Ankungar för mig är gräsänder eller andra vilda arter, medan ällingar är tama.
Även gräsänders ungar kallas för ällingar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ankungar för mig är gräsänder eller andra vilda arter, medan ällingar är tama.
Även gräsänders ungar kallas för ällingar.
Så glad över hur vårt senaste tillskott utvecklats. Hon kändes så rädd och osäker när hon kom. Man kunde knappt röra sig i hennes närhet utan att hon blev stressad och sprang iväg som om man jagade henne. Gör så ont i hjärtat när dom är så osäkra ❤ nu däremot är hon kontaktsökande, äter ur handen och är mer än gärna med där vi är när vi är ute. Värmer matte-hjärtat. Är väldigt partisk såklart må jag tycker hon är så jäkla söt!
Gud vad söt och vacker hon är!
Vår ljusa hona visade för ett par veckor sen att hon var sugen på att ruva. Så vi köpte ägg (då vi är utan könsmogen hane). Tyvärr blev hon lite bortvallad av den andra honom och kom av sig.
Hon la sen ägg på annan plats och vi flyttade med de köpta äggen. Det har ju tyvärr dröjt ganska länge men vi lyste de tre äggen (ett par har försvunnit under de gånga veckorna) som fanns kvar och det var oväntat nog liv i dom. Jag trodde de var för gamla och att vi skulle behöva få tag på nya. Men de fanns fint liv i dom. Så vi får hoppas att i alla fall minst 2 st kommer ut. 3 ägg är ju egentligen för lite men nu har hon redan legat 5-7 dagar på dessa så kan tyvärr inte lägga dit några fler även om jag skulle få tag på några med kort varsel. Så jag får lysa dom igen senare och hoppas på att ett par kommer ut i alla fall!
Är det myskankorna? Du har inga andra ankor, eller hur?
Jag tycker det är svårt att få tag i myskankeägg nu (och gås). Alla säger att de lagt klart för säsongen. Men, även om dina är utan hanne så verkar de ju fortfarande lägga.
Hoppas det går vägen nu då!
Hur går det för dig @Efwa? Blivit något? Vår hane verkar ha blivit könsmogen och vi har en hona som lägger ägg någonstans. Får du inga myskankor i ditt kläck och vill ge det ett försök till så kanske jag kan få ihop några ägg och skicka mot frakt bara!
Åh, vad gulligt av dig!
De ska kläckas den 15:e. Jag är rätt nervös faktiskt. Dock klarade sig några av kalkonerna och kycklingarna så hoppet är tillbaka.
Min grannes dotters myskisar lade justÄgg så hon skickar en mindre laddning så jag kanske får ihop det jag vill i slutändan ändå.
Sedan får det vara slut för året tror jag. Men, jag hade garanterat velat ha annars om hennes inte dykt upp som i ett trollslag.
Om de kommer hit trasiga kanske jag fr kontakta dig?