Ångra försäljning

JossanW

Trådstartare
Jag håller på att sälja min häst. Har hittat en köpare, dom har provridit och sagt att dom vill köpa honom.
INGEN handbenning är lagd.
Dom har bokat besiktning i näste vecka.
Nu känner jag att jag vill behålla honom? Bryter jag något avtal och kan jag bli ersättningsskyldig?
Har jag som säljare inte rätt att ha min häst kvar om jag önskar? :confused:

Sv: Ångra försäljning

Så länge inga papper är skrivna eller handpenning lagd (vilket jag förvisso antar att man skriver papper på också?) så har du inga skyldigheter att sälja hästen till dem.

Ett köp är ju inte avslutat innan man har pengarna i handen.... Även om ni hade en muntlig överenskommelse så är det inget de kan bevisa, så nog kan du behålla hästen. Fast dom lär ju inte bli glada....

Men varför vill du behålla hästen nu när du egentligen vill sälja honom? Du hade ju inte lagt ut hästen på annons ifall du ville ha kvar den, eller hur?

Man måste inte sälja till vem som helst, man får välja vilken köpare man vill sälja till. Frågan är vad ni har avtalat. Har du sagt att dom ska få köpa hästen (vilket jag förmodar då dom bokat bes?) så har ni ett avtal men det lär knappast dras vidare om du väljer att backa ur sålänge inga papper är skrivna eller pengar/häst bytt ägare.

Dock det bästa är nog att prata med köparna så fort som möjligt och säga som det är, du har beslutat dig för att behålla hästen och ber så mycket om ursäkt. Be att få betala ev omkostnader de haft (tex resa för provridning osv) om ni har haft ett muntligt avtal om köp.

Det är bättre att ändra sig nu än efteråt.

Det är bättre att ändra sig nu än efteråt.

Kan bara hålla med! Det går inte en dag utan att jag ångrar hästen jag sålde i våras. Jag kände precis som du när köpet var "avtalat" att jag inte skulle sälja. Men gjorde det iaf för att jag ville vara "seriös". Nu kan jag inte få tillbaka honom, då dom nya köparna insett att dom gjort ett kanonköp!

Däremot ska du kanske som ngn annan skrev fundera en gång till angående varför du ville sälja! Du kanske har skäl som gör att det kanske ändå inte är realistikt att behålla den?

Ser inte att du bryter mot något sålänge ni inte har skrivit papper på det och handpenning inte är lagd.
Sedan är det ju det muntliga , men eftersom du inte tänker göra dig av med honom överhuvdtaget tycker jag inte du har gjort något fel, alla kan ju ångra sig, sånt som händer..!!:)

Om ni har avtalat att dom ska köpa om hästen går igenom besiktningen så bryter du avtalet även om det är muntligt. Att det sedan är svåtr att bevisa gör det inte mindre fel även om många här tycks tro det. Köparen kan helt klart driva det vidare om dom önskar det. Det är en annan sak det är lönt att göra det. Men i ditt ställe hade tänkt efter mer än en gång och om jag ändå beslutar mig för att avbryta så ska köparen underrättas så fort som möjligt så att de avbeställa besiktningen m m.

Men det är väl fullt mänskligt att ångra sig. Saker och ting kan ju ha hamnat i annat läge än då man bestämmde sig, eller så kanske man insett man gjort något förhastat. Är det så himla konstigt tycker du ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 698
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar