Annat djur som sällskap? Får?

Centaur

Trådstartare
Är det någon som har får eller andra djur som sällskap till sin häst?

Jag är rädd att jag snart bara kommer ha en häst kvar och att köpa en ny är inte aktuelt.

Funderar på hur jag skall lösa sällskapsproblemet. Vill inte ha inackorderingar, det är allra sista utväg. Vill helst inte låna en annan häst heller, min hälsa är allt annat än bra och jag orkar knappt ta hand om en häst.

Som jag uppfattar JV så får man ha tex får, kor, hundar osv som sällskap? Är det någon som har provat? Hur har hästen reagerat på sina annorlunda kompisar?

Min häst är självständig och inte flockbunden så jag vill åtminstone prova att se hur han mår utan häst-sällskap. Blir han olycklig så får vi hitta på något annat.

Jag är mest inne på att ha två får, hur fungerar får ihop med hästar? Hästen i fråga älskar små mjuka djur och skulle nog tycka om får. Är det bäst att köpa lamm så de kan växa upp med hästen? Hur introducerar man dem bäst?
Kan får äta det samma som hästar (dvs hö)?

Sv: Annat djur som sällskap? Får?

Jag har både hästar och får som under sommaren och bland även på vintern går i samma hagar. Min erfarenhet säger att din häst kanske kan uppskatta dom som sällskap. Men fåren kommer inte att uppskatta hästen.
Får är förvisso flockdjur men också extrema bytesdjur som på det viset inte fungerar på samma sätt som hästar som flyktdjur.

Sedan är får känsliga för koppar, vissa raser mer än andra så det går inte att vanliga saltstenar eller mineralfoder till de flesta får.

Våra hästar går ibland med fåren. Jag håller med den som svarat före mig.

Det kan kanske ta ett tag innan de vänjer sig vid varandra. Tänk på att små lamm inte alltid är bra att ha tillsammans med en häst, i alla fall inte om hästen inte är van vid får. När min ponny var ny hos oss råkade hon springa på ett litet lamm. Det gick inte bra för lammet.

Sedan tänker jag kanske att det inte är helt säkert att det är enklare att ha några får än ex en shetlandsponny. Min uppfattning är nog att får är mer beroende av en flock och att man då bör ha minst två stycken. Det är inte helt lätt att stängsla till får. Samtidigt förstår jag om du inte vill ha en häst till. Men det är inte mer jobb med vårt gamla russ än vad det är med fåren, snarare tvärtom. Men vi har då fyra tackor och en bagge samt lammen. Jag kanske tror att det blir ungefär detsamma med två får jämfört med en liten ponny. I så fall tror jag mer på en ponny för hästens skull.

Mina får äter samma foder som hästarna.

Senast ändrad:

Vi har också får, och tyvärr så är min erfarenhet att de ofta är ganska okompatibla med hästar. Att stängsla in lamm med vanligt elstängsel är på gränsen till hopplöst, och lamm/unga får är rysligt uppfinningsrika när det gäller att smita ut och äta upp det goda i grannens rabatter. ;) De äter samma grovfoder som hästarna, men vill gärna ha det fint och inte så grovstråigt, mina sorterar och lämnar en del.
Sedan ska de ju också klippas två gånger om året och verka klövarna.

Hos grannen går fåren på två enkla eltrådar men det kanske är olike hur rymningsbenägna de är. Min häst har alltid gått ensam i hagen så de behöver inte vara i samma hage. Ev kan jag ju ha en hög tråd mellan hagarna så att fåren kan komma ifrån hästen om han är jobbig.

Hur ofta måste klöverna verkas? Klippning kan jag säkert få hjälp med av grannen som har får. Hur är de att hantera, kan de lära sig att ledas, stå uppbundna osv?

Jag vet att en annan häst alltid är det bästa sällskapet. Men jag tänker sluta med hästar när de nuvarande inte finns mer och skaffar jag en ny ponny som sällskap nu så tar det aldrig slut, då hamnar jag i samma sits igen och igen pga att det inte går att ha endast en häst... Får blir ju inte lika gammla och skulle hästen dö innan fåren kan de vara kvar själv.

