sen blir hästen starkare och starkare och orkar "hålla balansen" längre sträckor. Att man använder sig av övningar, rörelser och övergångar för att få hästen samlad (halvhalter, övergångar mellan skritt-trav, galoppfattningar, bakdelsvändningar/skrittpiruetter, skolor...) istället för att själv be den höja sig.
Och visst, om hästen fuskar håller jag med om att man bör försöka känna av det och rätta till, men just när den fuskar genom att inte hålla en hög form tycker jag är en helt annan sak än att hästen fuskar när jag ska rida öppna (att den inte sätter bakbenet där det är jobbigt t ex). Jag rider hellre en rörelse som jag vet brukar få hästen att samla sig än att korrigera höjden på huvudet förutom om den går i fri form och man vill ha den framåt/nedåt. OM man skulle behöva höja hästens huvud ser jag hellre till att korrigera bakdelen eller om det är ett särskilt bakben som fuskar. Lyckas jag inte med det så struntar jag i det för då har jag antingen gjort fel själv eller så orkar inte hästen.

Men som sagt, det finns säkert dom som använder det bra, jag kan iaf konstatera att om JAG skulle göra det skulle jag göra mig själv en björntjänst. :p

Jag håller helt med dig. En häst måste tränas till att bli starkare för att orka/kunna ridas i en högre form. I det fallet hjälper inte ett uppresande tygeltag alls. Uppresande tygeltag används vid andra tillfällen.

Jag håller helt med dig. En häst måste tränas till att bli starkare för att orka/kunna ridas i en högre form. I det fallet hjälper inte ett uppresande tygeltag alls. Uppresande tygeltag används vid andra tillfällen.

Ja, själv behöver jag lära mig använda det mer vid hoppning för att undvika att bli avbockad :angel:

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
510
Senast: pepp
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama