Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag undrar om det finns någon här som gjort en anmälan på en enskild veterinär, hur går man tillväga och hur mycket måste man ha till grund?
Den som jag vill anmäla har inte gjort sitt jobb korrekt och baktalat andra veterinärer samt haft agg mot min häst.
Tacksam för svar.
Om detta händer och man säger åt personen (kan gälla både vet/hov eller annan hästrelaterad yrkesperson) att bättra sig och inget händer. Man ber då personen avlägsna sig, vad händer då med betalningen? Både inställelseavgift, körkostnad och arbetskostnaden?När hon kom in istallet innan hon börjat med besiktningen hälsade hon inte utan sa direkt "oh nej det är den här jobbiga hästen jag hade hoppats att det var en annan häst".
Sedan fortsatte hon att svära o skrika åt honom men jag förstår att man kanske inte kommer någonvart med just det men det var ju därför jag skrev så jag får veta på vilka grunder man kan anmäla.
Jag har svårt att se grunden för anmälan faktiskt. Hon hade ont och hästen är stor/tung, och hon kunde inte utföra böjprovet, utan lät dig göra det under 'handledning'? Är det korrekt uppfattat?
Som jag ser det kunde du där och då sagt att du inte var villiga att acceptera det, och senare tagit ut en annan veterinär. Att komma nu i efterhand och klaga känns lite avigt? Dessutom skulle du ju ha klagat där och då?
Sen, jag har ännu svårare att förstå det då jag varit i lite samma sits, fast utan att bli minsta sur eller gnälla/klaga. DV var ut till min häst som hade ett svullet knä. Veterinären klämde och kände, kollade hur hästen rörde sig etc. Ville sen se om hästen reagerade för hopböjning av knäet och om rörligheten var nedsatt. Hon bad då mig lyfta knäet och 'böja ihop' det, då hon genom åren åkt på så mycket smällar av både hästar och kor, och i många år arbetat i en arbetsmiljo och med en egonomik (heter det så?) som inte var korrekt att hon fått förslitningar och problem i ryggen.
Så jag lyfte och böjde ihop, och sen tog veterinären över upplyft ben och kollade själv rörligheten.
Hon ber också djurägaren tempa t ex, medan hon håller hästen. Helt enkelt för hon fått tillräckligt många smällar.
Jag har INGA som helst problem med det. Jag skulle känna mig lite orolig över att jag 'gjorde rätt' om jag skulle göra ett regelrätt böjprov, men jag skulle lita på att veterinären instruerade mig tillräckligt, så skulle inte ha problem med att göra det själv.
För mig är veterinäer inga supermänniskor, och för mig FÅR de ha ont i diverse kroppsdelar. och de FÅR välja att arbeta ändå om de vill. Kan jag då genom att utefter anvisning göra vissa delar av deras undersökning, så gör jag det så gärna så.
Otrevligheten är en annan del, men där kan du spara pappret och bläcket för den anmälan kommer inte leda någonstans. Däremot kan du ju informera aktuell veterinär, i sakliga ordalag, hur du upplevde det hela.
Om du är privatperson så kan du läsa innantill hur du gör för att klaga på en vara/tjänst:Om detta händer och man säger åt personen (kan gälla både vet/hov eller annan hästrelaterad yrkesperson) att bättra sig och inget händer. Man ber då personen avlägsna sig, vad händer då med betalningen? Både inställelseavgift, körkostnad och arbetskostnaden?
Jag har ju ingen lust att betala för en inkompetent yrkesperson, och ja, ett negativt beteende anser jag som inkompetent. Det smittar av sig både på djur och människor.
Eftersom du gjorde en del av jobbet som var hennes, gissar jag att sänkte priset. Ganska fräckt att be ägaren gör det jobb som hon tar betalt för.
Om du går och handlar och kommer med korgen till kassan, tänk om kassörskan skulle säga att du ska sätta dig på hennes stol och slå in varorna för att hon har förslitningsskador och sen fick du betala ordinarie pris för varorna medan hon står bredvid och glor.
Om veterinären åkt på många smällar och inte vill utföra vissa arbetsmoment, borde hon fundera på att skola om sig.
Och, jag får hellre hennes kompetent, med men förslitningsskadorna på köpet, än en 'ung och oförsliten' veterinär med lägre kompetens.
Om du går och handlar och kommer med korgen till kassan, tänk om kassörskan skulle säga att du ska sätta dig på hennes stol och slå in varorna för att hon har förslitningsskador och sen fick du betala ordinarie pris för varorna medan hon står bredvid och glor.
Läste du hela mitt inlägg?
Det var inte bara det, det värsta var att hon inte ville göra böjprovet pga att hon hade ont.
Nu vet jag inte var du bor, men här finns det gott om självscanningsbutiker, d v s butiker där du själv läser streckkoderna och sedan lämnar läsaren till kassörskan, allt är packat och klart och du betalar. D v s du gör kassörskans jobb. Inte blir det billigare.
och ja, ett negativt beteende anser jag som inkompetent. Det smittar av sig både på djur och människor.
Det står åtminstone i vår arbetsordning att djurägaren är skyldig att ställa upp med den handräckning som krävs.
PL
Eftersom du gjorde en del av jobbet som var hennes, gissar jag att sänkte priset. Ganska fräckt att be ägaren gör det jobb som hon tar betalt för.
Om veterinären åkt på många smällar och inte vill utföra vissa arbetsmoment, borde hon fundera på att skola om sig.
Det står åtminstone i vår arbetsordning att djurägaren är skyldig att ställa upp med den handräckning som krävs.
PL