Annorlunda hingstar i Tyskland

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare harryhook
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 171
H

harryhook

Jag såg flera ganska fräcka Varmblods/fullblods hingstar med lite annorlunda färger, typ som Palomino och skäck fullblod. Och skäck/palomino/cremello Varmblod.
Dom flesta var tävlande hingstar med fina resultat. Och dom var godkända. I flera länder är tydligen varmblodskäckar tillåtna i aveln, här får dom ju bara användas i allmänavel.

Där var också en fin knabstruphingst godkänd för varmblodsavel, han hoppade ganska fint!

Jag har skickat in hemsideadressen till länksidan under avel så ni kan gå in och titta snart, förhoppningsvis.

mvh Sandra

Sv: Annorlunda hingstar i Tyskland

Att det inte finns några skäckhingstar godkända för svensk halvblodsavel beror inte på att dom är skäckar utan på att dom inte räcker till. Det finns väl vad jag vet bara tre färger som inte kan bli godkänd på halvblod och det är cremello, sotvit och den sista som jag inte minns namnet på... Alla dubbelgula.

Fast det kan vara ändrat nu.

Det har funnits en godkänd skäckhingst i svensk halvblodsavel, Tigrillo 355.

Vet att det står skäck i min stambok, men man hade kanske andra färgbeteckningar förr?

Jag vet inte. Dom flesta gula står ju som black så det är väl lite si och så. Men jag tror nu när jag tänker efter att han lämnat nån skäckavkomma, och då måste han ju vara skäck själv (om inte stoet var det förstås). Men dom kanske räknades som skäckar förr.

Visst var det Khediven IV som gav russen prickar!

Vet bara att han stått som skäck i stamboken. Har letat efter bild på honom i över 20 år utan att hitta någon :(

Konstigt att det inte finns bild på honom. Och lika konstigt att det inte finns några halvblod med prickar om han nu var det? Nånting borde han ju ha ärft ner tycker man. Eller det kanske finns?

Jag har sett hbl-ättlingar till knabstrupern Silverking III som hade betäckningstillstånd någon gång på 50-talet, som var prickiga.
Vad gäller Tigrillo har jag för mig att han har en stamboksförd dotter, och hon är fux :(

Ja, på sidan jag länkade till fanns en Reseda II 6960 som avkomma. Han levde ju inte så länge, Tigrillo.

Hästarna jag träffat har varit barnbarn respektive barnbarnsbarn till Reseda.

Nu var jag kanske otydlig ;)

Resedas ättlingar har ingenting med Tigrillo att göra, tog bara upp dom som exempel på prickiga halvblod.

Den enda stamboksförda dottern till Tigrillo som jag sett i stamboken var fux, och hade alltså inte ärvt sin pappas färg.

Men Reseda II är ju efter Tigrillo? Reseda II 6960 är i så fall Tigrillos enda stambokförda dotter.

Eller pratar vi olika Reseda nu?

MissFideli skrev:
Det finns väl vad jag vet bara tre färger som inte kan bli godkänd på halvblod och det är cremello, sotvit och den sista som jag inte minns namnet på... Alla dubbelgula.

Fast det kan vara ändrat nu.

Halvblodsaveln har väl överhuvudtaget inget krav på färg? Det är väl i princip fritt fram för lila-rutig om det dök upp en sådan mutation? Albino står däremot på Jordbruksverkets defektlista. Det har tidigare även funnits med på Hästavelsförbundets lista och man har tillämpat det på "dubbelgula". Om jag fattat det rätt så har SH bestämt sig för att eftersom dubbelgula faktiskt inte är albinos kommer man i fortsättningen inte att kassera dessa hingstar pga färgen. Hittills har ingen gul/sot/pärlvit hingst visats fram, så vad som händer om man godkänner en vet väl ingen ännu!

Jag pratar om Reseda e Silverking III u Humana e Humanist.

MissFideli skrev:
http://members01.chello.se/minhemsida/tigrillo355.htm

Där står han ju som tigerskäck vilket borde betyda att han är prickig. Färgen borde komma från Khediven IV, är det inte han som gett russrasen prickar?
Tigerskäck är en äldre betäckning för tigrerad. I och för sig kan anlagen kombineras och då blir det en tigerskäck men det tror jag inte är fallet med Tigrillo.

Dagens tigrerade russ har sin tigrering från Khediven med stamboksnummer 1 i russstamboken. Khediven IV har också släktskap med Khediven 1 och är dessutom far till en godkänd russhingst. Vilken kommer jag inte ihåg men han var i sin tur brun och lämnade inga större spår efter sig i russaveln.

Aha, dom har kommit så långt nu? För bara några år sen var dom tydligen inte välkomna.

Atle skrev:
Dagens tigrerade russ har sin tigrering från Khediven med stamboksnummer 1 i russstamboken. Khediven IV har också släktskap med Khediven 1 och är dessutom far till en godkänd russhingst. Vilken kommer jag inte ihåg men han var i sin tur brun och lämnade inga större spår efter sig i russaveln.
Efter att ha tittat i mina stamböcker får jag rätta mig lite. Khediven IV är morfar till den tigrerade russhingsten Khediven V 105. Han hade påbrå från Khediven 1 tre ggr i härstamningen, två ggr på mammas sida och en gång på pappas sida. Båda föräldrarna var tigrerade. Dock var han inte homozygot då han lämnade en brun godkänd russhingst efter sig, Faruk 149, och det var honom jag for efter i går när jag skrev.

Khediven V skulle väl i våra dagar hänföras till kategorin ridponny då morfadern ändå får räknas till halvbloden. Khediven 1 har orientaliskt påbrå, förutom knabstrupblod, och var 144 cm i mankhöjd. Khediven V var 133 cm och skulle alltså vara för stor då gränsen för russ går vid 130 i dag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: yennork
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 352
Senast: Linnda
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare