Annat djur som sällskap? Får?

Sv: Annat djur som sällskap? Får?

Inget säger att hästen lever ens 10 år till???

Allt är ändå upp till TS val, hon bryter inte några lagar om hon låter sin häst sällskapa med annat djur!

Det var TS uppskattning av tiden kvar, inte min.

Ja det är TS val, men att hon tänker på hästens bästa i det läget finns inte i min värld, det var det jag kommenterade.

I somras då jag tog hem min valack efter 6 års uppstallning hos annan som tillslut inte funkade skaffade jag ett får till honom som sällskap, en tacka. Funkade faktiskt väldigt bra även om min gamle kompis sörjde hästkompisar till en början. Det var först tänkt som en akut lösning tills vidare då jag fick flytta honom rätt snabbt men då han var van får sen förut så var det aldrig några problem. Fåret, Dolly som hon numera heter, tydde sig direkt till min valack och när de också delade box inne på nätterna blev de oskiljaktiga. Dolly trodde nog att hon var en häst tillslut... hon rymde ibland utanför hagen men gick aldrig långt, så fort hon var för långt bort för valacken stod han och ropade efter henne tills hon kom tillbaks. :)
Tanken var ju att fåret skulle bli en tillfällig lösning och att vi skulle ge honom hästsällskap så snart vi hittade något som passade men hon kvar här än idag. Hästsällskap har han också fått, i ett äldre shettissto, så vi har numera en trio bestånde av 2 pensionärspållar och sen fåret Dolly som tror hon är en häst. Många gånger kan jag ibland undra om inte valacken är mer rädd om sitt får än sin hästkompis, de är verkligen oskiljaktiga - fåret följer honom varenda steg han tar!

Jag tror absolut att ett får kan vara sällskap men däremot skulle jag ta ett får så att hästen och fåret tyr sig till varandra. Flera får bildar ju en flock och således blir ju hästen utanför. Kan inte på något sätt tro att vår Dolly inte trivs av att vara ensamt får, hon mår hur bra som helst! Äter tillsammans med hästarna ute och ingen är utanför. Däremot skulle jag utgå från hästens personlighet om ett får skulle passa, är det en trygg, självständig häst som är lugn och van får sen förut så tror jag absolut att det kan funka men är det en väldigt flockbenägen häst så kan det nog bli en väldigt stressande tillvaro att helt plötsligt stå ensam. Prova med ett får? Det kan ju funka! :)

*KL*

Man får inte vara så självisk att man låter sin häst gå med ett får eller en get kanske 10 år för man inte orkar ta hand om en till häst.

Du skriver ju att du knappt orkar ta hand om hästen du har nu. och vad säger at han skulle få det sämre hos någon annan? Du kan ju låna ut honom till någon med ett litet stall..

Du tror ju att han skulle kunna funka med ett får, att han är anpassningsbar, då kan han nog anpassa sig i en ny miljö, med hästkompisar.

*kl*

man får inte vara så självisk att man låter sin häst gå med ett får eller en get kanske 10 år för man inte orkar ta hand om en till häst.

Du skriver ju att du knappt orkar ta hand om hästen du har nu. Och vad säger at han skulle få det sämre hos någon annan? Du kan ju låna ut honom till någon med ett litet stall..

Du tror ju att han skulle kunna funka med ett får, att han är anpassningsbar, då kan han nog anpassa sig i en ny miljö, med hästkompisar.

???

101010

Jag uppfattade inte ts fråga så utan mer allmänt om en häst kan klara sig med ngt annat djur som sällskap. Efter alla de inlägg jag har läst på detta forum så är jag ganska övertygad om att ts inte kommer att låta hästen må dåligt på ngt sätt.

Bara för att det är ett forum på internet så behöver man inte tvunget utgå från det värsta scenariot.

Jag uppfattade inte ts fråga så utan mer allmänt om en häst kan klara sig med ngt annat djur som sällskap. Efter alla de inlägg jag har läst på detta forum så är jag ganska övertygad om att ts inte kommer att låta hästen må dåligt på ngt sätt.

Bara för att det är ett forum på internet så behöver man inte tvunget utgå från det värsta scenariot.

Varför svarar du mig så?

Jag skrev i tidigare inlägg:

Nu vet jag absolut inget om TS hälsa mer än att hon skriver att hon verkar orka med att ha häst, men i framtiden tänker sluta.
Har följt TS genom åren och hon verkar aldrig försökt missunna sina djur snarare tvärtom. Ser henne som ansvarstagande med hantering av häst dock är det en person som jag aldrig träffat så vad vet jag, men hon verkar ha koll på läget.

Tror verkligen hon skulle se till hästens bästa, att hon skulle göra sig av med hästen om hon inte orkar med såpass vettig anar jag i alla fall att hon är och vill sitt djur väl!

Jag klappar inte rygg på någon, jag framför bara min åsikt i saken och som jag skrev längre upp så är det inte så jag har häst, men självklart vill man väl alltid försöka hitta en lösning!

Liknande trådar

Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 427
Senast: Keb71
·
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 369
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 371
Senast: Sonic76
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat