annorlunda last problem

Buck

Trådstartare
nu så går min älskade lilla häst att lasta:D (i alla fall med lina bakom och snälla equilina till hjälp) dock så tycker hon att det är läskigt att backa ut :( hon kastar/ rusar/ slänger sig ut vilket inte är så bra:grin:

vi har testat att ha linan bakom som "broms" när hon går ut och lugnt och sansat försökt att ta ett steg i taget, det blir då 2-3 lugna fina steg bak-> ett stort steg fram till bommen igen -> och sen nått lugnt steg bak som snabbt går över i ett brak och vipps så är hästen ute:angel:
vad kan vi göra för att utgången ska bli en trevlig upplevelse och inte "fy vad läskigt! nu måste jag skynda mig innan dom tvingar mig att gå in i den lilla lådan igen"
hästen är mycket ranghög och dominant och det är mycket få personer som litar på henne (läs; bara jag) pga hennes "chamiga" sätt.

jag har sedan jag fick henne lyckats ta mig förbi kor (polle är ko rädd), fått henne att gå fint och inte dra iväg när vi går till hagen och lärt henne att fina damer inte inte bits och sparkas när man sadlar eller går under huvudet på henne:rofl: så nu när hästen i alla fall går att lasta så vill man ju jobba med utgången.

några tipps?

Sv: annorlunda last problem

Man kanske kan använda sig av en hink havre eller något annat gott som avleder vid avlastning?

Jag har TÄNKT att göra detta själv, men hittills glömt detta vid avlastning... :angel: Jag använder longeringslina vid avlastning, för säkerhets skull, eftersom min kuse också har bråttom ut.

har också tänkt på mat, försökte med lite hö men det var inte intressant. har inget eget släp men har kikat lite på ett med front utlastning, det är kanske mer i pollans smak då hon i och med att hon åkt lastbil mycket är mer van vid att gå ut framåt, eller kommer hon bara att rusa ut det hållet i stället då?

Jag tycker fronturlastning är bra men de kan ju rusa ut där med. Jag fick ett tips en gång som jag dock aldrig prövade (för jag köpte en med fronturlastning).

Ställ släpet en liten bit framför en vägg. Inte så nära så att hästen inte kan backa ändå ner på marken men realtivt nära. Tipsaren menade att då det inte var fritt och öppet bakåt skulle hästen ta det lugnare.

det kanske kan fungera, men vad händer om hästen rusar rakt in i väggen :(? (om hästen sett väggen innan så kanske den inte rusar men om man parkerar mot en vägg på en tävling så vet hästen inte att väggen är där då den går ut :()

Vitsen är att man ska låta hästen stå kvar med bommen bakom till den är fullt avslappnad och har kollat in läget bakåt. Är där då en vägg, en stor sten eller vad det nu kan vara - vet hästen det och tar det lugnt.

En häst som har bråttom ut ska man aldrig någonsin öppna för innan den är helt avslappnad i släpet. Blir den spänd när man fäller ner, kan man antigen fälla upp igen och börja om, eller låta den stå med bommen kvar bakom. Hetsar den, upp med baklämmen igen.

Ett annat tips kan vara att lasta av med kombiramp, d v s ingen bakläm. Det blir en överraskning första gången...

KL
Lasta på, lasta ur, lasta på , lasta ur, lasta på , lasta ur. Till sist brukar det ge sig. Bara in å mysa lite å sen ut, så hästen märker att inget av lastningen är så särskilt farligt.

Vitsen är att man ska låta hästen stå kvar med bommen bakom till den är fullt avslappnad och har kollat in läget bakåt. Är där då en vägg, en stor sten eller vad det nu kan vara - vet hästen det och tar det lugnt.

En häst som har bråttom ut ska man aldrig någonsin öppna för innan den är helt avslappnad i släpet. Blir den spänd när man fäller ner, kan man antigen fälla upp igen och börja om, eller låta den stå med bommen kvar bakom. Hetsar den, upp med baklämmen igen.

Ett annat tips kan vara att lasta av med kombiramp, d v s ingen bakläm. Det blir en överraskning första gången...

Håller med, hästen måste känna sig trygg i trailern till den punkt att den inte känner behov av att fly därifrån, vilket den gör när den kastar sig ut.

TS : En bra avcheckning är som ngn annan sa: kan du reglera hästens steg fullt ut? ett steg framåt, ett bakåt, stanna på halva vägen in? osv. Kan du inte det, så har du inte riktigt fullt ut nått dit hästen behöver vara än, i fråga om trygghet.
Öppna ALDRIG för en sån häst innan den är avslappnad som sagt. När de är det, och har lärt sig att bakbommen reglerar den, brukar det bli bra sen när man öppnar bakbommen. En annan sak på en sån häst tycker jag är att ofta kastar de sig ut mer om man själv står därfram, än om man står brevid baklämmen när hästen ska ut. Ha en annan person där fram som kopplar loss hästen, ha en kommunikation med denna om när du tänker öppna bakbommen, och sen är det personen där bak som i första hand ber hästen backa ut.

Lovisa: skulle dock inte själv vilja utöva step up utlastning på en sån häst. de kan slå sig rätt rejält.

Jag har hört talas om någon som ställde släpet i vatten (sjö grunt) och lastade av sin häst där och fick sig en överaskning då ch gick därefter att lasta ur bra. Men jag tror inte att jag skulle vilja testa det, men skulla bara berätta utifall att. vet inte ens om det är sant.
Mvh Chima

Min ponny hatar att backa ur transporten och försöker jämt vända sig om (vilket är omöjligt) och gå ur åt "rätt håll". Det blev dock mycket bättre sin vi har skaffat en transportälskande kompis till henne. Då står nämligen kompisen kvar i transporten tills hon backat ut, och då blev hon inte fullt så ivrig då det innebar att lämna sin kompis kvar därinne. Så då lär hon sig att man visst kan gå lugnt ur transporten också.

kl

att kontrollera steget på väg tillbaka fungerade utmärkt när vi inte hade mellanväggen, jag kunde backa ur henne halvvägs och sen gå in igen och repetera. men med mellanväggen så har hon bara 2 lägen, stå lugnt ända fram vid bommen eller braka ut (när bak bommen är borta så står hon kvar ända fram). hon har lärt sig att det är obehagligt ute och tryggt inne,så det har blivit svårt att få ut henne. det är inte bara att säga "backa" och visa att hon får gå ut, man får knuffa, locka och lirka med henne en bra stund om hon ska de 2-3 lugna stegen innan hon kastar sig ut (och slår i huvudet såklart :/)
step up verkar farligt (kanske inte om man har transport skydd men det kan man inte ha på pollan, vanliga ridbenskydd är ett gräns fall och kan gå, hon får panik)
att backa ner i vatten kanske kan fungera men då kanske hon börjar ogilla vatten :( och då kan man aldrig åka och bada med henne:eek:!
att ha en vägg bakom kan man ju pröva samt att ha en häst kompis, har en shettis som fått åka med henne innan i lastbil men efter ett extra långt och utmattade veterinär besök så tycker shettisen inte så mycket om att åka längre :/ (extremt varmt och ingen box plats i 6 timmar :()

Men man ska inte ställa sig för nära väggen och så låta den kolla in läget bakåt först är tanken. En häst har större synfält bakåt än människor. Och då hästen ser att det inte fritt fram bakåt tar den det förhoppningsvis lugnare. Om en häst backar brukar det vara rumpan som tar i väggen först. Det får ju absolut inte finnas några utstickande spikar eller andra vassa saker förstås.

Senast ändrad:

Och här har du ju hela problemet! Du ska inte locka, lirka och försöka få ut henne, det skapar de här problemen. Du måste vänta på att hon är trygg i situationen och själv väljer att gå ut. När du har tränat detta tillräckligt kommer hon att gå ner lugnt och städat.

Min 20-åriga och enormt transportvana kille kan också ha väldigt bråttom ut ut släpet. Om han däremot får vara ensam därinne, dvs att jag knäpper loss transportgrimskaftet och sen går bak och öppnar, så går han ut lugnt och stilla och jag fångar honom på luckan. Troligen så känner han sig trängd fram i transporten om det är en människa där också. Det kanske kan vara nåt att prova?

fy vad smarta ni är:love: jag kan lasta av hästen i hagen och låta henne hitta ut själv, då gör det inget heller om man inte får fatt i hästen när den går ner för rampen:D har såklart försökt se till så att hästen står lugnt innan vi går ut men att låta henne bestämma själv när hon ska gå ut och kanske ha en vägg bakom då så att hon får ta det lugnt och i sin egen takt men ändå ha något som kan få henne att bromsa upp och tänka till lite innan hon går ut.

detta måste jag diskutera med equilina om då det är hennes transport vi använder (:love: så snäll!!) känns kanske inte så roligt att höra ut i en lerig hage med en transport, men om man bara backar till i grind hålet så kanske man kan ha 2 täta last pallar på högkant som "vägg"
:bow::bow: detta måste övervägas! tack så hemskt mycket för ideerna^_^

Tror inte det är en jättebra ide med en häst som har bråttom, att låta den kasta sig ut efter eget bevåg. Om hon har otur kan hon ju halka, slå över eller skada sig så att hon blir ännu mer rädd, om hon får hasta ut på eget bevåg. samma sak om hon skulle komma lös och kuta runt i hagen. Det blir lätt vatten på kvarnen för hästen att ngt dramatiskt och obehagligt händer i samband med att hon ska ur trailern: lätt att beteendet blir ännu mera befäst.

jag skulle ha en lång lina isåfall så att du kan ha linan i handen även om du står utanför. Helst en medhjälpare som står kvar framme i transporten, medans du står bakom vid sidan om lämmen, och dirigerar henne. Men det kan vara så som Ninnurur säger, att hon känner sig trängd med folk därinne, så prova också om det blir ngn skillnad att enbart ha folk utanför. som sagt, det är för arbetet du behöver jobba på, inte att hon nödvändigtvis ska in hela vägen i trailern, utan att han törs stanna, backa ett steg, stå stilla halvvägs in, osv. skippa inte det steget, då har du allt att vinna att få bukt med hennes beteende så som det är i dagsläget.

Du lastar av med en longerlina som du självklart låter löpa under bommen, så du själv kan gå under utan att trassla in linan när hästen går ur. De första gångerna kommer det säkert att gå fort ut, för hästen är van att tackla "problemet" på sitt eget sätt. När det inte är ett problem längre (hästen måste få känna att inget tar emot, ingen försöker varken stoppa eller pusha på bakåt) kommer kusen att själv lösa det på bästa sätt. D v s i lugn takt.

Men jag hade inte låtit hästen gå från släpet, utan backa ut. Lugn, beröm, direkt på. På med bom, upp med läm, stänga skötardörr. 20 minuters paus i släpet, på med longerlina fram, ner med läm. Lugn. Bort med bom. Lugn. Backa ut själv. Och så igen. Och igen. Till hästen litar på att ni inte kommer att lägga er i hur den tar sig ut, utan att det är HÄSTENS problem att tackla.

Ett tips jag fick av en tränare för det här problemet var att flytta mellanväggen åt sidan innan man ber hästen att backa ut. Vissa hästar, enligt honom, tycker att det är obehagligt att backa när det tar emot i sidorna och får då bråttom ut. Detta är ju då förutsatt att det är en större häst, en shettis som har bråttom ut lär ju inte ha det problemet.

Det kan ju faktiskt vara själva rampen som hästen tycker är otäck och inte "att vara i transporten" som är äckligt.
Jag skulle nog testa att ställa mellanväggen åt sidan/ta bort den och se om hästen tycker det känns bättre.
Defenitivt ha en lång lina så man kan slipper "dras med ut" när den kastar sej utan kan låta den hafsa ut men själv kunna gå lugnt ur.(allt för att själv verka lugn inför hästen, springer man ut med grimskaftänden i handen för hästen kastar sej så är det klart det kan påverka hästen...)
Men ffa skulle jag nog försäka låna en step-upkärra och testa.

kl
att sätta mellan väggen åt sidan och använda linan ska jag definitivt prova, pollan är ganska stor (167 i mkh) och har lång rygg så hon brukar stå med bogen ända in vid fram bommen och baken bara nån cm från bak bommen. så det kan vara att hon känner sig träng då hon ska gå ut

Liknande trådar

N
Träning Måste skriva av mig och få råd om någon orkar läsa... När vi köpte D-ponnyn sa dåvarande ägarna att det hade varit en del problem...
Svar
12
· Visningar
1 374
Senast: jessivega
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: AtletShipping
·
F
Träning Lägger min tråd här med då jag inte fått hjälp under Hästhantering (ursäkta ni få som svarat, men ni har ju inte kunnat ge mig någon...
Svar
5
· Visningar
1 016
Senast: Francess
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 921
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar