Anmäld för dålig djurhållning!!!

Sv: Anmäld för dålig djurhållning!!!

Ja man kan ju tycka att de har viktigare saker att göra!!!
Undrar då om din granne trodde det skulle bli mera trivsamt att bo där sen då eller??

tänk om man bara anmälde när man verkligen ser typ magra hästar och då menar jag riktigt magra!
Då kunde inspektörerna åka runt på stickprovsbesök överallt och närsomhelst. det är det ju knappast tid till.

Det som är lite lustigt i denna historie är att när man håller travhästar kan man få räkna med besök av någon utsänd av centralförbundet som har rätt att kolla stall och hästar!
Så vi e ju liksom redan kollade!!

Torka tårarna och gotta dig i stället åt att du har ett kontrollerat och bevisat bra stall med god djurhållning. Det är inte alla som har papper på det!

Ska man vara riktigt dj*ig kan man alltid "tacka" anmälaren för att helt gratis fått den här kontrollen.

Det är tråkigt att folk inte har bättre saker för sig, för jag utgår från att det inte rör sig om missförstånd eller okunniga grannar utan ren djävulskap...

Vet inte var i landet du bor men här nere i söder så får hästarna gå ute dygnet runt utan vindskydd tom 1 november.

En sak som jag går å irriterar mig på är att många djurskydds inspektörer inte kan ett smack om hästar!
Ni har väl säkert hört den med att "men hästen har ju spikar i fötterna!!" historien :smirk:

Jag vet en hästägaren som jämt blev anmäld(det fanna väldigt starka skäl till det oxå) men härslovårdsnämnden kom å mätte bara storlekarna på boxarna å sket i att hästarna bara var skinn å ben å dessutom vandrade i plaskblöta boxar fulla med piss. :crazy:

Men jag kan förstå att man i vissa fall vill vara anonym. MEN om inspektören har varit ute och allt är okej så skulle man få reda på vemdet var som hade anmält en. Då hade man fått bort okynnes anmälningar. När alla vi här runt om blev anonymtanmälda och ingen hade något så skulle man bra gärna villa veta vem det var som hade anmält en!!!!!

Jag hade kanske förstått om man hade anmält fler än en bara för att inte peka ut en speciell person. Men jag kände precis som Giffan att det var kränkande och att man undrar vem kan det vara?????

Fick även reda på att de som verkligen är anmälda och som man har hittat stora brister hos. (så stora så att det är som när tv3 visade djurhållning i insider) då får de inte göra oväntade bestök utan måste skicka en lapp om när de kommer minst 14 dagar innan de dyker upp eftersom de måste ha polis med sig för att komma in :eek: :eek: inte konstigt att många av dessa hinner flytta djuren innan de kommer. :eek:

..åsså vet jag om ett stall där ägaren gång efter gång blir anmäld av samma person.. Den som inspekterar börjar själv bli trött på detta iom att det finns inget att anmäla på.. Jag tycker att personen i fråga ska anmäla tillbaka för trakasserier, men det är väl att sätta sig i sandlådan själv kanske..

Det finns människor som är totalt slut i kupan, och samtidigt är det bra som så många har skrivit, att folk bryr sig!

Är man trygg i sig själv..ja då bryr man sig inte om saker´..Då vet man vart man står..

tjoffsan skrev:
Jag har också blivit anmäld en gång, det kom ut en inspektör och kollade på hästarna och stallet, men han hade inget att anmärka på. Vintern efter det fick jag ett långt anonymt brev från en person som minsann hade ridit lite i sin ungdom, och hon visste faktiskt att hästar kunde man inte ha utomhus på vintern. Hon tyckte så synd om dom stackars hästarna som stod och hängde i sin sex hektar stora hage ända till kolockan SJUU på kvällen. Slutsatsen i brevet var att jag skulle skaffa islandshästar istället om jag ville ha dom ute...

ja, herregud! Vad irriterande!
:mad:

Har sånna människor aldrig sett hästar utomhus någon annanstans då eller? Över hela Sverige liksom!!
Du skulle skickat djurskyddsbestämmelserna till henne där det bland annat står : Hästar bör ges möjlighet att vistas utomhus dagligen!

Svarade du ingenting tillbaka till henne?? jag skulle då minsann letat upp alla durskyddsbestämmelser och sådant som bevisar att hon har FEL.

Det som är vanvård är ju om hästarna står INNE hela dagarna!!!

:mad:

chrysler skrev:
En sak som jag går å irriterar mig på är att många djurskydds inspektörer inte kan ett smack om hästar!
Ni har väl säkert hört den med att "men hästen har ju spikar i fötterna!!" historien :smirk:
:

Jag har INTE hört! Vill höra!!

giffan skrev:
Ja du att bli anmäld för att inte ta hand om sina barn har jag råkat ut för med!!!
Men grunden till den anmälan var att jag inte hade gardiner i fönstren
När soc kom ut till mig så fikade vi en stund och sedan åkte hon hem igen!!
Låter otroligt va1!!

Ja, helt otroliigt!! Suck säger jag bara. Vilka människor det finns!

Jag tror inte djurskyddsinspektören alls är skyldig att tala om vem som gjorde anmälan, anmäler man anonymt vet de ändå inte vem man är å man kan få uppge namn till djurskyddsinspektören men vara anonym för stallägaren.

Du kan begära ut alla handlingar i ett sådant ärende. Om det finns ett namn så står det också med där. Men om det är en anonym anmälan så gör det naturligtvis inte det.
De flesta kommunala handlingar är offentliga och kan begäras ut enligt offentlighetsprincipen.

// M

Hur ska folk kunna veta hur dina hästar mår om dom nu inte har tränat hästöga ? Var glad att folk åtminstone reagerar...även om det nu i ditt fall var falskt alarm.

och du tar inte illa upp om ngn kommer fram till dig o ber att få se i lilla handväskan eftersom man misstänker dig för stöld förstår jag - för du har ju rent mjöl i påsen.. Nä, banne mig att det gör jag INTE...är du förvånad eller vadå ?

Ska djurskyddsinspektörer som bara gör sitt jobb be DIG om ursäkt för att denne fått en anmälan han är skyldig att kolla upp ? Ja, dessa anonyma skitar kan ibland ha en bra grund att anmäla anonymt..särkillt i små byar är det ganska vanligt med trakasserier när någon anmäler...och sedan räknar nog djurskyddet att FLERA vågar träda fram om dom får göra en anonym anmälan. Varför tänker ni inte på helheten för ? Ni tänker ju bara..uj uj..stackars mig som fått en anmälan..hur kan dom...Men finns väl värre saker att bli upprörda över eller hur ?

Varför gå i försvarsställning på en gång för ?

Alla får ha olika åsikter men jag kan inte förstå varför du tvunget ska vara så bitsk och håna dem som blir upprörda och sårade över en sån här sak? Man reagerar olika. Jag skulle också bli sårad om det hänt mig samtidigt som jag har förståelse för att inspektören måste kolla upp det. Ta det lite lugnt....

Hästar bör ges möjlighet att vistas utomhus dagligen!

Det som är vanvård är ju om hästarna står INNE hela dagarna!!!

Tyvärr så begriper inte ens alla hästmänniskor det...

Ett tag så var det krig mellan 2 grannar.

En av dem hade en minishettis som gick ute i sin regält tilltagna hage med vindskydd dagtid och stod inne i box nattetid. Ute dygnet runt på sommaren. Många shettisar jag sett är ordentligt överviktiga men det var inte denna. Tvärtom så såg den mycket välskött ut.
Den andra grannen var en dresyr ryttare på hög ninvå (inga fördomar här inte :angel: ). Hon gapada och skällde öven denna "vanvårdade" häst. Han hade ju inget täcke!!!
Det var sånt liv och hon gav sin inte förens hästen inte fick gå ut öht! var hon nöjd. Det var tydligen mycket bätte :confused:.

/Linnea

Jag kan inte förstår hur DU promt måste läsa mellan raderna...Vart har jag hånat någon ? Och läser du extra noga så är tråden 2 år gammal...snacka om att vara långsur.

Jag har INTE hört! Vill höra!!

Det är nåt om att djurskyddsinspektören ansåg att hästarna var misskötta pga att de hade spikar i fötterna = dom var skodda, skorna fäst med sömmar = helt ofarligt och vääääldigt vanligt ;)

en annan historia är ju den med att det var nåt fel i stallet eftersom alla hästar hade märken på rumpan... hmm.. alla hästarna var importerade och brännmärkta vilket görs på vissa raser i vissa länder!! (kommer inte ihåg vilken ras det var just i detta fall)

Allmänt!

Borde man inte av inspektörer m fl kunna begära att dom tar in mer information från anmälaren, innan dom drar ut i fält? Pejlar anmälarens kunskapsnivå t ex? Eller pejlar av om det är okynnesanmälningar eller ej?

Jag har inget att säga om att anmälaren får vara anonym om det gäller befogade anmälningar, men är det okynnes borde anmälaren namnges. Samt få betala besöket. :devil:
I det fall anmälaren inte vill uppge sitt namn etc för myndigheten, borde ingen anmälan tas upp!

Giffan! Vore jag du, skulle jag rita ihop ett brev och dela ut till alla hushåll i närheten (10 st?) och där berätta om min hästhållning, förklara när/var/hur/varför, samt informera om anmälningen som gjorts. Och så avsluta med att invitera den anonyma personen (utifall vederbörande bor på orten) på kaffe och husesyn. :idea:

LIA

Tror inte det hjälper om man har ett tränat häst öga eller inte. Om jag åker förbi ett stall Någonstans där jag inte känner personerna, bara åker förbi och ser hästar i en hage. Så kan ju inte jag på det avgöra om hästarna lider så att jag behöver anmäla det.
Man måste ju ha lite mera att gå på, tycker jag.
Då denna anmälan kom in så gick alla mina hästar med täcken, då undrar jag hur man kan se att de är magra, för det va tydligen det hela anmälan gällde.

Nej, jag tänker inte bjuda hit mina grannar, nu är det ju ett tag sedan jag blev anmäld, och det har varit lungt sen dess.
jag sköter inte mina hästar varken bättre eller sämmre än vad jag alltid har gjort...

Hej!
Den personen som verkligen anmält dig måste varit knasig!! :mad:
Det kostar ju dessutom pengar att anmäla, väldigt stort slöseri.
Tur att den som "inspekterade" stallet tyckte allting var jättefint! :D
/Fannyyy:)

Liknande trådar

N
Hästmänniskan Gästlånar kompisens profil: Hade nyligen inspektion av hästhållningen och det säger jag ingenting om, det har vi varje år. Men hur kan...
Svar
14
· Visningar
1 944
Senast: NiAl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30