Sen är det alltid något fel på hästar, kan ta mig tusan på att min ev lilla shettis kommer bli sjuk och kräva massa specialgrejer och mediciner. Jag kan inte motionera några fler hästar oavsett stl så den skulle säkert bli tjock och få fång. :crazy:

Våra får (gutar) går med hästarna på vintern, pga vattenvärmebaljan. De har möjlighet att gå ur hästhagen till en annan, om de känner sig trängda. En flock på mindre än 5 får är inte att rekommendera, de kommer inte att känna sig trygga. De måste även ha en ligghall eller fårstall för att komma undan dåligt väder. Våra får har sin höbal utanför hästhagen. Saltsten med koppar har de gemensamt.

Säger som tidigare, fåren brukar inte vilja umgås med hästarna alls . Jag har vänner som haft get som sällskap till häst, jättestor skillnad mot hur fåren beter sig . Nackdelen med get är dock att de typ rymmer genom eller över ALLT .

Så ledsamt att du mår så mycket sämre :(

Får kan säkert bli riktigt tama precis som hästar. Men de är inte riktigt på samma sätt. För ett par år sedan fick vi ett lamm som föddes i en kull på fyra st en mkt kall vinter och som snabbt blev mkt medtagen. Enda lösningen var att ta in henne i köket (!!) ja vad gör man. Hon bodde i en låda i köket och sprang ibland omkring och lekte med våra hundar. När hon blev större fick hon komma tillbaka ut i fårboxen. Men hon var med mig när jag mockade i stallet, plockade fram mat osv och hon kan definitivt vara lös på gården utan att gå någonstans. Även om hon fortfarande är mycket tamare än de andra så är det ganska tydligt att hon de flesta gångerna hellre väljer flocken. Det är ofta mer besvärligt med henne eftersom hon mer väljer sin egen väg och hittar på egna saker när man tex ska ta in flocken från hagen så kan hon mycket väl gå åt ett annat håll och då följer de andra med. Om man ska ha dem så tama så att man kan leda dem, binda upp dem osv som så tror jag att det kräver mkt jobb, mkt mer än en häst. Jag förstår problemet med en häst till, hästar som aldrig tar slut osv men jag är inte övertygad om att några får är lösningen. Man kan låna en häst och man kan sälja dem.

Om det finns andra djur i närheten så kanske inte din häst behöver något sällskap? När ska den träffa fåren om den inte ska gå i samma hage?

Jag vet att man inte får ha hästar ensamma. Men samtidigt så finns det undantag. Min ponny kan mycket väl vara ensam utan andra hästar. Hon får i te gå i hagen 24 h på sommaren pga sin fånghistorik. På somrarna står hon därför ensam i stallet på nätterna. Det är klart att det inte känns helt optimalt men ibland får man nog avväga för - och nackdelar. Jag har läst någonstans om en häst där ägaren fick ha den ensam.

Jag har både hästar och får som under sommaren och bland även på vintern går i samma hagar. Min erfarenhet säger att din häst kanske kan uppskatta dom som sällskap. Men fåren kommer inte att uppskatta hästen.
Får är förvisso flockdjur men också extrema bytesdjur som på det viset inte fungerar på samma sätt som hästar som flyktdjur.

Sedan är får känsliga för koppar, vissa raser mer än andra så det går inte att vanliga saltstenar eller mineralfoder till de flesta får.
Jag har haft får och häst ihop. En vinter gick dåvarande avelshingsten med fårflocken och med andra hästar i hagen intill. Funkade utmärkt.
Huruvida fåren uppskattar hästen kan jag inte svara på, men jag såg ofta fåren bland hästarna.

Vad gäller saltsten så beror det väl på vad man anser vara "vanlig" saltsten - jag köper alltid stenar med rent salt och de fungerar till alla djur. Eventuella tillskott får de individuellt. Går de in på nätterna är det ju ett ickeproblem...
Får kan äta samma hö som hästar, kom bara ihåg att får föredrar finstråigt hö...

KL på mig själv.

Min häst har alltså också gått med får, och det går utmärkt, men de har inget utbyte av varandra utan samexisterar bara. Det var det jag avsåg med mitt tidigare inlägg. Fåren vill absolut inte umgås med hästarna, även om de lär sig (om det är snälla hästar) att inte vara rädda för dem osv.

ang. tamhet på får så blir de jättetama om de är nappade dvs flasklamm... Jobbar på djurpark där vi haft många såna, och då blir de som hundar, men det har ju inget med din tråd att göra så bara en passus. Getterna däremot är ju supersociala och väldigt väldigt förtjusta i folk allmänt så fort de är minsta tama. Och i min erf. som sagt, så brukar get och häst ha ett visst utbyte av varandra om bägge är ensamma av sin sort. Var väldigt vanligt förr i tiden (+40 år sen) att just get hade man som sällskap till ensam häst. Men som sagt, de är förjäkliga att hålla bakom staket både på bredden, tvären, längden och höjden och de äter precis ALLT ;)

Senast ändrad:

En bekant har 2 får som sällskap till sin äldre häst och det verkar funka bra. Står väl inte och kliar varandra men betar gärna jämte varandra och hästen verkar trivas bra.

Vi har haft får i stallet och tillsammans med hästarna. Inga problem alls att leda dem eller ha dem uppbundna, visitera, kolla klövar mm.

Dock lärde vi dem att hoppa "agility", jätteroligt, för sen hoppade de in i grannens grönsaksland :meh: De blev för tama och var väldigt jobbiga till slut, bräkte och förde oväsen så fort de såg en människa.

Hoppas du mår bättre snart.

Hur ofta måste klöverna verkas? Klippning kan jag säkert få hjälp med av grannen som har får. Hur är de att hantera, kan de lära sig att ledas, stå uppbundna osv?

Klippning är hur lätt som helst om dom är någorlunda tama, jag klippte fåren på gården där jag har min ponny.

"Våra" är jättesnälla, inte mycket hanterade alls men keliga och går att binda upp vid klippning. De kan säkert bli tama nog att leda och stå uppbundna. Har man en hink med hästpellets i handen så gör "våra" får vad som helst. :p

Dom går i vanliga hagar men med tätare trådar, samt i hagar gjorda för får.

KL på mig själv.

Min häst har alltså också gått med får, och det går utmärkt, men de har inget utbyte av varandra utan samexisterar bara. Det var det jag avsåg med mitt tidigare inlägg. Fåren vill absolut inte umgås med hästarna, även om de lär sig (om det är snälla hästar) att inte vara rädda för dem osv.
En bekant har 2 får som sällskap till sin äldre häst och det verkar funka bra. Står väl inte och kliar varandra men betar gärna jämte varandra och hästen verkar trivas bra.
Jag tror att det kan bero lite på hur många får man har. Har man bara två, så blir flocken mer komplett med en tredje medlem... Har man 10 fårskallar så håller de ihop.

farochhastaratertillsammans.jpg

galafar.jpg

Senast ändrad:

Min häst gick en period med bara får, och för hennes del räckte det inte på långa vägar, det var en väldig olycklig häst. Som sagt samexisterar de bara och utbytet de har av varran räcker inte långt.
Annars har det gått bra att ha får och hästar tillsammans, ingen av dom är rädda för varandra och de går och betar tillsammans. Men ensam häst med får tror jag inte på efter att ha sett hur min häst mådde av det.

Jag har ingen lust att låta hård, men jag tycker inte att man kan tillgodose en hästs mest grundläggande behov som är sällskap av annan häst genom att byta ut det mot ett eller ett par får..

Kan man inte erbjuda det själv hemma tex så får man faktiskt stalla in sin häst hos någon där det finns andra hästar.

Om du vill sluta med häst, gör det då?

Senast ändrad:

mina hästar gick tillsammans med får en sommar, men det funkade inte så bra då den ena hästen tyckte det var jätteroligt att jaga fåren...

Kan du inte stalla upp den på en anläggning där du bara behöver åka o rida- om du orkar?

Jag har inte får, men getter.

När min gamla valack var konvalescent så gick han in hagen bredvid getterna. De betade ofta sida vid sida med trästaket emellan. Nu rymmer ju getter då och då, och när de smet genom slanorna stod de ofta och åt hö i samma hög som min häst. Jag upplevde att de sökte sig till honom, men han brydde sig inte om dom alls.

Getter är ju rymningsbenägna, så stängslingen är knepig. Annars är de extremt lättskötta.
Mina sliter sin klövar själv, de äter hö eller hösilage och är vädertåliga.

Liknande trådar

Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 427
Senast: Keb71
·
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 369
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 371
Senast: Sonic76
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka