Anmäla veterinär?

Sv: Anmäla veterinär?

Jag ser heller ingen andledning till att anmäla. Fasen, Sverige börjar likna USA. Om hästen inte har fått några bestående men så varför bråka? För bråkandets skull?

Jag undrar om det finns någon här som gjort en anmälan på en enskild veterinär, hur går man tillväga och hur mycket måste man ha till grund?
Den som jag vill anmäla har inte gjort sitt jobb korrekt och baktalat andra veterinärer samt haft agg mot min häst.
Tacksam för svar.:mad:

En enkel fråga, kanske ett svårare svar. Varför dessa löjliga svar och smirkar? Varför inte då skriva att nej, det du upplevt är ingen bra grund till en anmälan.

Sedan skulle jag vilja ta detta ett steg längre.
När hon kom in istallet innan hon börjat med besiktningen hälsade hon inte utan sa direkt "oh nej det är den här jobbiga hästen jag hade hoppats att det var en annan häst".
Sedan fortsatte hon att svära o skrika åt honom men jag förstår att man kanske inte kommer någonvart med just det men det var ju därför jag skrev så jag får veta på vilka grunder man kan anmäla.
Om detta händer och man säger åt personen (kan gälla både vet/hov eller annan hästrelaterad yrkesperson) att bättra sig och inget händer. Man ber då personen avlägsna sig, vad händer då med betalningen? Både inställelseavgift, körkostnad och arbetskostnaden?
Jag har ju ingen lust att betala för en inkompetent yrkesperson, och ja, ett negativt beteende anser jag som inkompetent. Det smittar av sig både på djur och människor.

Jag har svårt att se grunden för anmälan faktiskt. Hon hade ont och hästen är stor/tung, och hon kunde inte utföra böjprovet, utan lät dig göra det under 'handledning'? Är det korrekt uppfattat?

Som jag ser det kunde du där och då sagt att du inte var villiga att acceptera det, och senare tagit ut en annan veterinär. Att komma nu i efterhand och klaga känns lite avigt? Dessutom skulle du ju ha klagat där och då?

Sen, jag har ännu svårare att förstå det då jag varit i lite samma sits, fast utan att bli minsta sur eller gnälla/klaga. DV var ut till min häst som hade ett svullet knä. Veterinären klämde och kände, kollade hur hästen rörde sig etc. Ville sen se om hästen reagerade för hopböjning av knäet och om rörligheten var nedsatt. Hon bad då mig lyfta knäet och 'böja ihop' det, då hon genom åren åkt på så mycket smällar av både hästar och kor, och i många år arbetat i en arbetsmiljo och med en egonomik (heter det så?) som inte var korrekt att hon fått förslitningar och problem i ryggen.

Så jag lyfte och böjde ihop, och sen tog veterinären över upplyft ben och kollade själv rörligheten.

Hon ber också djurägaren tempa t ex, medan hon håller hästen. Helt enkelt för hon fått tillräckligt många smällar.

Jag har INGA som helst problem med det. Jag skulle känna mig lite orolig över att jag 'gjorde rätt' om jag skulle göra ett regelrätt böjprov, men jag skulle lita på att veterinären instruerade mig tillräckligt, så skulle inte ha problem med att göra det själv.

För mig är veterinäer inga supermänniskor, och för mig FÅR de ha ont i diverse kroppsdelar. och de FÅR välja att arbeta ändå om de vill. Kan jag då genom att utefter anvisning göra vissa delar av deras undersökning, så gör jag det så gärna så.

Otrevligheten är en annan del, men där kan du spara pappret och bläcket för den anmälan kommer inte leda någonstans. Däremot kan du ju informera aktuell veterinär, i sakliga ordalag, hur du upplevde det hela.

Eftersom du gjorde en del av jobbet som var hennes, gissar jag att sänkte priset. Ganska fräckt att be ägaren gör det jobb som hon tar betalt för.
Om du går och handlar och kommer med korgen till kassan, tänk om kassörskan skulle säga att du ska sätta dig på hennes stol och slå in varorna för att hon har förslitningsskador och sen fick du betala ordinarie pris för varorna medan hon står bredvid och glor.

Om veterinären åkt på många smällar och inte vill utföra vissa arbetsmoment, borde hon fundera på att skola om sig.

Om detta händer och man säger åt personen (kan gälla både vet/hov eller annan hästrelaterad yrkesperson) att bättra sig och inget händer. Man ber då personen avlägsna sig, vad händer då med betalningen? Både inställelseavgift, körkostnad och arbetskostnaden?
Jag har ju ingen lust att betala för en inkompetent yrkesperson, och ja, ett negativt beteende anser jag som inkompetent. Det smittar av sig både på djur och människor.
Om du är privatperson så kan du läsa innantill hur du gör för att klaga på en vara/tjänst:

http://www.konsumentverket.se/klagoguiden/

För alla tjänster och varor du som privatperson köper av ett företag så gäller att det är företagaren som ska ges tillfälle att korrigera så att det blir rätt. Om du accepterat och närvarit vid arbetet utan att direkt avbryta så kan man tolka det som att du redan godkänt tjänsten. Det korrekta sättet är du direkt på plats säger: "Jag är inte nöjd med ditt arbete och du skall avbryta det omedelbart."

:) Som jag skrev och som man kunde läsa i mitt inlägg så undrade jag hur man gjorde med betalning på en redan avbrutet tjänst. :p
Länken du skickade innebar att jag skulle skicka ett brev till den hantverkare som jag avsåg i Ts inlägg. :confused: Ett inlägg som jag bara spann vidare på.

Eftersom du gjorde en del av jobbet som var hennes, gissar jag att sänkte priset. Ganska fräckt att be ägaren gör det jobb som hon tar betalt för.
Om du går och handlar och kommer med korgen till kassan, tänk om kassörskan skulle säga att du ska sätta dig på hennes stol och slå in varorna för att hon har förslitningsskador och sen fick du betala ordinarie pris för varorna medan hon står bredvid och glor.

Om veterinären åkt på många smällar och inte vill utföra vissa arbetsmoment, borde hon fundera på att skola om sig.

Skola om sig är väl tveksamt, snarare att hon snart är pensionsfärdig, många år i yrket. Och det är ju knappast hennes fel att hon fått smällar. I vissa fall är det ju säkerligen 'ingens fel' djur som har ont kan bete sig ganska våldsamt. Men i många fall är det ju bristande hanterbarhet/uppfostran i grunden. Hon berättade ang det att tempa att mer än en gång har hon frågat 'är den snäll att tempa?', djurägaren har sagt 'ooo ja', vet har bett djuräg att tempa och djurägaren har inte velat. Men den är säääkert jättesnäll att tempa..

Om det drogs av på priset har jag ingen aning om, det kollade jag inte. Räkningen var låg dock, och vid annat tillfälle stannade hon (utan att debitera fulla tiden) två timmar med en kolikhäst jag hade, mitt i natten, bara för att se att magen kom igång med. Så et handlar väl om att ge och att ta.

Och, jag får hellre hennes kompetent, med men förslitningsskadorna på köpet, än en 'ung och oförsliten' veterinär med lägre kompetens. Så för mig är det som sagt inget bekymmer alls. Och jag skulle aldrig i livet ens fundera på att skicka in en anmälan någonstans.

Delvis kl
Jag håller med. Jag har jobbat på djursjukhus i många år. Varför ska jag hålla en ouppfostrad hund/katt när ägaren inte vill? Nu ingår det till viss del i mitt jobb, men kan gärna tänka mig att hjälpa veterinären om den behöver det.
Ouppfostrade hästar finns det gått om (säger inte att det är fallet med TS häst) och då förstår jag att veterinären vill ha hjälp med en del saker t.ex. tempa eller lyfta ben. Det är ju inte en sämre veterinär för att den inte lyfter upp/håller ett ben själv, eller inte tar tempen själv.
Det blir ju löjligt om man ska begära billigare veterinärvård för att man gör sådanan saker. Det skulle ju lika gärna vara tvärtom, att det blir dyrare för den djurägaren som inte kan hjälpa till.

Folk har visst läst ditt inlägg men det är lite svårt att gissa sig fram till vad som hänt eftersom du gav klen beskrivning.

Och, jag får hellre hennes kompetent, med men förslitningsskadorna på köpet, än en 'ung och oförsliten' veterinär med lägre kompetens.

Amen till det.

När jag ringer en veterinär vill jag ha en kompetent utbildad person som kan hjälpa mig få mitt djur friskt. Det är prio ett.

Om personen inte är världens socialaste eller mest pratsamma människa är mig fullkomlig egalt. Likaså hjälper jag mer än gärna till med själva hanteringen av min häst/hund/katt då jag själv vet precis vart gränserna går för vad djuret accepterar.
Ja jag anser det till och med vara min uppgift att hjälpa till med det mer fysiska och tar illa upp av att bli bortknuffad...

Det står åtminstone i vår arbetsordning att djurägaren är skyldig att ställa upp med den handräckning som krävs.
PL

Nu vet jag inte var du bor, men här finns det gott om självscanningsbutiker, d v s butiker där du själv läser streckkoderna och sedan lämnar läsaren till kassörskan, allt är packat och klart och du betalar. D v s du gör kassörskans jobb. Inte blir det billigare.

Läste du hela mitt inlägg?
Det var inte bara det, det värsta var att hon inte ville göra böjprovet pga att hon hade ont.

Hur kan man kalla det "det värsta"? Det har hänt även mig att jag fått ut veterinärer med krämpor. Det händer ju att de stackars små liven skadar sig när de får utföra sitt KALL.

Har du aldrig tänkt tanken "bättre en skadad veterinär än en saknad" skadar det inte att smaka på den tanken.

Sen kan det mycket väl vara så att Ts häst är väldigt jobbig ngt som många djurägare har svårt att erkänna.
PL

Nu vet jag inte var du bor, men här finns det gott om självscanningsbutiker, d v s butiker där du själv läser streckkoderna och sedan lämnar läsaren till kassörskan, allt är packat och klart och du betalar. D v s du gör kassörskans jobb. Inte blir det billigare.

Och det blir inte dyrare vid jul när de har 'packningspersonal' heller, som packar åt dig för det ska gå fortare.

och ja, ett negativt beteende anser jag som inkompetent. Det smittar av sig både på djur och människor.

Jag skulle sko en travare en gång. Hästen höll på att sparka ihjäl mig! Första gången jag varit med om att en häst verkligen gått in för att döda!?? Då säger ägaren att hästen inte tycker om män...)
Jag åkte därifrån och skule jag komma till ett annat ställe och möta DEN hästen skulle inte jag säga nåt annat än nåt liknande det som veterinären sade. Sen hade jag vägrat alternativt pleggat hästen på ägarens bekostnad. Man är inte mer än människa, jag vet inte vad TS häst har gjort för att veterinären reagerade som hon gjorde, men hon är nog människa också!

Att inte vilja sko den hästen anser jag som ytterligt KOMPETENT, åtminstone för min framtida hälsa...

Har märkt att du inte gillar veterinärer eller hovslagare:smirk:

Ja domosedan har gjort en stor skillnad mot när jag började.
Men vad gör man med en smällfet ponny el dyl med grov hals o som dessutom inte är tillräckligt uppfostrad för att stå rimligt still.
PL

Det står åtminstone i vår arbetsordning att djurägaren är skyldig att ställa upp med den handräckning som krävs.
PL

Hur långt drar man det?

Min svärmor blev nämligen uppringd från djursjukhuset där hon lämnat en sjuk hund. De ansåg att hon måste komma in och tempa hunden för det klarade de inte. (Han hade satt sig på ändan och vägrade ställa sig upp...). Jag tycker det låter lite orimligt att hon skulle behöva komma in för en sådan sak.

Jag talar inte om djursjukhus utan om ambulatorisk verksamhet eller poliklinisk där djurägaren är med. Det är jag som behandlande veterinär som avgör om det fungerar eller ej. Har rätt att avbryta o ändå ta betalt när det inte fungerar/börjar bli farligt.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV