Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, jag märkte ju det, men blev ändå förvånad eftersom de flesta andra raser jag tittat på verkar ligga runt 15-16, ibland något mer om det är från väldigt meriterade linjer. Då känns 20 som väldigt dyrt för en ras som är avlad för sällskap, och där den främsta eller ofta enda meriten är att de gått bra på utställning. Det är så att man undrar om uppfödarna alls är förankrade i verkligheten...

Det känns galet att bara människor som är mer eller mindre dyngtäta ska få tillgång till vissa raser, när det finns många av oss som har både tid och engagemang i överflöd men helt enkelt inte har möjlighet att lägga ut så mycket pengar på ett valpköp. Det var väldigt nedslående att komma så långt som att seriöst börja leta kennel och så inse att det var kört från första början pga prislappen.
Ja jag håller helt med dej. Det är ju verkligen en härlig ras som passar många. Tur att det finns fler raser. Jag ville ju ha en pudel efter min schäferblandis gick bort. Men har vacklat just på grund av priset. Nu helt plötsligt när hon är borta så känns pudel bara fel. Jag vill ha en ny Plyma, en vit herde. Men det funkar inte med stor hund just nu så jag måste leta efter nått substitut. Känns som en lättnad att det inte blir nått för 20 000.

Man skulle kunna förvänta sig att sällsynta raser är dyrare, men norsk lundehund ligger på runt 13000-14000kr och det är en huvudsakligen sällskapshund med inte så särskilda meriter (en hel del utställning, och ibland lite viltspår, nosework, rallylydnad och genomförda BPH/MH), och behåller sitt pris fast att den växer i populäritet och det finns alltid långa köer för en valp (jag hade ren tur att jag fick min så snabbt, många väntar flera år). Man skulle förvänta sig att deras priser skulle vara högre än de mer populära vanligare raserna.

Undrar hur vissa raser ökar så starkt i pris, för pudlar kan det kanske vara för att doodles kostar så enormt mycket pengar? F.ö kan jag tänka mig istället för pudel så kan raser som löwchen, dandie dinmont, malteser, coton de tuléar, bichon frisé osv. vara något att titta på?

Senast ändrad:
F.ö kan jag tänka mig istället för pudel så kan raser som löwchen, dandie dinmont, malteser, coton de tuléar, bichon frise osv. vara något att titta på?

Inte för min del tyvärr, större delen av grupp 9 består av hundar som har helt fel exteriör och/eller pälsmängd för mina preferenser, alt är de raser som larmar och det är något jag verkligen inte orkar med. Mycket kortbenta hundar är jag inte heller så förtjust i så där faller några i terriergruppen också bort. Jag har redan haft en hel rastråd om detta som jag inte är så pigg på att upprepa så jag sätter punkt för OT här.

Ja herregud. "min" kostar - med rabatt för att han är krypt - 13'. Ordinarie pri 15. Meriterade föräldrar och släktinar, seriös uppfödare (ordf i rasklubben)

Vad får folk att betala 35'? I de flesta fall är det ju inte högt meriterade föräldrar bakom sådana annonser heller.
Vad förutom foderkostnaden skiljer mellan raser? Alla bör väl kollas, testas och vaccineras.

När det kommer till taxar och ”uppfödaren” som tar 35000kr för sina valpar så är det så att kanin- och dvärgtaxarna blivit oerhört populära/trendiga så alla SKK-uppfödare har kö på sina kullar. Den ”uppfödaren” har kullar hela tiden och verkar inte bry sig om vart de hamnar, så det är helt enkelt lätt för kreti och pleti som vill ha en valp NU att köpa därifrån. Dessutom har hon icke-godkända (”exotiska”) färger som piebald och grå, som en seriös taxuppfödare inte skulle ta med tång i ..

Man skulle kunna förvänta sig att sällsynta raser är dyrare, men norsk lundehund ligger på runt 13000-14000kr och det är en huvudsakligen sällskapshund med inte så särskilda meriter (en hel del utställning, och ibland lite viltspår, nosework, rallylydnad och genomförda BPH/MH), och behåller sitt pris fast att den växer i populäritet och det finns alltid långa köer för en valp (jag hade ren tur att jag fick min så snabbt, många väntar flera år). Man skulle förvänta sig att deras priser skulle vara högre än de mer populära vanligare raserna.

Undrar hur vissa raser ökar så starkt i pris, för pudlar kan det kanske vara för att doodles kostar så enormt mycket pengar? F.ö kan jag tänka mig istället för pudel så kan raser som löwchen, dandie dinmont, malteser, coton de tuléar, bichon frisé osv. vara något att titta på?
Malteser och bichon frise är minst lika efterfrågade och dyra som pudel, en malteser har legat på upp till 25 tusen i många år.

När det kommer till taxar och ”uppfödaren” som tar 35000kr för sina valpar så är det så att kanin- och dvärgtaxarna blivit oerhört populära/trendiga så alla SKK-uppfödare har kö på sina kullar. Den ”uppfödaren” har kullar hela tiden och verkar inte bry sig om vart de hamnar, så det är helt enkelt lätt för kreti och pleti som vill ha en valp NU att köpa därifrån. Dessutom har hon icke-godkända (”exotiska”) färger som piebald och grå, som en seriös taxuppfödare inte skulle ta med tång i ..

Glömde skriva att detta gäller de korthåriga varianterna, strävhåriga och långhåriga taxar är det inte alls samma efterfrågan på.

Jo, jag märkte ju det, men blev ändå förvånad eftersom de flesta andra raser jag tittat på verkar ligga runt 15-16, ibland något mer om det är från väldigt meriterade linjer. Då känns 20 som väldigt dyrt för en ras som är avlad för sällskap, och där den främsta eller ofta enda meriten är att de gått bra på utställning. Det är så att man undrar om uppfödarna alls är förankrade i verkligheten...

Det känns galet att bara människor som är mer eller mindre dyngtäta ska få tillgång till vissa raser, när det finns många av oss som har både tid och engagemang i överflöd men helt enkelt inte har möjlighet att lägga ut så mycket pengar på ett valpköp. Det var väldigt nedslående att komma så långt som att seriöst börja leta kennel och så inse att det var kört från första början pga prislappen.
Jag förstår inte vad du menar med att uppfödarna inte är verklighetsförankrade? Kan de få de priser som de begär så är de väl i högsta grad verklighetsförankrade? Det är en fri marknad och då är priset för en vara vad köparna är beredda att betala. Får man för lite för att täcka sina kostnader så får man sluta, men att kräva att andra som kan få bättre betalt ska sänka sina priser? Jag vet att många (de flesta?) uppfödare gör det mycket för nöjet och passionen och att de inte får betalt för alla nedlagda timmar, men jag tror att få blir kvar om inte ens de faktiska utgifterna täcks i längden. På sikt kan det gynna alla uppfödare om några går före med lite högre priser. Tyvärr medför det dock att färre har råd att köpa valp.

Får man för lite för att täcka sina kostnader så får man sluta, men att kräva att andra som kan få bättre betalt ska sänka sina priser?

Visa gärna var jag har krävt att uppfödare ska sänka sina priser. Jag ventilerar min frustration och inget annat, tråkigt att du verkar ha missat det.

Fast är man villig att ta på foder eller halvfoder så kan man ju komma ner i engångskostnad. Fördel dock om man bor nära uppfödaren så den kan komma och plocka med hunden på utställning och annat som man vill göra innan man överväger att sätta hunden i avel.
Har min första halvfoderhund och enda anledning till att jag tog på halvfoder var för att jag kände stor tillit till uppfödaren och att jag annars hade behövt vänta längre på valp. Det gäller ju såklart att man då verkligen hittar en uppfödare man har samma synsätt med och som man har förtroende för men det gör man väl också när man ska köpa valp ändå.

Fast är man villig att ta på foder eller halvfoder så kan man ju komma ner i engångskostnad. Fördel dock om man bor nära uppfödaren så den kan komma och plocka med hunden på utställning och annat som man vill göra innan man överväger att sätta hunden i avel.

Jag kopierar in mitt svar från tråden om hundkurs, för jag orkar verkligen inte skriva ett helt långt svar till där jag ska förklara mig.

Fast alltså... att säga så är att göra det lite väl lätt för sig. Uppfödare brukar ju ha vissa krav på fodervärdar, t ex att man ska ha utställningsintresse eller vilja meritera på annat vis, och det är främst tikar som brukar vara aktuella som foderhund. Jag föredrar hanar och har inget intresse av utställning eller tävling, så jag skulle med största sannolikhet bli ratad som potentiell fodervärd.

Och faktiskt så är jag inte heller speciellt intresserad av att "låna ut" hunden lite när som till en uppfödare, även om jag kommer jättebra överens med människan. Det känns väldigt klämkäckt att föreslå fodervärdskap som en lösning på kostnadsproblemet när det är något som innebär mycket mer än att "bara" få en rasren hund för halva priset.

Jag kopierar in mitt svar från tråden om hundkurs, för jag orkar verkligen inte skriva ett helt långt svar till där jag ska förklara mig.

Och faktiskt så är jag inte heller speciellt intresserad av att "låna ut" hunden lite när som till en uppfödare, även om jag kommer jättebra överens med människan. Det känns väldigt klämkäckt att föreslå fodervärdskap som en lösning på kostnadsproblemet när det är något som innebär mycket mer än att "bara" få en rasren hund för halva priset.
Vi har en hane på foder. Han har använts en enda gång. Inga krav på nåt. Han är en import och vsr skitdyr att hämta in.

Min fodertik är i princip gratis. Jag gör inget annorlunda än vad jag hade gjort om jag var den enda ägaren. Tävlar och tränar mycket men utan krav. Hunden placerades hos mig just för att uppfödaren ville, och då jag inte hade råd att köpa så skrev vi foderavtal.

Har min första halvfoderhund och enda anledning till att jag tog på halvfoder var för att jag kände stor tillit till uppfödaren och att jag annars hade behövt vänta längre på valp. Det gäller ju såklart att man då verkligen hittar en uppfödare man har samma synsätt med och som man har förtroende för men det gör man väl också när man ska köpa valp ändå.
O andra sidan sätter ju inte uppfödare ut hundar på foder till ”vem som helst”. Det är ju i princip alltid någon som uppfödaren känner sen tidigare eller någon som var väldigt mycket meriter o goda referenser. Man kan ju inte direkt tänka ”jag vill ha en hund men jag har inte råd så jag tar en på foder”.

Visa gärna var jag har krävt att uppfödare ska sänka sina priser. Jag ventilerar min frustration och inget annat, tråkigt att du verkar ha missat det.
Ber om ursäkt - borde ha valt ett annat ord. Jag förstår att du är frustrerad, men det lät lite som att du var negativ till de uppfödare som tar bra betalt. Ber om ursäkt om jag missuppfattade det. Som köpare får man ju alltid mätta mun efter matsäck, oavsett vad det gäller.

Det var även en generell reaktion på att det ibland (även i den här tråden) förfasas över att vissa lyckas ta bättre betalt än andra.

Ber om ursäkt - borde ha valt ett annat ord. Jag förstår att du är frustrerad, men det lät lite som att du var negativ till de uppfödare som tar bra betalt. Ber om ursäkt om jag missuppfattade det. Som köpare får man ju alltid mätta mun efter matsäck, oavsett vad det gäller.

Det var även en generell reaktion på att det ibland (även i den här tråden) förfasas över att vissa lyckas ta bättre betalt än andra.
Jag tror man är mest förfasad över att folk betalar vad som helst för hundar utan papper och att det fortfarande finns de som köper valpar utan att veta var de kommer från. :banghead:

Fast om man lyckas ta betalt genom att lura folk? Och det till på köpet på bekostnad av djurs välfärd. För allt detta om t.ex. allergivänliga hundar eller "unika" färger är sällan mer än lurendrejeri.

Du kanske tycker att de gör rätt för de tjänar pengar och det är bara för andra att tugga i sig.

Fast om man lyckas ta betalt genom att lura folk? Och det till på köpet på bekostnad av djurs välfärd. För allt detta om t.ex. allergivänliga hundar eller "unika" färger är sällan mer än lurendrejeri.

Du kanske tycker att de gör rätt för de tjänar pengar och det är bara för andra att tugga i sig.
Fast färg är ju inget som man brukar lura med, det är inte jättesvårt att googla tex tax o färg,då kommer gk färger upp o även dom färgerna som finns men inte är godkända.
Så på just tax finns ju färgen som just den uppfödaren avlar, lite tokigare blir det på tex frallor där det tex bara finns brindel, o fawn i alla nyanser även om cream inte är önskvärd och så med eller utan vita tecken, sen dyker det upp blå,merle,black&tan,lila och gud vet vad för färg som inte ens kan avlas fram på original färgerna utan att blanda in en eller flera andra raser.Så i sista änden är det inte ens frallor utan mix hundar,.

Fast färg är ju inget som man brukar lura med, det är inte jättesvårt att googla tex tax o färg,då kommer gk färger upp o även dom färgerna som finns men inte är godkända.
Så på just tax finns ju färgen som just den uppfödaren avlar, lite tokigare blir det på tex frallor där det tex bara finns brindel, o fawn i alla nyanser även om cream inte är önskvärd och så med eller utan vita tecken, sen dyker det upp blå,merle,black&tan,lila och gud vet vad för färg som inte ens kan avlas fram på original färgerna utan att blanda in en eller flera andra raser.Så i sista änden är det inte ens frallor utan mix hundar,.

Det som oftast menas med lurendrejeri dock. Fast blått dyker väl upp normalt i frallor, dock inte en godkänd färg.

Oftast kan t.ex doodle-uppfödare ta enorma summor för dom lovas ut som allergivänliga. Det borde enligt mig räknas som falsk marknadsföring.

Antagligen också pga mördande reklam.. Ser absolut aldrig fancy photoshop-annonser för arbetsavlade hundar, men desto mer för utställningshundar. Folk ser väl det och tycker "åh så extravagant!"

Titta på bc, finns en hel del flashiga photoshop annonser, både för valpar, planerade parningar och täckhundar.

Men de är ’billiga’, flesta ligger på 12-14000kr tycker jag. Finns ett fåtal som tar upp mot 18000kr för valp, då verkar det ofta handla om kennlar som meriterar endel inom lydnad och agility.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 999
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 586
T
Övr. Hund Många har säkert läst min tråd om våran berner sennen som drabbades väldigt fort av lymfcancer. Troligtvis har hon inte så länge kvar i...
Svar
14
· Visningar
2 487
Senast: Johanna Rynman
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 452
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar