Anmäld för dålig djurhållning!!!

giffan

Trådstartare
Idag fick jag besök av kommunen...dvs djurskyddsinspektören!!!
Någon har anmält mig för dålig skötsel/magra hästar!!!

Inspektören och jag gick igenom vårat stall, mätte alla boxar,tak- höjd och kollade igenom hur det såg ut, sen gick vi ut i hagarna och h*n kollade ALLA hästarna noga, tog av täcken och kände igenom dem!!
Jag fick beröm för välskötta hästar med mkt fina ben, och alla måtten stämmde!

Varför ska folk anmäla när det inte är någon anledning till det??
Visst kan mina hästar se lite tunna ut om man jämnför med en "skogsponny" som inte tränas., men mina är välmusklade, blanka i pälsen och fina... men ändå... Borde man inte ha lite mera "kött på benen" före en anmälan??

Nu kostar detta ju inte mig något.... men någon ska ju betala för att h*n åker runt.

Jag karnske överreagerar nu när jag skriver detta.... men jag blir sååå ledsen. Har ju inte kunnat starta på så länge pga skadade hästar och nu.... när hästarna äntligen e på G....så kommer detta som ett slag under bältet!!!
Inte konstigt man ledsnar på dethär...

Sv: Anmäld för dålig djurhållning!!!

Du det finns så många idioter i vårat land så det är sorgligt! Du får se det som positivt att djurskyddsinspektörer tog det på allvar om det nu verkligen skulle vara så att någon missköter sina hästar!
Min kompis blev anmäld av sina grannar för att hon släppte sina ponnuer på sommarbete, de fick ju inte komma in i stallet och dessutom fick de ingen mat... Att en shettis och ett russ inte behöver så mycket mer än gröngräs till magen förstod de inte...

Jo det är klart att man måste försöka se det possitivt.... nu fick jag ju bekräftat att det inte var någe fel på stallet (har faktiskt varit lite orolig när det är hemma bygge)
Men det känns för j***igt när man lägger så pass med pengar varje månad och vad får man för det????

Avundsjuka och osämja verkar vara en populär orsak till att anmäla. Tycker man ska spara resurserna tills det verkligen behövs.

Är du riktigt säker på att du inte behöver betala..
vet att dom flesta kommuner tar betalt för den "tjänsten" även om man har beställt den eller inte...

Vill du veta vem som anmälde dig, så är inspektören skyldig att tala om det. Så var det iallafall för 2 år sedan.
Jag anmälde en person som vanvårdade sina hundar, ( det var VERKLIGEN vanvård), och då fick jag inte göra det anonymt. Kändes inte så kul efterssom det var min granne, men jag såg till hundarnas bästa och gjorde en anmälan iallafall.
Med tanke på detta borde du kunna få reda på vem det är.

Ja h*n som var ute sa att om man får en anmäla på sig så behöver man inte betala.
MEN om man har en massa saker man ska åtgärda så kommer de ut en gång till och DÅ får man själv betala för det ca. 600kr/h så då beror det ju på hur lång tid de behövs för att kolla igenom det man åtgärdat.....
Och som h*n sa Bäst att man fixat alla saker för annars måste de ju åka en gång till.....
Skönt att jag slipper det =)

Men man kan ju se det som att besiktiga bilen....*ler*
Fast det känns som att man inte vet när man ska in för en ny besiktning nästa gång :)

Jag tror inte djurskyddsinspektören alls är skyldig att tala om vem som gjorde anmälan, anmäler man anonymt vet de ändå inte vem man är å man kan få uppge namn till djurskyddsinspektören men vara anonym för stallägaren.

Man kan ALLTID anmäla anonymt!!!

Har själv råkat ut för det. Alla som hade hästar på en km radie blev anmälda till miljö och hälsa och ingen av oss hade något större att anmärka på. (räknar inte det som inte rör hästarna) som ex att den ene grannen hade en box som var 1 cm för liten. som tur är har vi en bra inspektör som själv har hästar så hon vet hur de ser ut när de är omskötta.

Men vet en som hade en nitisk jäkel hemma hos sig. han tyckte att de skulle göra dörröppning högre eftersom de fick huka sig lite grann när de skulle gå ut ( 1,9 m). Men hon kunde inte göra något eftersom huset är K-märkt. Takhöjden var det inget fel på 3 m till taket. Men det räkte inte enligt honom!! Hon fick överklaga och fick rätt högre upp.

Som sagt se det som possitivt att djurskyddsinspektören bryr sig om att åka ut. Och ta det jättepossitivt att du inte hade något som dom anmärkte på. Grattis :-)

Det handlar mycket om okunskap också, folk som åker förbi en hästhagen där hästarna "ser ut att frysa" och "inte hade de någon mat heller". De kan väl helt enkelt stanna till och fråga iställe!

För några år sedan fick vi också besök av en inspektör. Någon granne hade anmält anonymt att våra hästar fick dåligt med mat. Att de var vanvårdade och leriga. Dettta var mitt i vintern, slask, lerig hage och fem hästar. Till saken hörde att det syntes inte ett spår efter hö när de hade ätit färdigt. De var som dammsugare och lämnade inte ett strå.
De fodrades ute på morgonen och lunchen. Släpptes ut tidigt och kom in vid sju.
När inspektören kom stod alla och åt, och hon hade inget att klaga på. Alla hästarna var bra i hull, och var nöjda. Vi visste inget att vi hade blivit anmälda, utan inspektören hade åkt ut till oss för hon hade vägen förbi i ett annat ärende. Fick reda på detta via en lapp på stalldörren.
Vi tyckte väl inte detta var så kul, men kunde ändå förstå att det blev så här. Om man inte visste när vi fodrade så kunde man ju tro att de inte fick något heller.
Som sagt så var hagen väldigt lerig och gräset var ju nästan obefintligt. Men inspektören förstod, hon ringde senare till stallägaren och hon hade inget att klaga på. Alla hagar hos andra hästägare såg lika dana ut.

Jag har en väninna som har islänningar. Hon bor ganska nära en landsväg och hon blir anmäld några gånger varje vinter av folk som kör förbi och ser de stackars små djuren som står där och inte får någon mat, och så snöar det på dem och så har de säkert ingen mat osv osv osv... Vår inspektör är numera lika luttrad som min väninna när det gäller dessa anmälningar, men inspektören är ju skyldig att åka ut och kolla vid varje anmälan så väninnan sätter på kaffe och så går de en promenad i hästhagarna och klappar på "de stackars djuren" som mår alldeles utmärkt.

/FiaLotta

vi har fått höra ett antal gånger av en svartsjuk granne att våra hästar antingen är för feta eller för smala :) fattar inte det, för h*n ändrar sig varannan vecka och så fort kan inte en häst gå upp eller ner i vikt. skulle oxå bli jätte ledsen om någon anmälde oss! men jag vet att vi inte har något att dölja så dom får gärna komma hit....men de e alltdi trist att folk är så missunsamma eller avundsjuka.....men så är det här i världen

Bättre att de åker ut en gång för mycket än en gång för lite! Men jag förstår att man känner sig utpekad när man får anmälningar på sig. Det måste nästan vara lika hemskt som att någon tycker att man vanvårdar sina barn!

Jag tycker att du ska försöka se det positiva i det hela, du fick inga anmärkningar och bara en bekräftelse på att dina hästar mår bra. Det bevisar ju att du är den hästkunnigaste när det kommer till dig och anmälaren.

Vi råkade ut för något riktigt tråkigt. Vi håller på att bygga ett nytt stall...som när det är helt färdigt kommer att ha nio boxar, alla boxar är av "fölningsboxstorlek", men just nu har vi bara fått färdigt fyra boxar, som alla är bebodda...men det handlade inte om det :)...utan det handlade om att vi lånat ett sto för att betäcka med våran egen hingst Bodbäckspålle. Stoet kom till oss på sommaren, så hon fick gå ute på en stor grön äng tillsammans med några andra hästar. Då var det någon illvillig person som anmälde oss för att hästen (alltså bara en häst) inte fick mat! hon stod ju på en äng! :mad: , dessutom så stödutfodrade vi dem när betet började bli lite magert!

Men personerna hade tydligen varit förbi, mitt på dagen...sen tog de dessutom reda på hästens namn (som stod på grimman), tog reda på vem som ägde...ringde ägarna och sa att hästen inte fick mat...ägarna var mitt i en familjemiddag, blir givetvis helt chockade...ringer i vild panik till "pålles" hingsthållare som rekommenderat oss till hästens ägare. Han försöker säga att han inte tror detta är sant eftersom att "pålle" själv nästan är åt andra hållet då han kommer från en vinter hos oss (har en pappa som ALLTID tror att de svälter :o ). Jag blir själv naturligtvis ledsen...eftersom att jag vet att jag inte gjort något fel...och undrar vem som kan vela oss så illa???

Vi blev tvugna att åka ut till stallet och ta bilder på hästen som vi skickade på en gång...och för att lugna ägaren så tog vi dessutom ut veterinär. Hon sa att hon sällan skådat ett avelssto i så bra hull och med så glansig päls! Till saken hör att dessa personer inte anmälde oss för djurplågeri...de ringde endast ägaren för att avsiktligt ställa till besvär! Hur är dessa funtade egentligen??? :mad: :mad: :crazy:

För oss blev detta en mycket stressande upplevelse och dessutom dyr...bara för att någon vill en illa av skäl man inte vet om själv (avundsjuka?)...Men nu vet i alla fall ägaren om att allt är bra...det har hon ju ett veterinärintyg på...och vi älskar hennes häst...hon kanske rentav inte får tillbaka den :) :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Vad inte har anledning att anmäla ? Hur i hela friden tror du folk ska kunna veta vad som är ej dålig djurhållning eller inte ? Är väl en himla tur det fins folk som anmäler..de flersta gör ju inte detta pga feghet. Om du nu har rent mjöl i påsen så finns väl ingen anledning till att bli upprörd ?? Du vet ju att du inte misskött dina djur så varför inte låta det bero då ?

810110 skrev:
Det handlar mycket om okunskap också, folk som åker förbi en hästhagen där hästarna "ser ut att frysa" och "inte hade de någon mat heller". De kan väl helt enkelt stanna till och fråga iställe!

Fick "Tummen ner" i lokaltidningen en dag, för att vi var så elaka att vi höll en häst alldeles ensammen i en liten, liten lerig hage utan varesig mat eller vatten och inget vindskydd. Att hagen sen snirklade sig bakom en lada och fortsatte i två hektar ner mot sjön och upp bakom boningshuset, att vatten fylldes på 4 gånger om dagen och höet likaså samt att hästkompisen stod och ruggade i vindskyddet som var i den delen av hagen som var dold - det råkade skribenten missa ;)

Vore trevligt om folk bara kunde fråga...

Liknande trådar

N
Hästmänniskan Gästlånar kompisens profil: Hade nyligen inspektion av hästhållningen och det säger jag ingenting om, det har vi varje år. Men hur kan...
Svar
14
· Visningar
1 944
Senast: NiAl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30