Sv: Anlägga bädd - Lågt i tak?
Jag har haft bädd av både halm, spån, torv och torvmix.
Jag kan säga att torvmixen är min klara favorit, otroligt lättmockat, ligger still och blir en bra och "tung" grund som sätter sig bra.
Sågspånet blev väldigt packat på mitten där hästen kissade mest, och det blev som en kulle i boxen som man fick försöka jämna ut. Och det var så löst och rördes runt mycket i boxen. Hästen i boxen bredvid som rörde sig mycket hade helt tomt på golvet och två enorma vallar upp mot väggarna.
Bajset finfördelades i boxen när min häst gick runt i boxen, så man fick sila allt i boxen och mocka ut pluttar iställt för högar.
Halm är supertungt att mocka i, blir blött och äckligt och luktar mycket.
Kutterspån är snäppet bättre än halm, men fortfarande jobbigt att mocka i och det suger inte så bra.
Torv blir väldigt kompakt, och jag tyckte det var tungmockat. Men det suger jättebra och blir en toppenbra bädd!
Torvmix blir mycket luftigare, väldigt lättmockat! Men samtidigt har det den tyngden och är hyfsat kompakt, så det rör inte omkring i boxen utan ligger där det ska. Lätt att få en bra bädd, luktar i princip ingenting!
Jag har haft både permanentbädd och "fuskbädd", alltså tagit ut lite när det behövs, från en gång i veckan till en gång i månaden. Har man sågspån eller torv tycket jag vilket som funkar bra.
Har man halm så funkar det bäst att ha riktig bädd tycker jag. Det blir väldigt äckligt när man börjat böka i det som ligger under och den håller inte ihop lika bra.
Kutterspån skulle jag inte vilja ha som bädd alls, det funkar bra att ha det över en bädd, som strö. Men som bädd skulle jag hellre väja sågspån eller torv/torvmix.