Anlita erfaren/professionell visare

aida

Trådstartare
Nu har jag googlat och sökt här i en timme utan att hitta vad jag söker. Var kan jag hitta information om hur jag går till väga för att hitta och eventuellt anlita en erfaren person som kan visa min häst/unghäst/föl vid olika bedömningar?

Är det någon här som brukar anlita andra för att visa fram eran häst?
Vad kostar det ungefär?
Och hur brukar ni lägga upp träningen innan?
I vilka fall anlitar ni någon annan och när visar ni själv?

Jag har ångest inför ev fölbedömning trots att fölet inte ens är fött än :grin: Jag vill gärna även få mitt sto stamboksförd.

Visst skulle jag kunna visa mitt sto på ett korrekt sätt, men jag är för kort och hänger inte med då hon går som bäst... Jag vill hitta nån med långa ben som är duktig :D

(otillåten fråga raderad av moderatorn, för att resten av tråden skulle få vara kvar)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anlita erfaren/professionell visare

De få gånger jag har haft proffs så har det kostat mig 500 per gång + körning om visaren inte haft fler hästar att visa på samma ställe. Fast nu har jag långa ben själv så om jag har möjlighet så visar jag mina hästar, de gånger jag lånat in andra har varit när jag av någon anledning inte kunnat själv.
Handlar det om stamboksföring och fölvisning så brukar jag inte träna så mycket innan. Ser till att stoet följer mig vid hand med träns i skritt och trav och fölet går att leda i grimma. Det som brukar ta längst tid för mig är att putsa upp efter som de nästan alltid kommer direkt från betet och har långa manar ;)

Ring dit du ska visa så brukar man kunna få namn pe de som brukar visa på bedömningar ;)

Jag gjorde så när jag inte hade min ordinarie visare på Riksföl och fick då ett namn på en kille via de som organiserade och han gjorde ett bra jobb .

Och han var fruktansvärt lugn ,vilket behövdes med en sååå nervös hästägare som mig :D

Mia

500:- skulle jag nog kunna överleva utan :laugh:

Stoet är tränat nu, dock var hon inte det på treårs och hade en oerfaren visare, så det gick inget vidare. Nu följer hon bra! (i början surade hon som tusan när jag drev på henne..) Så jag vill förbättra hennes poäng, om det är möjligt.
Visst får man visa dem på nytt? eller för de in dem i stamboken med sin befintliga poäng? (detta slog mig nu, att man kanske inte får någon andra chans?)

Jag önskar att jag hade haft lite längre ben, för oftast är jag så kritisk när jag tittar på andra som visar och tycker att jag hade gjort det bättre själv :angel: Men faktum kvarstår; det ser hemskt ut när en liten pygmé springer för allt vad benen håller (ala trumpinnar) och hästen i fråga joggar bredvid.

Men vart har du hittat en visare?
Jag lyckades nu hitta en i närheten på asvh´s sida, men det är en hoppryttare och jag vet inte om han tar på sig sådana uppdrag. (Står på hans hemsida att han tar emot "kvalitets hästar" för utbildning) Men jag får väl ringa och fråga, han ser ut att vara lång i alla fall ;)

Ah, bra idé! :laugh: Tack!

Det ska jag absolut kolla upp :idea:

...nervös kommer bara att vara förnamnet!

Två frågor, hur mycket fick du betala för det?
och tränade ni något innan visningen?

Hemma har jag betalat 500 kr och på Riksföl ville han ha 300 kr men fick
RiksflViVann009.jpg

500 kr och en kram och en stortjutande Mia:o

500:- skulle jag nog kunna överleva utan :laugh:

Stoet är tränat nu, dock var hon inte det på treårs och hade en oerfaren visare, så det gick inget vidare. Nu följer hon bra! (i början surade hon som tusan när jag drev på henne..) Så jag vill förbättra hennes poäng, om det är möjligt.
Visst får man visa dem på nytt? eller för de in dem i stamboken med sin befintliga poäng? (detta slog mig nu, att man kanske inte får någon andra chans?)

Jag önskar att jag hade haft lite längre ben, för oftast är jag så kritisk när jag tittar på andra som visar och tycker att jag hade gjort det bättre själv :angel: Men faktum kvarstår; det ser hemskt ut när en liten pygmé springer för allt vad benen håller (ala trumpinnar) och hästen i fråga joggar bredvid.

Men vart har du hittat en visare?
Du kan visa igen och få nya poäng om stoet är yngre än 10 år. Efter den åldern får de inga officiella poäng längre. När man vill använda tidigare poäng från t ex treårs så stamboksför man pappersvägen. Vilket innebär att man bara skickar in papper på bedömningen och att stoet har minst en registrerad avkomma. Om man väljer att visa igen så kommer den bästa poäng vara den som gäller. Oavsett om det är från den första eller senare visning.

När jag använt visare så har jag gjort som Miaa eller genom bekanta. Brukar vara ungefär samma personer som alltid visar i samma område.

Ja, det är ett helt överkomligt pris, det känns bra att veta ungefär vad som är brukligt :laugh:

Din fina Rosevelt-avkomma har jag spanat in förut :love: jag hoppas ju nämligen på en liten "halvsyster/bror" till henne. Blir min bara i närheten av lika fin som din så kommer jag att vara så här glad :D

Ja, det är ett helt överkomligt pris, det känns bra att veta ungefär vad som är brukligt :laugh:

Din fina Rosevelt-avkomma har jag spanat in förut :love: jag hoppas ju nämligen på en liten "halvsyster/bror" till henne. Blir min bara i närheten av lika fin som din så kommer jag att vara så här glad :D

Tack så mycket :) Kan säga att jag är avis och skulle gärna haft en liten Rosevelt till i år men tordes inte köra så långt med denna lilla kicka så det blev fryst på Ampere istället.

Letar dock Rotspon-Lauries Crusador blod iår och ev skulle en Royal Blend ?komma till Sverige nästa år ??
Dock det jag hittat så vet jag inte om jag är så överförtjust i honom , men vi får se det finns så många fina hingstar.

Hoppas på bild sen när din Roseveltunge tittat ut ;)

Mia

Bild kommer, var så säker :laugh:

Ampere är ju också en grymt snygg hingst, jag tittade också på honom men valet föll på Rosevelt som jag tycker mycket om och även sett live. Royal Blend känner jag inte till alls, vart ska han stå om han kommer?

Bild kommer, var så säker :laugh:

Ampere är ju också en grymt snygg hingst, jag tittade också på honom men valet föll på Rosevelt som jag tycker mycket om och även sett live. Royal Blend känner jag inte till alls, vart ska han stå om han kommer?

Flyinge ,men vet inte hur mycket sanning det är i det ? Hade dock kollat stammar innan och kom bara ihåg att jag mindes något liknande namn så jag hoppas jag säger rätt :crazy:

Men ta det med en nypa salt det jag skriver så får vi se så det inte är en missuppfattning någon stans ;)

Mia

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Z
Hästvård Jag har en häst som nu idag ser mycket konstig ut tycker jag, hennes buk är kantig, svårt att förklara, men det känns hårt och spänt...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Zen
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Ramona
·
Avel Efter att själv ha drabbats med en kalldusch har nyfikenheten väckts. Jag har en Welsh Cob-sto som både är vacker och har bra stam men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 252
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit