Av de första myskankorna kläcktes 0%!! Det var sex ägg kvar i slutet men ingen lyckades ens ”flagga”.
Jag kollade efter ca 38 dagar och tre av dem var fullt utvecklade men kläcktes inte, tre hade nog slutat växa den sista halva veckan.
Nu ligger 9 ägg av de 18 som jag fick skickade till mig. 10 var befruktade och 1 tog vi bort i torsdags då det dött (spindeln hade försvunnit).
Detta kläck väger vi äggen för bästa resultat (ska gå ner i vikt, ca 13% eller lite mer så man kan reglera fukten upp eller ner så siffran ändrar sig) och gör lite annorlunda i slutet. Sprayar inte de sista dagarna men lägger dem på en fuktig handduk Och den tjocka ändan mot ljuset.
Vi får helt enkelt se hur det går.
Vad trist att ingen lyckades. Jag håller tummarna för bättre lycka denna gång vi låter ju bara våra ruva (räcker gott och väl ) och det är väldigt okomplicerat med hög kläckprocent. Verkar ju betydligt mer komplicerat i kläckare.
Vår lilla vita fick två stycken små sötnosar i alla fall. Dom bor i boxen i mitt lilla stall men är ute med de andra. Så om någon vecka får de flytta in med de andra i gården. Ankan som vi kallar Mamma Anka som fick ällingar i våras var sugen igen. Hon fick behålla 4-5 ägg bara. Vi försökte bryta henne men hon var envis och jag har inte hjärta att hindra henne. Så hon fick behålla några bara. Hoppas det blir 2-3 stycken bara. Skulle kännas lagom. Om ingen vill ha dom då får alla plats i ankhuset i alla fall!