Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Igår hade vi påhälsning av Djurskyddsinspektören för att NÅGON har anmälat att vi missköter våra djur. Jag häll på att svimma när hon sa det:eek:

Men efter att hon kollat runt och konstaterat att det inte fanns något att anmärka på så skulle hon givetvis avskriva ärende.

Men min fråga är, finns det andra här som blivit "utsatta" för samma sak och VARFÖR gör någon en sån här sak. Är det ren okunskap (vi har våra hästar på lösdrift) eller är det ren illvilja/avundsjuka?
Jag tippar ju på det sistnämnda då vi har våra aningar om vem det kan vara.

Även om vi har ryggen fri och vet att vi sköter både gården och hästar, hundar pedantiskt så är det ändå så jäkla tråkigt att få en sån här sak slängd i ansiktet när man kommer hem.

Nån mer som varit med om detta`?

Det kan lika gärna vara okunskap om just hästar. Folk kan hänga upp sig på de märkligaste saker och i en ögonblickssituation få för sig saker. Och bättre då att de anmäler än att de låter det som de tror är vanvård fortgå.

Dag 1: Förra sommaren, när hästarna skulle tillvänjas för gräs, så satte jag ner dem i en liten hage nere vid vägen i ett par timmar runt lunch. Jag åt min lunch och tog min powernap. :D Det var en av sommarens första riktigt varma dagar.

När jag sedan gick för att hämta tillbaka dem till dem insåg att jag att det också var årets första bromsattack. Bromsarna hade varit för jävliga och hästarna hade blod på halsarna. Tyckte så synd om krakarna.

Tog in dem och släppte ut dem framåt kvällen igen. Dag 2: Dagen efter åkte jag bort och bad min son att släppa in dem vid lunch, när jag var borta.

Dag 3: Dagen efter det igen fick jag ett samtal från miljöchefen på kommunen. Han skulle meddela att han gjort ett besök dagen före (dag 2). Någon hade anmält att hästarna blivit attackerade av bromsar och att det saknats vatten.

Han hade dock när han kom på besök på förmiddagen hittat hästarna i sin carport, stående tätt tillsammans. Vattenkaret - som alltid - välfyllt av fräscht vatten. Dessutom stallet redo att ta emot hästarna till middagshettan och bromstiden på dygnet.

Men visst blev jag upprörd. Mest för att någon i grannskapet sett hästarnas bekymmer med bromsarna. Och också gått in i min hage och letat efter vattenhinkar (inte lätt att se från vägen om det finns), men inte litat på mig nog för att bemöda sig att knacka på min dörr och berätta om hästkrakarnas dilemma.

Hälsning Maja
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Men visst blev jag upprörd. Mest för att någon i grannskapet sett hästarnas bekymmer med bromsarna. Och också gått in i min hage och letat efter vattenhinkar (inte lätt att se från vägen om det finns), men inte litat på mig nog för att bemöda sig att knacka på min dörr och berätta om hästkrakarnas dilemma.

Hälsning Maja

Just som du skriver så tycker jag att man som utomstående kan knacka på hos djurägaren om man har funderationer, detta i stället för att omedelbums ringa djurskyddet. Är det folk som bor i grannskapet så bör de ju lite referensramar om hur man brukar sköta sina djur. Samt att man bör då kunna se vad som är konstant pågående och vad som, vilket var i ditt fall, något som kan vara utom kontroll för djurägaren för stunden.

Vi har ju en rätt stor mjölkbesättning och har man t.ex. haft en ko med löpmagesomvridning så tar det ju lång tid innan hon är riktigt presentabel. Men iom. att hon får lämna sjukboxen och det är t.ex. är sommar, så mår hon ju bäst av att få gå med de andra även om hon då är synlig. Så skulle någon i ett sådant läge anmäla i stället för att komma in och fråga om varför kon ser ut som hon gör, ja då blev jag sur.

Kicki :laugh:
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Dag 3: Dagen efter det igen fick jag ett samtal från miljöchefen på kommunen. Han skulle meddela att han gjort ett besök dagen före (dag 2). Någon hade anmält att hästarna blivit attackerade av bromsar och att det saknats vatten.

Han hade dock när han kom på besök på förmiddagen hittat hästarna i sin carport, stående tätt tillsammans.

Vad gjorde hästarna i miljöchefens carport?
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Och också gått in i min hage och letat efter vattenhinkar


Det där med att folk har synpunkter på vattnet stör mig en aning. Förra sommaren var det några snorungar i vår by som hade synpunkter på hur andra hade det med vatten till sina hästar (vi har rinnande vatten i hagen, så de anmälde inte oss).

Djurskyddslagen säger att hästar ska beredas tillfälle att dricka sig otörstiga två gånger per dygn, och det finns en rekommendation om att de alltid bör ha tillgång till vatten.
Om du "vattnat" hästarna klockan åtta på morgonen och vattenkaret skulle råka vara tomt framemot lunch är det alltså ingen fara, det räcker om du fyller på bortåt kvällen.
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Vi tyckte samma sak - Ta upp det med oss FÖRST! Då hade man kunnat förklara.

Men idioter kommer det alltid att finnas, det enda man kan göra är att välja SIN EGEN reaktion på deras beteende:idea:
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

KL

har varit med om att få en anmälan själv, en granne, som vi aldrig kommit särskilt bra överens med, anmälde min hund. Vi fick se anmälningen, var typ 5 punkter han hade anmält oss på, t ex att vi inte rastade hunden mer än en gång per dag (vi rastar hunden 4-5 gånger per dag) och att han har munkorg på sig för att han är farlig (vi hade under en period nosgrimma på hundenför att han drog i kopplet när man hade vanligt halsband).. snacka om att vara både okunnig och elak...

Min ridklubb fick även en anmälan, var ett antal hästar där någon sett tecken på misskötsel, skav på rygg och vid skänkelläget. Till saken hör att det var precis under en fällningsperiod och då får ju många hästar lättare skav... Ridklubben har nu köpt in spray som motverkar skav... så var det problemet löst!

I båda fallen blev de som kom ut med ärendena förvånade och skrev "välmående djur" i sina papper...:angel:
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Jag har blivit anonymt anmäld två gånger - precis efter varandra.
Först kom inspektörerna ut efter att anmälan sa dem hade varken mat eller vindskydd (mitt i vintern och hästarna gick på lösdrift) Men konstigt, för inspektören fann att hästarna hade fri tillgång på hö och att det 50meter in i hagen fanns ett stort vindskydd överfulld av halm så ärendet avskrevs:)
Ett par veckor efter fick jag en ny amälan - hade då flyttat min äldre häst till ett annat stall och anmälan kom ett par dagar efter det, och då haltade hästen tydligen. Så inspektören kom ut och hästarna kom travandes emot henne och hon avskrev ärendet - igen!:laugh:

Då gav människan upp, jag undrar fortfarande vem det är eftersom jag bor i en liten by där alla känner alla. Men har min fundering;) Men jag är inte långsint, tvärtom glad att systemet fungerar så bra som det gör! Har själv anmält när jag fann en misskött häst och fick ringa ut veterinär som snabbt kom ut och avlivade. Och det är för sådanna fall dem behövs - men trist vissa ringer in för att 'jävlas' eller pga okunskap och inte vågar knacka på dörren och fråga:idea:

MVH FP
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Jodå, vi fick ett oväntat besök av en djurskyddsinspektör,när min fånghäst gick ensam(den andra gick i beteshagen bredvid) och utan mat.
Han var då tjock så det räckte och hade lite lite gräs att gnaga på och halm ute. JAg satte sedan upp en skylt att hästen var sjuk och inte fick äta gräs.
Vårt hus stod 20 m bort, de kunde ju ha frågat...
Det var ju inte så att han var svältfödd:)
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Vårt hus stod 20 m bort, de kunde ju ha frågat...

Det är just detta jag tycker, OM man tror att djuren far illa. Ta kontakt med ägaren I FÖRSTA HAND!


För övriga är vi nu 99,9% säkra på vem idioten är:devil:
Och det handlar INTE om okunskap utan ren och skär jävelskap kombinerat med den svenska avundsjukan och en besserwisser utan dess like.

Nänä man ska inte lägga en massa tid och energi MEN kommer han in på vår gård igen blir det hagelbössan:devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

innan du skjuter honom, berätta historien om idioten som anmälde er och lägg speciell vikt vid att personen i fråga måste vara totalt avundsjuk och missunsam, som anmält er! berätta även i detalj om att värsta av allt är att personen kanske till å med är er vän, hur falskt är inte det!!!

avsluta hela konversationen med meningen: "nej, fy för sånna människor, tur att vi har sånna vänner som dig, det känns extra underbart att känna bra folk man kan lita på!"

;)
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

innan du skjuter honom, berätta historien om idioten som anmälde er och lägg speciell vikt vid att personen i fråga måste vara totalt avundsjuk och missunsam, som anmält er! berätta även i detalj om att värsta av allt är att personen kanske till å med är er vän, hur falskt är inte det!!!

avsluta hela konversationen med meningen: "nej, fy för sånna människor, tur att vi har sånna vänner som dig, det känns extra underbart att känna bra folk man kan lita på!"

;)

:rofl:
Fast jag tror aldrig att jag hade kunnat hålla mig;)
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Skönt att ni listade ut vem det var som anmält! Hemskt annars att behöva gå runt och fundera på vem av ens kompisar som håller på så :(
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Kan ju tilläggas att detta inte på något sätt var (och aldrig kommer bli;)) en nära van. Utan en ytlig, grannbekant. Så det är inget jag gråter över, det är mest komiskt!
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Skönt det iaf :) Men fattar inte varför folk håller på sådär. Har aldrig själv blivit anmäld, men en kompis till mig blev det av sina grannar bara för att grannarna hade fått en varning då de inte hade någon gödselplatta... Snacka om hämdbegär, trots att det inte var min kompis som anmält dom...
Bor du i Bitterna på andra sidan E20? Är nyinflyttad här men har sett en skylt vid E20 :p
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Har också haft besök av djurskyddsmyndigheten.

Flyttade ut till vår hästgård då en av grannarna frågade oss om vi tänkte skaffa hästar. Självklart sa vi, man köper ju inte en hästgård om man inte tänkt ha hästar eller....? Då svarade grannarna: Å fy, får vi massa flugor igen.

Vi köpte hästgården efter ett dödsbo, som hade haft hästar. Hade väl haft häst en vecka innan de dök upp, djurskyddsmyndigheten. Förstod att vi blivit anmälda, men det fanns inget att anmärka på, har vi papper på.

Kan förstå att de bara gör sitt jobb, man vet aldrig vad djurskyddsmyndigheten egentligen får se, uppleva, så klart att de måste ta allt på allvar.
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Djurskyddslagen säger att hästar ska beredas tillfälle att dricka sig otörstiga två gånger per dygn, och det finns en rekommendation om att de alltid bör ha tillgång till vatten.
Om du "vattnat" hästarna klockan åtta på morgonen och vattenkaret skulle råka vara tomt framemot lunch är det alltså ingen fara, det räcker om du fyller på bortåt kvällen.

Fast där ser jag det som ett absolut minimum med vattengivan, speciellt under en dag med 30 gradig värme. Strävan måste väl ändå vara att hästen ska ha tillgång till fräscht vatten dygnet runt.
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Skönt det iaf :) Men fattar inte varför folk håller på sådär. Har aldrig själv blivit anmäld, men en kompis till mig blev det av sina grannar bara för att grannarna hade fått en varning då de inte hade någon gödselplatta... Snacka om hämdbegär, trots att det inte var min kompis som anmält dom...
Bor du i Bitterna på andra sidan E20? Är nyinflyttad här men har sett en skylt vid E20 :p

Japp där bor vi:)

Du får gärna komma och hälsa på.
Har du också hästar?
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Igår hade vi påhälsning av Djurskyddsinspektören för att NÅGON har anmälat att vi missköter våra djur. Jag häll på att svimma när hon sa det:eek:

Men efter att hon kollat runt och konstaterat att det inte fanns något att anmärka på så skulle hon givetvis avskriva ärende.

Men min fråga är, finns det andra här som blivit "utsatta" för samma sak och VARFÖR gör någon en sån här sak. Är det ren okunskap (vi har våra hästar på lösdrift) eller är det ren illvilja/avundsjuka?
Jag tippar ju på det sistnämnda då vi har våra aningar om vem det kan vara.

Även om vi har ryggen fri och vet att vi sköter både gården och hästar, hundar pedantiskt så är det ändå så jäkla tråkigt att få en sån här sak slängd i ansiktet när man kommer hem.

Nån mer som varit med om detta`?

jag har fått en anmälan på mig två gånger. ena gången var att vi vanvårdade hästarna och givetvis förstår jag grunden i den anmälan för att vi precis fått dit en häst som var så smal att man kunde räkna revbenen från 20 meters håll och höftbenen stack ut som på en ko, men det var ju inte vårat fel och nu är den hästen väldigt fin i både hull och muskulatur! andra anmälan var att våra hästar gick i lera till knäna, men när ´djurskyddsinspektören väl var här tyckte hon att det var en otroligt löjlig anmälan. vi har väldigt lerig vid gridarna där hästarna står och hänger när de väntar på mat, annars är våra hagar jättefina.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp