Anmäla veterinär?

E

Ejker

Jag undrar om det finns någon här som gjort en anmälan på en enskild veterinär, hur går man tillväga och hur mycket måste man ha till grund?
Den som jag vill anmäla har inte gjort sitt jobb korrekt och baktalat andra veterinärer samt haft agg mot min häst.
Tacksam för svar.:mad:

Sv: Anmäla veterinär?

Den som jag vill anmäla har inte gjort sitt jobb korrekt och baktalat andra veterinärer samt haft agg mot min häst.

Jag har aldrig anmält och kommer heller aldrig att göra det. Jag har svårt att tro att veterinärer medvetet går in för att göra grava felbehandlingar. Och är det inte medvetet och med uppsåt att göra illa värre så ....... ibland blir det bara inte så fullt korrekt som man önskat när man i efterhand tänker igenom situationen.

Jag undrar om det finns någon här som gjort en anmälan på en enskild veterinär, hur går man tillväga och hur mycket måste man ha till grund?

Som med all annan tjänst man köper så är det alltid den som utfört tjänsten som man ska reklamera till. Är du missnöjd med en veterinärs behandling så är det i första hand samma veterinär som ska erbjudas möjlighet att korrigera det du anser h*n gjort fel. Hjälper inte detta så kan du (om du är privatperson, inte företagare) kontakta kommunens konsumentrådgivare för vidare hjälp.

tror inte du kommer ngn vart med en anmälan pga av de argumenten du beskriver...:smirk:

Prata med veterinären. Det är det första du måste/kan göra.
Har precis som de andra, lite svårt att se en bra anledning till att anmäla. Agg mot din häst? En märklig grund måste jag säga.

Om denna vet baktalar andra så kommer det komma fram ändå.det är i såna fall ändå upp till de andra veterinärerna att anmäla denna veterinär då det är dem det handlar om & inte dig.

Att anmäla en vet för att hysa agg mot din häst kommer du inte komma nånstans med, vad har människan gjort?smällt till den på mulen?

En seriös vet misshandlar inte hästar & som det är nu så verkar det inte vara så stor prioritet med just djurmisshandel.
Men jag gillar att din vet bara sagt ngt dumt om hästen & det är ju inte förbjudet, framförallt lider inte hästen av det då den inte föstår svenska.

Den som jag vill anmäla har inte gjort sitt jobb korrekt...

Den enda punkten som verkar ha någon bärighet är ovanstående, och då kommer ju följdfrågan: vad är det veterinären inte utfört korrekt?

Först gäller ju att du reklamerar till veterinären, och klart anger vad, varför och vad du vill ha för kompensation.

Om veterinären tillbakavisar kritiken och du har tillräckligt mycket energi för att gå vidare antar jag att det är Veterinära Ansvarsnämnden som du ska kontakta (www.vetansvar.se)

Det jag menar med inte korrekt är att veterinären skulle göra böjprov på hästen men sa att hon inte klarade det för hästen är för tung och för hon hade ont i sin kropp,det slutade med att jag fick göra böjprovet eftersom hon inte orka.
Så fort hästen rörde sig och sa ifrån blev hon rädd och flyttade sig en meter.
När hon kom in istallet innan hon börjat med besiktningen hälsade hon inte utan sa direkt "oh nej det är den här jobbiga hästen jag hade hoppats att det var en annan häst".
Sedan fortsatte hon att svära o skrika åt honom men jag förstår att man kanske inte kommer någonvart med just det men det var ju därför jag skrev så jag får veta på vilka grunder man kan anmäla.
Ni som skrev in och dumförklarade mig vill jag säga att ni kan bespara mig det,jag ville ha seriösa svar inga oseriösa svar:mad:

Den enda punkten som verkar ha någon bärighet är ovanstående, och då kommer ju följdfrågan: vad är det veterinären inte utfört korrekt?

Först gäller ju att du reklamerar till veterinären, och klart anger vad, varför och vad du vill ha för kompensation.

Om veterinären tillbakavisar kritiken och du har tillräckligt mycket energi för att gå vidare antar jag att det är Veterinära Ansvarsnämnden som du ska kontakta (www.vetansvar.se)

Tack fär ett bra svar:bow:

Som med all annan tjänst man köper så är det alltid den som utfört tjänsten som man ska reklamera till. Är du missnöjd med en veterinärs behandling så är det i första hand samma veterinär som ska erbjudas möjlighet att korrigera det du anser h*n gjort fel. Hjälper inte detta så kan du (om du är privatperson, inte företagare) kontakta kommunens konsumentrådgivare för vidare hjälp.

Tack för ditt svar:bow:

Prata med veterinären. Det är det första du måste/kan göra.
Har precis som de andra, lite svårt att se en bra anledning till att anmäla. Agg mot din häst? En märklig grund måste jag säga.

Läste du hela mitt inlägg?
Det var inte bara det, det värsta var att hon inte ville göra böjprovet pga att hon hade ont.

Jag har svårt att se grunden för anmälan faktiskt. Hon hade ont och hästen är stor/tung, och hon kunde inte utföra böjprovet, utan lät dig göra det under 'handledning'? Är det korrekt uppfattat?

Som jag ser det kunde du där och då sagt att du inte var villiga att acceptera det, och senare tagit ut en annan veterinär. Att komma nu i efterhand och klaga känns lite avigt? Dessutom skulle du ju ha klagat där och då?

Sen, jag har ännu svårare att förstå det då jag varit i lite samma sits, fast utan att bli minsta sur eller gnälla/klaga. DV var ut till min häst som hade ett svullet knä. Veterinären klämde och kände, kollade hur hästen rörde sig etc. Ville sen se om hästen reagerade för hopböjning av knäet och om rörligheten var nedsatt. Hon bad då mig lyfta knäet och 'böja ihop' det, då hon genom åren åkt på så mycket smällar av både hästar och kor, och i många år arbetat i en arbetsmiljo och med en egonomik (heter det så?) som inte var korrekt att hon fått förslitningar och problem i ryggen.

Så jag lyfte och böjde ihop, och sen tog veterinären över upplyft ben och kollade själv rörligheten.

Hon ber också djurägaren tempa t ex, medan hon håller hästen. Helt enkelt för hon fått tillräckligt många smällar.

Jag har INGA som helst problem med det. Jag skulle känna mig lite orolig över att jag 'gjorde rätt' om jag skulle göra ett regelrätt böjprov, men jag skulle lita på att veterinären instruerade mig tillräckligt, så skulle inte ha problem med att göra det själv.

För mig är veterinäer inga supermänniskor, och för mig FÅR de ha ont i diverse kroppsdelar. och de FÅR välja att arbeta ändå om de vill. Kan jag då genom att utefter anvisning göra vissa delar av deras undersökning, så gör jag det så gärna så.

Otrevligheten är en annan del, men där kan du spara pappret och bläcket för den anmälan kommer inte leda någonstans. Däremot kan du ju informera aktuell veterinär, i sakliga ordalag, hur du upplevde det hela.

Av ditt svar kan jag inte utläsa att det finns något att anmäla.

Du har valt en otrevlig veterinär. Det är trist, men jag kan inte se att det är något otroligt ovanligt i ovanstående förfarande. Jag tycker visst att folk som handskas med min häst kan vara hyfsat trevliga, men veterinärer, hovslagare etc anlitar jag för deras kunskap. Inte för att de tycker om min häst. Det är för mig helt egalt. Deras arbetsförmåga är inte beroende av om de tycker om min häst eller inte. Jag tycker inte om alla hästar, och ibland säger jag det.

Hyser stor respekt för veterinärer som vågar lita på hästägares kompetens och överlåter vissa moment till denne (t ex tempa). Det är ett riskfyllt yrke, och i vissa fall finns ingen anledning att riskera livet för att ägaren/handlern inte skött uppfostran ordentligt.

Som sagt; jag har svårt att se att veterinären gjort något fel.

Läste du hela mitt inlägg?
Det var inte bara det, det värsta var att hon inte ville göra böjprovet pga att hon hade ont.
Ja jag läste ditt inlägg. Och jag förstår fortfarande inte :confused:.

Syftar du på om jag läst dina andra inlägg i tråden så nej, då du inte hade skrivit mer än första inlägget.

Nu när jag läst vad du skrivit efter mitt första svar har jag fortfarande svårt för att förstå vad du vill komma med. Alexandras inlägg var bra :bow:

Har du anlitat samma veterinär någon annan gång?

Senast ändrad:

Om behandlingen har givit vidare problem som veterinären hade skäl att misstänka, och inte givit dig ordination för vad du skulle göra om det skedde. Då kan du anmäla, i det här läget finns ingen grund för en anmälan eftersom det verkar som om du tog mer illa vid dig än hästen, behandlingen har inte givit fysiska konsekvenser.

Du har heller inte läst hela inlägget.
Man måste fråga föratt få svar gör inte du det:smirk:

Det är ingen som kan begripa vad du menar när du bara skriver en rad. Man måste berätta åtminstone halva sanningen innan mankan få reaktioner...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV