Anmäld för dålig djurhållning!!!

Sv: Anmäld för dålig djurhållning!!!

Skönt iallafall att din hästhållning fick "bra betyg" !
Konstigt ändå, i de mest solklara vanvårdsfall kan det vara ett himla bry med att få ut en inspektör som verkligen tittar på allt och kollar alla hästar. Känns som om besöket hos dig kunde gått till någon idiot som verkligen inte tar väl hand om sina pållar...

Man kanske borde sätta upp en stooor infotavla om hästar vid sina hagar om de ligger där utomstående personer ser hästarna :idea:
Där man skriver lite kortfattad enkel fakta om hästen som biologisk varelse och visar bilder på en välmående kontra en vanvårdad häst.
Så att grannen eller den som åker förbi inte anmäler en som djurplågare om hästarna går ute i regn eller liknande. Så slösar vi inte på inspektörer i onödan ! :)
Hehe skämt åsido, men det hade varit skoj !

Kul att djurskyddsinspektionen kållar upp saker ibland i alla fall. Vi anmälde några djurägare som höll sina getter uppbundna i stekande sol utan vatten, det låg till och med en död get där flera dagar men ni ska inte tro att dem gjorde något åt det

Mynta2 skrev:
Vad inte har anledning att anmäla ? Hur i hela friden tror du folk ska kunna veta vad som är ej dålig djurhållning eller inte ? Är väl en himla tur det fins folk som anmäler..de flersta gör ju inte detta pga feghet. Om du nu har rent mjöl i påsen så finns väl ingen anledning till att bli upprörd ?? Du vet ju att du inte misskött dina djur så varför inte låta det bero då ?

Jamen, man blir ju ändå illa berörd, att det ens finns folk som kan tänka så om en när man verkligen gör allt för att hästen skall ha det bra :( . Jag tycker inte man skall låta bli att anmäla...men innan man gör det så ska man ju ta reda på om det verkligen ligger till så. Har själv anmält en som lät sin häst stå i box dygnet runt...dessutom utan att mocka...hästen var mer vild än tam och stod med gödsel upp till knäna...(de fick tyvärr ta bort hästen, men bättre det än att den fick fortsätta lida.) Jag önskar bara att de som anmäler, om de nu inte vet hur ex. hästar skall hållas...försöker ta reda på det. Och eventuellt prata med den som man anser vanvårdar sina djur (vilket inte är så lätt...men jag önskar :smirk: )

men det finns ju så mycket man önskar :o

[QUOTE

ene grannen hade en box som var 1 cm för liten.

QUOTE]
Herregud, EN HEL CM FÖR LITEN, stackars häst... :rofl:

Allvarligt talat tycker jag d e synd att höra om alla dessa anmälningar som e helt onödiga.

giffan skrev:
Idag fick jag besök av kommunen...dvs djurskyddsinspektören!!!
Någon har anmält mig för dålig skötsel/magra hästar!!!

Inspektören och jag gick igenom vårat stall, mätte alla boxar,tak- höjd och kollade igenom hur det såg ut, sen gick vi ut i hagarna och h*n kollade ALLA hästarna noga, tog av täcken och kände igenom dem!!
Jag fick beröm för välskötta hästar med mkt fina ben, och alla måtten stämmde!

Varför ska folk anmäla när det inte är någon anledning till det??
Visst kan mina hästar se lite tunna ut om man jämnför med en "skogsponny" som inte tränas., men mina är välmusklade, blanka i pälsen och fina... men ändå... Borde man inte ha lite mera "kött på benen" före en anmälan??

Nu kostar detta ju inte mig något.... men någon ska ju betala för att h*n åker runt.

Jag karnske överreagerar nu när jag skriver detta.... men jag blir sååå ledsen. Har ju inte kunnat starta på så länge pga skadade hästar och nu.... när hästarna äntligen e på G....så kommer detta som ett slag under bältet!!!
Inte konstigt man ledsnar på dethär...
Vet du den minsta godkända takhöjden är för ett stall som inte är nybyggt?

Ja då.
Det är samma mått som gäller ALLA stall både vad gäller boxar o takhöjd m.m.
man kan beställa en folder från jordbruksverket både för häst,hund och katt och övriga djur.
Men minsta mått är i takhöjden 1,5 x mankhöjden dock lägst 2,2m.
From 2005 ska man även i vissa fall behöva söka om tillstånd för att hålla häst.

Mynta2 skrev:
Vad inte har anledning att anmäla ? Hur i hela friden tror du folk ska kunna veta vad som är ej dålig djurhållning eller inte ? Är väl en himla tur det fins folk som anmäler..de flersta gör ju inte detta pga feghet. Om du nu har rent mjöl i påsen så finns väl ingen anledning till att bli upprörd ?? Du vet ju att du inte misskött dina djur så varför inte låta det bero då ?

Tror faktiskt att alla skulle reagerar som mig i detta fallet!!
Det är något av det värsta som kan hända att bli anmäld på detta sättet!!
Och kan man bara lite om hästar eller djur borde man nog kunna se att mina inte är vanskötta.
Hästarna är blanka i pälsen, du kan inte se revbenen på dem men de är ju slimade (travare i tävlings kondis!!) m.m.

Men jag har en kompis som blev anmäld för att sköta sina hundar dåligt, nu var det bara så att den som anmälde henne hade i sin anmälan sagt att det gällde fyra undernärda labradorer....men nu är det så att de hundar hon har är tävlings Greyhounds!!! Hon vinner det mesta med sina hundar och det lider ingen nöd på dem!

Det jag mena är kan man inte se skillnad på en välmående häst eller en vanskött så kan man nog inte så mkt själv... och det retar mig att sådana anmäler.

det känns fruktansvärt förnedrande att veta om att man har "ögonen" på sig från Djurskyddet, inte för att det spelar någon större roll, nej jag tänker sköta mina djur lika bra som jag gjort hittills... men ändå.

Smulan75 skrev:
Bättre att de åker ut en gång för mycket än en gång för lite! Men jag förstår att man känner sig utpekad när man får anmälningar på sig. Det måste nästan vara lika hemskt som att någon tycker att man vanvårdar sina barn!

Jag tycker att du ska försöka se det positiva i det hela, du fick inga anmärkningar och bara en bekräftelse på att dina hästar mår bra. Det bevisar ju att du är den hästkunnigaste när det kommer till dig och anmälaren.

Ja du att bli anmäld för att inte ta hand om sina barn har jag råkat ut för med!!!
Men grunden till den anmälan var att jag inte hade gardiner i fönstren
När soc kom ut till mig så fikade vi en stund och sedan åkte hon hem igen!!
Låter otroligt va1!!

:crazy: och du tar inte illa upp om ngn kommer fram till dig o ber att få se i lilla handväskan eftersom man misstänker dig för stöld förstår jag - för du har ju rent mjöl i påsen.. Om du fattar grejen här - man kan ta väldigt illa vid sig av att bli oskyldigt anklagad förstår du. man kan känna sig påhoppad, och säkert funderar man över vem som vill en illa..men annars håller jag med dig, bättre en anmälan för mycket än en för lite. Men jag tycker oxå att man kan få en ursäkt när man blir felaktigt utpekad, förresten ..vad är det för skit att anmäla anonymt? törs man inte stå för vad man tycker då eller?

Enya skrev:
Vet du den minsta godkända takhöjden är för ett stall som inte är nybyggt?
Så här står det i djurskyddsbestämmelserna:
1,5*mankhöjd dock lägst 2,2m. "I ett befintligt stall kan mindre avvikelser från måttbestämmelserna accepteras, om det ärdjurskyddsmässigt acceptabelt för det enskilda djuret."
Man får tydligen hålla sig till sunt förnuft. :)

Även om det var obehagligt för dig och alla andra här som blivit anmälda, tycker jag ändå att det är ganska positivt att folk anmäler något som de tror är vanvård. Det finns säkert massor av gånger när det verkligen handlar om vanvård och djurplågeri. Som granne eller liknande är det ju inte så att man först går och frågar om djuret är vanvårdat?? Jag tror i alla fall i inte att det är många som skulle erkänna det i sådana fall. Har ett stall bredvid oss som bedriver försäljning av hästar, de hade så många hästar i somras att de inte hade boxar till alla, hästarna var ute till slutet av oktober utan vindskydd etc. Är det djurplågeri?? Om man frågade ägaren skulle denne säkert neka till att det var det.

För att inte tala om "ingen rök utan eld" mentaliteten.

Hej!
Fy vad tråkigt när människor ska hålla på såhär!
Man måste bli otroligt ledsen att någon ens vill göra så mot en annan människa på totalt lösa grunder!

Du har förståss ingen aning om vem det är ?

Stå på Dig, och du får väl tänka att huvudsaken är att Du själv vet att du sköter om dina djur, och att inspektören berömde dig.
Denne lär ju också ha undrat vad det var för pucko som anmälde!

häst 160 cm ska ha minst 210cm till taket

Jag har också blivit anmäld en gång, det kom ut en inspektör och kollade på hästarna och stallet, men han hade inget att anmärka på. Vintern efter det fick jag ett långt anonymt brev från en person som minsann hade ridit lite i sin ungdom, och hon visste faktiskt att hästar kunde man inte ha utomhus på vintern. Hon tyckte så synd om dom stackars hästarna som stod och hängde i sin sex hektar stora hage ända till kolockan SJUU på kvällen. Slutsatsen i brevet var att jag skulle skaffa islandshästar istället om jag ville ha dom ute...

210 i takhöjd- då får du inte ens ha en shettis utan dispens. Minimihöjd är 220 i alla stall.
För en häst på max 160 cm i mankhöjd är minimihöjd 240 cm i takhöjd.
Det finns alldeles för många hukande hästar i detta land...

:rofl:
du fick nåt att skratta åt iaf! :idea: :D

och du tar inte illa upp om ngn kommer fram till dig o ber att få se i lilla handväskan eftersom man misstänker dig för stöld förstår jag - för du har ju rent mjöl i påsen.. Nä, banne mig att det gör jag INTE...är du förvånad eller vadå ?

Ska djurskyddsinspektörer som bara gör sitt jobb be DIG om ursäkt för att denne fått en anmälan han är skyldig att kolla upp ? Ja, dessa anonyma skitar kan ibland ha en bra grund att anmäla anonymt..särkillt i små byar är det ganska vanligt med trakasserier när någon anmäler...och sedan räknar nog djurskyddet att FLERA vågar träda fram om dom får göra en anonym anmälan. Varför tänker ni inte på helheten för ? Ni tänker ju bara..uj uj..stackars mig som fått en anmälan..hur kan dom...Men finns väl värre saker att bli upprörda över eller hur ?

Varför gå i försvarsställning på en gång för ?

Jag har då inte räknat med någon ursäkt från någon....
Inspektören som var här bad iprincip om ursäkt!!! Och jag tycker inte illa om den personen heller!!
Klart man intar "försvarsställning"
Du har karnske självförtroende och ett ego över det vanliga.... men jag har inte det och känner mig MKT utpekad!!
Nu när jag bor i en liten by med ca 10 hushåll eller liknande så känns det även olustigt att bemöta dem... vem av dessa trevliga personer är det som är lömsk och inte kan vara ärlig mot mig???
Men det kan ju faktiskt BARA vara någon som åkt förbi med och som inte bor här... ja vad vet jag.
Men nog sjutton tar jag åt mig....
Visst tycker jag att man ska anmäla när något är fel... men se till att det är ett fel före du anmäler.... man kan inte bara anmäla på att man själv tycker synd om hästar som går ute på vintern eller liknande...
Jag lider verkligen av detta och det känns inte bättre av att läsa att det finns de som har liknande syn på det som du har...Jätte jobbigt!

Har själv blivid anmäld för vanskötsel av mina hästar, men detta var också helt utan grund. Det var vår granne som anmälde oss pga av osämja, man tycker att sånt är helt onödigt och att djurskyddsinspektörerna har nyttigare saker att göra.

//Olivia :cool:

Liknande trådar

N
Hästmänniskan Gästlånar kompisens profil: Hade nyligen inspektion av hästhållningen och det säger jag ingenting om, det har vi varje år. Men hur kan...
Svar
14
· Visningar
1 944
Senast: NiAl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30