annonsera mera :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: annonsera mera :D

Folk till allt, ja.

Jag har idag läst en annons om fodervärd sökes.
En person lånar ut sin treåring "för inridning".

Visst kan det väl finnas folk som tycker att det är kul att rida in och grundträna hästar, men att betala för att få förmånen att rida in andra människors hästar?

(jag syftar då på att det kostar pengar att vara fodervärd eftersom man försörjer hästen under tiden man har hand om den)

Jag erkänner att jag tänker som så:
om en person är duktig på att rida in och grundutbilda unghästar så tar personen antagligen betalt för tjänsten.

eller så kan man hjälpa goda vänner att göra jobbet - men hästägaren får väl antagligen försörja hästen själv?

Folk till allt, ja.

Jag har idag läst en annons om fodervärd sökes.
En person lånar ut sin treåring "för inridning".

Visst kan det väl finnas folk som tycker att det är kul att rida in och grundträna hästar, men att betala för att få förmånen att rida in andra människors hästar?

(jag syftar då på att det kostar pengar att vara fodervärd eftersom man försörjer hästen under tiden man har hand om den)

Jag erkänner att jag tänker som så:
om en person är duktig på att rida in och grundutbilda unghästar så tar personen antagligen betalt för tjänsten.

eller så kan man hjälpa goda vänner att göra jobbet - men hästägaren får väl antagligen försörja hästen själv?

Jag undrar vad för svar som kommer ramla in på den annonsen? Jag tänker också att om man är duktig på det så vill man ha betalt. Och är det någon som áldrig har hållt på med det och vill ha en försökskanin så hade jag inte velat lämna bort min häst till den personen. Det kan ju göra betydligt mer skada en nytta...

Precis som jag tänker. Skulle aldrig våga lämna bort för inridning till någon okänd person.

Fast jag är rätt bra på att rida in och grundutbilda själv...

kl

Ingen rolig annons men återigen ligger det en ponny ute på annons, svart b-ponny sto, med otäcka bilder. Ett barn rider med pessoabett som är helt bakdraget och hästen visar tydligt obehag. Usch!
Att folk inte förstår bättre! :mad:

Jag hade inte tolererat sådan ridning utan att säga till om jag var på plats.

Jag känner en tjej som gjorde just det, lånade ut sin häst på foder till någon som red in den och visade den på treårstest. Blev också lite förvånad över upplägget men båda parter var nöjda vad jag förstod :)

*KL*

Såg just denna annons på en varmblodstravare Pris: 3000:-

"Varmblodssto tillsalu som blir vad du gör henne till :-) ca: 1, 63 i mankhöjd.
Hoppad med i lägre höjder såsom 40-50cm. Behöver då en bestämd och kunnig hand.
Snäll att lasta och hantera.
Maila gärna för mer info och bilder.
Sadel och träns kan medfölja.
Säljes även som avelssto om det skulle passa någon hon har en avkomma som nyss blivit 3år som är i proffsträning och kvalade och gick premie som 2åring på ett mycket fint sätt.
Den tidigare avkomman var lovande som unghäst men skadade sig på betet då.
Pris diskuteras vid kontakt."

Är det bara jag som tycker att det är en väldigt säljande annons??
Får mig att undra om mina händer är tillräckligt bestämda och kunniga.. :P

Jag tycker det låter som en bra annons. Och hade jag varit intresserad av den typen av häst hade jag nog kunnat höra av mig :)

*kl*

Undrar varför det är så många varmblod som annonseras ut med någon av fraserna "Blir vad du gör den till" eller "kommer bli superfin".. Är det så att folk inser att dom inte kan utbilda nog och sen säljer, eller är det en allmän reflektion på varmblodens underbara arbetsmentalitet?

Jag tror tyvärr att det är en smickrande omskrivning för "Den är outbildad och just ingenting i dagsläget (men precis som blandrashundar så blir den förstås vad du gör den till)"! ;)

*KL*

Såg just denna annons på en varmblodstravare Pris: 3000:-

"Varmblodssto tillsalu som blir vad du gör henne till :-) ca: 1, 63 i mankhöjd.
Hoppad med i lägre höjder såsom 40-50cm. Behöver då en bestämd och kunnig hand.
Snäll att lasta och hantera.
Maila gärna för mer info och bilder.
Sadel och träns kan medfölja.
Säljes även som avelssto om det skulle passa någon hon har en avkomma som nyss blivit 3år som är i proffsträning och kvalade och gick premie som 2åring på ett mycket fint sätt.
Den tidigare avkomman var lovande som unghäst men skadade sig på betet då.
Pris diskuteras vid kontakt."

Är det bara jag som tycker att det är en väldigt säljande annons??
Får mig att undra om mina händer är tillräckligt bestämda och kunniga.. :P

Jag tycker att det är en bra annons. Rimligt angivet pris även med utrymme för diskussion, rimlig förväntan, beskriver hästens nuvarande (brist på) ridutbildning.
Vettigt att beskriva avkomman på det sätt som görs.

Bra annons, ärlig.

*kl*

Undrar varför det är så många varmblod som annonseras ut med någon av fraserna "Blir vad du gör den till" eller "kommer bli superfin".. Är det så att folk inser att dom inte kan utbilda nog och sen säljer, eller är det en allmän reflektion på varmblodens underbara arbetsmentalitet?

Det är väl inte mycket att klaga över.

Sannolikt en reflexion kring vbl arbetsvilja och samarbetsvilja.

Sedan tror jag helt ärligt att annonsörerna som skriver detta också gör det fullt medvetna om att man inte syftar på svåra dressyrklasser eller svåra hoppklasser utan riktar sig till en annan kundkrets.

Att det sedan finns "ridhästfolk" som prompt ska slänga ur sig att vbl minsann aldrig blir "superfina" eftersom deras referensram är en annan, är en helt annan historia.

KL

Såg just en som annonserade ut sin icke godkända halvblodshingst med vita papper. I annonsen står det hur fantastiskt bra han är men kollar man treårstestet har han typ det sämsta resultat jag någonsin sett. För att få under 7 på typ och ben ska det vara riktigt illa. Jag tycker att det är snudd på bedrägeri och hoppas verkligen att ingen går på det:mad:

"Fin sadel
Säljer min fina sadel, endast sparsamt använd då jag haft den till "finare".
Alla grejjer ingår, jag har haft den till mitt varmblod.
Bvsa!"

Ja, sadeln är tydligen fin, (fast bilden visar en rätt tråkig äldre sadel) kanske bör man helst bara fortsätta att titta på den?

kl

Ingen rolig annons men återigen ligger det en ponny ute på annons, svart b-ponny sto, med otäcka bilder. Ett barn rider med pessoabett som är helt bakdraget och hästen visar tydligt obehag. Usch!
Att folk inte förstår bättre! :mad:

Jag hade inte tolererat sådan ridning utan att säga till om jag var på plats.

Verkar vara en Ponny-SM-ryttare...

Säljer man en travhäst för 3000 kr blir den nog Cognacmedwurst.

eller så blir det en älskad vän.

Vi är nog många som tagit emot vbl-travare mer eller mindre gratis och älskar dem.
Jag köpte en för 2000kr för 14 år sedan; tyvärr blev hon sjuk och fick avlivas för två år sedan, femton år gammal.
Jag fick en gratis för snart två år sedan, täcke och träns ingick. Han är lika älskad som stoet var.
Jag känner ganska många människor som faktiskt älskar sina vbl-travare "trots" det låga priset.

Och så finns det de som tas emot och sedan slaktas för att man(kanske?) får några kronor i slakt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka