Anmäla veterinär?

Sv: Anmäla veterinär?

Ok, då är jag med. Naturligtvis bör hästen vara hanterbar, och veterinären inte behöva äventyra sin egen säkerhet. Gäller även hovslagaren tycker jag.

Jag skulle inte anmält för en sådan sak men jag hade bett att få slippa denna veterinär i fortsättningen. Ta någon av de baktalade veterinärerna i stället :angel:

Delvis kl
Jag håller med. Jag har jobbat på djursjukhus i många år. Varför ska jag hålla en ouppfostrad hund/katt när ägaren inte vill? Nu ingår det till viss del i mitt jobb, men kan gärna tänka mig att hjälpa veterinären om den behöver det.
Ouppfostrade hästar finns det gått om (säger inte att det är fallet med TS häst) och då förstår jag att veterinären vill ha hjälp med en del saker t.ex. tempa eller lyfta ben. Det är ju inte en sämre veterinär för att den inte lyfter upp/håller ett ben själv, eller inte tar tempen själv.
Det blir ju löjligt om man ska begära billigare veterinärvård för att man gör sådanan saker. Det skulle ju lika gärna vara tvärtom, att det blir dyrare för den djurägaren som inte kan hjälpa till.

Vill bara tillägga att varken hovslagare eller veterinärer har behövt klaga på ouppfostrade hästar hos mig.

Däremot har dom med förvåning i rösten sagt att jag bara har snälla hästar.
Jag klagar aldrig på någon som gör ett bra jobb, vilket jobb det en rör sig om.
Lata o slarviga människor som skyller på andra (djur eller människor) kan jag gott vara utan

Kl

Om hästägaren böjer hästen vid böjprov kan h*n påverka resultatet genom att böja mer eller mindre hårt. Jag skulle t.ex. inte vilja att säljaren har fått böja hästen vid besiktning om jag ska köpa häst.

Kl

Om hästägaren böjer hästen vid böjprov kan h*n påverka resultatet genom att böja mer eller mindre hårt. Jag skulle t.ex. inte vilja att säljaren har fått böja hästen vid besiktning om jag ska köpa häst.

En erfaren veterinär kan ju förhoppningsvis se hur hårt/löst djurägaren böjer, men jag förstår din poäng och håller med i sak.

Ok, då är jag med. Naturligtvis bör hästen vara hanterbar, och veterinären inte behöva äventyra sin egen säkerhet. Gäller även hovslagaren tycker jag.

Absolut håller jag med dig...men jag kan också förstå alla dessa som råkar ut för griniga yrkesmänniskor i sitt hästliv, det är för mig oacceptabelt. Det är även ett serviceyrke och hästägarna är dom som betalar lönen. Jag kan förstå att många har svårt att "säga till" eller klaga på plats eftersom att detta gäller människor som ska vara proffs på det dom håller på med, jag har varit en av dessa för många år sedan när jag var i början av mitt hästliv, idag tolereras detta aldrig i vårat stall.
Vi har många gånger råkat ut för klåpare både vad gäller veterinärer och hovslagare.
Vanligast är om vi tar ut ambulatoriska kliniken...ut ur bilen väller det folk..veterinär plus minst två till fem studenter.
Då vi oftast har extremt väluppfostrade och lugna hästar blir dom genast på. Vi hade en gång en fölunge som var sex dagar gammal, hon var sjuk (förkylning) med en oerhört orolig mamma som dessutom var förstföderska. Det kom inbrakandes en veterinär med fem studenter...trevlig veterinär men studenterna iddes inte ens hälsa...
Med en nyfödd i stallet är man restriktiv med besökare än mindre vill man ha sex främmande potentiella smittbärare inne i stallet...Detta borde veterinären själv kunna förstå...men döm om min förvåning när dessa studenter allesammans blev inskickade i boxen till fölungen för att gemensamt?? tempa och lyssna på lungor, detta skulle ALLA göra för att lära sig???? Där blev det stopp och studenterna blev utskickade...kontentan blev att alla fick en ännu sämre attityd och jag fick höra att..."herregud fölungen måste väl i alla fall miljötränas???" Helt sjukt i mina öron. Detta är ett normalt förfarande...och jag kan förstå förr var det tydligen billigare när studenter fick lära sig och öva på djuren, detta existerar inte idag, kostnaden är densamma då utnyttjar jag min rätt som djurägare och nekar detta, visst har jag en äldre häst och ser en viss kompetens hos studenter då kan till och med vi tillåta djuren som studeringsmaterial. Problemet är också att hästkunskapen hos dessa studenter är ofta väldigt låg...dom borde verkligen få lära sig häst och hantering innan den medicinska utbildningen påbörjas.
Idag anlitar vi oftast aldrig ambulatoriska annat än till mindre grejor, idag har vi ett nätverk av proffs över hela sverige beroende på vilken hjälp vi önskar...
Samma gäller hovslagare...en hovslagare som vägrar diskutera lösningar och metoder tillsammans med hästägaren åker huvudstupa ut ur stallet...en god kommunikation och dialog är nödvändig yrkesfolk emellan.
:banana:

Jag skulle sko en travare en gång. Hästen höll på att sparka ihjäl mig! Första gången jag varit med om att en häst verkligen gått in för att döda!?? Då säger ägaren att hästen inte tycker om män...)
Jag åkte därifrån och skule jag komma till ett annat ställe och möta DEN hästen skulle inte jag säga nåt annat än nåt liknande det som veterinären sade. Sen hade jag vägrat alternativt pleggat hästen på ägarens bekostnad. Man är inte mer än människa, jag vet inte vad TS häst har gjort för att veterinären reagerade som hon gjorde, men hon är nog människa också!

Att inte vilja sko den hästen anser jag som ytterligt KOMPETENT, åtminstone för min framtida hälsa...

Självklart ska personen informeras om hästen inte är säker att hantera. Fattas bara annat. Men det var inte den situationen jag ville åt, utan om yrkespersonen har ett negativt uppträdande från början.

Sedan fick ditt inlägg mig att fundera, om nu vet misstänkte att det kunde handla om en häst hän inte ville behandla. Hade det varit så svårt att göra en förfrågan om vem det gällde redan i telefon, så hade det besparats en massa tandagnisslan.

Du visste väl att ambulansen har med sig studenter ut:confused:
Hur menar du att våra färska veterinärer skall få basal praktisk kunskap?
PL

PL

Nu var inte frågan riktad till mig men ändå...visst vet man att ambulatoriska har studenter med sig ut och oftast gör det mig ingenting att de provar och håller på med mina hästar (som alla brukar få beröm för att de är välhanterade). Men visst måste man väl kunna säga ifrån när man tycker att det är olämpligt?

Eller som när jag var in med min shettis till kliniken, han var liten och snäll och hade dessutom ett ovanligt fel som "alla" ville titta/lyssna på. Nu var han mycket dålig och avlivningsbeslutet hängde i luften vilket jag tyckte var jobbigt, då vill jag inte ha en massa extra personer runt omkring mig, får jag inte säga ifrån då?

PL

Självklart vet jag att Ambulatoriska har med sig studenter ut, tidigare har detta medfört en rabatterad kostnad för djurägaren, men det är borttaget sedan länge nu. Jag som djurägare har all rätt att välja om jag vill ha studenter utföra ett arbete som jag betalar dyrt för. Med detta menar jag att jag visst kan låta studenter utföra vissa arbeten på en individ som jag vet klarar av eventuellt "schabbel" eller dylikt. Vad jag däremot INTE accepterar är fall som det jag beskrev tidigare, en nyfödd sjuk fölis med en oerhört stressad mamma, tycker du då som veterinär att det är värt det?? så länge studenterna får sin övning? Att fölungen blev oerhört stressad en tid efter och att mamman efter detta inte mådde bra alls
det är något som jag som djurägare får handskas med en lång tid efteråt. I detta fallet hade jag ej tillåtit studenter oavsett, men en annan gång hade jag kunnat acceptera studenters närvaro om jag då fått en rabatterad kostnad.
Vi använder Ambulatoriska idag i mycket liten utsträckning, som tidigare nämnt har vi våra veterinärer som anlitas utspridda över en stor del av landet.
Vi har även förklarat för Ambulatoriska vad vi kräver som djurägare, detta är accepterat..och fortfarande kan vi ibland tillåta studenter närvara samt även behandla..de som kliver in med en dryg attityd åker däremot ut ur stallet utan prut.
Och vad jag menar med "hästkunskapen" hos en del av dessa studenter (även vissa veterinärer) är att som i alla andra yrken finns det bra och kunnigt folk likväl som riktiga klåpare, jag har många gånger blivit förvånad över okunskapen hos en del studenter vad gäller hanteringen och osäkerheten i närheten av häst?? Det är något som studenterna borde kunna få en grund i...att umgås med och hantera hästar på ett naturligt och bra sätt.
Vi får betala samma kostnad oavsett om en färsk student gör jobbet eller om en kvalificerad erfaren chefsveterinär gör jobbet åt oss, vad tror du man väljer som hästägare om man står med en häst värd ungefär en halv miljon?? (Inte för att en häst värd mindre pengar skall få sämre vård) Jag kan ge dig ett enkelt svar på det...Vi väljer den bäste...och jag tror inte att vi är dom enda som skulle göra det.
I övrigt har jag inget emot studenter i någon form, vi har ofta studenter och praktikanter hos oss...
Vi kräver dock ett öppet sinne, respekt och ödmjukhet för andra människor.
:)

knapplån

Är dte bara mina gamla kära veterinärer som hade fullt sjå att försöka hålla mig borta från undersökninggarna?

Jösses så mycket intressant jag hade gått miste om annars.

Nu var inte frågan riktad till mig men ändå...visst vet man att ambulatoriska har studenter med sig ut och oftast gör det mig ingenting att de provar och håller på med mina hästar (som alla brukar få beröm för att de är välhanterade). Men visst måste man väl kunna säga ifrån när man tycker att det är olämpligt?

Eller som när jag var in med min shettis till kliniken, han var liten och snäll och hade dessutom ett ovanligt fel som "alla" ville titta/lyssna på. Nu var han mycket dålig och avlivningsbeslutet hängde i luften vilket jag tyckte var jobbigt, då vill jag inte ha en massa extra personer runt omkring mig, får jag inte säga ifrån då?

Självklart ska du ha all rätt till det, det gäller många gånger att ha modet att säga ifrån, det kanske inte är så lätt alla gånger. Därför menar jag att den respekten skall visas djurägaren och en fråga bör ställas från veterinären..."Går det bra att studenter närvarar, eller vill du inte det??"
Borde inte vara så svårt!;)

PL

Kanske genom att inte vara så rackarns gnälliga utan tillvarata nattjourerna på kliniken lite bättre? :idea: :angel:

(Syftning till annan tråd... jag kanske ska återgå till den igen...)

Jaa...återgå gärna till den om den innehåller något matnyttigt och intressant...Vad gäller det för tråd??? Nyfiken...;)

KL

En fråga (lite OT) men med anknytning till ämnet anmäla veterinär:

Finns någon motsvarighet till Lex Maria inom veterinärvården? Alltså en skyldighet för veterinärer och djurvårdare att själva anmäla tex felbehandlingar någonstans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV