Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Delvis kl
Jag håller med. Jag har jobbat på djursjukhus i många år. Varför ska jag hålla en ouppfostrad hund/katt när ägaren inte vill? Nu ingår det till viss del i mitt jobb, men kan gärna tänka mig att hjälpa veterinären om den behöver det.
Ouppfostrade hästar finns det gått om (säger inte att det är fallet med TS häst) och då förstår jag att veterinären vill ha hjälp med en del saker t.ex. tempa eller lyfta ben. Det är ju inte en sämre veterinär för att den inte lyfter upp/håller ett ben själv, eller inte tar tempen själv.
Det blir ju löjligt om man ska begära billigare veterinärvård för att man gör sådanan saker. Det skulle ju lika gärna vara tvärtom, att det blir dyrare för den djurägaren som inte kan hjälpa till.
Kl
Om hästägaren böjer hästen vid böjprov kan h*n påverka resultatet genom att böja mer eller mindre hårt. Jag skulle t.ex. inte vilja att säljaren har fått böja hästen vid besiktning om jag ska köpa häst.
Ok, då är jag med. Naturligtvis bör hästen vara hanterbar, och veterinären inte behöva äventyra sin egen säkerhet. Gäller även hovslagaren tycker jag.
Jag skulle sko en travare en gång. Hästen höll på att sparka ihjäl mig! Första gången jag varit med om att en häst verkligen gått in för att döda!?? Då säger ägaren att hästen inte tycker om män...)
Jag åkte därifrån och skule jag komma till ett annat ställe och möta DEN hästen skulle inte jag säga nåt annat än nåt liknande det som veterinären sade. Sen hade jag vägrat alternativt pleggat hästen på ägarens bekostnad. Man är inte mer än människa, jag vet inte vad TS häst har gjort för att veterinären reagerade som hon gjorde, men hon är nog människa också!
Att inte vilja sko den hästen anser jag som ytterligt KOMPETENT, åtminstone för min framtida hälsa...
Du visste väl att ambulansen har med sig studenter ut
Hur menar du att våra färska veterinärer skall få basal praktisk kunskap?
PL
PL
Nu var inte frågan riktad till mig men ändå...visst vet man att ambulatoriska har studenter med sig ut och oftast gör det mig ingenting att de provar och håller på med mina hästar (som alla brukar få beröm för att de är välhanterade). Men visst måste man väl kunna säga ifrån när man tycker att det är olämpligt?
Eller som när jag var in med min shettis till kliniken, han var liten och snäll och hade dessutom ett ovanligt fel som "alla" ville titta/lyssna på. Nu var han mycket dålig och avlivningsbeslutet hängde i luften vilket jag tyckte var jobbigt, då vill jag inte ha en massa extra personer runt omkring mig, får jag inte säga ifrån då?
PL