Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Båda mina gäss verkar vara flickor. Båda hukar sig och brer ut sig när man kommer uppifrån. Vi har inte tagit oss tid att kolla fysiskt än.
En av varje kanske hade varit önskvärt men hellre två damer än två hanar tänker jag men jag har också hemskt dålig koll på gäss!
Hur står det till på fjäderfäfronten?
Vi hade fyra ankor som jag köpte som ällingar förra sommaren. Det var två ankor och två drakar. Hörde min granne en bit bort prata om att de ville ha ankor så jag erbjöd dem en anka och en drake.
Åkte sedan och köpte två ankor till så nu består flocken av en drake och en anka som är blandning Peking och Sachsen, en svensk gul och en svensk blå.
Mina blandraser är ENORMA om man jämför med de svenska. Herregud vilka mastodonter.
Jag vill utöka med två gäss nu också men vet inte vilken ras jag ska rikta in mig på. Förslag?
@Efwa om man aldrig haft ankor förut, vad tycker du hade varit en enkel ras att börja med?
Har gäss ett behov av att bada?
Äter ankor grodor? (är lite orolig att de ska äta mina små vänner)
Jag tycker att de svenska ankorna är mycket trevliga. Väldigt mycket mindre flaxiga och mer tama än mina stora pekingkorsningar. De är så enormt fåniga och har inte blivit tama på 1.5 år. De tolererar mig men jag får inte komma nära. Skulle absolut kunna ha fler svensk blå eller svensk gul. Superfina är de. Låter inte så enormt mycket heller. Pekingkorsningarna pratar heeeeeela tiden.@Efwa om man aldrig haft ankor förut, vad tycker du hade varit en enkel ras att börja med?
Har gäss ett behov av att bada?
Äter ankor grodor? (är lite orolig att de ska äta mina små vänner)
Jag tycker att de svenska ankorna är mycket trevliga. Väldigt mycket mindre flaxiga och mer tama än mina stora pekingkorsningar. De är så enormt fåniga och har inte blivit tama på 1.5 år. De tolererar mig men jag får inte komma nära. Skulle absolut kunna ha fler svensk blå eller svensk gul. Superfina är de. Låter inte så enormt mycket heller. Pekingkorsningarna pratar heeeeeela tiden.
Jag vill ha gäss som är lätta att få tama och inte för stora. Samtidigt är jag ju sugen på Skånegåsen när man bor i Skåne. Dock är ju hanarna mindre kul ibland. Kan man inte bara ha två honor?
En sådan damm vill man ju ha.Man kan ha två honor. Vi har haft det i ett år och vi lade befruktade ägg under dem och de har i par fött upp dessa ungar själva.
Det gick verkligen ingen nöd på dem.
I år sparar vi dock en hane så vi slipper köpa ägg, så de kan producera själva istället.
Jag måste säga att jag gillar de tjeckiska men tror det är hugget som stucket. Våra djur blir oftast inte så himla tama i slutänden alls dock. Vi kan röra oss nära och man snubblar nästan över men klappa och gulla vill de inte.
Här är dock dottern med våra unga Tjeckiska. Just nu som unga är de relativt tama men blir lite mindre tama ju äldre de blir.
Visa bifogad fil 75581
Var dina honor ilskna när det var ruvningstid?Man kan ha två honor. Vi har haft det i ett år och vi lade befruktade ägg under dem och de har i par fött upp dessa ungar själva.
Det gick verkligen ingen nöd på dem.
I år sparar vi dock en hane så vi slipper köpa ägg, så de kan producera själva istället.
Jag måste säga att jag gillar de tjeckiska men tror det är hugget som stucket. Våra djur blir oftast inte så himla tama i slutänden alls dock. Vi kan röra oss nära och man snubblar nästan över men klappa och gulla vill de inte.
Här är dock dottern med våra unga Tjeckiska. Just nu som unga är de relativt tama men blir lite mindre tama ju äldre de blir.
Visa bifogad fil 75581
En sådan damm vill man ju ha.
Var dina honor ilskna när det var ruvningstid?
Ska man kanske satsa på två honor? Vill bara ha dem till sällskap och inte avel.Nja, alltså de är som våra hönor, låter, burrar, väser och nafsar lite. Våra djur är oftast så tama att det sällan går över till ren ilska. Vi stör heller inte så mycket, ser till att sidan eller ryggen är emot så de känner sig tryggare. Jag kan lättare gå fram än dottern. De gör inte henne något heller men jag får komma närmare innan de låter så vi ger dem den respekten att hon inte går fram och jag endast om jag måste.
En hane är jag säker på hade gett ordentliga nyp och anfallit ordentligt när de är i den peerioden. Vi får se till nästa vår, om vi lyckats tolka "vent sexing" rätt. Då är tamheten liksom inte med i spelet. Det är jag övertygad om.
En enda vanlig hönshöna vi har är förbannat ilsk och gör mig illa på riktigt. Hugger hål och ger blåmärken.
Ska man kanske satsa på två honor? Vill bara ha dem till sällskap och inte avel.