Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag såg den där och tänkte samma. Jag köpte en sån där häst för typ tre ggr personens budget och anser jag prismässigt kom billigt undan och gjorde ett fynd (pga olika orsaker som jag är tveksam om den är annonsören skulle accepterat...)
Ja ungefär i den prisklassen är vad jag hade föreställt mig att det skulle stå i annonsen, runt 35-45k. Hoppas ingen svarar så personen får upp ögonen lite.

Ja ungefär i den prisklassen är vad jag hade föreställt mig att det skulle stå i annonsen, runt 35-45k. Hoppas ingen svarar så personen får upp ögonen lite.

Ja, och 35-45 är ändå billigt. Inte omöjligt men man är på en jäkligt tight budget sett till vad man söker.

Liksom googlar folk inte innan de annonserar? Eller gör de det och anser det är överpriser?

En som söker häst med följande krav: minst inriden men gärna lite utbildad, mellan 3-14år, runt 160cm, EJ vbl/kbl, trevlig och smidig i all hantering, samt skadefri.

Och vill ni veta vad personen kan tänka sig att betala för en trevlig, lätthanterad halvblods-hobbyhäst i sina bästa år?

15000kr

Och jag känner både :eek::banghead:

Fast jag köpte min häst för motsvarande 15000 kr inklusive utrustning. 12 år, grundriden (gått som terrängmoppe) skadefri, lugn och lätthanterlig. Inga kända skador. Lite dåligt flås och omusklad vid affären. Dock inte halvblod utan finskhäst.

Fast jag köpte min häst för motsvarande 15000 kr inklusive utrustning. 12 år, grundriden (gått som terrängmoppe) skadefri, lugn och lätthanterlig. Inga kända skador. Lite dåligt flås och omusklad vid affären. Dock inte halvblod utan finskhäst.

Och det ville annonsören inte ha
Man kan få ett kallblod som din, ett varmblod (trav) eller en ponny eller - ja du fattar, för de pengarna. Men det ville annonsören uttryckligen inte ha.

@Alexandra_W svarade bra, annonsören skrev uttryckligen att det var nej tack till kallblod/varmblod- travare i det här fallet.

En som söker häst med följande krav: minst inriden men gärna lite utbildad, mellan 3-14år, runt 160cm, EJ vbl/kbl, trevlig och smidig i all hantering, samt skadefri.

Och vill ni veta vad personen kan tänka sig att betala för en trevlig, lätthanterad halvblods-hobbyhäst i sina bästa år?

15000kr

Och jag känner både :eek::banghead:
Snubblar över liknande annonser ofta, vet inte hur folk tänker där? De vill ha en felfri, lätthanterad häst som "alla" kan rida men vill inte betala nästan något för den. De människor som äger sådana hästar vill för det första väldigt sällan sälja, och de som gör det förstår att ta betalt för dem.

Snubblar över liknande annonser ofta, vet inte hur folk tänker där? De vill ha en felfri, lätthanterad häst som "alla" kan rida men vill inte betala nästan något för den. De människor som äger sådana hästar vill för det första väldigt sällan sälja, och de som gör det förstår att ta betalt för dem.
Eller hur! Jag håller med dig.

Det är alltid spännande med priser, man kan självklart göra fynd när folk är desperata att bli av med sina hästar, men ofta har hästar i lägre prisklasser något "fel" lynnes eller sjukdomsmässigt - även om säljaren i många fall garanterar att det inte finns någon skadehistorik :p En trevlig och snäll häst är inte gratis. vill man desseutom ha en rasren, i något sånär lagom ålder ja då kostar det oftast. Har alltid varit faschinerad framförallt över ponnies - snälla barnvänliga ponnier växer inte på träd och jag förstår inte att folk inte förstår deras värde - både säljare och köpare. utbildning kan man råda bot på men ponniens/hästens personlighet är svårare att ändra på

Annons med rubriken: "Häst som syns!"

Vad jobbigt det hade varit annars :D.
Jag har hästen på lösdrift, stoooor hage på flera hektar med både skog och äng. Var inte så kul i vintras att leta efter en brun häst i skogen när det hunnit bli mörkt. Han brukade gnägga och komma fram till mej i hagen men den dagen stod han still och tyst och glodde på mej i skogen. Då hade det varit bra med en häst som syns! :D

Jag har hästen på lösdrift, stoooor hage på flera hektar med både skog och äng. Var inte så kul i vintras att leta efter en brun häst i skogen när det hunnit bli mörkt. Han brukade gnägga och komma fram till mej i hagen men den dagen stod han still och tyst och glodde på mej i skogen. Då hade det varit bra med en häst som syns! :D

Vita hästar är perfekta - nästan självlysande - innan snön kommer - de bruna hittar man lättast om man lyser med en ficklampa - och ögonen lyser - men har man otur kan det vara en älg eller nåt annat ;) men har aldrig tänkt på det som ett försäljningsargument :D

Hittade en annons på en häst jag känner till och i annonsen står det "kan bocka" tja milt uttryck, att hästen skjuter riktigt ordenligt en hel långsida är inte ovanligt.

Vita hästar är perfekta - nästan självlysande - innan snön kommer - de bruna hittar man lättast om man lyser med en ficklampa - och ögonen lyser - men har man otur kan det vara en älg eller nåt annat ;) men har aldrig tänkt på det som ett försäljningsargument :D
I min morfars ridlära ägnas flera sidor åt hur, och varför, man väljer färg på hästen. Vita hästar ska man absolut inte välja, eftersom de syns för bra, speciellt i mörker. För militären så är nackdelen med det kanske uppenbar, men även privatryttare uppmanas att hålla sig borta fån skimlar. En vit häst som brallar syns mer än en brun eller fux, och det kan bli genant för ryttaren :o (författaren utgår från att läsaren inte är världens bästa ryttare). Dessutom är andrahandsvärdet på skimlar mycket lägre, eftersom ingen vill ha dom.

6 månaders hund omplaceras. Blandras och raserna är: Bullterrier och malinois.
Väldigt lättlärd och energisk kille.
Älskar att få busa och leka .
Funkar bra med andra hundar och barn .
Ej så van vid katt men kan säkert lära sig .
Ska komma till ett aktivt hem där man har intresse av träning och aktiviteter.
Endast till människor med stor hundvana .
Absolut ingen första hund .
Kräver en hel del av sin förare .
En tuff liten kille

No shit. Med de raserna. Det är en omplaceringsorganisation så ägarna orkade inte länge. Man skulle vilja veta lite mer, som anledningen till omplaceringen, har den några problembeteenden osv. Men ärlig annons iaf. Någon som är sugen? ;)

"medelålders" häst säljes pga att den vill gå i pension (och ägaren vill rida/träna), känner sig "färdig" och är trött. Har fång och lite sånt, ska absolut gå på lösdrift, ridas bettlöst och går utan skor.
Hästen ska stå nu ett tag på grund av att hovarna slitits.

Men varför skor man inte då om hästens hovar är så slitna?! :banghead:

"medelålders" häst säljes pga att den vill gå i pension (och ägaren vill rida/träna), känner sig "färdig" och är trött. Har fång och lite sånt, ska absolut gå på lösdrift, ridas bettlöst och går utan skor.
Hästen ska stå nu ett tag på grund av att hovarna slitits.

Men varför skor man inte då om hästens hovar är så slitna?! :banghead:
Tycker nog att hästen ska stå länge om den har fång. Klart som :devil: att den inte vill vara med längre om den har nerslitna hova + fång. Kryper i mig av kraven på den köpare som är dum nog att nappa. :nailbiting: :arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka