Anlägga bädd - Lågt i tak?

mayla

Trådstartare
Hej!

Jag tänkte anlägga en bädd, men stallet är väldigt lågt i tak, ca 2,25m (har en D-ponny). Så min fråga är - växer en bädd på höjden? Har hört om folk som mockar ur flera dm på våren, och detta skulle inte fungera.. Hur anlägga en bädd som inte växer?! Går det? Eller ska jag bara hålla mig till vanlig strömetod?

Sv: Anlägga bädd - Lågt i tak?

Tycker inte att en bädd behöver bli så värst hög, men tre decimeter bör du nog räkna med i alla fall. Jag har just nu sågspån (från sågverk) i botten och så ett lager kutterspån ovanpå. Det har fungerat utmärkt länge nu att mocka ut bajs varje dag och sedan, ca 1 gång/vecka, mocka ut lite mer av topplagret och lägga in ny kutterspån. Så, nej, en bädd behöver inte växa fruktansvärt mycket om man får in en bra rutin!

riktiga bäddar växer på höjden då man inte tar ut annat än bajsarna och sen strör på mer. dock så kan man fuska lite, har man som jag en fusk bädd så tar man bara ut skitarna men mockar ut kisset en gång i veckan eller varannan vecka. fusk bädden kräver lite mindre strö än en vanlig box men en riktig bädd är bättre då den isolerar och värmer. samt att det blir en tjock mjuk madrass för hästen.

Jag har en klassisk sågspånsbädd till mina ponnyer och jag har också lågt tak. Den delen i stallet är godkänd för hästar upp till 1,50 i mankhöjd. När vi mockar ur bädden på våren är den cirka 30-40 cm hög. Jag tar alltså bara ur skiten och strör sedan på nytt spån efter behov.

Jag tror absolut att du kan ha en spånbädd! Om du märker att den växer jättemycket får du väl helt enkelt bara mocka ur ett lager kiss eller två och sedan strö på med nytt strö.

:idea:

MINSTA takhöjden öht i ett stall är 2,20 (oavsett hur hög hästen är) så det blir ju ingen tjock bädd du kan ha iaf...

Tack! :-) Prövar med en liten bädd då, o "skalar av" topplagret när den växer... Skiter det sig får det väl bli vanligt strö helt enkelt. Trist :-(

Jag tänkte ha spån i botten o sen halm överst, hur blir det då när man mockar? Dras understa halmen in i spånet då o blir en del av bädden så den växer på det viset? Eller har man på mera spån under halmen? Men då måste man väl mocka ut halmen?? Fattar inte helt hur det här med bädd funkar.

Vi använder inte spån, jag fixar inte mockningen då :o men vi har torv i botten och halm ovanpå. Hur det funkar beror på...

Förra året hade vi långstråig halm, den låg hyfsat still ovanpå torven och vi plockade ut bajset och ibland kasade vi undan lite av den rena översta halmen och tog bort guckig halm och torven (antingen rutinmässig skötsel av vanliga kisseställena eller när det började bli väl mjukt på något annat ställe). Sedan fyllde vi lite torv i "hålet" och täckte med halm. Innan torven satt sig så kunde det bli lite blandning, men på det stora hela var det inget större problem. Jag tycker att det är svårare att få spån än torv att sätta sig, att ligga still, så det kanske blir jobbigare med spån och halm?

Nu har vi skuren halm, korta strån på max ett par dm och den suger väldigt bra, men det är svårare att få det att ligga still. Ena pållen tror nog att han är kanin (eller så får han hjälp av hunden :p ) för det är alltid grävt i hans box och då blandar det ju sig väldigt mycket...

En bädd funkar som så att man bara tar bort bajset (i början kan man låta liite vara kvar) och fyller lite strö (halm t.ex.) varje dag. Det som ligger längst ner börjar att förmultna. Den processen skapar värme (och det är därför vi alltid haft bädd på vintern; det blir kallt från golvet och torven kan frysa i balarna) och man ska inte röra i bädden i onödan när det börjat, då frigörs mängder med ammoniak (? någon som kan det här med kemin bättre?) som inte är så trevligt att andas in, varken för människa eller häst.

Jag förstår egentligen inte varför du vill ha spån under halmen - vi har torv eftersom torven är basisk och det neutraliserar en hel del av kvävet i kisset så det inte blir så mycket skadliga gaser och så har vi halmen ovanpå eftersom det är bättre för hovarna och magarna - de har något att äta som det inte är jätteförtjusta i, vilket betyder att de på lite sikt kommer att gå ner i vikt :D

Jag har haft bädd av både halm, spån, torv och torvmix.

Jag kan säga att torvmixen är min klara favorit, otroligt lättmockat, ligger still och blir en bra och "tung" grund som sätter sig bra.

Sågspånet blev väldigt packat på mitten där hästen kissade mest, och det blev som en kulle i boxen som man fick försöka jämna ut. Och det var så löst och rördes runt mycket i boxen. Hästen i boxen bredvid som rörde sig mycket hade helt tomt på golvet och två enorma vallar upp mot väggarna. :crazy: Bajset finfördelades i boxen när min häst gick runt i boxen, så man fick sila allt i boxen och mocka ut pluttar iställt för högar.

Halm är supertungt att mocka i, blir blött och äckligt och luktar mycket.
Kutterspån är snäppet bättre än halm, men fortfarande jobbigt att mocka i och det suger inte så bra.

Torv blir väldigt kompakt, och jag tyckte det var tungmockat. Men det suger jättebra och blir en toppenbra bädd!

Torvmix blir mycket luftigare, väldigt lättmockat! Men samtidigt har det den tyngden och är hyfsat kompakt, så det rör inte omkring i boxen utan ligger där det ska. Lätt att få en bra bädd, luktar i princip ingenting!

Jag har haft både permanentbädd och "fuskbädd", alltså tagit ut lite när det behövs, från en gång i veckan till en gång i månaden. Har man sågspån eller torv tycket jag vilket som funkar bra.
Har man halm så funkar det bäst att ha riktig bädd tycker jag. Det blir väldigt äckligt när man börjat böka i det som ligger under och den håller inte ihop lika bra.
Kutterspån skulle jag inte vilja ha som bädd alls, det funkar bra att ha det över en bädd, som strö. Men som bädd skulle jag hellre väja sågspån eller torv/torvmix.

Ett tips är att se till att kalka ordentligt! Gör enorm skillnad i bädden, luktar inte kiss och det märks även när man skrapar av lite av bädden. Det blir inte den där kvävande ammoniaklukten som annars samlas i bädden.

Jag använder Stalosan F, funkar kanon. Strör först i botten av bädden och sen pudrar jag ett tunt lager på kissfläckarna 1-2 gånger i veckan. Nån gång emellanåt strör jag lite mer spritt i boxen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 954
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 266
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 766
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 040
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna