Anlita transportör eller köra själv

MaRomer

Trådstartare
Ja som en del vet så kommer jag att importera en häst i vår.

Och nu är frågan om jag ska köra sträckan Stockholm-Ljungby själv eller anlita företag.

Jag har redan nu bestämt mig för att anlita företag sträckan Finland-Stockholm.

Om jag kör själv måste jag köra upp till Stockholm med tomt släp. Det blir ca 45 mil enkel resa. Bilen drar ca 0,9 l/milen med tomt släp. Men för säkerhetsskull så säger vi 1,2 l/milen. Vi hamnar då på bensin kostnad på ca 500-600kr för resan upp. Och resan ner blir ju nästan samma "pris". Det vill säga 2 tankar. Sen ska man räkna med mat och lite annat. Så om vi säger 2000kr för den resan har jag räknat högt! (Om jag inte räknat fel någonstans, för det lät billigt)

sen ska man räkna in att jag kör upp ena dagen övernattar (gratis) och kör hem nästa dag. Så 2 dagar förvinner.

Men som sagt ca 2000kr + 2 dagars resande kommer det kosta mig. (Dagarna gör mig inget)

Nu har jag fått kontakt med ett transport företag. Och de vill ha ca 3200kr för resan Stockholm-Ljungby.

Jag kör med en stor Star Trailer Diamant, och kan bredda denna om jag vill. Så jag tror att hästen åker "lika" bekvämt i den. Det är ju ingen jätte distans vi pratar om.

Hur hade ni gjort?? Hade ni betalat 3200kr för att slippa köra och hämta hästen?? På vägen bor även min andra ponny (Utlånad på foder) Och jag hade tänkt sova över hos dem. Ska tillägga att om jag väljer detta företag så måste jag anpassa nästa transpotör så att de kommer i hamn på tisdagar.

Senast ändrad:
Sv: Anlita transportör eller köra själv

Ett annat föetag vill ha ca 2000-2500+ moms för den sträckan. Båda har övernattningsstall i stockholm.

Smidigaste är ju helt klart att anlita transportfirman. Det brukar även bli lite billigare än om man kör själv långa sträckor.

Men sen beror det helt på vad man föredrar. Jag själv, körde från Umeå till Småland för att hämta min häst och sedan köra honom tillbaka till Umeå. Men då visste jag att jag hade en bra transport, en häst som åker bra och jag hade planerat ordenligt samt hade en kompis som kunde köra med mig. Och jag föredrar att köra själv än att anlita även om det blir mer jobb. Det känns som om jag har mer koll då. :)

Håller med ovanstående. Hämtade min häst i Danmark själv, men det har nog mer att göra med mitt kontrollbehov än nåt annat... :D

Hehe ja jag e ju snål så de stänker om det;) Behöver jag en säga att jag bor i småland:) Hehe

Det lutar åt att jag ska hämta hästen själv i Stockholm, köra 8 mil och övernatta där. Och köra hem dagen efter.

Jag som inte kommer från småland skulle anlita transportör

Jag hade transportör från Uppsala till Grästorp där jag fick hämta kusen, var skönt att slippa köra, emn hon var också högdräktig så det var skönare för henne att åka lastbil, inkalkylerat smittorisken, dock fullvaccinerad.

Om tiden inte spelade någon roll hade jag kört själv. Eftersom du hade boende ordnat blir det ju som en gratisutflykt. Det finns väl alltid någonting roligt man kan göra när man besöker huvudstaden.

Även om de flesta hästtransportörer sköter sig har jag sett ett riktigt rötägg så bara för att slippa den risken kan det ju vara värt en liten tur. En bekant hade sålt en häst som skulle skickas iväg. Transportören var redan sen (hade tider att passa så han var stressad) och då hästen inte ville lastas tog han till metoder så att om det varit min häst hade jag avbrutit det hela. Men hästsäljaren var mest glad att bli av med hästen så han lät det tyvärr ske.

tjänar du så dåligt att du tjänar på att ta ledigt skulle jag göra det.. förövrigt så är det inte bara bränsle som kostar utan underhåll osv.. här räknar man på 50kr/mil då bilen rullar

sedan så vet jag inte hur det är för dig.. men när jag kör med min bil sådrar den marginellt mer med häst i än utan släp.. så ska jag köra tur med tomt släp och retur med häst i så får jag iprincip samma bränsleförbrukning.. kanske 0,8 upp och 0,85 ner..

tjänar du så dåligt att du tjänar på att ta ledigt skulle jag göra det.. förövrigt så är det inte bara bränsle som kostar utan underhåll osv.. här räknar man på 50kr/mil då bilen rullar

sedan så vet jag inte hur det är för dig.. men när jag kör med min bil sådrar den marginellt mer med häst i än utan släp.. så ska jag köra tur med tomt släp och retur med häst i så får jag iprincip samma bränsleförbrukning.. kanske 0,8 upp och 0,85 ner..

Jag är mammaledig så tjänar inget ändå;) Jo underhåll kostar men då jag vill hälsa på min ponny som bor 8 mil nedanför STHLM. Så blir 16 il extra. Och det är ju småpotatis i jämförelse.

Jag får fundera lite till. Det är ju nån månad kvar:)

Jag hade utan tvekan tagit transportören. Fast jag har bred och bra transport, med bra ventilation så har jag nu sett hur stor skillnad det är på hästarna när dom kommer fram, dom är i MYCKET bättre skick när dom åkt lastbil. Ändå har jag hästar som är vana att åka mycket och ofta, som inte har några problem med sträckor på 2-3 timmar en väg, men när det blir fler timmar i sträck än så så brukar det märkas skillnad när man kommer fram...

/Camilla

Jag skulle absolut anlita en transportör. De större som kör Malmö-Stockholm regelbundet släpper av längs vägen och då blir det rimliga priser. Kör upp och titta på din ponny utan hästsläp!;)

är du mammaledig och tiden inte har något "värde" i form av förlorad inkomst/uttagen semester så varför inte? speciellt när du kan få möjligheten att träffa på din häst som du lånat ut och några bekanta (som du skulle bo hos)..

sedan tycker jag personligen att det är skönt att åka bil, det är trivsamt och man får koppla av och vara alldeles själv.. komma iväg lite.. lyssna på musik som man sällan tar sig tid till annars.. har man tid och möjlighet, varför inte? speciellt om man slipper byten mellan transportfirmor, man vet ju inte hur det fungerar riktigt? om det krånglar? om den andra transporten inte blir av (har hänt flera att transporter blir inställda pga någon enstaka avbokat)..

nar mina unghastr kom forraa sommaren, hade jag "door to door" service. de hamtade i Iowa och kom hela vagen till min stalldorr utan problem. Detta var en 10 hastars semi som korde in pa garden lol..

De var i jattebra shape och inte spattiga over huvud taget. Sa jag skulle nog ta en transport..

Och kora sjalv ar inte att rekommendera, man vet aldrig nar ngt hander.. Jag hamtade min unghingst (davarande) i Illinois, men fick en aldre hingst med mig ocksa. Jag var ensam att kora till baka till Texas, det var 3 dagar pa vagen i en 2 hastars och massor av trafik.. Valdigt jobbigt. Hade varit enklare om jag hade haft kompis med.

Nu pratar vi ju forstas inte samma distanser har, men om du bestammer dig for att kora sjalv, se om du kan fa ngn med dig, det ar alltid sakrare.

Det ar ju inte sa stor skillnad pa priset for dig och transport, ar det inte vart de 1200 kronor att ha lugn och ro och inte behova oroa mig for hast i bak? Och aven om dina berakningar later bra, det kommer alltid att kosta mer an man tror..
Lycka till med vad du an gor.

Jag hämtar hästar i Tyskland själv, men säger som någon annan att det handlar om kontrollbehov. Så jag hade aldrig anlitat transportör inom landet om jag inte tjänat väldigt mkt pengar på det!

Hehe ja jag e ju snål så de stänker om det;) Behöver jag en säga att jag bor i småland:) Hehe

Det lutar åt att jag ska hämta hästen själv i Stockholm, köra 8 mil och övernatta där. Och köra hem dagen efter.

Vet inte om jag fattade rätt, men ska du då stalla upp hästen hos dem du ska övernatta hos? Tillåter de det? Skulle jag aldrig ha gjort med en nyimporterad häst:p

Vet du hur hästen beter sig i transport? Om hästen står bra hade jag kört själv, men har den åkt lite eller aldrig hade jag iaf haft sällskap med mig. Har fortfarande färskt i minnet när vi hämtade mitt fullblod som var hysterisk hela biten mellan Falköping och Skåne, dvs 4-5 timmar mestadel på E4:an...

Min erfarenhet är att man inte kan lita på transportörer vad gäller tider osv. Det kan alltså bli svårt att passa ihop det med två olika firmor.
Jag har varit med om att de kommit många många timmar senare än planerat..

Kör själv!

Ja som en del vet så kommer jag att importera en häst i vår.

Och nu är frågan om jag ska köra sträckan Stockholm-Ljungby själv eller anlita företag.

Jag har redan nu bestämt mig för att anlita företag sträckan Finland-Stockholm.

Om jag kör själv måste jag köra upp till Stockholm med tomt släp. Det blir ca 45 mil enkel resa. Bilen drar ca 0,9 l/milen med tomt släp. Men för säkerhetsskull så säger vi 1,2 l/milen. Vi hamnar då på bensin kostnad på ca 500-600kr för resan upp. Och resan ner blir ju nästan samma "pris". Det vill säga 2 tankar. Sen ska man räkna med mat och lite annat. Så om vi säger 2000kr för den resan har jag räknat högt! (Om jag inte räknat fel någonstans, för det lät billigt)

sen ska man räkna in att jag kör upp ena dagen övernattar (gratis) och kör hem nästa dag. Så 2 dagar förvinner.

Men som sagt ca 2000kr + 2 dagars resande kommer det kosta mig. (Dagarna gör mig inget)

Nu har jag fått kontakt med ett transport företag. Och de vill ha ca 3200kr för resan Stockholm-Ljungby.

Jag kör med en stor Star Trailer Diamant, och kan bredda denna om jag vill. Så jag tror att hästen åker "lika" bekvämt i den. Det är ju ingen jätte distans vi pratar om.

Hur hade ni gjort?? Hade ni betalat 3200kr för att slippa köra och hämta hästen?? På vägen bor även min andra ponny (Utlånad på foder) Och jag hade tänkt sova över hos dem. Ska tillägga att om jag väljer detta företag så måste jag anpassa nästa transpotör så att de kommer i hamn på tisdagar.

Du kan ju lätt lägga på 10 kr till / mil för slitage på bilen/värdeminskning etc. Räkna kallt 25 kr/ mil.

Vet inte om jag fattade rätt, men ska du då stalla upp hästen hos dem du ska övernatta hos? Tillåter de det? Skulle jag aldrig ha gjort med en nyimporterad häst:p

Vet du hur hästen beter sig i transport? Om hästen står bra hade jag kört själv, men har den åkt lite eller aldrig hade jag iaf haft sällskap med mig. Har fortfarande färskt i minnet när vi hämtade mitt fullblod som var hysterisk hela biten mellan Falköping och Skåne, dvs 4-5 timmar mestadel på E4:an...

Japp det är hos mina kompisar som även är fodervärd åt min ponny. Hästen är fullt vaccinerad och alla papper i ordning. Så varför skulle det vara en risk? Det är ju samma risker vid stora tävlingar i sådana fall.

hästen lastar sig själv och står som ett ljus. Och jag kommer ha med mig sällskap.

Japp det är hos mina kompisar som även är fodervärd åt min ponny. Hästen är fullt vaccinerad och alla papper i ordning. Så varför skulle det vara en risk? Det är ju samma risker vid stora tävlingar i sådana fall.

hästen lastar sig själv och står som ett ljus. Och jag kommer ha med mig sällskap.

Det är alltid större smittorisker med importerna, eftersom dom oftast rest en bit och har på vägen kanske stannat till för övernattning, blivit hanterad av människor som hantera mycket andra okända hästar längs vägen. Och dom får oftast lättare att dra på sig själv sjukdomar och annat längs vägen då resan sänker immunförsvaret.
Även att det finns virus, bakterie och annat utomlands som vi inte ens har på våra hästar här ännu.
Det finns helt enkelt många bra anledningar till att de flesta veterinärer rekommenderar att hästar som kommer nya till stallet ska stå i karantän i minst 2 veckor, helst 1 månad.

/Camilla

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 530
Senast: Mineur
·
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 616
Skola & Jobb Hej. Jag behöver lite hjälp ang det här med företagande. Jag är fotograf och har f-skatt (som jag precis fått och alltså aldrig använt...
Svar
8
· Visningar
1 840
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 076
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18