anmäla hästägare, vilka följder för övriga?

Lena

Trådstartare
läget är så här: två hästar står i ett stall och den ena sköts inte om på ett bra sätt (stallägarens häst) den andra hästen ägs av bekanta till en släkting. dessa bekanta säger att dom tänkt anmäla stallägaren men vill inte göra det innan de flyttat sin egen häst eftersom de är rädda att även deras häst kan beslagtas om det anses vara så allvarligt för den andra hästen. är det verkligen sant att en häst kan bli beslagtagen efter en anmälan på en annan häst och annan ägare bara för att den står i samma stall? (den hästen är välmående och blir väl omhändertagen av sin ägare)
hästen som anmälan kommer att gälla är: en ung hingst som endast går i hage, boxen mockas men bara skiten INTE pisset tas ur!, hästen är aldrig verkad (5år) och hovarna ser hemska ut,det har börjat växa massor av gröna alger i vattenkaret eftersom det nästan aldrig rengjörs, nu syns dessutom revbenen eftersom hästen inte fått någon stödutfodring på hela sommaren trots dåligt bete. det är bara en snabb resumé om hästens tillstånd, det finns även mer att tillägga.

Ta kontakt med Svenska hästars värn o be om råd. Dom kan säkert se till att ändast den misskötta hästen omhändertas.

Nej, övriga hästägare i stallet drabbas inte om det är en enskild häst som inte sköts bra.
Tag kontakt med djurskyddsinspektören i din kommun, står under miljö & hälsa i telefonkatalogen.

Att hästen endast går i hage och inte arbetas är inte dålig skötsel utan kan vara ett idealiskt liv om hagens yta är tillräcklig. Kan det också vara så att man har permanentbädd i boxen? Då tar man bara bort träcken, urinen binds i bädden.
Att den är overkad, inte får friskt vatten och tillräckligt med mat är däremot allvarligt.

Huh.. :crazy:

Vanvård är så onödigt. Varför inte göra sig av med hästen om man inte orkar sköta om den? Ställer samma fråga till mig själv varje gång jag ser en viss häst. Som dock inte alls är så gravt vanvårdad. :(

Minns för ett par år sedan när en liten shettiskorsning blev vanvårdad i trakten, jag hade skött om detta lilla liv när hon var liten och blev fly förbannad när jag såg hur hon såg ut. Hovarna hade växt uppåt och hon kunde knappt gå på benen. Detta sto var kring ca. 3-4 år gammal då och gick inte att rädda. :(

Jag ryser när jag får höra sånt här :( :( :(

Ett problem är att det kan ta en väldig tid och många anmälningar innan det händer något.

Mitt råd är att anmäla så fort som möjligt och inte ge sig om man inte får något resultat på en gång.

Det ska inte vara någon fara för dina släktingars häst, men ta kontakt med Svenska Hästars Värn genast!!!

Som någon skrev som kan kontakter med myndigheter dra ut på tiden, och då är SHV bra att ha. De har ju en hel del kontakter med myndigheter, och kan kanske skynda på processen lite. Sedan kanske de kan ta hand om hästen oxå, om det går så långt.

Har ni försökt att prata med stallägaren, om att hästen inte har det bra, eller att de kanske borde sälja den??

Bara en liten fråga.... Om de ser att hästen mår så dåligt, varför inte göra vad de kan för den, ge den friskt vatten tex... (hoppas jag missförstod, och att ni gör det!) ;)
Hoppas det löser sig och hästen får bättre vård. :)

Svår fråga det där, när en häst i ett stall inte sköts ordentligt. Visst kan man ta på sig jobbet själv men vem vill ta hand om någon annans häst jämnt?

du har helt rätt i att hästen inte mår dåligt av att gå i hage, i vanliga fall... i detta fall är hagen ganska liten och väldigt skitig, i vintras hände det till och med att det som mockats ut ur boxen lades i hagen! = hagmiljön är väldigt dålig. tyvärr är det inte en permanent bädd, det är endast spån (lite av den varan). pisset tas inte bort utan "göms" under annat spån eftersom det annars skulle krävas så mycket nytt... :(

hästägaren har det pratats med, åtskilliga gånger. Även den person som "hjälper" till att ta hand om hästen de dagar ägaren inte orkar gå dit (stallet står på människans gård). ägaren kunde tänka sig att sälja hästen men vill ha en sådan fanstasisumma som 75 000kr för den, vilket den ABSOLUT inte är värd i det här skicket (troligen inte i bättre skick heller). De som äger den andra hästen i stallet har försökt hjälpa genom att mocka ordentligt, rengöra vattenkaret och på andra sätt göra livet bättre... men dom orkar inte i längden och tycker heller inte att det egentligen är deras ansvar. Dessutom ska dom flytta sin häst så fort det blir en stallplats ledig i ett annat stall i närheten...

Hvorfor har ikke den andre hesteeieren gjort noe? Hvis man ser et dyr som lider slik, og jeg antar det har pågått en tid, så er man jo nesten "medskyldig" om man ikke gjør noe for det.
- Hvorfor ble ikke eieren av den mishandlede hesten varslet når det først startet?
- Om eieren av den andre hesten vet at pisset ligger igjen i boksen, så må jo den ha vært der å sjekket? Hvorfor har den da ikke hjulpet hesten ved å renske ut - kanskje eieren hadde tatt et hint også?

...Bare noen spørsmål. :-)

vet inte om du läst alla inlägg, men den andra hästägaren (och även vi omkring) har försökt hjälpa hästen. Både genom att prata med ägaren och ta hand om hästen. Att pisset legat kvar vet vi eftersom det snabbt börjar lukta, men JA då har den andra ägaren skottat ut och lagt in ordentligt med rent spån. Enda kommentaren från ägaren till den vanvårdade hästen har varit att dom slösar med spån!

varför det inte redan är anmält vet jag inte riktigt, en anledning kan vara att dom försökt hjälpa hästen och att han mådde bättre tidigare... min syster har även lyckats övertyga ägaren att hon fick vara skötare ett tag, tyvärr var hon gravid och det var några mils resa dit så hon kunde inte sköta hästen särsklit länge...

Om hästen går i en så smutsig hage och inte stödutfodras då kan man undra hur mkt mask den har.. :eek: :mad:

Hade ett liknande fall i ett stall mitt emot vårt för några år sedan. En ung tjej i stallet tog inte hand om sin häst ordentligt, det kunde gå flera dagar mellan besöken i stallet. De andra i stallet såg naturligtvis till att det blev mockat och att den fick mat, men tröttnade i längden.

De andra i stallet ringde då djurskyddsinspektören i kommunen och berättade hur det låg till. I samråd med inspektören lät de bli att mocka och sköta om hästen under några dagar (den fick naturligtvis mat), och sedan kom inspektören ut och tittade. (Det behövdes bevis på dålig omvårdnad, därav den upphörda mockningen).

Ingen skugga faller över övriga hästägare i stallet. Anmäl!

SVARAR TILL ALLA: nu har jag fått lite mer insikt i hur de fungerar, jag tackar alla som svarat... min plan är nu första att ta okntakt med dom som äger den andra hästen i stallet. Om det fortfarande är lika hemskt för hästen (har själv inte varit där på ett tag nu) kommer jag att berätta för dom att de kan anmäla på en gång utan att riskera något själva. Tack ska ni ha allihopa

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 225
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 692
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 306
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar