anlägga bädd

K

Kelda

Hej.
Jag är ny här på forumet, och jag undrar om ni kan hjälpa mig att tala om hur man gör för att anlägga en bädd för hästarna att stå på? Vilka är fördelarna med bädd? Nackdelarna? Blir det mindre "avfall" än vid vanlig mockning? Tar man bort hela bädden någon gång? Har aldrig använt mig av bädd, men kommer ihåg när jag var barn och red i ett stall , så hade dom bädd där. Vi tyckte det såg omockat ut att vi skulle visa oss duktiga och körde ut ALLT ur boxen:crazy: Stallägaren var inte sååå glad kan jag tala om:angel:

Sv: anlägga bädd

Ingen som vet hur man anlägger bädd???????

jag har bädd i min lösdrift, därför att jag inte har gjuten platta (då måste man ha såpass mycket bädd att "pisset" inte når backen.). kör alltid ut bädden på våren/sommaren när hästarna går på bete.

på sensommaren/hösten när hästarna ska in gör jag en ny bädd. först kalkar jag sen på med spån och därefter rullar jag ut storbalar i önskad tjocklek. sen strör jag med halm som gödslas varje dag.

man tar bort baj och ytligt piss, det ska vara rent och torrt. ;)

ok. Använder man halm alltså? jag trodde att man använde spån. eller kan man ha vilket som?

jag har alltid använt halm till bädd. men det är möjligt att man kan ha spån med.

Jag har haft spånbädd till min häst och tycker att det är bästa alternativet när man har hästen installad.

Det enda du gör är att ta ut endast bajset. Man ska inte riva upp kisset eller liknande utan låta det ligga orört. Sen lägger du in nytt spån så pass mycket att övre lagret i boxen är torrt.

Det som man kan tänka på är att ibland kan det lukta lite i början innan spånet har brunnit (brutits ner med kisset). Då kan man ta ut litegrann men inte allt. Jag tog bara ut det allra blötaste lägst ut i kanten av kissplätten så blev det genast bättre. När bädden lagt sig brukar det aldrig lukta mer. Men om det skulle börja lukta är det bara att ta fram bädden och ta bort det som är blätast eller om bädden är ovanligt tjock nånstans. Har aldrig haft några problem och om det börjar lukta så blir det bra direkt när man fixat till den.

Däremot, har man en häst som går runt och river upp bädden med hovarna så fungerar det tyvärr inte. Då får bädden aldrig lägga sig. Har stött på ett sånt fall.

Annars är det både isolerande, lättmockat och luktar "hemma" för hästen (revir) vilket är jättebra. Dessutom går det ju åt mindre spån samtidigt som hästen får mjukare/bättre underlag. Så spånbädd kan jag varmt rekomendera.

Jag använder aldrig bädd i mina boxar då det är fruktansvärt ohygieniskt men allt är ju en smaksak men du ville ju ha nackdelarna också.

Det luktar fruktansvärt anser jag.

Hästarna måste stå i sin egen urin vilket fräter på hovar och stråle,kan leda till röta vilket jag vet många jag känner erfarat.Sedan har dom skyllt detta på spånet eller torven men tar man ut kisset får man inte dom problemen.

Jag får ofta beröm för att det luktar "rent" och "gott" i vårt stall. Går man in hos vissa andra så känner man ofta tyvärr för att sätta en klädnypa över näsan.

Detta är vad jag tycker.Menar inte att tracka ner på er som har bädd men jag anser inte att det gör något gott.Ser inga som helst fördelar med bädd men det är ju poppis så några fördelar finns det säkert. Det får du säkert höra från andra här på forumet.

/Lycka till

Uuuuuuuusch hade bädd förut, hade bara haft den i 2 månader när jag bestämde mig för att ta ut hela skiten. Jag hade skött bädden bra. De luktade bokstavligen kloak! :crazy: HATA BÄDD! :eek:

Jag har inte bädd men de andra i stallet har det och det stinker apa och ser vidrigt ut också.

Hoppas på att få mina på lösdrift till hösten och då ska det vara bädd men det ska vara ordentligt lagd. Kalkad och spånad och överst ska dte vara halm sedan.

Hade bädd till min ponny för massa år sedan och det var helt ok. Men den var också gjord på halm. Så min erfarenhet är att halmbäddar känns fräcshare och är lättare att hålla fräscha.

Du kan inte ha skött den bra om den luktade kloak. :crazy: Det har jag aldrig stött på. Låter konstigt. Däremot amoniak nån gång ibland innan den lagt sig. Men inte värre än att det går över efter en mockning - jag är en mkt petig person som inte låter min häst stå i en box som luktar amoniak. :D

Tillägger att jag aldrig använt kalk, det behövs inte om man sköter den som man ska.

Mariah skrev:
Jag använder aldrig bädd i mina boxar då det är fruktansvärt ohygieniskt men allt är ju en smaksak men du ville ju ha nackdelarna också.

Hästarna måste stå i sin egen urin vilket fräter på hovar och stråle,kan leda till röta vilket jag vet många jag känner erfarat.Sedan har dom skyllt detta på spånet eller torven men tar man ut kisset får man inte dom problemen.

Jag får ofta beröm för att det luktar "rent" och "gott" i vårt stall. Går man in hos vissa andra så känner man ofta tyvärr för att sätta en klädnypa över näsan.

Detta är vad jag tycker.Menar inte att tracka ner på er som har bädd men jag anser inte att det gör något gott.Ser inga som helst fördelar med bädd men det är ju poppis så några fördelar finns det säkert. Det får du säkert höra från andra här på forumet.

/Lycka till

Det var nåt av det konstigaste jag har hört!

VAD är det för misskötta stall du haft oturen att besöka?

Jag har kalkade bottnar (massor av kalk).
Ovanpå det 30-40 cm tjockt med spån. (boxarna är nersänkta under stallgångsnivå för att inte spånet ska läcka ut där och skräpa ner)

Det luktar ALDRIG urin i stallet.
Mockar bara gödslet som ligger ovanpå.

Boxarna töms 2 ggr om året. (DÅ luktar det apa däremot....då urinet underst kommer i dagen)

Man har rengöringsmedel och högtryckstvätt...låter torka torrt...sen på med nästa halvårs nya bädd.

Man kan ge hästarna kvällsmat i festkläder påväg till party om man har bråttom, och man luktar inte ens häst! Sådeså! :banana:

Håller med :bow: !
En bädd som sköts bra är superfräsch och luktar NADA!! Däremot finns det många som inte riktigt förstått grejen med bädd och hur den bör skötas, och det är då det ser ovårdat ut och luktar piss.

Som sagt, bädd i all ära, men vet man inte hur den ska skötas bör man hålla sig till "vanlig bädd", annars gör den mer skada än nytta!

Mariah skrev:

/Lycka till

Grejen med bädd är ju att översta laget alltid ska vara torrt, annars är det ju klart att hästen får problem med hovarna!

Nackdel med bädd är att hovarna får mycket stryk pga amoniaken som bildas. Min hovslagare och jag diskuterat detta,ska du ha bädd så måste du mocka ut skiten och de blöta urinfläckarna och kratsa hovarna varje morgon innan du släpper ut hästen.Det finns även något som heter "Stallosan" som man strör innan man börjar att lägga bädden.Sedan kan man strö ut Stallosan efter du har mockat och innan du lägger ny halm/spån. Satllosan tar bort urinlukten + tar död på parasiter, virus och fluglarver.Jag hade en gammal häst som alltid fick hosta och hostade upp stora slemmklumpar på vintern, när jag började att använda stallosan blev han bättre. Jag tror att du kan köpa stallosan hos någon lantmannaförening. Ha det bra och lycka till med vad du än gör, du märker på hästen om den trivs.:D

Senast ändrad av en moderator:

Det märker du själv vilket du tycker är bra och som du och din häst är nöjd med. Du kan även använda torv nackdelen med torv är att det blir väldigt mörkt i boxen. Men gör man bara rent som vanligt så är torven bra på det viset att den tar bort mycket lukt.

sue skrev:
Nackdel med bädd är att hovarna får mycket stryk pga amoniaken som bildas. Min hovslagare och jag diskuterat detta,ska du ha bädd så måste du mocka ut skiten och de blöta urinfläckarna och kratsa hovarna varje morgon innan du släpper ut hästen.Det finns även något som heter "Stallosan" som man strör innan man börjar att lägga bädden.Sedan kan man strö ut Stallosan efter du har mockat och innan du lägger ny halm/spån. Satllosan tar bort urinlukten + tar död på parasiter, virus och fluglarver.Jag hade en gammal häst som alltid fick hosta och hostade upp stora slemmklumpar på vintern, när jag började att använda stallosan blev han bättre. Jag tror att du kan köpa stallosan hos någon lantmannaförening. Ha det bra och lycka till med vad du än gör, du märker på hästen om den trivs.:D

Det BLIR inga blöta urinfläckar att mocka ut!
Om ammoniak tränger upp till ytlagret av bädden, ja då har man skött sin bädd fel, eller så tömmer man boxen alldeles för sällan.

Är bädden tillräckligt preparerad med kalk, stalosan el. liknande, sedan packad med TILLRÄCKLIGT tjockt spån, sedan pytsar man på en spånbal då och då vid behov, så inträffar helt enkelt inte det ovan nämnda.

DÄREMOT kan strålen bli mjuk och uppluckrad om spånet innehåller mycket tjära, som är frätande. Och det är lätt gjort att få tag på sånt spån, om man handlar direkt från sågverk eller annan industri.
Än värre blir det, om spånet inte är riktigt torrt.

Bädd kan man anlägga på många olika vis. Så här gör jag en halmbädd:

Kalk i botten
Massor med halm
Mocka INTE på ca 2-3 veckor utan du VÄNDER ned skiten i bädden samt halmar.
efter ett tag har botten *brunnit i hop* och du har fått den fasta kaka som du strävat efter.
då mockar du bara ut bajset, samt halmar vid behov. Givetvis tar du ut om det är alltför blött på något ställe. Men akta kakan i botten.

Spånbäddar gör jag lite olika..men huvudsaken är ju att det INTE stinker om bädden. Jag resonerar som så...bädd som stinker är fel = börja om. Många ggr har jag gjort bädd utan kalk i botten. Det har fungerat bra till hästar som INTE skrapar i den.

MEN jag har märkt genom åren att: RÅSPÅN är ingen hit i bäddar, däremot kutter. Råspån färstärker lukt (enligt mig). Nackdelen med kutter är att det tar sin tid innan allt sätter sig. Men nog kan man väl stå ut med *kutterspån svansar* ett par veckor tycker jag.

Fast alla bäddar avger ammoniak mer eller mindre, och till en hosthäst skulle jag inte rekommdendera bädd. Bara för vi inte känner ammoniaken så finns den ju där ändå.

Senast ändrad:

Blev med ponny hösten 08 och hon hade alltid innan gått ute...fick goda råd om att anlägga bädd och det fungerade bra (stod i två månader). Fick tag på en annan bättre box för ponnyn och överlät box och bädd till en häst...det visade sig att hästen som tog över INTE kunde stå på spån-bädd, han stod i över en månad och trampade fortfarande sönder den. Vi anlade ny bädd på spån för ponnyn (inget kalk eller annat) som vår ponny stod på från november till maj - ingen i stallet har klagat fast att alla är skeptiska till bädd...och de är kinkiga med lukt...faktiskt att andras boxar utan bädd är värre i det avsendet. Det mest kritiska var att se till att hovarna inte tog stryk, hon är oskodd - och hon har inte haft några som helst problem med hovarna.
(Jag mockar min box på halva tiden och jag gör av med hälften så mycket spån - har man en häst som kan stå på spån-bädd så är det det bästa valet - om hästen trampar igenom bädden kan kanske halmbädd vara ett alternativ (har aldrig behövt försöka).
Slutsats: Testa bädd, om det inte fugerar så har du ändå inte gjort av med mer strö än om du inte har testat...
/L8

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 844
Hästmänniskan Jag kommer eventuellt att bli erbjuden en ny stallplats i ett stall jag velat stå länge. Dock trivs jag väldigt bra i det stall jag står...
Svar
12
· Visningar
1 721
Senast: aramis
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar