Annorlunda hingstar i Tyskland

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare harryhook
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 171
Sv: Annorlunda hingstar i Tyskland

Länken ligger på utlänska-tjänster. Stuteriet heter Gestut Falkenhorst.

Jag läste i sommras om ett skäckhalvblod som fick typ högst poäng vid en premiering men som inte fick gå vidare för den var skäck.

Jag har kanske fel om skäckhingstar, men hursom helst tyckte jag att hästarna var ganska fräcka på det stuteriet.

mvh Sandra

En del som är godkända där...förmodligen de flesta utav dem...skulle aldrig räcka till enlgit vårat svenska system.Där funkar det mer som ett avelsvärderingssystem-sedan är det upp till stoägaren-vad de vill använda.

Sticker ut hakan och säger att man helst inte vill visa en skäck för premieringsnämnden här i Sverige då de ändå inte kommer igenom nålsögat. "Ingen ide att visa en skäck för de får nedslag på poängen direkt.......". "De vill inte ha skäckar i aveln". (Ok, de kanske inte håller måtten men den här inställningen är tydligen vida spridd)
Eller är det kanske så enkelt att skäckar överlag inte har lika bra exteriör som en enfärgad häst? :angel: Det sägs att det är lättare att visa skimmel på utställning då färgen kan "gömma" lite. Kanske det är tvärtom med en skäck.

Ja fortsätta kalla de albino känns ju lite lätt förlegat.

I USA finns en hemskans snygg dubbelgul, nu minns jag inte vad han heter dock!

/lil-sis, som visserligen inte pysslar med halvblod men har en dubbelgul med melanom!

Väldigt gammal tråd, men om du menar den svenska hingsten så heter han väl Banquo eller nått liknande?

Hej!
Tidigare i denna tråd uppgav någon att Khediven IV fanns med i de tigrerade russens stamtavla, det är fel! Den hingsten hette också Khediven men det är inte samma häst. Khediven som finns i russens stam finns däremot med även i Khediven IV stamtavla han var farfarsfar eller något sådant. Khediven har jag sett på kort och han var tigrerad. Färgen kommer från Khedivens mor som var efter en tigrerad knabstuphingst.

Att det inte finns några skäckhingstar godkända för svensk halvblodsavel beror inte på att dom är skäckar utan på att dom inte räcker till. Det finns väl vad jag vet bara tre färger som inte kan bli godkänd på halvblod och det är cremello, sotvit och den sista som jag inte minns namnet på... Alla dubbelgula.

Fast det kan vara ändrat nu.

Det är nog sanningen IDAG!

På 1800-talet sållades alla udda färger bort. Armén ville bara ha bruna hästar. Enhetligt skulle det vara. Läste det i "Den svenska varmblodiga hästens historia", eller vad boken nu heter.

Man har alltså avlat bort icke önskvärda färger. Och det är väl därför vi så gott som bara har bruna, fuxar och skimlar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: yennork
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 352
Senast: Linnda
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare